Lause PM:n pääkirjoitus. "Pitää nähdä median muokkaaman kuvan taakse".
On nolo juttu kun sama koske vielä VL lukijajakuntaa. Vl:t lukevat päivämiehen muokkaaman kuvan maailmasta. Ongelma vain on että ihmisten sisälukutaito on koulutuksen ja yleisen tiedon lisäännttyä kehittynyt minkä seurauksena ihmiset osaavat erottaa omankin pää-äänenkannattajan asiatiedon ja mielipidettä ohjaavaan sisällön.
Omasta mielestäni PM pääkirjoitus oli erittäin arveluttava. Vasemmistolaisuuden vastustus ja ehdokkaiden jaottelu hengellisiin ja maallisiin populisteihin ei ole asinmukaista. Kysymyksessä on sentään laaja kirjo vastuullisia, kansalaistuntonsa osoittaneita vaikuttajia.
Ollaan pahasti hakoteillä jos hengellinen vaikuttaja pyrkii presidentinvaalissa ohjaamaan äänet niihin oikean puoluetaustan omaavien henkilöiden taakse.
Päivämies on osa mediaa
30
2716
Vastaukset
Kommentoin aiemmin PM:n kirjoitusta kohtalaisen neutraaliksi, jollaiselta se nyt jo pitkään ulkopuolisen silmissä aluksi vaikuttikin. Tällainen kuva lienee tarkoituskin antaa liikkeen ulkopuolisille. Kun kirjoituksen on nyt kuitenkin lukenut ajatuksella pariin kolmeen kertaan, niin ei todellakaan voi välttyä kaanaankieliseltä selkeältä manipuloinnilta, joka on todella arveluttava.
>>
Vasemmistolaisuuden vastustus ja ehdokkaiden jaottelu hengellisiin ja maallisiin populisteihin ei ole asinmukaista.
>>
Todellakin. Eletäänköhän PM:ssä pysähtyneisyyden aikaa ja kuvitellaan ettei yhteiskunta ja poliittinen kenttä olisi muuttunut yli 80 vuoteen? Tuolloin kommunistit lauloivat "ei muuta Jumalaa kuin kansa kaikkivaltias", jollaiseen uskovaiset eivät todellakaan voi yhtyä. Nykyisin kommunisteilla ei onneksi ole yhtään kansanedustajaa ja SDP:stä vasemmalla olevalla Vasemmistoliitollakin puheenjohtaja tunnustaa avoimesti kristillistä uskoa. Oma lukunsa on sekin, että ollaan nyt totaalisen hiljaa siitä kuinka istuvan presidentin linja on ollut vl-liikkeelle sopiva jopa suviseurojen julkilausumaan liitettäväksi;)
Ei voi välttyä selkeältä puoluepoliittiselta manipuloinnilta PM:n kirjoituksesta:(
On varmasti aivan oikein kertoa että presidentin vaalit ovat arvovaalit ja että uskovaisen kannattaa miettiä arvojaan äänestäessä. Tällöin ehdokkaista nousee kuitenkin yksi ylitse muiden, joka tunnustaa ja kampanjoi nimenomaan kristillisillä arvoilla. Tämähän ei sovi, koska kyse on kilpailevasta kristillisestä leiristä olevasta ehdokkaasta. Arvoihin pitää liittää uusi ehto, eli ehdokkaalla pitää olla kristilliset arvot mutta hän ei missään tapauksessa saa kertoa sitä ääneen tai syyllistyy populismiin. Niinkuin kristillisillä asioilla voisi tavoitella populismia tilanteessa missä nuo arvot eivät ole mitenkään yleisessä suosiossa.
