valokuvat hyllyllä

Saara

Hassut pikkuasiat usein herättävät ajatuksia. Minä ryhdyin muutaman eriaiheisen keskustelun jälkeen ihmettelemään, onko tosiaan vielä nykyaikana "mummeja", jotka pitävät valokuvarivistöä kirjahyllyssä näytillä?

Omalla mummollani oli, mutta hän olikin vuosimallia -09. Nykypäivän mummot ja anopit lienevät ~40v. ->, silti valokuvat mainitaan useissa yhteyksissä.

Eikö tapa olekaan sukupolvikysymys kuten kuvittelin, vaan se onkin perheemme joka on outo.

30

3463

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen 43v

albumeissa, tietokoneella - kyllä niitä löytyy joka paikasta. Mikä kenellekin tärkeää. Minulle ovat läheiset (ihmiset ja eläimet) ja niistä riittää materiaalia. Kun osaisi maalata, niin olisi vielä taulujakin;)

• Hunajameloni74

Mieheni äiti pitää kaikkien lapsiensa rippi- ja valmistujaiskuvia seinällä sekä kirjahyllyssä näytillä.

Myös hänen omien sisarustensa hääkuvat ovat esillä. Ihmettelen nyt kyllä, että miksei appiukon sisarusten hääkuvia ole esillä? Tasapuolisuutta....

Myös kaikkien hänen lapsiensa kihlajais- ja hääkuvat ovat kirjahyllyssä. (Kerran kyläillessämme kuitenkin huomasin, että minun ja mieheni hääkuva oli poistettu. Kysyin asiasta ja anoppi sitten nolona kaivoi hääkuvamme kirjahyllyn alakaapista esille... Joskus hieman "otimme yhteen" ja hän möläytti, ettei siedä edes katsoa naamaani hääkuvasta... Nykyään hän varmaan laittaa hääkuvamme esille edes siksi aikaa, kun tietää meidän tulevan käymään...)

Minun 80-vuotias äidinäitini pitää piirongin päällä kaikkien lasten ja lastenlasten valokuvia, joita sitten yksinäisinä iltoina katselee.

Oma äitini pitää myös sukulaisten kuvia kirjahyllyssä.

Itse en ole koskaan pitänyt esillä muita kuin omaa hääkuvaa ja lapsen kuvia.

(Hyvin kuvaavaa käytöstä anopilta pelleillä hääkuvamme kanssa. Tosin, asumme mieheni kanssa erillämme, mutta olemme edelleen naimisissa. Välini appivanhempien kanssa ovat huonot, joten hän kai saa jotain tyydytystä lynkkaamalla hääkuvamme kaappiin. Näin hän voi kuvitella, että olemme hänen poikansa kanssa eronneet, vaikka emme olekaan. Eipä silti, en minäkään kestäisi hänen naamatauluaan edes valokuvasta katsella. Tähän on tultu.) :-(

• uunin sytykkeeksi..

Joopa, mikä, on sairaanpaa kuin kerätä kuvia jostain kieroutuneista lapsista, lapsenlapsista..paljaalla kaikki ja kakkoseen sillä se on Ykkönen !

• kenkuru

Anopillani oli myös kaikki poikiensa vauva-rippi ja hääkuvat esillä. Ylläty, yllätys myös aviomieheni ja exänsä kihlauskuva oli esillä aina. Exää anoppi sitten muisti kehua ja ihailla joka välissä ja kyseli mieheltäni jatkuvasti mitä exälle kuullu, onko soitellut on tavannut. Annoinpa anopin haikailla menneiden perään, minusta hän ei tuon taki aystävää saanut ja ihmettelikin sitten pitlkin kylää miksen hänestä pidä kun tuo exäkin tykkäs niin että kävi yksinkin kahvilla jne. Nyt on kuopattu tuo eukko eikä ikävä ole..

• vihastunut

On se vaan kumma kun eräiltä ihmisiltä puuttuu tilannetaju! Pistäisivät nyt edes uuden miniän/vävyn tullessa kyläilemään nämä exä-hääkuvapotretit hevon v***uun!

Ei ole kiva uudesta miniästä katsella miehensä hääkuvaa hyllyllä missä komeilee exä! Ymmärtääks ne ämmät tätä!

