Drag racing on tylsempää seurattavaa kuin maalin kuivuminen navetan seinässä. Miksei voisi järjestää kiihdytysajoja, joissa pitää varttimailin kiihdytyksen jälkeen pysäyttää auto tietyllä matkalla? Tästä seuraisi mielenkiintoista taktikointia ja jarrutehon parantaminen lisäisi myös turvallisuutta siviilissä.
Kiihdytysautoilu on homostelua
7
971
Vastaukset
- turbojet
Milläs tavalla "homostelu" liittyy drag racingiin?
Käsittääkseni sitä taktikointia harrastetaan ainakin ylemmissä luokissa nykyäänkin.Katsoja ei sitä vain välttämättä huomaa.Sinäänsä pidän itsekin kiihdytys-touhua hieman liian yksitoikkoisena.Lajiin sisälle päässeelle se
kylläkin antaa huomattavasti enemmän.Näenkin sen
enemmän osallistujan kuin katsojan lajiksi.
Tämähän onkin siis oma mielipiteeni.- roadrunner
Ette ole kumpikaan tainneet nähdä ensimmäistäkään lähtöä livenä?
Se on kyllä totta,että tv latistaa tätä lajia aika pahasti.Se pitää ehdottomasti kokea paikan päällä.
Kun olet nähnyt ensimmäisen kerran nitro-dragsterien lähdön livenä,ei maailmasi ole enää entisensä.Sitä kiihtyvyyttä ei oikein verrata mihinkään muuhun,kuin ehkä tv-piirrettyjen Maantiekiitäjä-tipuun.Ensin auto seisoo paikallaan valoissa ja seuraavassa hetkessä se onkin jo sadan metrin päässä ja loittonee niin perkeleelllistä tahtia.Maa tärisee jo tyhjäkäynnillä katsomoon asti ja kun kuski painaa kaasua,voit tuntea kuinka meteli tärisyttää rintakehääsi.
Se,onko siinä mitään järkeä,on kokonaan toinen asia.
Mutta tylsäksi sitä ei paikanpäällä nähtynä voi varmasti kuvailla pahinkaan autoilun vastustaja.Ainoa autourheilulaji muuten,jossa katsojat näkevät kaiken omin silmin myös paikanpäällä,eikä tarvitse pelkkien kuulutusten varassa seurata tapahtumia.
Karvas totuus on tietysti,että valtaosa Suomalaisesta drag racingistä on nykyään eri indexi-luokkia,jotka ovat nimenomaan sitä taktikointia.Voin vakuuttaa,että se taktikointi juuri tekee siitä vähemmän mielenkiintoista katsojalle.Mutta ymmärrän toki,miksi tähän on pitänyt mennä,Suomessa ei yksinkertaisesti ole riittävän paljon riittävän varakkaita tiimejä,jotta kovin montaa heads-up ryhmää voitaisiin ajattaa.
Mutta jokakesäiset EM-skabat Alastarossa pro-ryhmineen on kyllä kokemisen arvoinen tapahtuma ihan kenelle tahansa,vaikkei autourheilu välttämättä muuten niin hirveästi kiinnostaisikaan.
Takuulla ei ole tylsää! - turbojet
roadrunner kirjoitti:
Ette ole kumpikaan tainneet nähdä ensimmäistäkään lähtöä livenä?
Se on kyllä totta,että tv latistaa tätä lajia aika pahasti.Se pitää ehdottomasti kokea paikan päällä.
Kun olet nähnyt ensimmäisen kerran nitro-dragsterien lähdön livenä,ei maailmasi ole enää entisensä.Sitä kiihtyvyyttä ei oikein verrata mihinkään muuhun,kuin ehkä tv-piirrettyjen Maantiekiitäjä-tipuun.Ensin auto seisoo paikallaan valoissa ja seuraavassa hetkessä se onkin jo sadan metrin päässä ja loittonee niin perkeleelllistä tahtia.Maa tärisee jo tyhjäkäynnillä katsomoon asti ja kun kuski painaa kaasua,voit tuntea kuinka meteli tärisyttää rintakehääsi.
Se,onko siinä mitään järkeä,on kokonaan toinen asia.
Mutta tylsäksi sitä ei paikanpäällä nähtynä voi varmasti kuvailla pahinkaan autoilun vastustaja.Ainoa autourheilulaji muuten,jossa katsojat näkevät kaiken omin silmin myös paikanpäällä,eikä tarvitse pelkkien kuulutusten varassa seurata tapahtumia.
Karvas totuus on tietysti,että valtaosa Suomalaisesta drag racingistä on nykyään eri indexi-luokkia,jotka ovat nimenomaan sitä taktikointia.Voin vakuuttaa,että se taktikointi juuri tekee siitä vähemmän mielenkiintoista katsojalle.Mutta ymmärrän toki,miksi tähän on pitänyt mennä,Suomessa ei yksinkertaisesti ole riittävän paljon riittävän varakkaita tiimejä,jotta kovin montaa heads-up ryhmää voitaisiin ajattaa.
Mutta jokakesäiset EM-skabat Alastarossa pro-ryhmineen on kyllä kokemisen arvoinen tapahtuma ihan kenelle tahansa,vaikkei autourheilu välttämättä muuten niin hirveästi kiinnostaisikaan.