Ei voi kuin tulla siiheen ikävään johtopäätökseen kuinka PM:ssä on sotkettu totaalisesti uskonto ja politiikka. Huomioitavaa on myöskin se, kuinka kehoitetaan kiinnittämään huomio ehdokkaan tekemisestä ja viran hoitamisesta ehdokkaaseen itseensä. Tällä ei voi olla mitään muuta tarkoitusta kuin yrittää peitellä niiden ehdokkaiden epäkristillisiä ja vl-uskon katsantokulmasta huonoja poliittisia tekoja, joita kuitenkin halutaan ajaa presidentiksi. Ei siksi, että nämä ehdokkaat edustaisi uskovaisten arvoja, vaan siksi että jutun kirjoittaneet "uskovaiset" edustavat poliittista suuntausta, jota yritetään kaupitella uskon varjolla:(
Ikävää poliittista mediapeliä PM:ltä.- sinäkin
oikeassa. Tai ainakin minä olen samaa mieltä. ;)
Kirjoittelin tuonne toiseen ketjuun omia mietteitäni juuri tuosta puolueen ja henkilön merkityksestä.
En tajua vl-logiikkaa lainkaan. Luulisi sitä olevan kuitenkin, koska kyseessä on maallisen regimentin alue. Vai pitääkö sekin verhota jollakin ihmeen vl-slangilla? Ehkä omat ymmärtävät ja meidän muiden ei tarvitsekaan.
Ei ole kovin houkuttelevan tuntuista vl-"politiikkaa"!
x-vl - kärpäsestä härkänen
Pääkirjoituksessa todetaan että on toivottavaa että äänestäjät säästyvät hengelliseltä ja maalliselta populismilta.
Kuulostaa minusta järkevältä. Oletteko kenties eri mieltä? Millä lailla pääkirjotuksessa muka jaotellaan ehdokkaita populisteihin/ ei-populisteihin?
Huvittavan harhaista lukemista jos joku voi tulkita pääkirjoituksen Kristillisten ehdokkaan vastaiseksi. No, jaottelua näkee siellä missä sitä haluaa nähdä.
En minä vaan pääkirjoituksen perusteella osaisi valita, jos sen "ehtojen" (heh) mukaan toimisin. Epäsuoran viittauksen siihen, että vasemmiston ehdokasta ei kannata äänestää, voi kyllä löytää. Sinänsä kyseenalainen kohta, mutta nuo populismijutut ja että "PM:ssä on sotkettu totaalisesti uskonto ja politiikka"... :)
Ikävää poliittista mediapeliä Admatalta. :) - tiedä
kärpäsestä härkänen kirjoitti:
Pääkirjoituksessa todetaan että on toivottavaa että äänestäjät säästyvät hengelliseltä ja maalliselta populismilta.
Kuulostaa minusta järkevältä. Oletteko kenties eri mieltä? Millä lailla pääkirjotuksessa muka jaotellaan ehdokkaita populisteihin/ ei-populisteihin?
Huvittavan harhaista lukemista jos joku voi tulkita pääkirjoituksen Kristillisten ehdokkaan vastaiseksi. No, jaottelua näkee siellä missä sitä haluaa nähdä.
En minä vaan pääkirjoituksen perusteella osaisi valita, jos sen "ehtojen" (heh) mukaan toimisin. Epäsuoran viittauksen siihen, että vasemmiston ehdokasta ei kannata äänestää, voi kyllä löytää. Sinänsä kyseenalainen kohta, mutta nuo populismijutut ja että "PM:ssä on sotkettu totaalisesti uskonto ja politiikka"... :)
Ikävää poliittista mediapeliä Admatalta. :)nykyistä vl-kantaa kristillisiin puolueperiaatteisiin.
Kirjoitin sen perusteella, mitä olen oppinut ja miten minua on veeällänä opetettu. Luuletko, etten muista?
Onko se siitä sitten muuttunut? Voisi kai sen selvemmästi sanoa, jos kerran entiset tiukat linjaukset eivät ole voimassa. Jos ne on annettu aikoinaan julkisesti (ainakin seuroissa ja kanssapuheissa ja hoitokokouksissa), niin miksi ne pitää salaa muuttaa. Tulee jotenkin epärehellinen vaikutelma.
x-vl - admata.
kärpäsestä härkänen kirjoitti:
Ikävää poliittista mediapeliä Admatalta. :)>>
>>
Minusta on hullua, että populismi-asetta täytyi ylipäätä käyttää PM:n kirjoituksessa. Populismi on nimitys, jota käytetään usein vähättelevässä merkityksessä poliittisista virtauksista ja liikkeistä, joita leimaa laajan kansansuosion tavoittelu. Omasta mielestäni koko sana on naurettava, sillä kaikki puolueet ja ehdokkaat pyrkivät olemaan populisteja esittämällä asiansa siten, että se keräisi mahdollisimman suuren suosion. Tässä ei nähdäkseni ole yhtään poikkeusta.
PM:n kirjoitus toivoo että näemme Median kuvan taakse. Se kehoittaa äänestäjän miettimään omia arvojaan, jota vl:llä luonnollisesti ovat kristilliset. Miksi heti perään pitää käyttää populistiasetta?
"Etsimme maallista johtajaa ja suunnannäyttäjää koko kansalle. Sen vuoksi on tärkeää välttää hengellistä ja maallista populismia."
Mitä tuolla sitten tarkoitetaan ja mitä ihmettä voi olla "hengellinen populismi"? Tuolla sanalla ei käsittääkseni voi viitata kuin ainoastaan kristillisdemokraattien ehdokkaaseen, jonka arvomaailmassa ei voi olla suuria eroja vl:ien suhteen varsinkin kun verrataan muihin ehdokkaisiin...
SMP:n politikka ja "Vennamolaisuus" on ollut aina hyvin kansaan uppoavaa, jonka vuoksi muut puolueet ovat hyökänneet sitä vastaan syyttämällä populismista. SMP on ainakin 70-luvulla ollut "epämieluisa" puolue SRK:n keskustaan kuuluville vaikuttajille, koska se oli syönyt varsinkin keskustan kannatusta. Muistelen että SMP:n tukemisesta olisi jopa "hoidettu" 70-luvulla tyyliin ettei uskovaisen ole sopivaa olla mukana "radikaaleissa" poliittisissa liikkeissä...
x-vl:n tavoin minäkään en tiedä onko enää näin? Onko Perussuomalaiset nykyisin uskovaiselle sopiva puolue SRK:n mielestä? Populismiaseen käyttö kertoo ettei olisi.
Näiden epäsuorilla, mutta kuitenkin selkeillä "ohjeilla" PM pelaa poliittista peliä ja yrittää muita pois rajaamalla ohjata vl-äänestäjät äänestämään niitä poliittisia ryhmiä, mistä on eniten vaikuttajia vl-liikkeen sisällä (keskusta ja kokoomus).
- kun Päivämiehen
Kirjoituksia jaksetaan repostella jatkuvasti.
Uskovainen ei voi mennä vasemmistokaisen kannan mukaan äänestämään, se on samaa kuin menisi ja kieltäisi sen arvomaailman mikä itsellä on.
Onko nykyisin niin,että Päivämiehestä täytyy tikun kanssa etsiä moittimista??
Kumma juttu,kun ei omiin silmiin satu moitittavaa, enkä mielestäni ole mikään "tiukkapipo" vl- tarkoittaa
hengellinen populismi politiikassa ja miten se näkyy esim. näissä vaaleissa? Vai onko se kaikille veeällille selvää ja he osaavat varoa sitä?
Voisitko suomentaa sen minulle? Siitä oli mainintaa PM:ssä.
x-vl eihän Päivämiehessä voisi kirjoittaa mitään kun aina riepotellaan...
No itselleni ainakin tulee voimakas negatiivisuus noita riepottelioiden kirjoituksia vastaan...- oulun vl
Kirjoittaja tietää yleisistä asioista ilmeisen vähän. Lestadiolaiset poliitikot ovat vuosien varrella tehneet paljon työtä vasemmistolaisten kanssa.
