jäätyykö auto

aivan uuno

Jäätyykö auto kokonaan ja menee epäkuntoon, jos annan sen näillä paukkupakkasilla (-30 c) seisoa muutaman päivän? Auto on kyllä piuhan päässä lämmitystolpassa.

109

85276

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JonR

      Ei siihen mitään tule jos sulla on riittävän pakkaskestävät litkut jäähdyttimessä ja vaikka ei oliskaan, niin ei luultavasti tule mitään kunhan ei yritä jäätyneillä jäähdytysnesteillä ajella.

      Akku voi tyhjentyä jos sillä on jo ikää.

      Lohko lämmittämisestä ei oikeastaan ole hyötyä, ellet sitten meinaa lähteä ajamaan, se lämmittää lähinnä vain moottoria. Joten itse en pitäisi sitä lohkossa, kun olihan tuossa jo juttua mahdollisesta sähköpulastakin ja siihen ei auta jos autot on päiväkausia lohkolämmittimellä

      • sähköasentaja

        Kannattaako päteä jos ei asiasta tiedä? Pakkanen ei sitä sinun autosi akkua tyhjennä, akusta ei vaan kovalla pakkasella saada tarpeeksi virtaa kerralla ulos että auto jaksaisi käynnistyä. Eli pakkanen ei vaikuta akun varaukseen.


      • Einstein
        sähköasentaja kirjoitti:

        Kannattaako päteä jos ei asiasta tiedä? Pakkanen ei sitä sinun autosi akkua tyhjennä, akusta ei vaan kovalla pakkasella saada tarpeeksi virtaa kerralla ulos että auto jaksaisi käynnistyä. Eli pakkanen ei vaikuta akun varaukseen.

        Eli pakkanen ei tyhjennä akkua, vaan auto yrittää ottaa enemmän virtaa kuin tavallisesti ja potku ei riitä? Mites sitten selitetään se, että fikkarille käy pakkasessa sama juttu, patterit tyhjänä alta aikayksikön? Ei kai valokin vaadi pakkasella enemmän virtaa? Taitaa mennä tätä myötä fyssan oppikirja uusiksi...


      • just joo
        sähköasentaja kirjoitti:

        Kannattaako päteä jos ei asiasta tiedä? Pakkanen ei sitä sinun autosi akkua tyhjennä, akusta ei vaan kovalla pakkasella saada tarpeeksi virtaa kerralla ulos että auto jaksaisi käynnistyä. Eli pakkanen ei vaikuta akun varaukseen.

        lämpötila on suoraan verrannollinen auton akun varaustilaan. Käyppä ammattikoulu uudestaan ja hyvää illan jatkoa...


      • toinen1243
        just joo kirjoitti:

        lämpötila on suoraan verrannollinen auton akun varaustilaan. Käyppä ammattikoulu uudestaan ja hyvää illan jatkoa...

        Nyt kaikki vaan akkuja lataamaan, niin lämpötila nousee. Äidinkielen opiskelulle ehkä tarvetta... ;)


      • just joo
        toinen1243 kirjoitti:

        Nyt kaikki vaan akkuja lataamaan, niin lämpötila nousee. Äidinkielen opiskelulle ehkä tarvetta... ;)

        "Äidinkielen opiskelulle ehkä tarvetta... ;)"

        Yritätkö nyt väittää että kirjoituksessani oli jokin äidinkielellinen virhe?
        Tulosta teksti kokonaisuudessaan ja mene kysymään joltain äidinkieltä ammatikseen opettavalta / autotekniikkaa ammatikseen opettavalta, että oliko siinä virhe. Varaudu nolostumiseen.


      • joku12345
        just joo kirjoitti:

        "Äidinkielen opiskelulle ehkä tarvetta... ;)"

        Yritätkö nyt väittää että kirjoituksessani oli jokin äidinkielellinen virhe?
        Tulosta teksti kokonaisuudessaan ja mene kysymään joltain äidinkieltä ammatikseen opettavalta / autotekniikkaa ammatikseen opettavalta, että oliko siinä virhe. Varaudu nolostumiseen.

        Tuo sun viestisihän tarkoittaa, että lämpötila on verrannollinen akun varaukseen, eikä että varaus on verrannollinen lämpötilaan, kuten kai pitäisi...Äidinkielen ammattilainen en ole minäkään.
        Enkä ole varma onko varaus edes suoraan verranllollinen lämpötilaan... Saattaapa, jopa olla että akun virranantokyky laskee lämpötilan laskiessa, koska akun sisäinen resistanssi kasvaa. Mihinkähän sinä meinaat että se varaus sieltä pakkasella hiipii... Of topic:han tämä on jo pahasti.


      • laitetaanpa kirjasta sitten
        joku12345 kirjoitti:

        Tuo sun viestisihän tarkoittaa, että lämpötila on verrannollinen akun varaukseen, eikä että varaus on verrannollinen lämpötilaan, kuten kai pitäisi...Äidinkielen ammattilainen en ole minäkään.
        Enkä ole varma onko varaus edes suoraan verranllollinen lämpötilaan... Saattaapa, jopa olla että akun virranantokyky laskee lämpötilan laskiessa, koska akun sisäinen resistanssi kasvaa. Mihinkähän sinä meinaat että se varaus sieltä pakkasella hiipii... Of topic:han tämä on jo pahasti.

        Lämpötilan vaikutus akkuun:

        Lämpötilan laskiessa akun kapasiteetti pienenee kemiallisten reaktioiden hidastuessa.

        Akun teho prosentteina nimellistehosta:
        30 C = 100 %
        20 C = 80 %
        10 C = 70 %
        0 C = 60 %
        -10 C = 50 %
        -20 C = 40 %

        (Lähde: Nieminen, Auton Sähkötekniikka)

        "Mihinkähän sinä meinaat että se varaus sieltä pakkasella hiipii..."

        No mihinköhän sinä meinaat että mihinkä se varaus sieltä hiipii kun akku on ns."tyhjä"?
        "Tyhjällä" tässä yhteydessä tarkoitetaan nyt varauksetonta akkua, ei sellaista josta on elektrolyytti (laimennettu rikkihappo) sekä sisuskalut (lyijylevyt eristeineen) otettu pois.

        Lisäksi vielä tuohon äidinkielelliseen kitinääsi:
        "Tuo sun viestisihän tarkoittaa, että lämpötila on verrannollinen akun varaukseen, eikä että varaus on verrannollinen lämpötilaan, kuten kai pitäisi"

        Voikohan tuon suoraanverrannollisuuden oikeasti kukaan täysijärkinen ymmärtää niinpäin, että akun tyhjentyessä lämpötila laskee ja akun varautuessa lämpötila nousee? En minä voi näitä tekstejä kirjoittaessani olettaa että näitä lukee joku vajaaälyinen.

        Tarkennetaan nyt vielä kun on näemmä vaikeaa:
        AKUN varaustila vähenee AKUN lämpötilan laskiessa.
        Tämä siis maapallolla, TELLUKSELLA, normaaliolosuhteissa.
        AKULLA tässä yhteydessä EI tarkoiteta Aku Ankkaa, eikä LÄMPÖTILALLA ympäröivän ilman lämpötilaa saati muutakaan akun ulkopuolelle kuuluvaa.

        Olen pahoillani vittuilusta, mutta itsepä aloitit pilkunviilaamisen ja näsäviisastelun...


      • joku1234
        laitetaanpa kirjasta sitten kirjoitti:

        Lämpötilan vaikutus akkuun:

        Lämpötilan laskiessa akun kapasiteetti pienenee kemiallisten reaktioiden hidastuessa.

        Akun teho prosentteina nimellistehosta:
        30 C = 100 %
        20 C = 80 %
        10 C = 70 %
        0 C = 60 %
        -10 C = 50 %
        -20 C = 40 %

        (Lähde: Nieminen, Auton Sähkötekniikka)

        "Mihinkähän sinä meinaat että se varaus sieltä pakkasella hiipii..."

        No mihinköhän sinä meinaat että mihinkä se varaus sieltä hiipii kun akku on ns."tyhjä"?
        "Tyhjällä" tässä yhteydessä tarkoitetaan nyt varauksetonta akkua, ei sellaista josta on elektrolyytti (laimennettu rikkihappo) sekä sisuskalut (lyijylevyt eristeineen) otettu pois.