Takuulla ei ole tylsää!Kävin kisoissa 80-luvulta lähtien ja tuttavapiiriini kuuluu myös kilpailijoita.Ei tosin
tänä päivänä aktiivisia.Tuli itsekkin aikoinaan
harkittua katuauto-touhua,kun viriteltiin jenkkejä
ja kulutettiin kaikki fyffet,mitä köyhällä opiskelijalla oli.Siinä on oma fiiliksensä,kun revittää suoranpätkää kelloa vastaan mutta kaikille se ei ole samalla tavalla vuodesta
vuoteen kiinnostavaa.Sitä alkaa kaivata hieman
vaihtelua. - Sami vaan
roadrunner kirjoitti:
Ette ole kumpikaan tainneet nähdä ensimmäistäkään lähtöä livenä?
Se on kyllä totta,että tv latistaa tätä lajia aika pahasti.Se pitää ehdottomasti kokea paikan päällä.
Kun olet nähnyt ensimmäisen kerran nitro-dragsterien lähdön livenä,ei maailmasi ole enää entisensä.Sitä kiihtyvyyttä ei oikein verrata mihinkään muuhun,kuin ehkä tv-piirrettyjen Maantiekiitäjä-tipuun.Ensin auto seisoo paikallaan valoissa ja seuraavassa hetkessä se onkin jo sadan metrin päässä ja loittonee niin perkeleelllistä tahtia.Maa tärisee jo tyhjäkäynnillä katsomoon asti ja kun kuski painaa kaasua,voit tuntea kuinka meteli tärisyttää rintakehääsi.
Se,onko siinä mitään järkeä,on kokonaan toinen asia.
Mutta tylsäksi sitä ei paikanpäällä nähtynä voi varmasti kuvailla pahinkaan autoilun vastustaja.Ainoa autourheilulaji muuten,jossa katsojat näkevät kaiken omin silmin myös paikanpäällä,eikä tarvitse pelkkien kuulutusten varassa seurata tapahtumia.
Karvas totuus on tietysti,että valtaosa Suomalaisesta drag racingistä on nykyään eri indexi-luokkia,jotka ovat nimenomaan sitä taktikointia.Voin vakuuttaa,että se taktikointi juuri tekee siitä vähemmän mielenkiintoista katsojalle.Mutta ymmärrän toki,miksi tähän on pitänyt mennä,Suomessa ei yksinkertaisesti ole riittävän paljon riittävän varakkaita tiimejä,jotta kovin montaa heads-up ryhmää voitaisiin ajattaa.
Mutta jokakesäiset EM-skabat Alastarossa pro-ryhmineen on kyllä kokemisen arvoinen tapahtuma ihan kenelle tahansa,vaikkei autourheilu välttämättä muuten niin hirveästi kiinnostaisikaan.
Takuulla ei ole tylsää!Kerrohan noista ideksiluokista lisää. Itseäni ne kieltämättä inhoittaa, mutta aina tulee mieleen, että eikös indeksi ole autokohtainen? Voisinko esimerekiksi rättärillä tulla ajamaan 40sekunnin aikoja sinne sekaan? Tietysti on vaikeampi ajaa 40 sekunnin autolla kymmenyksen sisään indeksi kuin 10 sekunnin autolla, mutta hauskaa se olisi ainakin :)
- roadrunner
Sami vaan kirjoitti:
Kerrohan noista ideksiluokista lisää. Itseäni ne kieltämättä inhoittaa, mutta aina tulee mieleen, että eikös indeksi ole autokohtainen? Voisinko esimerekiksi rättärillä tulla ajamaan 40sekunnin aikoja sinne sekaan? Tietysti on vaikeampi ajaa 40 sekunnin autolla kymmenyksen sisään indeksi kuin 10 sekunnin autolla, mutta hauskaa se olisi ainakin :)
Periaatteessa joo,Stock- ja Super Stock- ryhmissä on autokohtainen indeksi.Tai siis lajittelussa se on luokkakohtainen,eli auton moottori ja malli määrää indeksin,mutta eliminaattorissa kuski saa itse valita dial-in aikansa.
Ei taida kuitenkaan löytyä rättärille sopivaa luokkaa..ja voisi muutenkin olla vähän kyseenalaista,miten hauskaa se sitten pidemmän päälle olis jollain rättärillä körötellä sitä strippiä...
Hitaimmat Stock-luokkaindeksit on muistaakseni jotain vähän yli 17s.Eli ei ihan taida rättäri keretä niihinkään...
Tänä vuonna muuten ajettiin myös katuatoilla bracket-ryhmää autokohtaisilla indekseillä.Sinne ainakin jotuisi kyllä rättäriäkin vähän virittämään,sillä indeksien pitää olla välillä 9.50-14.50.Nopeammin,kuin 9.50 ajaneet diskataan,mutta 14.50 hitaammat hyväksytään kyllä mukaan,mutta heidänkin on ajettava 14.50 indeksillä.Eli sitä hitaammilla autoilla ei oikein voi pärjätä.
FHRA:n nettisivuilta http://www.fhra.fi voi ladata sääntäkirjan koneelleen ilmaiseksi.Siellä on myös keskustelufoorumi,jossa voit esittää kysymyksiä myös suoraan "johtoportaalle".Vastailevat kun kerkeävät,yleensä pari/muutaman kerran viikossa.
- Kala
Kiihdytys-jarrutuskisa vaikuttaisi mielenkiintoiselta! Tulisi jotain tolkkua autojen rakenteluun, ja skabat olisivat mielenkiintoisempia. Kuka järjestää ensimmäiset?!?
- triniemi
Muuhun kommentoimatta voin todeta että ainakin Australiassa ajetaan "go to whoa" nimellä kiihdytys-jarrutus kisaa, voittaja on pienemässä ajassa matkan päässyt ja tarkimmin jarruttanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971918- 881350
- 1101143
- 761047
- 1191020
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47801
- 36792
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33703