Paras ja vaikuttavin esim. löytyy noin v.1923, kun eduskunta käsitteli uskonnonvapauslakia tuoreessa demokratiassa. Oikeisto ja keskusta pääsääntöisesti vastustivat lakia, he olisivat halunneet pitää koko kansan(myös ateistit) kirkon jäseninä.
Vl kansanedustaja Kalle Aukusti Lohi oli kommunistien rinnalla kannattamassa uskonnonvapauslakia, osoitti todellista valtiomiesviisautta.
Lestadiolaisuudessa on paljon annettu kiitosta vasemmistolaisten voimin toteutuneille hankkeille esim. lapsilisät.(kirjoittaja lienee tämän tukimuodon piirissä). - itse myöntää...
(kun ei edes huomaa...)
"Kumma juttu,kun ei omiin silmiin satu moitittavaa, enkä mielestäni ole mikään "tiukkapipo" vl"
Oletko joskus kuullut jonkun itse myöntävän olevansa "tiukkapipo" vl... heh heh - täällä irvistelijöitä
itse myöntää... kirjoitti:
(kun ei edes huomaa...)
"Kumma juttu,kun ei omiin silmiin satu moitittavaa, enkä mielestäni ole mikään "tiukkapipo" vl"
Oletko joskus kuullut jonkun itse myöntävän olevansa "tiukkapipo" vl... heh hehriittää, mutta jokainen vastaa omistaan, niin sinä kuin minä.
Voisit tutkia oman tilasi.Minulla on hyvät välit Isä Jumalan kanssa ja myös ihmisten kanssa. - Hynde
oulun vl kirjoitti:
Kirjoittaja tietää yleisistä asioista ilmeisen vähän. Lestadiolaiset poliitikot ovat vuosien varrella tehneet paljon työtä vasemmistolaisten kanssa.
Paras ja vaikuttavin esim. löytyy noin v.1923, kun eduskunta käsitteli uskonnonvapauslakia tuoreessa demokratiassa. Oikeisto ja keskusta pääsääntöisesti vastustivat lakia, he olisivat halunneet pitää koko kansan(myös ateistit) kirkon jäseninä.
Vl kansanedustaja Kalle Aukusti Lohi oli kommunistien rinnalla kannattamassa uskonnonvapauslakia, osoitti todellista valtiomiesviisautta.
Lestadiolaisuudessa on paljon annettu kiitosta vasemmistolaisten voimin toteutuneille hankkeille esim. lapsilisät.(kirjoittaja lienee tämän tukimuodon piirissä).Yhteistyö mielipiteesi on muuten ideana sama kuin Niinistön vastakkain asettelun aika on ohi. :)
A.K Lohi on muuten juuri niitä harvoja joka on sanonut mitkä puolueet ovat kristityille sopimatttomat Ja luettteli vasemmiston ja IKL:n. IKLllää kannattavat lestadiolaiset vähän suuttuivat.
Ehkä hän oli kuitenkin vastakkain asettelun aika on ohi edelläkävijä. Antoi tunnustusta kilpailevien puolueitten hyville asioille etenkin sosiaalipolitiikassa.
A.Pentikäisellä oli toissa eduskuntavaalien aikaan kanssa lähelle "vastakkain asettelun aika on ohi" teemana.. -Ettei aina keskitytä vastustamaan.
Antti Koukkari arvosteli oman puolueen kunnallisedustajia, kun vain vasemmisto kannatti taivalkoskelle kunnanjohtajaa Koukkarin rinnalla. On häpeä että vasemmisto on tullut viisaammiksi, ripitti koukkari omiaan.
Koukkarille ei keskustan ja kokoomuksen välillä ollut rajaa. Tuki toisen puolueen ehdokasta oman kansanedustajakauden jälkeen.