        Lisäksi vielä tuohon äidinkielelliseen kitinääsi:
        "Tuo sun viestisihän tarkoittaa, että lämpötila on verrannollinen akun varaukseen, eikä että varaus on verrannollinen lämpötilaan, kuten kai pitäisi"

        Voikohan tuon suoraanverrannollisuuden oikeasti kukaan täysijärkinen ymmärtää niinpäin, että akun tyhjentyessä lämpötila laskee ja akun varautuessa lämpötila nousee? En minä voi näitä tekstejä kirjoittaessani olettaa että näitä lukee joku vajaaälyinen.

        Tarkennetaan nyt vielä kun on näemmä vaikeaa:
        AKUN varaustila vähenee AKUN lämpötilan laskiessa.
        Tämä siis maapallolla, TELLUKSELLA, normaaliolosuhteissa.
        AKULLA tässä yhteydessä EI tarkoiteta Aku Ankkaa, eikä LÄMPÖTILALLA ympäröivän ilman lämpötilaa saati muutakaan akun ulkopuolelle kuuluvaa.

        Olen pahoillani vittuilusta, mutta itsepä aloitit pilkunviilaamisen ja näsäviisastelun...

        Kaippa se on uskottava. Tuota pilkun viilausta en tarkoittanut mitenkään henkilökohtaisesti. Kuhan tylsänä hetkenä huomasin virheen sana järjestyksessä, kirjoituksesi tarkoitus ei tietenkään jäänyt epäselväksi...


      • autoteknikko
        laitetaanpa kirjasta sitten kirjoitti:

        Lämpötilan vaikutus akkuun:

        Lämpötilan laskiessa akun kapasiteetti pienenee kemiallisten reaktioiden hidastuessa.

        Akun teho prosentteina nimellistehosta:
        30 C = 100 %
        20 C = 80 %
        10 C = 70 %
        0 C = 60 %
        -10 C = 50 %
        -20 C = 40 %

        (Lähde: Nieminen, Auton Sähkötekniikka)

        "Mihinkähän sinä meinaat että se varaus sieltä pakkasella hiipii..."

        No mihinköhän sinä meinaat että mihinkä se varaus sieltä hiipii kun akku on ns."tyhjä"?
        "Tyhjällä" tässä yhteydessä tarkoitetaan nyt varauksetonta akkua, ei sellaista josta on elektrolyytti (laimennettu rikkihappo) sekä sisuskalut (lyijylevyt eristeineen) otettu pois.

        Lisäksi vielä tuohon äidinkielelliseen kitinääsi:
        "Tuo sun viestisihän tarkoittaa, että lämpötila on verrannollinen akun varaukseen, eikä että varaus on verrannollinen lämpötilaan, kuten kai pitäisi"

        Voikohan tuon suoraanverrannollisuuden oikeasti kukaan täysijärkinen ymmärtää niinpäin, että akun tyhjentyessä lämpötila laskee ja akun varautuessa lämpötila nousee? En minä voi näitä tekstejä kirjoittaessani olettaa että näitä lukee joku vajaaälyinen.

        Tarkennetaan nyt vielä kun on näemmä vaikeaa:
        AKUN varaustila vähenee AKUN lämpötilan laskiessa.
        Tämä siis maapallolla, TELLUKSELLA, normaaliolosuhteissa.
        AKULLA tässä yhteydessä EI tarkoiteta Aku Ankkaa, eikä LÄMPÖTILALLA ympäröivän ilman lämpötilaa saati muutakaan akun ulkopuolelle kuuluvaa.

        Olen pahoillani vittuilusta, mutta itsepä aloitit pilkunviilaamisen ja näsäviisastelun...

        Oikaistaanpa kolme räikeintä.
        Suomen kieli on kirjoitettava oikein, huolimatta siitä kenelle se on tarkoitettu. En tarkoita kirjoitusvirheitä, vaan sanojen järjestystä, jolloin asia muuttuu toiseksi.
        Kuitenkin. Lämpötila vaikuttaa akun varaustilaan, mutta päinvastoin kuin selität. Lämpimässä, auton akun varaus purkaantuu nopeammin. ( paristot ja kännykän ym. akut toimivat eritavalla.) Varaus on eriasia kuin auton akun antama, tai ottama teho.

        "Tarkennetaan nyt vielä kun on näemmä vaikeaa:
        AKUN varaustila vähenee AKUN lämpötilan laskiessa."
        Asiallisesti tuo on toisinpäin, jos ei huomioida kielellistä virhettä. Akun varaustila pienenee kaikissa lämpötiloissa, kylmänä hitaammin kuin lämpimänä. (Varaus mitataan, hapon väkevyydestä.)

        "Olen pahoillani vittuilusta" Älä ole, tarkoittamasi toiminta on tahallista ja vaatii älykkyyttä. Olet ilmaissut asian niin, että kysymys on enemmänkin tahattomasta ominaisuudesta , jota et tunnista itse.


      • Vyysikko
        laitetaanpa kirjasta sitten kirjoitti:

        Lämpötilan vaikutus akkuun:

        Lämpötilan laskiessa akun kapasiteetti pienenee kemiallisten reaktioiden hidastuessa.

        Akun teho prosentteina nimellistehosta:
        30 C = 100 %
        20 C = 80 %
        10 C = 70 %
        0 C = 60 %
        -10 C = 50 %
        -20 C = 40 %

        (Lähde: Nieminen, Auton Sähkötekniikka)

        "Mihinkähän sinä meinaat että se varaus sieltä pakkasella hiipii..."

        No mihinköhän sinä meinaat että mihinkä se varaus sieltä hiipii kun akku on ns."tyhjä"?
        "Tyhjällä" tässä yhteydessä tarkoitetaan nyt varauksetonta akkua, ei sellaista josta on elektrolyytti (laimennettu rikkihappo) sekä sisuskalut (lyijylevyt eristeineen) otettu pois.

        Lisäksi vielä tuohon äidinkielelliseen kitinääsi:
        "Tuo sun viestisihän tarkoittaa, että lämpötila on verrannollinen akun varaukseen, eikä että varaus on verrannollinen lämpötilaan, kuten kai pitäisi"

        Voikohan tuon suoraanverrannollisuuden oikeasti kukaan täysijärkinen ymmärtää niinpäin, että akun tyhjentyessä lämpötila laskee ja akun varautuessa lämpötila nousee? En minä voi näitä tekstejä kirjoittaessani olettaa että näitä lukee joku vajaaälyinen.

        Tarkennetaan nyt vielä kun on näemmä vaikeaa:
        AKUN varaustila vähenee AKUN lämpötilan laskiessa.
        Tämä siis maapallolla, TELLUKSELLA, normaaliolosuhteissa.
        AKULLA tässä yhteydessä EI tarkoiteta Aku Ankkaa, eikä LÄMPÖTILALLA ympäröivän ilman lämpötilaa saati muutakaan akun ulkopuolelle kuuluvaa.

        Olen pahoillani vittuilusta, mutta itsepä aloitit pilkunviilaamisen ja näsäviisastelun...

        Nythän on niin, että akkuun ei varastoida tehoa, vaan energiaa.Eikä se energia häviä sieltä pakkasella mihinkään. Se on siellä taas käytettävissä, kun ilma lämpiää.
        Sen sijaan pakkasella akun kyky luovuttaa tuota energiaa on alentunut, eli akusta saatava hetkellinen virta( ja niin myös teho) on pienempi kuin lämpimässä.

        Peruskoulun fysiikan kirjasta voi kertailla, mitä eroa on teholla ja energialla, kilowatilla ja kilowattitunnilla, ampeerilla ja ampeeritunnilla...


      • uskomatonta juttua
        Vyysikko kirjoitti:

        Nythän on niin, että akkuun ei varastoida tehoa, vaan energiaa.Eikä se energia häviä sieltä pakkasella mihinkään. Se on siellä taas käytettävissä, kun ilma lämpiää.
        Sen sijaan pakkasella akun kyky luovuttaa tuota energiaa on alentunut, eli akusta saatava hetkellinen virta( ja niin myös teho) on pienempi kuin lämpimässä.

        Peruskoulun fysiikan kirjasta voi kertailla, mitä eroa on teholla ja energialla, kilowatilla ja kilowattitunnilla, ampeerilla ja ampeeritunnilla...

        "Nythän on niin, että akkuun ei varastoida tehoa, vaan energiaa"

        "vyysikkona" varmaan tajuat että teho on energiaa.

        "Eikä se energia häviä sieltä pakkasella mihinkään."