• MINIÄ(KÖ)?!;)

ON MIEHENI EDELLISESTÄ AVIOLIITOSTA HÄÄKUVA KIRJAHYLLYSSÄ, JA VIELÄ MEIDÄN KUVAN EDESSÄ!! SEKÄ TOISESTA LIITOSTA OLEVAN POJAN KUVA ON NS. PARHAALLA PAIKALLA, TOISIN KUIN MEIDÄN TYTTÖJEN KUVAT.... TOSIN, EIPÄ OLE KYLLÄ ANOPIN KUVAKAAN IHAN ENSIMMÄISTEN KUVIEN JOUKOSSA.;) ON AIKA TAKANA, KUN TAAS APPIUKON UUSI NAISYSTÄVÄN KUVA, ON EDESSÄ!;)

• ei mitään välii
        vihastunut kirjoitti:

On se vaan kumma kun eräiltä ihmisiltä puuttuu tilannetaju! Pistäisivät nyt edes uuden miniän/vävyn tullessa kyläilemään nämä exä-hääkuvapotretit hevon v***uun!

Ei ole kiva uudesta miniästä katsella miehensä hääkuvaa hyllyllä missä komeilee exä! Ymmärtääks ne ämmät tätä!

Miksi teidän aina pitää käydä valokuvat läpi, kun tulette anoppilaan? Samat kuvat! Ilmeisesti ne ovat teillekin tärkeät. Loukkaannutte, jos oma kuva puuttuu.

Turha keskustella ihmisten valokuvista. On puheenaiheet vähissä, jos valokuvat näyttelevät noin suurta osa vierailuillanne.
        Lueskellessani mielipiteitänne mietiskelin omia sukulaisiani ja heidän valokuviaan. Muistelisin, että joillakin on kuvia hyllyn reunalla, mutta en muista koskaan paneutuneeni niiden katseluun. Keitäkähän ne esittävät? En tiedä.

• Hunajameloni74
        ei mitään välii kirjoitti:

Miksi teidän aina pitää käydä valokuvat läpi, kun tulette anoppilaan? Samat kuvat! Ilmeisesti ne ovat teillekin tärkeät. Loukkaannutte, jos oma kuva puuttuu.

Turha keskustella ihmisten valokuvista. On puheenaiheet vähissä, jos valokuvat näyttelevät noin suurta osa vierailuillanne.
        Lueskellessani mielipiteitänne mietiskelin omia sukulaisiani ja heidän valokuviaan. Muistelisin, että joillakin on kuvia hyllyn reunalla, mutta en muista koskaan paneutuneeni niiden katseluun. Keitäkähän ne esittävät? En tiedä.

Mitkä mielestäsi ovat sitten tarpeellisia ja sopivia puheenaiheita? Kiinnostaako sinua elämässäsi mikään tai kukaan? Miksi et anna ihmisten kirjoitella esimerkiksi valokuvista, jos he haluavat?

Jos sinä et perusta jostain asiasta, niin voisitko edes yrittää ymmärtää, että jotain toista ihmistä kyseinen asia saattaa vaivata ja kiusata?

Oletkohan itse se anoppi, joka on poistanut sen kamalan miniän/vävyn valokuvan omasta kirjahyllystään? Heräsi epäilys... Ainakin kirjoitus- ja ajattelutyylisi on aika törppö, anteeksi nyt vain suorasanaisuuteni!

:-(

• jookosta.
        MINIÄ(KÖ)?!;) kirjoitti:

ON MIEHENI EDELLISESTÄ AVIOLIITOSTA HÄÄKUVA KIRJAHYLLYSSÄ, JA VIELÄ MEIDÄN KUVAN EDESSÄ!! SEKÄ TOISESTA LIITOSTA OLEVAN POJAN KUVA ON NS. PARHAALLA PAIKALLA, TOISIN KUIN MEIDÄN TYTTÖJEN KUVAT.... TOSIN, EIPÄ OLE KYLLÄ ANOPIN KUVAKAAN IHAN ENSIMMÄISTEN KUVIEN JOUKOSSA.;) ON AIKA TAKANA, KUN TAAS APPIUKON UUSI NAISYSTÄVÄN KUVA, ON EDESSÄ!;)

Kamalaa lukea koko tekstiä isoin kirjaimin.

• isot tekstit
        jookosta. kirjoitti:

minusta on hauska lukea isoa tekstiä, jokainen saa ilmaista iteään täällä ihan vapaasti.

• miniä(kö)?!!;)
        jookosta. kirjoitti:

sattu nyt vaan olemaan noi kirjaimet isolla, ei ollut tarkoitus huutaa...

• siitä vaan
        isot tekstit kirjoitti:

minusta on hauska lukea isoa tekstiä, jokainen saa ilmaista iteään täällä ihan vapaasti.

Ihan normaaleissa kanssakäymisissä huutaminen ei ole hyvätapaista.

• ellei se ole
        miniä(kö)?!!;) kirjoitti:

sattu nyt vaan olemaan noi kirjaimet isolla, ei ollut tarkoitus huutaa...

suoranaisesti tapasi kirjoittaa.
        Ei kannata koskaan painaa sitä caps lockia jos se "sattuu" jäämään päälle niin ettei koko viestin aikana huomaa vaihtaa sitä pienelle.