- pääkirjoitus
tukee sitä vaikutelmaa, jonka teistä vl:stä olen saanut: Teitä pitää ulkoapäin ohjailla, ja te myös noudatatte robottimaisesti kaikkea sitä, mitä SRK haluaa.
Missä te Aikuiset vl-ihmiset, saatte ajatella omilla aivoillanne? Mitkä ovat tällaisia asioita? Kun tuntuu, että jos jotain ei ole SRK erikseen kieltänyt tai rivien välistä jotenkin kantaansa ilmaissut, teidän pitää mennä kysymään asiaa joltain puhujalta tai toiselta vl:ltä, että "saako näin tehdä?".
Eikö tuollainen usko ja uskominen ole aika hankalaa uskoa loppujen lopuksi? Kun se usko josta raamatussa puhutaan, on kirjoitusten mukaan "niin yksinkertaista, ettei tyhminkään siltä tieltä eksy".- demarien arvomaailma
vai kokoomuksen tai keskustan arvomaailma?
- pääkirjoitus
demarien arvomaailma kirjoitti:
vai kokoomuksen tai keskustan arvomaailma?
mikä arvomaailma minua ohjaa, kun kuitenkin olen saanut päättää sen ihan itse. Sitä te vl:t ette jostain syystä voi tehdä :-(
- naurattaa meitä
pääkirjoitus kirjoitti:
mikä arvomaailma minua ohjaa, kun kuitenkin olen saanut päättää sen ihan itse. Sitä te vl:t ette jostain syystä voi tehdä :-(
On sinulla luulot.
Kukaan ei tuu kurkkiin,eikä kuulustelemaan ketä äänestetään.
Kyllä on ihme porukkaa kun tuollaisia luulevat!? - Jumalan lapsi
naurattaa meitä kirjoitti:
On sinulla luulot.
Kukaan ei tuu kurkkiin,eikä kuulustelemaan ketä äänestetään.
Kyllä on ihme porukkaa kun tuollaisia luulevat!?kun et historiasta mitään tiedä.
- totta?
Jumalan lapsi kirjoitti:
kun et historiasta mitään tiedä.
Onko joskus sitten srk:n johtokunnan jäsen tai paikallisrauhanyhdistyksen vakaana tunnettu edustaja tavattu laittaa uskovaisen äänestäjän mukana äänestyskoppiin?
Nykyisin se ei enää onnistu. Tiedän tämän siitä, että vanha uskovainen äitini oli (vastoin Päivämiehen kehotusta äänestänyt kristillistä populistia) mutta huononäköisenä kailottanut äänestyskopista taaempana odottelevalle siskolleni että tuleppa nyt katsomaan onko tämä kakkonen sellainen että selvän saa. Vaalivirkailija oli heti rientänyt hätiin ja sanonut, että ylimääräinen henkilö ei saa mennä äänestyskoppiin.
Eli ei onnistuisi ainakaan enää tuo johtokunnan miehen mukaan tuleminen. Mitä tarkoitat historian tuntemuksellasi?
- selkeää manipulointia
Huomaa heti, että kyseessä on aivopesu, tosin niin läpinäkyvä sellainen, että ei sitä voi edes kutsua aivopesuksi.
Olen keskustellut lukuisten lestadiolaisten kanssa ja suurin osa kannattaa Vanhasta. Kun kysyin, miksi, niin he sanoivat, että Halonen ei sovi presidentiksi, koska hän on nainen ja Matti kannattaa heidän kannaltaan hyviä arvoja (Lue: kuuluu kirkkoon).- aveeeeeek
Luullaan, ettei osata itse tehdä omia valintoja.
- manipuloija
Huomaa heti, että kyseessä on norsu, tosin niin harmaa sellainen, että ei sitä voi edes kutsua norsuksi.