        Ei se häviä sieltä missään muussakaan tapauksessa (esim tyhjä akku) koska energia ei koskaan katoa, vaan muuttaa vain muotoaan. Mutta "vyysikkona" varmaan tiesitkin tämän.

        "Sen sijaan pakkasella akun kyky luovuttaa tuota energiaa on alentunut, eli akusta saatava hetkellinen virta( ja niin myös teho) on pienempi kuin lämpimässä."

        Eli virtaa on vähemmän. Yritätkö nyt vain voittaa väittelyn vai miksi muotoilet jo kertaalleen kirjoittamaani uuteen muotoon?

        "Peruskoulun fysiikan kirjasta voi kertailla, mitä eroa on teholla ja energialla, kilowatilla ja kilowattitunnilla, ampeerilla ja ampeeritunnilla..."

        Käytän mielummin korkeamman koulutustason kirjoja.


      • sanon minä
        autoteknikko kirjoitti:

        Oikaistaanpa kolme räikeintä.
        Suomen kieli on kirjoitettava oikein, huolimatta siitä kenelle se on tarkoitettu. En tarkoita kirjoitusvirheitä, vaan sanojen järjestystä, jolloin asia muuttuu toiseksi.
        Kuitenkin. Lämpötila vaikuttaa akun varaustilaan, mutta päinvastoin kuin selität. Lämpimässä, auton akun varaus purkaantuu nopeammin. ( paristot ja kännykän ym. akut toimivat eritavalla.) Varaus on eriasia kuin auton akun antama, tai ottama teho.

        "Tarkennetaan nyt vielä kun on näemmä vaikeaa:
        AKUN varaustila vähenee AKUN lämpötilan laskiessa."
        Asiallisesti tuo on toisinpäin, jos ei huomioida kielellistä virhettä. Akun varaustila pienenee kaikissa lämpötiloissa, kylmänä hitaammin kuin lämpimänä. (Varaus mitataan, hapon väkevyydestä.)

        "Olen pahoillani vittuilusta" Älä ole, tarkoittamasi toiminta on tahallista ja vaatii älykkyyttä. Olet ilmaissut asian niin, että kysymys on enemmänkin tahattomasta ominaisuudesta , jota et tunnista itse.

        Jos sinä olet autoteknikko niin minä olen Karl Benz.

        Ensinnäkin:
        Suomen kielen sanat ovat taipuvia, ja kieliopillisia suhteita ilmaistaan taivutuksella, joten sanajärjestys lauseessa on "vapaa", ts. sillä ilmaistaan lähinnä informaatiorakennetta (uusi/vanha informaatio, jonkin lauseenjäsenen korostaminen).

        Toiseksi:
        "Lämpötila vaikuttaa akun varaustilaan, mutta päinvastoin kuin selität. Lämpimässä, auton akun varaus purkaantuu nopeammin."

        Väärin. Auton akun varaus ei purkaannu mihinkään lämpimässä ellei sitä pureta virtapiirillä.
        Se ei purkaannu mihinkään kylmässäkään, vaan varaus pienenee kemiallisista syistä.
        Puhekielessä akun varauksella tarkoitetaan akun kapasiteettia, eli sitä akussa olevaa ampeerituntimäärää (A x h).
        Lainaanpa tähän suoraan Boschin autoteknillistä taskukirjaa jossa kapasiteetista sanotaan näin:

        "Kapasiteetti on tietyissä olosuhteissa otettava virtamäärä A x h:na. Se laskee purkausvirran kasvaessa ja lämpötilan laskiessa."

        Eli purkausvirran kasvaessa varaus laskee ja lämpötilan laskiessa varaus laskee.
        Autoteknikkona varmaankin omistat tämän kirjan ja voit tarkistaa tämän sivulta 936.

        "Akun varaustila pienenee kaikissa lämpötiloissa, kylmänä hitaammin kuin lämpimänä."

        Nyt puhut jo virtapiiriin kytketystä akusta ja asia on kylläkin käytännössä niin, että varaus pienenee KYLMEMMÄSSÄ nopeammin, koska virtapiirin resistanssi kasvaa.

        "(Varaus mitataan, hapon väkevyydestä.)"

        Yleensä kylläkin elektrolyytin tiheydestä.

        "Älä ole, tarkoittamasi toiminta on tahallista ja vaatii älykkyyttä. Olet ilmaissut asian niin, että kysymys on enemmänkin tahattomasta ominaisuudesta , jota et tunnista itse."

        Yritätkö leikkiä filosofiakin? Menee jo pelleilyksi, varsinkin kun huomaa että et tajua filosofiastakaan yhtään mitään..


      • Vyysikko
        uskomatonta juttua kirjoitti:

        "Nythän on niin, että akkuun ei varastoida tehoa, vaan energiaa"

        "vyysikkona" varmaan tajuat että teho on energiaa.

        "Eikä se energia häviä sieltä pakkasella mihinkään."

        Ei se häviä sieltä missään muussakaan tapauksessa (esim tyhjä akku) koska energia ei koskaan katoa, vaan muuttaa vain muotoaan. Mutta "vyysikkona" varmaan tiesitkin tämän.

        "Sen sijaan pakkasella akun kyky luovuttaa tuota energiaa on alentunut, eli akusta saatava hetkellinen virta( ja niin myös teho) on pienempi kuin lämpimässä."

        Eli virtaa on vähemmän. Yritätkö nyt vain voittaa väittelyn vai miksi muotoilet jo kertaalleen kirjoittamaani uuteen muotoon?

        "Peruskoulun fysiikan kirjasta voi kertailla, mitä eroa on teholla ja energialla, kilowatilla ja kilowattitunnilla, ampeerilla ja ampeeritunnilla..."

        Käytän mielummin korkeamman koulutustason kirjoja.

        Jos joku väittää, että teho on energiaa , niin eipä kai kannata lueskella edes niitä peruskoulun fysiikankirjoja, saati sitten korkeamman tason.

        Menepä katsomaan, mikä sinun autosi akun teho on? he he...

        Minun autoni akun kyljestä ei sellaista löytynyt, siinä luki vain 60 Ah. Siitä jännitteellä kertomalla saadaan akun maksimissaan sisältämä sähköenergiamäärä.

        Akuissa ei edelleenkään "ole" virtaa, vaan niissä on energiaa.

        Olen tosin lukenut näitä asioita vain korkeakoulutasolla. Kerro toki niitä korkeamman tason kirjoja, joissa asiat opetetaan toisin.


      • hehehehee
        Vyysikko kirjoitti:

        Jos joku väittää, että teho on energiaa , niin eipä kai kannata lueskella edes niitä peruskoulun fysiikankirjoja, saati sitten korkeamman tason.

        Menepä katsomaan, mikä sinun autosi akun teho on? he he...

        Minun autoni akun kyljestä ei sellaista löytynyt, siinä luki vain 60 Ah. Siitä jännitteellä kertomalla saadaan akun maksimissaan sisältämä sähköenergiamäärä.

        Akuissa ei edelleenkään "ole" virtaa, vaan niissä on energiaa.

        Olen tosin lukenut näitä asioita vain korkeakoulutasolla. Kerro toki niitä korkeamman tason kirjoja, joissa asiat opetetaan toisin.

        "Jos joku väittää, että teho on energiaa"

        Joo, mm. Einstein. Sitähän se pohjimmiltaan on, kuten kaikki muukin tässä maailmankaikkeudessa.
        Sinä puhut selvästikin tehoyksiköistä (watti, hevosvoima) jotka ovat eriasioita kuin teho.

        "Menepä katsomaan, mikä sinun autosi akun teho on? he he... Minun autoni akun kyljestä ei sellaista löytynyt, siinä luki vain 60 Ah"

        Taitaa olla 50 Ah omassa akussani.
        Se 60 Ah muuten tarkoittaa akun nimelliskapasiteettia.
        Akun varaus tarkoittaa sitä että onko käytössä oleva teho 100%, 80%, 60%, 50% jne akun nimelliskapasiteetista.
        Täydessä akussa 100% ja tyhjässä 0%.

        "Akuissa ei edelleenkään "ole" virtaa, vaan niissä on energiaa"

        Kansankielessä tosiaankin puhutaan että "onko akussasi virtaa".
        Se tosin vaatii hieman aivoja että osaa erottaa sen, tarkoitetaanko silloin ampeereita vai varausta.
        Noh, kaikille ei älyä jaeta...