• huohhoijjaaaaa
        ei mitään välii kirjoitti:

Ei se mitään vaikka minun foto puuttuu hyllyltä. Mutta pistää ihmetyttämään ja vihaksi, miksi ex muijan kuva paistattaa siellä???????

• miniä(kö)?!;)
        ellei se ole kirjoitti:

suoranaisesti tapasi kirjoittaa.
        Ei kannata koskaan painaa sitä caps lockia jos se "sattuu" jäämään päälle niin ettei koko viestin aikana huomaa vaihtaa sitä pienelle.

kirjoita isoilla, oli varmaan jäänyt lapsilta päälle se...;)

• Sanna

Anopilla on kirjahyllyssä joitakin "tavallisia" valokuvia (lasten yo-kuvat, hääkuvat, yksi kuva minusta ja miehestäni jne.). Äidilläni taas on seinällä sekä piirongilla paljon valokuvia; mustavalkoisia kuvia vanhoista sukulaisista, kuvia meistä lapsista, lomakuvia jne. He eivät vielä ole mummeja, mutta tuskin meno muuttuu lastenlasten myötä, eiköhän näistäkin sitten laiteta kuvat näytille.

Minun ja mieheni isovanhemmilla on hyllyissä kuvia lapsista, lapsenlapsien yo-kuvia ja muita kuvia sukulaisista, joita heille on annettu lahjaksi.

Meilläkin on omassa kirjahyllyssämme joitakin valokuvia: molempien yo-kuvat, mieheni armeijakuva, kuvia meistä ja jopa kuvia lemmikeistä :)

• en ole vanha

Minulla on sukulaisteni kuvia kehyksissä hyllyllä. Ei siis vain kuvia itsestäni tai lapsistani.
      Kuvat kertovat missä on juureni, mihinkä "heimoon" kuulun.
      Kuvat tekevät kodistani yksilöllisen, juuri minun kotini.

• vaikka lehmän kuvat seinillä

Yksi hailee mitä sillä kantturalla on seinillä tai korvien välissä. EVVK.

• Saara

Olin tosiaan luullut valokuvien olevan vain mummeleiden hupia - mutta näköjään johtuikin vain siitä, ettei suvussani ollut kuvia esillä muilla kuin mummollani. Tämän pikaisen otannan perusteella voitaneen todeta, että kyseessä on persoonallisuus- eikä ikähaitari.

• ei vielä mummo

mikäli haluaa pitää rakkaiden kuvia esillä. Minulla on edes menneiden isäni, äitini,anoppini,appeni jne kuvat kauniissa raameissa olohuoneessa senkin päällä.
      Samoin minulla on poikieni kuvat raameissa aina vauvakuvista aikuisuuteen. Sarja on todella kiva ja mukava katsella.
      Ei kuvat ole piiloittamista varten. Jokainen tavallaan.

• Askeetikko

Valokuvat, siis suuri määrä niitä, pilaavat sisustuksen. Koska nykyään, onneksi, arvostetaan enemmän selkeää linjaa kodin ilmeessä, ovat valokuvatkin vähentyneet. Ainakin koulutetun väen keskuudessa. Jos sen sijaan vierailet bunkkereissa, noissa ah niin kauniissa betonilähiöissämme, niin kirjahyllyt ovat edelleen valokuvilla ja tilpehöörillä täytetty. Ja kaiken kruunaa muutama tyhjä "tyylikäs" viini- ja kaljapullo Sotkan hyllyn päällä. Jep.

• opossum

Selkeä linja! Just ja joo.
        Kodin pitäisi olla kuin laboratorio tai odotushalli. Suomalainen ei osaa tehdä euroviisuja EIKÄ sisustaa.
        Pitää kysyä telkkarin sisustusneuvojalta ja hän raapii verhot ikkunoista, kukat mäkeen, ja värimaailma harmaata, valkeaa ja mustaa.
        Se on hienoa!
        Kaikki elämän mukanaan tuomat tavarat on junttia.
        Pitää olla style ja viileä.
        Täällä ei uskalleta olla epäkesko, rosoinen ja värikäs eikä rohkea.
        Koti ei saa kertoa ihmisen historiaa. Pitää kuluttaa: osta, heitä pois, osta, heitä pois, osta, heitä pois.
        Ei ole rakkaita tavaroita? No ei.
        Ihmisen kai pitäisi olla kuin keinorobotti, ei sukua, ei isää, ei äitiä, ei historiaa.
        Jep!

• Kiukkuliina

Anopillani on hyllyissään ja seinillään VAIN ikivanhoja valokuvia: esim. omista pojistaan (2) ja sukulaislapsistaan VAIN lapsuudenaikaisia kuvia. Tällainen mielestäni osoittaa anopistani sen, että hän elää vieläkin jossain 70-luvulla -eikä koskaan haluakaan havahtua 2000-luvulle?!