Olen keskustellut useiden eläintarhan hoitajien kanssa ja suurin kannattaa afrikannorsua. Kun kysyin, miksi, niin he sanoivat, että intiannorsu ei sovi juhdaksi koska on pienempi ja afrikannorsu jaksaa kannattaa isompia taakkoja. - .................
manipuloija kirjoitti:
Huomaa heti, että kyseessä on norsu, tosin niin harmaa sellainen, että ei sitä voi edes kutsua norsuksi.
Olen keskustellut useiden eläintarhan hoitajien kanssa ja suurin kannattaa afrikannorsua. Kun kysyin, miksi, niin he sanoivat, että intiannorsu ei sovi juhdaksi koska on pienempi ja afrikannorsu jaksaa kannattaa isompia taakkoja.Kyllä välillä herää kysymys, ovatko sinne äänestämään menossa ihmiset vai norsut.
- Tantor.
................. kirjoitti:
Kyllä välillä herää kysymys, ovatko sinne äänestämään menossa ihmiset vai norsut.
Europarlamentti on norsujen hautausmaa.
- Tuija_VL
Minä olen antanut ääneni Tarjalle kuten moni muukin kaveripiirini naisihminen. En näe mitään ongelmaa/väärää siinä, että VL äänestäisin Halosta presidentiksi.
- ei kuulu Päivämiehelle!
Olen viisikymppinen nainen ja kokenut Halosen hoitaneen työnsä erittäin hvyin, ammattitaitoisesti ja rohkeasti. Hän on osoittanut itsenäisyyttä myös taustapuolueensa suhteen.
En todellakaan pidä asiallisena että Päivämies yrittää ohjailla meitä kuin aivotonta vaalikarjaa. Ahallisissa asioissa meillä on täysi vapaus muodostaa kantamme!
- Arkistonhoitaja
Vanhoillislestadiolaisuus ei ota kantaa politiikkaan.
Keskisuomalainen 28.6.1987.
"SRK:n pääsihteeri Voitto Savela tähdensi Keskisuomalaiselle Hankasalmella: SRK ja sen jäsenyhdistykset eivät ole poliittisia yhdistyksiä. Ne eivät mitenkään osallistu puoluepolitiikkaan. Ne on perustettu yksin sitä varten, että ne palvelisivat evankeliumin työtä, ja tällaisina ne myöskin on säilytetty.
SRK tai rauhanyhdistykset eivät ole koskaan ottaneet poliittisia kannanottoja. Toinen asia on, että yksityiset henkilöt voivat vapaasti osallistua puoluepolitiikkaan…. - Me katsomme, että yhteiskunnalliset asiat ovat tärkeitä ja että yhteiskunnallisia asioita hoidetaan nimenomaan poliittisten puolueiden avulla.
Vanhoillislestadiolaisilla on selkeä luterilainen regimenttioppi, oppi maallisesta ja hengellisestä regimentistä. Yhteiskunnalliset asiat kuuluvat maalliseen regimenttiin, niitä ei tule hengellistää….
Politiikassakin lestadiolaiset toimivat tietysti vakaumuksensa mukaan, mutta eivät silti kristillisyyden edustajina. Tästä vakaumuksesta seuraa se, että toimitaan sellaisissa puolueissa, joissa voi säilyttää uskon ja hyvän omantunnon. Me emme koskaan ole luetelleet enempää hyväksyttyjä kuin kiellettyjäkään puolueita, mutta toisinaan olemme keskustelleet yhteiskunnallisista virtauksista. Tietysti olemme ottaneet kantaa jumalankielteisyyteen. Kun me toivomme, että Jumalan valtakunnan työ täällä edistyisi, emme voi kannattaa sellaisia liikkeitä, joissa on esillä jumalankielteisyys. Luonnollisena pidämme myös sitä, että uskovainen kannattaa sellaista toimintaa, joka ei edusta radikaalisuutta. "
Tämä on selkeää puhetta.