      • tehosta
        Vyysikko kirjoitti:

        Jos joku väittää, että teho on energiaa , niin eipä kai kannata lueskella edes niitä peruskoulun fysiikankirjoja, saati sitten korkeamman tason.

        Menepä katsomaan, mikä sinun autosi akun teho on? he he...

        Minun autoni akun kyljestä ei sellaista löytynyt, siinä luki vain 60 Ah. Siitä jännitteellä kertomalla saadaan akun maksimissaan sisältämä sähköenergiamäärä.

        Akuissa ei edelleenkään "ole" virtaa, vaan niissä on energiaa.

        Olen tosin lukenut näitä asioita vain korkeakoulutasolla. Kerro toki niitä korkeamman tason kirjoja, joissa asiat opetetaan toisin.

        Fysiikassa teho (tunnus P) on tehdyn työn tai käytetyn energian määrä jossakin aikamäärässä. Tehon SI-yksikkö on watti (W), joka vastaa joulen energiamäärää sekunnissa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Teho


      • ole kuitenkin
        Vyysikko kirjoitti:

        Jos joku väittää, että teho on energiaa , niin eipä kai kannata lueskella edes niitä peruskoulun fysiikankirjoja, saati sitten korkeamman tason.

        Menepä katsomaan, mikä sinun autosi akun teho on? he he...

        Minun autoni akun kyljestä ei sellaista löytynyt, siinä luki vain 60 Ah. Siitä jännitteellä kertomalla saadaan akun maksimissaan sisältämä sähköenergiamäärä.

        Akuissa ei edelleenkään "ole" virtaa, vaan niissä on energiaa.

        Olen tosin lukenut näitä asioita vain korkeakoulutasolla. Kerro toki niitä korkeamman tason kirjoja, joissa asiat opetetaan toisin.

        "siinä luki vain 60 Ah. Siitä jännitteellä kertomalla saadaan akun maksimissaan sisältämä sähköenergiamäärä."

        Eikös tuo sähköenergia kuitenkin lasketa näin?

        W = P * t

        Jossa W = sähköenergia
        P = Sähköteho
        t = aika


      • ihmeessä
        autoteknikko kirjoitti:

        Oikaistaanpa kolme räikeintä.
        Suomen kieli on kirjoitettava oikein, huolimatta siitä kenelle se on tarkoitettu. En tarkoita kirjoitusvirheitä, vaan sanojen järjestystä, jolloin asia muuttuu toiseksi.
        Kuitenkin. Lämpötila vaikuttaa akun varaustilaan, mutta päinvastoin kuin selität. Lämpimässä, auton akun varaus purkaantuu nopeammin. ( paristot ja kännykän ym. akut toimivat eritavalla.) Varaus on eriasia kuin auton akun antama, tai ottama teho.

        "Tarkennetaan nyt vielä kun on näemmä vaikeaa:
        AKUN varaustila vähenee AKUN lämpötilan laskiessa."
        Asiallisesti tuo on toisinpäin, jos ei huomioida kielellistä virhettä. Akun varaustila pienenee kaikissa lämpötiloissa, kylmänä hitaammin kuin lämpimänä. (Varaus mitataan, hapon väkevyydestä.)

        "Olen pahoillani vittuilusta" Älä ole, tarkoittamasi toiminta on tahallista ja vaatii älykkyyttä. Olet ilmaissut asian niin, että kysymys on enemmänkin tahattomasta ominaisuudesta , jota et tunnista itse.

        "Tarkennetaan nyt vielä kun on näemmä vaikeaa:
        AKUN varaustila vähenee AKUN lämpötilan laskiessa."

        Miten sen Akun käy jos sen lämpötila laskee?, noh Aku jäätyy kuoliaaksi ja Iineksestä tulee leski...


      • Petteri233
        joku12345 kirjoitti:

        Tuo sun viestisihän tarkoittaa, että lämpötila on verrannollinen akun varaukseen, eikä että varaus on verrannollinen lämpötilaan, kuten kai pitäisi...Äidinkielen ammattilainen en ole minäkään.
        Enkä ole varma onko varaus edes suoraan verranllollinen lämpötilaan... Saattaapa, jopa olla että akun virranantokyky laskee lämpötilan laskiessa, koska akun sisäinen resistanssi kasvaa. Mihinkähän sinä meinaat että se varaus sieltä pakkasella hiipii... Of topic:han tämä on jo pahasti.

        Suomi24:n touhoja. Joka asiasta pitää mussuttaa, vaikka tietoa ei ole nimeksikään. Eikö silloin voi olla hiljaa eikä huudella omia "arvioita". Voi saatana


    • jortikka..

      no tietenki auto jäätyy jos ei ole webastoa ja ei lähe käyntiin helpolla.Ei se epäkuntoo jäädy välttämättä mutta kansi voi jäätyä.no sitten ei ole hätää jos on tolpan nokasa

      • hanski53

        Jos sinulla on vanhempi akku, saatta tulla starttivaikeuksia. Jäähdytin-neste ei kerralla jäädy kiinteäksi, se on sellaista hyhmää. Jos nesteen pakkasenkestävyys on huono, siihen auttaa, kun jäähdydtäjän kupella on roikkalamppu loistamassa. Se antaa lämpöä se verran, ettei syyläri jäädy.Moottorin lämmitys on ok, mutta jos välillä ottaa piuhan pois ja kytkee uudelleen, motti kuuroittuu, siitä voi seuruta ongelmia mm. sähköpuolessa. Kaikki kumitivisteet ym. haurastuvat pakkasessa..


      • Vähintään
        hanski53 kirjoitti:

        Jos sinulla on vanhempi akku, saatta tulla starttivaikeuksia. Jäähdytin-neste ei kerralla jäädy kiinteäksi, se on sellaista hyhmää. Jos nesteen pakkasenkestävyys on huono, siihen auttaa, kun jäähdydtäjän kupella on roikkalamppu loistamassa. Se antaa lämpöä se verran, ettei syyläri jäädy.Moottorin lämmitys on ok, mutta jos välillä ottaa piuhan pois ja kytkee uudelleen, motti kuuroittuu, siitä voi seuruta ongelmia mm. sähköpuolessa. Kaikki kumitivisteet ym. haurastuvat pakkasessa..

        Vähintään roikkalamppu... :) Huh huh.. Kannattasko kuitenkin huolehtia että siellä syylärissä, kuten muussakin jäähdytysjärjestelmässä on asianmukaiset nesteet? Ei tarviis roikkalamppuja viritellä. :) :)


      • nick
        hanski53 kirjoitti:

        Jos sinulla on vanhempi akku, saatta tulla starttivaikeuksia. Jäähdytin-neste ei kerralla jäädy kiinteäksi, se on sellaista hyhmää. Jos nesteen pakkasenkestävyys on huono, siihen auttaa, kun jäähdydtäjän kupella on roikkalamppu loistamassa. Se antaa lämpöä se verran, ettei syyläri jäädy.Moottorin lämmitys on ok, mutta jos välillä ottaa piuhan pois ja kytkee uudelleen, motti kuuroittuu, siitä voi seuruta ongelmia mm. sähköpuolessa. Kaikki kumitivisteet ym. haurastuvat pakkasessa..

        Mitähän mahdat kirjoittaa, ilmeisesti 1955 - 1970 luvun kuorma-autoista jolloin tällainen käytäntö oli normaalia. Kas kun et maininnut vanhan Fordsonin käynnistämisestä tai Ferkun.
        Ainoa ongelma tämän päivän autoissa on huolehtia jäähdytysnesteistä ja akusta. Kumista puhut totta on nykyään muovisekoitteista,mutta ei hätää.


      • Pertsa
        nick kirjoitti:

        Mitähän mahdat kirjoittaa, ilmeisesti 1955 - 1970 luvun kuorma-autoista jolloin tällainen käytäntö oli normaalia. Kas kun et maininnut vanhan Fordsonin käynnistämisestä tai Ferkun.
        Ainoa ongelma tämän päivän autoissa on huolehtia jäähdytysnesteistä ja akusta. Kumista puhut totta on nykyään muovisekoitteista,mutta ei hätää.

        tottakai autot jäätyy nytkin oli uus tai vanha


      • oot
        Pertsa kirjoitti:

        tottakai autot jäätyy nytkin oli uus tai vanha

        Lämmin vesi ei jäädy!!! SE SE ON FAKTAA!
        Tana että on tolloja kirjotuksia.


      • hytroloki
        oot kirjoitti:

        Lämmin vesi ei jäädy!!! SE SE ON FAKTAA!
        Tana että on tolloja kirjotuksia.

        Vitaava vesi ei jäävy missään. Näkkööhä sen koskissa ja virtapaikoissa. Mie olen ottanu semmosta vettä syyläriin niin ei ole huolenhäivää.Eikä maksa palajon.


    • niin ja näin

      Jos uudenpi auto voi antaa olla ilman ajamista ihan hyvin ja riittää että laittaa lohkoon vasta ennen starttia, ei tarvitse jatkuvaa sähkön kulutusta harrastaa. Vanhempi sama juttu tosin kannattaisi käynnistää päivittäin jos vain mahdollista.

      • jäpää

        käynnistää päivittäin, kandee myös huolehtia siitä, että auton käyttää kunnolla lämpimäksi. Muuten tulee niitä kuuroittumisongelmia hyvinki helposti. Oma mielipiteeni on, että ei käytä pakkasella ollenkaan, jos ei ole pakko.


      • jäpää
        jäpää kirjoitti:

        käynnistää päivittäin, kandee myös huolehtia siitä, että auton käyttää kunnolla lämpimäksi. Muuten tulee niitä kuuroittumisongelmia hyvinki helposti. Oma mielipiteeni on, että ei käytä pakkasella ollenkaan, jos ei ole pakko.

        vaikka olisikin vanha tai uusi auto


    • smuuglar

      joo kyllähän se jäätyy ja on tuhoontuomittu vekotin tommosten pakkasten jäljiltä!!!!!!!!!!! taidat olla muija.......

      • ferrari miäs

        antaa jäätyä vaan,olit mies tai nainen alä huolestu.4h ennen uutta sterttia lohko lämmittään ja ei ku kovaa ajoo.....


    • kamikaze 33

      No kokeileppa itse.Mene seisomaan 3 päivää ulos lämmityspiuha kaulan ympärillä.

      • Kelo Honkanen

        Hyperhauskuutus.


    • olli

      Kyllä parasta on antaa autosi vain olla sellaisenaan ne pari päivää. Laita lohkolämmitin päälle 2-3 tuntia ennen seuraavaa käyttöönottoa ja aja hissukseen auto lämpimäksi. Siis tasaisesti isommin vedättelemättä, mutta normaalin liikenteen mukana. Jarruja kannattaa kokeilla heti lähdössä ja huomioida käsijarrun vapautuminen. Joskus käsijarrun vaijeri voi jumittua pakkasella, ellei sitä käytetä säännöllisesti. Sisätilan lämmitin on oiva apu tähän aikaan, mutta puolipeitekin pitää ikkunat sulana.
      Silloin kun pakkanen ylittää -35 C-astetta, on auto kovilla itse ajossa. Seisoessa hervemmin tapahtuu vahinkoja. Kumitiivisteet kovettuvat ja ikääntyneemmät voivat liikkuessan jopa rikkoutua. Siis jarrusylinterit ja iskunvaimentimet vikaantuvat helpommin. Diesel-autoille tuo raja voi olla myös polttoaineen kannalta syy jättää auto kotiin. Varsinkin polttoainesuodattimen huollon unohtuminen ennen pakkaskautta voi kostautua hinauksella.
      Akku on paikallaan varmistaa, sillä jo parin päivän seisottaminen 30 asteen pakkasessa on ikääntyneelle akulle iso voimankoetus. Akun varaustila perustuu kemialliseen reaktioon ja lämpötilan lasku hidastaa reaktiota, lisäksi auton sähkölaitteet kuluttavat virtaa aina akun ollessa kytkettynä. Hyvä akku jaksaa varmasti parin päivän seisomisen, mutta jos olet epävarma varmista apuvirran saanti starttiin. Vaikka akku tyhjeneekin "herättää" auton oma laturi akun normaalisti uudelleen toimintaan, kunhan autolla ajetaan riittävän pitkää matkaa.

      • laakson-suttis

        Kiitos asiallisesta vastauksestasi Olli!
        Olen naiskuski ja miettinyt tuota samaa, et onko autolle miten haitallista seisoskella käyttämättä pakkasessa useempikin päivä..Kiva nyt tietää, ettei oo harmia sen kummemmin..Kiitos!


      • hojo
        laakson-suttis kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksestasi Olli!
        Olen naiskuski ja miettinyt tuota samaa, et onko autolle miten haitallista seisoskella käyttämättä pakkasessa useempikin päivä..Kiva nyt tietää, ettei oo harmia sen kummemmin..Kiitos!

        On hyvin tärkeää, että nestee pakkasenkesto on riittävä,ajaessa viima nostaa jäätymisvaaraa ja jäähdytimen neste voi puuroutua kiertokelvottomaksi, jolloin moottoritilan neste voi kiehua.Kiehunut neste menettää pakkasenkestoa.


      • sipe
        hojo kirjoitti:

        On hyvin tärkeää, että nestee pakkasenkesto on riittävä,ajaessa viima nostaa jäätymisvaaraa ja jäähdytimen neste voi puuroutua kiertokelvottomaksi, jolloin moottoritilan neste voi kiehua.Kiehunut neste menettää pakkasenkestoa.

        meneekö auto rikki heti 30 asteen pakkasessa jos on pakko lähteä heti, ettei ole aikaa lohkolämmittemessä lämmittää.


      • Pertsa

        olet oikeassa


    • Dipl.ins.

      Jos Sinulla on vedellä käyvä auto, niin kyllä jäätyy ja rikki menee. Katsos vesi jäätyessään laajenee ja hajottaa paikat. Suosittelen auton sisään viemistä, tai sijoitat siellä auton nokalla olevan metallimöykyn alle hautakynttilän, mutta huom. sytytettynä.

      Jaan mielelläni kokemuksella neuvoja auto-ongelmaisille.
      Tv. DI [email protected]

      • niiku mainoksessa

        Monenlaista viisasta täällä ???
        Ensinnäkin akku ei tyhjene pakkasen vuoksi, jos siihen ei koske. Vanha akku saattaa tuhjentyä, kun käynnistellään (käytetään) eikä anneta tarpeeksi pitkää latausaikaa.

        Käytännössä on koettu että auto kestää hyvin -50 monta viikkoa , kun siihen ei koske.

        Moottorin lämmitimestä vielä, yli 8 tunnin lämmittimessä olo kuivattaa moottorin ja saattaa aiheuttaa vaurion kun kylmä öljy ei heti lähde kiertämään.

        Tosiaan 4 tuntia lämmittimessä riittää yli 40 asteen pakkasessa ja 30 asteessa 2tuntia . Käynnistää ei kannata jos ajoaika on alle 1/5 tuntia, ennen kuin pakkaset lauhtuu.

        Kyllä ne auton viat tulee esiin jo 25 asteen pakkasessa, tiiviste vaurioita tulee sitten helpommin kylmemmässä.


      • inssi

        Voi perkele- mietitkö pitkäänkin tota vitun viisasta vastaustas.
        Ylitit ittes!


      • Kalevi Motor

        Olet superhauska, ilmeisesti oikeastikin käytännön viisas diploomi-insinööri oikein korkeakoulusta.


      • etsivivä-amadeus

        Onko jäänyt lääkkeet ottamatta?


      • paloi tuhkaksi

        Lämmitin autoani tuikkukynttilöillä viime yönä ja aamulla siitä ei paljon ollut jälellä Huomenna häytyypi mennä ostamaan uusi auto


      • huolisi

        noin idiootilta DI:ltä minkäännäkösiä neuvoja ainakaan autoihin liittyvissä asioissa.En oo vielä(kään) nähny VEDELLÄ käyvää AUTOA!Haeppa vettä vaikkapa sulasta koskesta, eihän se voi jäätyä, eihän??Vesihän on SULAA VETTÄ.Toi hautakynttilähomma oli enemmän ku peestä.
        Äläkä jakele typeriä neuvojas ainakaan AUTOISTA.

        Terv: ihan tavallinen autonasentaja.


      • Dipl.ins.
        huolisi kirjoitti:

        noin idiootilta DI:ltä minkäännäkösiä neuvoja ainakaan autoihin liittyvissä asioissa.En oo vielä(kään) nähny VEDELLÄ käyvää AUTOA!Haeppa vettä vaikkapa sulasta koskesta, eihän se voi jäätyä, eihän??Vesihän on SULAA VETTÄ.Toi hautakynttilähomma oli enemmän ku peestä.
        Äläkä jakele typeriä neuvojas ainakaan AUTOISTA.

        Terv: ihan tavallinen autonasentaja.

        Ymmärrän kiihtymyksesi. Ammattikoulussa ei opeteta, eikä kerrota, että supertehokkaisssa moottoreissa palotilaan ruiskutetaan vettä sen sisältämän hapen vuoksi.


    • kestää kyllä

      Tosin jos autossasi on ajonestolaite, niin se saattaa tyhjentää hyvänkin akun muutamassa viikossa, riippumatta siitä onko kesä vai talvi

    • vastausta sait

      Jos ei ole pakko ajaa sillä niin odota pari päivää että pakkaset laskee,kova pakkanen lisää/
      edesauttaa hajoamista,esim.iskarit,vetonivelten suojakumit ym.olipa auto uusi tai vanhempi.

      Jos koneessa on asialliset nesteet,parasta autollesi on seistä koskemattomana yli pakkasten,
      älä missään tapauksessa lämmitä turhaan,älä
      ainakaan käynnistele kokeilun vuoksi-siinä vain
      tyhjennät akun ja seuraava kerta on vaikempi.

      Sitten kun on pakko lähteä pakkasella ja auto
      on seissyt pidempään,lohkolämmitin vaikka 4h tai
      ajastimien kanssa 2x2h ja ajelet varoen ja monttuja väistellen.

      • Nimetön

        Hei kaikki viisaat.Työkaverini käyvät näillä kovilla pakkasilla ruokapaussilla ajelemassa autollaan väittäen ,että muuten ei auto lähde käynyiin esim.4 tunnin päästä, kun akkukin on niin huono.Toisella on diesel auto ,toisella bensavehje.Onko moisesta enemmän haittaa kun hyötyä.Itse olisin haitan kannalla.Kuinka on ? Vastailkaa viisaammat.


      • Mielestä
        Nimetön kirjoitti:

        Hei kaikki viisaat.Työkaverini käyvät näillä kovilla pakkasilla ruokapaussilla ajelemassa autollaan väittäen ,että muuten ei auto lähde käynyiin esim.4 tunnin päästä, kun akkukin on niin huono.Toisella on diesel auto ,toisella bensavehje.Onko moisesta enemmän haittaa kun hyötyä.Itse olisin haitan kannalla.Kuinka on ? Vastailkaa viisaammat.

        Siitä on enemmän haittaa ku hyötyä, kun ajetaan valot ja puhaltimet päällä lyhyttä pätkää. Akku ei kerkee latautua kunnolla, kun se ei ota virtaa kylmänä niin hyvin vastaan kun lämpimänä.


      • Jarp
        Nimetön kirjoitti:

        Hei kaikki viisaat.Työkaverini käyvät näillä kovilla pakkasilla ruokapaussilla ajelemassa autollaan väittäen ,että muuten ei auto lähde käynyiin esim.4 tunnin päästä, kun akkukin on niin huono.Toisella on diesel auto ,toisella bensavehje.Onko moisesta enemmän haittaa kun hyötyä.Itse olisin haitan kannalla.Kuinka on ? Vastailkaa viisaammat.

        Auton moottori on niin iso mötikkä, että se pitää muutaman tunnin lämpöä kovallakin pakkasella. Toisinsanoen jos ei ole lämmitystolppaa työpaikalla, voi auton moottoria käydä muutaman tunnin välein ajamassa lämpimäksi ja työpäivän päätteeksi se lähtee paremmin ja turvallisemmin käyntiinkin. Vieressä sitten koko työpäivän seissyt auto koittaa startata -30 asteisella moottorilla ja vaikeaa voi olla autosta ja akusta riippuen.

        Ehdottomasti hyötyä.


    • "lujaa lautaa, lada"

      Ladan manuaalissa lukee

      "Saattaa esiintyä lieviä käynnistysongelmia yli 70 asteen pakkasessa."

      Näin se muistaakseni meni.
      lada = ok

      • peksu

        Eli ladaa ei kannata hankkia, jotta saa elämäänsä pakkasellakin jotain jännitystä :)


    • Inssi

      Auto kestää kaikki suomen pakkaset jos jäähdyttimessä on oikeat nesteet Jähdytinneste/vesi noin 50%/50% ja autoa ei käynnistä tai liikuta.

      Jos auton käynnistää ilman moottorin esilämmitystä kovassa (-30)pakkasessa niin moottori kuluu käynnistyksen ja lämpenemisen aikana yhtä paljon kuin 500:n kilometrin ajossa.
      Ajettaessa tai autoa liikutettaessa pakkasella materiaalit joutuvat koville.
      -metallin lujuusluokat pienenee
      -kumi ja muoviosien kestävyys on vain murtoosa normaalista esim. vetonivelien kumeja joudutaan vaihtamaan juuri sen takia kun ne pakkasella ajettaessa murtuu.

      Mutta on pakkasesta etunsakin.
      Ruostuminen on niin hidasta että kori kestää vaikka sata vuotta.

      • Todella tietämätön

        Nyt kävi niin, että kottero ei käynnistynyt.. Eli pakkanen on purkanut akun tyhjäksi. Kai. Voinko mä nyt pyytää naapurilta kaapeleilla virtaa ja alkaako se sit ladata, jos lähtee käyntiin? Vai haenko suosista uudet akun?


      • Inssi
        Todella tietämätön kirjoitti:

        Nyt kävi niin, että kottero ei käynnistynyt.. Eli pakkanen on purkanut akun tyhjäksi. Kai. Voinko mä nyt pyytää naapurilta kaapeleilla virtaa ja alkaako se sit ladata, jos lähtee käyntiin? Vai haenko suosista uudet akun?

        Jos akku tyhjenee itestään nopeasti tai startatessa vielä nopeammin niin se kannattaa vaihtaa.
        Akku kannattaa yleensäkin vaihtaa suomen olosuhteissa n. viiden vuoden välein samoin tulpat.
        Jos auton auton sytytyslaitteet ja polttoaineen säädöt on kohdallaa ja vielä hyvät tulpat niin auto käynnistyy pienelläkin pyörityksellä.
        Voi se huono akku ottaakin virtaa jonkin verran vastaan mutta kun tulee seuraava pakkasköynnistys niin asia on vähintään yhtä huono.

        Huonollakin akulla voi saada auton käymään kun vie sen ensin siälle lämpiämään ja laittaa sen vaikka puoliksi upoksiin lämpimään veteen.


        Auton voi käynnistää kaapeleilla mutta täytyy ymmärtää että kaikki ei halua antaa virtaa autostaan kun on sellainen yleinen luulo että se vahingoittaa antavan auton sähköjärjestelmää mutta riski varsinkin vanhoissa autoissa on olematon.
        Virtaa annettaessa kannattaa antajan auto pitää käynnissä ja vielä hieman kaasua painaen.


      • Inssi
        Inssi kirjoitti:

        Jos akku tyhjenee itestään nopeasti tai startatessa vielä nopeammin niin se kannattaa vaihtaa.
        Akku kannattaa yleensäkin vaihtaa suomen olosuhteissa n. viiden vuoden välein samoin tulpat.
        Jos auton auton sytytyslaitteet ja polttoaineen säädöt on kohdallaa ja vielä hyvät tulpat niin auto käynnistyy pienelläkin pyörityksellä.
        Voi se huono akku ottaakin virtaa jonkin verran vastaan mutta kun tulee seuraava pakkasköynnistys niin asia on vähintään yhtä huono.

        Huonollakin akulla voi saada auton käymään kun vie sen ensin siälle lämpiämään ja laittaa sen vaikka puoliksi upoksiin lämpimään veteen.


        Auton voi käynnistää kaapeleilla mutta täytyy ymmärtää että kaikki ei halua antaa virtaa autostaan kun on sellainen yleinen luulo että se vahingoittaa antavan auton sähköjärjestelmää mutta riski varsinkin vanhoissa autoissa on olematon.
        Virtaa annettaessa kannattaa antajan auto pitää käynnissä ja vielä hieman kaasua painaen.

        Kylmänä startatessa virtaa ei kulu niin paljon kun kytkee valot,puhaltimet sun muut sähkölaitteet pois päältä ja erityisen tärkeää on pitää kytkin pohjassa jolloin pyörii vain pelkkä moottori.


      • Keijo
        Inssi kirjoitti:

        Kylmänä startatessa virtaa ei kulu niin paljon kun kytkee valot,puhaltimet sun muut sähkölaitteet pois päältä ja erityisen tärkeää on pitää kytkin pohjassa jolloin pyörii vain pelkkä moottori.

        Asiallinen kommentti tavallisille pahvipäille jotka ei tiedä auton tekniikasta mitään eikä varsinkaan kylmilläkeleillä käynnistämisestä!
        Se vaan on niin että pakkasella vain starttimoottorille sitä virtaa avaimesta ja muut hörpöttimet pois päältä!
        Ja pelkkää vettä tarttee olla pakkasnesteen tilalla jos meinaa että saa jäätymän umpijäähän!
        Pelkkä vesikin riittää vielä 2 asteen pakkasella jollei sitten tuule suoraan syyläriin maskin läpi!!!


      • Jan
        Keijo kirjoitti:

        Asiallinen kommentti tavallisille pahvipäille jotka ei tiedä auton tekniikasta mitään eikä varsinkaan kylmilläkeleillä käynnistämisestä!
        Se vaan on niin että pakkasella vain starttimoottorille sitä virtaa avaimesta ja muut hörpöttimet pois päältä!
        Ja pelkkää vettä tarttee olla pakkasnesteen tilalla jos meinaa että saa jäätymän umpijäähän!
        Pelkkä vesikin riittää vielä 2 asteen pakkasella jollei sitten tuule suoraan syyläriin maskin läpi!!!

        Mihin, Keijo perustat sen että -2 asteen pakkasella ei tarvita pakkasnestettä jäähdyttimeen. Aiheesta sattuu olemaan omakohtaisia kokemuksia. Ostin joskus vuonna 1997 käytetyn 343 volvon 1.4 bensakoneella ja entinen omistaja oli täyttänyt jäähdyttimen pelkällä vedelle ja hän ei maininnut tästä mitään auton luovutustilanteessa. Tulivat syksyn ensimmäiset pakkaset ja aamulla 8:00 oli nimenomaan tuo -2 astetta kun menin käynnistämään autoa ja ihmettelin moottorista tulevaa vinkumista sekä kuminhajua. Moottori oli jäätynyt kiinni ja vain starttimoottori pyöri ympäri polttaen ja vinguttaen hihnaa. Lopputuloksena 1.4 moottorin lohko oli haljennut ja öljyt ja vedet sekoittuivat pikkuhiljaa keskenään. Vein auton romuttamolle koska en viitsinyt vaihtaa niin halpaan autoon koko moottoria. Niin miten se Keijo menikään.. suositteletko että vielä pikkupakkasella voi ajella pelkällä vedellä jäähdytinlaitteistossa?
        Miten näitä sadunkertojia aina riittääkin.. Oliko sullakin motiivina esittää "osaavaa asiantuntijaa" kuten niin monet muutkin kaltaisesi mielellään tekevät?

        T:Jan


      • Keijo
        Jan kirjoitti:

        Mihin, Keijo perustat sen että -2 asteen pakkasella ei tarvita pakkasnestettä jäähdyttimeen. Aiheesta sattuu olemaan omakohtaisia kokemuksia. Ostin joskus vuonna 1997 käytetyn 343 volvon 1.4 bensakoneella ja entinen omistaja oli täyttänyt jäähdyttimen pelkällä vedelle ja hän ei maininnut tästä mitään auton luovutustilanteessa. Tulivat syksyn ensimmäiset pakkaset ja aamulla 8:00 oli nimenomaan tuo -2 astetta kun menin käynnistämään autoa ja ihmettelin moottorista tulevaa vinkumista sekä kuminhajua. Moottori oli jäätynyt kiinni ja vain starttimoottori pyöri ympäri polttaen ja vinguttaen hihnaa. Lopputuloksena 1.4 moottorin lohko oli haljennut ja öljyt ja vedet sekoittuivat pikkuhiljaa keskenään. Vein auton romuttamolle koska en viitsinyt vaihtaa niin halpaan autoon koko moottoria. Niin miten se Keijo menikään.. suositteletko että vielä pikkupakkasella voi ajella pelkällä vedellä jäähdytinlaitteistossa?
        Miten näitä sadunkertojia aina riittääkin.. Oliko sullakin motiivina esittää "osaavaa asiantuntijaa" kuten niin monet muutkin kaltaisesi mielellään tekevät?

        T:Jan

        Kiinnosta sun volvos!
        Ime vetes ja kisko kuivat jos pileet on nuivat!
        2 astetta pakkasta yhden yön aikana ei kyllä jäädytä minkään auton mottia umpijäähän! Että sikäli!


      • Jan
        Keijo kirjoitti:

        Kiinnosta sun volvos!
        Ime vetes ja kisko kuivat jos pileet on nuivat!
        2 astetta pakkasta yhden yön aikana ei kyllä jäädytä minkään auton mottia umpijäähän! Että sikäli!

        Et tietenkään myönnä olevasi väärässä. Se kuuluu juuri sinunlaistesi äijien toimintatapoihin. Kuvattu tarina oli muuten tosi ja pointti onkin siinä että sun tyyppisiä "asiantuntijoita" on Suomi täynnä ja he pitävät muita "tavallisia" autonomistajia aivan uunoina ja muistavat mielellään mainita siitä aina tarvittaessa. Ota hieman vastuuta sanomisistasi ja tee samanlainen testi. Eli ostat 343 1.4 moottorilla vuodelta 1981 ja teet saman testin ja tule vasta sen jälkeen esittämään omia "mielipiteitäsi".

        T:Jan


      • make vaa
        Keijo kirjoitti:

        Kiinnosta sun volvos!
        Ime vetes ja kisko kuivat jos pileet on nuivat!
        2 astetta pakkasta yhden yön aikana ei kyllä jäädytä minkään auton mottia umpijäähän! Että sikäli!

        se on sillälailla että autossa ei kannata pitää pelkkiä vesiä edes kesällä koska siinä jäähdytysnesteessä on korroosionesto aineita


      • Kekkonen
        Jan kirjoitti:

        Et tietenkään myönnä olevasi väärässä. Se kuuluu juuri sinunlaistesi äijien toimintatapoihin. Kuvattu tarina oli muuten tosi ja pointti onkin siinä että sun tyyppisiä "asiantuntijoita" on Suomi täynnä ja he pitävät muita "tavallisia" autonomistajia aivan uunoina ja muistavat mielellään mainita siitä aina tarvittaessa. Ota hieman vastuuta sanomisistasi ja tee samanlainen testi. Eli ostat 343 1.4 moottorilla vuodelta 1981 ja teet saman testin ja tule vasta sen jälkeen esittämään omia "mielipiteitäsi".

        T:Jan

        Puhdas vesi jäätyy -0.1 asteisena varmasti, normaalipaineessa. On sitten eri asia minkälainen paine on moottorin sisällä paikoissa joissa vesi yrittää jäätyä. Vesi voi olla nestettä jopa -20 asteisena jos on tarpeeksi baareja.


    • etsivivä-amadeus

      Minä 67.v mummokin tiedän että auto jähmettyy.
      Nesteet:jäähdytys,akku,täytyy olla kunnossa.siis pakkasen kestäviä.Minulla Saab vm.1989.ajettu vain 140.000km.Kyllä sen kanssa eilen laitoin kaikki likoon,että pääsin keskustaan,jonne matkaa 15km.Käynnistys näkyy olevan Saabin vaikein ongelma pakkasella.Tankki on täynnä,akku luulisin on kaiken tärkein.Entinen automekaanikon vaimo?

      • Ei käynnistysongelmaa

        Ainakin meilläpäin Saabit lähtee käyntiin vaikka ois kuinka kova pakkanen. Kokemuksesta tiedän, taitaa olla paras lähtemään kylmänä käyntiin.


      • kuolleen saabin omistaja
        Ei käynnistysongelmaa kirjoitti:

        Ainakin meilläpäin Saabit lähtee käyntiin vaikka ois kuinka kova pakkanen. Kokemuksesta tiedän, taitaa olla paras lähtemään kylmänä käyntiin.

        Mun saabi ainakin kuoli tonne pihalle... Se jaksaa sanoa heikon njunn njunn njunn nju.... ja sit ei enää mitään. *nyyh* Saabirukkani on jopa ollut tolpassa kiinni koko ajan ja silti se vain kuoli. Pikkuinen vaaleansinenien kultani menehtyi.