Ja muutenkin...ällöttää ne kaikenmaailman tekokukat ja tyhjät pullot siellä hyllyissä, kaikkien näkösällä. Yäk.

• tyylillään

itse en ole lähelläkään mummoikää, oma lapsikin vasta 12 v., mutta kuvia on hyllyllä, tosin vain yhdellä. Siihen sitten mielialan mukaan vaihtelen niitä, pysyviä on vain pojan koulukuva, siis aina se uusin ja oma hääkuva (kavereitten ottama, vapaamuotoinen), muita kuten kummilapsia ja sensellaisia laittelen joskus.

• näin meillä

Kirjahyllyihimme ei mahdu muuta kuin kirjoja. Muutamaa valokuvaa pidetään jollakin sivupöydällä.

• miniä ja ei toivottu kuva

Omassa kodissani ei ole mitään kuvia jotka kertovat täällä asuvista ihmisistä.
      Eikä kyllä ole koriste-esineitäkään.
      Mieheni mummille ensimmäisiä kertoja mennessä hän (mummi), teki tikusta asiaa ja otti puheeksi vanhan valokuvan joka oli miehestäni ja hänen ex:tään.
      Otti oikein kuvan käteen ja näytti sitä miehelleni ja minulle.
      Tyrmistyin, oli selvä osoitus minulle etten ole toivottu.
      Ilman hänen mainintaansa en edes olisi katsonut koko kuvia, siksi kai hän kiinnittikin huomioni niihin.
      En enää edes ole muistanut koko tapausta ellette olisi muistuttanut.
      Hän on elossa vielä ja oikein vanhan ajan matriarkka, hienovaraista vihjailua minkälainen ihminen hän on ja millainen hän on kun "suuttuu",
      suuttunuthan tuo on kun ei ole kuulunut sukujuhliin kutsua.
      No annoin samalla mitalla takaisin.
      Olimme tietenkin rauhallisia ja sivistyneitä, silmät vain kipunoivat.
      Kai se kuva on siellä vieläkin.
      Anoppilassa ei ole muiden kuin lastemme kuvia.

• kuusiykkönen

valokuvia seinillä (toissakesäisiä hääkuviamme) sekä lasten kuvia. Onpa myös häämatkaltamme kolme kuvaa raameissa keittiön seinällä.

• hip hei

On niin narsistinen persoona että pitää omaa kuvaansa olohuoneen hyllyllä.
      Miehestäni ja minusta ei ole yhtään yhteistä kuvaa omistuksessa.

• lyhyt historia

Älykkäänä ihmisenä selvitäpä milloin ja miksi valokuvia alettiin pitämään esillä.
      Valokuvien historia ei ole vanha.

Minun tietojeni mukaa tapa yleistyi, kun mies, lapsi, sukulainen lähti sotaan/muuti kauas Ameriikkaan tai Ruotsiin tai Austraaliaan.
      Itse nosti valokuvia esille, muutama vuosi siitä, kun lapset muuttivat kotoa -lievitti ikävää.
      Olen Äitinä mallia -48
      Vanhemistani heidän kuoltua, muistuttamaan he elivät -12 ja -18.

Nyt, kun nostan katseeni, näen päivän vanhana otetun valokuvan, lapsenlapsestani -05.
      Seuraksi laitoin isänsä kuvan -75 ja Sedän kuvan-78 molemmista alle neljä vuotiaina otettuja.

Kuvia en palvo, ihmisiä muistan, kait olen se *pintaliitäjä*, kun käytän kuvia, niihin liittyy kirjaimellisesti muistoja.

• Sirpa

Kerään kerään, valokuvia hyllyille. Tulin kerran ajatelleeksi lasten kuvia katsellessani, että joka vuosi tulee hienot kuvat päiväkodista ja koulusta, jotka sitten saman tien hautautuvat muiden kuvien joukkoon jonnekin laatikkoon tai albumiin. Siitä sitten innostuin laittamaan ensin lasten kuvat ja sitten kummilasten kuvatkin seinälle. Mummon ja papan kuoltua heidän kuvansa on oikeutetusti myös esillä. Ja joka vuosi tulee kuvia lisää.

Ikää on nyt 40.

Tapa on saattanut tosin periytyä mummoltani. Muistan, miten mukava oli käydä mummolassa, kun oli oma kuva hyllyllä. Kuvat merkitsevät myös sitä, että arvostan, ajattelen ja välitän kuvissa olevista henkilöistä.

Jonain päivänä hankin sellaisen vitriinin, jossa on lasiset ikkunat joka suuntaan. Sinne sitten kaikki kuvat.... tai jotain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe