Viime syksyllä löysin kirjakaupasta kirjan nimeltä Sokeripommi - Eroon sokeririippuvaisuudesta.
Luin sen läpi ja totesin et mä olen jonkin asteen sokerin väärinkäyttäjä.Sillä herkkuja kului mulla aika lailla.Ja siinä ohella kun herkkuja ei ollut pyrin tyydyttämään sokeritarpeeni ahmimalla rasvaista ruokaa tai lopulta ihan mitä vaan.
No olin sitten kolme viikkoa ilman sokeria ja lopulta ei enää tehnyt mieli mtn sokeria.Sit joku kaveri sai mut sellaiselle ajatukselle et mun pitäisi syödä ihan normaalisti kaikkea ja tietty uskoin sitten.Loppui veganismi(lakto-ovo edelleen) ja sokerilakko.Sit huomasin et alussa riitti ehkä suklaapatukka mut sitten määrä kasvoi yhä isommaksi,tarvittiin puoli kiloa suklaata tyydyttämään sokerihimoni.Kiloja alkoi tulla lisää (tosin olen normaalipainoinen,nyt 171/61).
Ruokasysteemi karkasi täysin käsistä ja täs joulun jälkeen päätin ottaa itseäni niskasta kiinni!
Aloitin taas uuden dieetin ja nyt sen ohella päätin aloittaa taas sokerilakolla.
Tänään on 5.päivä ja eilen oli tosi paha päivä kun teki mieli mennä ostaa 2 200g suklaalevyä ja ahmia ne samantien.Nyt sellainen ajatus on hieman vähemmän painava.
Mut olen huomannut että ruoka-annokset on pienentynyt huomattavasti,ei tee enää mieli ahmia ruoan jälkeen.Eli samanlainen olo kuin silloin syksyllä.Jos pääsen kunnolla alkuun sortumatta niin en tätä kyl aio lopettaa vaikka onhan se hieman hankalaa ku pasta,riisi ja vaalea leipäkin ovat kiellettyjä.
Haluaisin vaan kysyä että ahmimishimon loppuminen,voisiko se olla yhteydessä sokerilakkoon?
Miten?
Eli voisiko tästä olla hyötyä ehkä joilleki muillekin joilla ongelmia ahmimisen kanssa?Tai joilla noita herkkuja kuluu.
Tosin tämän lakon on tarkoitus olla ikuinen sillä kun palaa herkkujen luo niin on ainakin mun turha kuvitella et "hallitsen" sitä... :)
Sokerilakko - Ahmimishimo katoaa?
8
2903
Vastaukset
- pamsu
Sen ymmärrän, että olet jättänyt ylimääräisen sokerin pois siis suklaat sun muut. Terveellistä eikä lihota.
Mutta sitä en ymmärrä miksi olet dieetillä vaikka olet hoikka? ei sun tarvitse kyllä tosiaan enää laihtua... :/ - sokeriholisti
Toi kuulostaa tosi hyvältä idealta! Olen aivan toivottamasti koukussa karkkiin ja kaikkeen missä on sokeria. Saan pari kertaa viikossa älyttömiä ahmimiskohtauksia, jolloin syön mitä tahansa missä on sokeria ja leipää ja oikeastaan kaikkea mitä kaapista löytyy niin että maha on lopuksi tajuttoman kipee. En ole ylipainoinen (167/56) mutta haluaisin oppia syömän terveellisemmin, nykyään olen usein tosi väsynyt ja masentunutkin, se johtuu varmasti vääränlaisesta ravinnosta. Mitä siihen "sokerilakkoon" kuuluu? saako syödä esim. hedelmiä? Olisin tosi kiitollinen jos voisit vähän valistaa mua!
- Lilie
Siinä kirjassa oli just hyvin selitetty tieteellisesti niitä asioita enkä itse pystyisi läheskään samaan,sen voit lainaa kirjastosta.Tekijää en muista mut tol kirjan nimel löytyy varmasti.
Mut siis siinä on ohjeet mitkä asiat pitää jättää pois ja mitä saa syödä.Myös henkistä tukea tarjotaan siinä.
Kirja kehottaa sua pitämään ruokapäiväkirjaa johon merkkaat ylös kellonajan,syödyn ruuan määrän ja sen aineen nimen,missä söit ja mitkä oli fiilikset,ja oliko nälkä vai ei.
Kiellettyjen lista on jumalottaman pitkä mut ei kannata pelästyä,itse en ollut kuullut edes puolistakaan :D
Mut hedelmiä saa syödä mutta max 2kpl/päivä ja banaania eikä kuivattuja hedelmiä ei saa syödä,koska niissä on liikaa sokeria.
Mutta myös noi on esim kiellettyjä:
Pasta(tumma käy)
Makaroni
Vehnäjauhot joka puolella!!!
Sokeri kaikis muodois mitä vaan keksii
Mehut
Kaikki herkut tietenkin
Kiisselit ja tärkkelykset
Jugurtti
Riisi(tumma käy)
- uskon
koska olen huomannut ihan saman ilmiön itselläni. Kun jätän makeat syömättä niin kohta ei tee mielikään ja toisen minkä olen myös pannut merkille on että jos syön paljon leipää niin on aina sellainen raskas olo.
Nyt syön vain palan pari päivässä ja minulla piisaa energiaa vaikka toisille jakaa.
En tiedä johtuuko tämä tuosta sokerista mutta aikaisemmin vaikka äsken olin syönyt ihan aterian niin kohta piti käydä koluamassa kaapilta joko namia tai sitten keksejä. Nyt ei tarvii - Sasha
Eli laihiksella olen ja on enemmän kuin tuttua että ruuan jälkeen ei kulu kuin hetki niin pitää syödä jotain missä sokeria, oli se sitten melkein mitä vain. Perheellisenä on vain NIIN vaikea kieltäytyä kun tulee esim vieraita ja laittaa pöytään jotain hyvää :/
Mutta ehkä kannattais käskeä vieraat vasta sitten kun makeanhimo on kadonnut.?! - miru
Kiireessä kirjoitan: muistaakseni sellaisella sivustolla kuin www.mammadieetti.fi on sokeripaaston ohje. Jos ei ollut tuolla niin varmaan googlettamalla 'sokeripaasto' löytyy se ohje. tsemiä!
- maari3
On kiva lukea, että muutkin normaalipainoiset ovat miettineet näitä sokeriasioita. Itse olen 163/55, eli normaalipainoinen, mutta sokeri tuottaa minullekin jatkuvasti ongelmia. Aamuisin haluaisin syödä ja juoda kaikkea makeaa, ja usein myös heti ruokailun jälkeen tuntuu, että on pakko ostaa suklaata. Syönkin sitä miltei päivittäin.
Olen parhaimmillaan ollut vain 2 viikkoa ilman makeisia. Ajatus vieroituskuurista kuulostaa oikein järkevältä, ihan vaikkapa hampaidenkin takia. Jos se vaatii kuitenkin vieroittautumista vahnäjauhoista ja riisistä..Teenkin juominen ilman hunajaa tuntuu ankealta.
Taidanpa lainata ko. kirjan. Olen onnistunut lopettamaan tupakoinninkin (nyt 2,5 vuotta savuttomana), joten ehkä sisua riittäsi tuollaiseenkin prosessiin.
Hyvä, että otit asian esille!
Mukavaa keväänodotusta!- Lilie
Olkoon että olet saanut niinkin tärkeän asian tehdyksi kuin tupakanpolton lopettamisen.Luulen kyllä että sisua susta löytyy,täytyy vain ottaa se eka askel tonne kirjastoon! ^^
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei205193Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1271595- 1011460
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi701409Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli3361339- 491328
Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk761272Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/12541055Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?50948- 86945