Mainittakoon vielä lisäksi, että ateisimi EI sisällly nykyisen presidenttimme tarja halosan taustapuolueen Suomen Sosialidemokraattisen puolueen ohjelmaan. Puolueen piirissä on runsasti aktiiveja kirjon toimijoita ja vakaumuksellisia kristittyjä.- oulun vl
Juuri regimettiopin ja Jeesuksen opetus,keisarille se mikä keisarin on ja Jumalalle se mikä Jumalan on valossa päivämiehen pääkirjoittajille sattui kyllä karkea virhe kannanotossaan.
Nykypäivänä ei eletä kommunismin ja ateismin vastaisissa juoksuhaudoissa ja tämä olisi syytä tiedostaa päivämiehen toimituksessakin. - Arjen ja heikompien puolust...
oulun vl kirjoitti:
Juuri regimettiopin ja Jeesuksen opetus,keisarille se mikä keisarin on ja Jumalalle se mikä Jumalan on valossa päivämiehen pääkirjoittajille sattui kyllä karkea virhe kannanotossaan.
Nykypäivänä ei eletä kommunismin ja ateismin vastaisissa juoksuhaudoissa ja tämä olisi syytä tiedostaa päivämiehen toimituksessakin.Nykyään on todellakin politiikassa kyse muuta kuin toisen maailmansodan jälkeisestä asetelmasta kommunismi / oikeisto.
Nyt on kyse arvoista: Huippujohtajien kuten Fortumin Liliuksen miljoonaoptiot vai tavallisten ihmisten Suomen menestys kansainvälisessä maailmassa: eritoten lasten, naisten ja vanhusten pärjääminen kun yhteistä kakkau ajaetaan (presidentti vahvistaa lait).
- Arkistonhoitaja
Tutustu politiikan ja lestadiolaisuuden suhteita käsittelevään artikkeli:
http://www.kaltio.fi/index.php?134
Uskonnolliset yhteisöt politiikan tekijöinä -lestadiolaisuus suomalaisena ääriliikkeenä. Artikkelin kirjoittaja on YTT Aini Linjakumpu, joka on kansainvälisten suhteiden professori Lapin yliopistossa.
”Lestadiolaisuuden poliittisuus syntyy, ei niinkään pyrkimyksestä yhteiskunnan radikaaliin muutokseen, vaan kääntymisestä sisäänpäin ja pyrkimyksestä ylläpitää oman yhteisön ja opin muuttumattomuutta. Lestadiolaisuus toteuttaa eristäytymisen ideologiaa, joka on tullut esiin esimerkiksi joidenkin yhteiskunnallisten ryhmien suhtautumisessa valtiollisten rajojen avautumiseen, globaaliin maailmantalouteen tai yhä kansainvälisempiin yhteistyön muotoihin. Muuttuvissa olosuhteissa muuttumattomuus on hyvin voimakas kannanotto.”
http://www.kaltio.fi/index.php?134- oulun vl
Aini Linjakummun tutkimukset ovat hyvin asenteellisia ja paikkaansapitämättömiä. Katsotaanpa vaikka Oulun seutua tänäpäivänä.
Vanhoillidlestadiolaisuus on hyvin voimakkaasti globalisoitunut liike. Joka viikko lähtee it alan vl työntekijöitä pitkin maailmaa, ei ole mitään rajoituksia kansainvälistymisessä. Omia tuttujanikin on tälläkin hetkellä mitä eksoottisimmissa paikoissa. Monet vl yksityisyrittäjät ovat toimineet uran uurtajina kaupan avaamisessa mm. kaukoitään.
Yksi hyvä esim. nykypäivän lestadiolaisesta on Ahtisaaren toimiston ex-johtaja, nykyinen kirkon ulkomaanavun johtaja Antti Pentikäinen.
Toistan vielä että Linjakummun tutkimukset ei vastaa todellisuutta vaan kuvastavat tutkijan henkilökohtaista asennetta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä433743- 362474
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?342021- 221757
- 171689
- 231598
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai1001592- 241457
Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko991446- 221409