    • gonaasentaja

      kohmettuu kyllä,niinkuin kaikki muukin tälläisella pakkasella.mutta jäädy ei jos nesteet on kunnossa.vaikka olisi huonommatkin aineet,niin mitään vahinkoa ei tapahdu.eikä tällaisella ilmalla kannata huvikseen mennä edes starttailee ,jos ei oo pakko menoo.

    • paljon

      Kun lukee näitä viestejä niin huomaa, että uusavuttomuutta on liikkeellä ja paljon.
      Auton pakkasnesteet täytyy olla kunnossa. Ja Suomen oloissa vähintään sellainen -30 astetta on hyvä. Lapin perukoilla ehkä enempikin.
      Akku on syytä olla kunnossa, sillä kovilla pakkasilla hyväkään akku ei kauaa jaksa pyörittää. Lohkolämppäri on syytä laittaa vasta päälle vasta paria tuntia ennen ajoon lähtöä. Se syö sähköä aika paljon ja ei ole järkeä pitää piuhaa kiinni paiväkausia.
      Ensistartti on äärimmäisen tärkeä. Valot, puhaltimet ja kaikki sähköä kuluttavat systeemit pois ja satsaa ensistarttiin niin useinmiten onnistut. Jos auto on seissyt esim. pari viikkoa, kaasari/ruiskusysteemi saattaa olla tyhjentynyt bensasta. Virta päälle hekeksi jolloin sähköinen bensapummppu tayttää systeemin, ja sitten starttaus. Kaasarivehkeissä saattaa joutua pummppaamaan kaasua muutaman kerran. Toisissa autoissa taas ei missään nimessä saa pumpata kaasua.

    • Jazz

      Tuleeko automaattisesti moottoririkko, jos jäähdytysneste jäätyy?

      Tällä hetkellä tilanne on, että auto starttaa hyvin, mutta ei käynnisty. Asfaltilla näyttää olevan pieni lätäkkö öljynsekaista nestettä.

      Auto on saksasta tuotu vm. -99 VW Passat. En tarkistanut jäähd.nesteen pakkaskestoa, koska joku sanoi, että Keski-Euroopassakin jäähd.neste kestää aina -30 C pakkasta. On siellä huollettu aina merkkihuollossa.

    • mazda vm.90

      Olipa hyvä ketju. Paljon kiitoksia, sain hyviä neuvoja, vaikken kysymystä esittänytkään. Kynttilöitten polttoa en vielä ole harkinnut.

      • xyzel

        Ei kai sitä maksa vaivaa lämmitysroikaan laittaa ennen kuin ollaan -30:n alle. Siinä -40:ssä vois alkaa jo olemaan oikein tarpeenkin. Onhan sitä autossa vikaa jos ei ilman lämmitystä käyntiin lähe -30 asteessa


      • uudella autolla
        xyzel kirjoitti:

        Ei kai sitä maksa vaivaa lämmitysroikaan laittaa ennen kuin ollaan -30:n alle. Siinä -40:ssä vois alkaa jo olemaan oikein tarpeenkin. Onhan sitä autossa vikaa jos ei ilman lämmitystä käyntiin lähe -30 asteessa

        Se on näillä vanhojen rotiskojen omistajilla kumma tapa mitata auton hyvyyttä. "sen parempi auto mitä kovemmalla pakkasella käyntiin ilman lämmitystä"..Kyllähän moottorilämmittimen käytössä on muutakin ajatusta kuin käyntiin lähtö; nopeammin lämpiävät sisätilat, pienemmät päästöt ja hitusen pienempi kulutuskin lähtiessä...jne


    • Samara

      Samara lähtee kuin palmun alta yli 20 asteen pakkasessa.

      • Jan

        että Samaran omistajat eivät muuta positiivista autostaan löydä Suomen oloissa. Entiselle Venäjän alueelle mentäessä tilanne on toinen. Jos haluaisin lähteä ajamaan vaikkapa IVY:n maaseudulle niin valintani olisi joku Lada-luokan auto, todennäköisesti Niva. Niva osataan korjata joka kylässä ja myös varaosia löytyy. Mutta yritäpä huollattaa uudenkarhea MB-maasturisi tai muu länsiauto jossain pikku-kylässä? Mutta Suoman oloissa en keksi Samaran hyväksi muita etuja kuin käynnistysominaisuudet ja nekin varauksin.
        Samara on pikemmin poliittinen valinta ja aatteen mukainen valinta. Tosin huono sellainen jos puhutaan Suomesta. IVY:ssä ajelisin taas Samaralla tai Nivalla, olosuhteiden pakosta. Ole hyvä ja kerro myös meille muille oletko löytänyt autostasi jotain sellaista positiivista Suomen oloissa mitä minä ja tuttavani eivät ymmärrä. Opin mielelläni uutta Samarasta ja itäautoista yleensä.

        T:Jan


      • VOOOOOOOOO
        Jan kirjoitti:

        että Samaran omistajat eivät muuta positiivista autostaan löydä Suomen oloissa. Entiselle Venäjän alueelle mentäessä tilanne on toinen. Jos haluaisin lähteä ajamaan vaikkapa IVY:n maaseudulle niin valintani olisi joku Lada-luokan auto, todennäköisesti Niva. Niva osataan korjata joka kylässä ja myös varaosia löytyy. Mutta yritäpä huollattaa uudenkarhea MB-maasturisi tai muu länsiauto jossain pikku-kylässä? Mutta Suoman oloissa en keksi Samaran hyväksi muita etuja kuin käynnistysominaisuudet ja nekin varauksin.
        Samara on pikemmin poliittinen valinta ja aatteen mukainen valinta. Tosin huono sellainen jos puhutaan Suomesta. IVY:ssä ajelisin taas Samaralla tai Nivalla, olosuhteiden pakosta. Ole hyvä ja kerro myös meille muille oletko löytänyt autostasi jotain sellaista positiivista Suomen oloissa mitä minä ja tuttavani eivät ymmärrä. Opin mielelläni uutta Samarasta ja itäautoista yleensä.

        T:Jan

        lol


      • Jan
        VOOOOOOOOO kirjoitti:

        lol

        Vain kypsymätön muksu pitää kirjoitustani provona. Aikuinen ymmärtää realiteetit kirjoituksessani ja näinollen kategorioi mielipiteeni oikein.

        Jan


    • jiäty

      Sattui minulle kerran sellaista, että pensapumpun kalvo repesi kuin käynnistin noin -25 asteen pakkasessa. Se oli kuminen kalvo (Volvo 343). Yleensä ne on kai parempia aineita, mutta kaikista ei tiedä.

      • kenny

        Puolet pakkasnestettä puolet vettä=Jäähdytinneste.

        Ja jos haluaa autonsa rikkoa pakkasella, nii kokeile lähtiskö se käyntiin lämmittämäti. On sitte uusi tai vanha.


      • tämä..
        kenny kirjoitti:

        Puolet pakkasnestettä puolet vettä=Jäähdytinneste.

        Ja jos haluaa autonsa rikkoa pakkasella, nii kokeile lähtiskö se käyntiin lämmittämäti. On sitte uusi tai vanha.

        Mikä paikka autosta hajoaa pakkasessa käynnistettäessä?


    • Dipl.ins.

      On tieteellinen tosiasia, että lämpötilan laskiessa teräs haurastuu. Suosittelen auton käsittelyä erittäin hellävaraisesti noinkin alhaisessa lämpötilassa. Naapurini ei saanut autoaan käyntiin vajaan 30 asteen pakkasessa, ja lähtiessään hakemaan sitä hautakynttilää, jotta lämmittää sitä nokalla olevaa metallimöhkälettä, suutuspäissään potkaisi autoaan. Hän ei tavallisena insinöörinä tiennyt teräksen kylmähaurastumisesta mitään. Tapahtui jymähdys, ja auto romahti kasaan metallisirpaleiksi kylmähaurastumisen vuoksi.
      Eli pois kaikenlainen ovien riuhtominen ja paiskiminen, ja erityisesti tulee välttää potkimista.

      • Jan

        Sait aikaan päiväni ekat naurut.. =)
        Nyt parhaassa tapauksessa yksi sadasta välttää autonsa potkaisemista kovalla pakkasella ja muistaa myös mainita siitä tuttavilleen. Internet on mainio paikka viljellä disinformaatiota. Ennen se oli vain hallitusten ja median herkkua mutta nykyään sitä voi harrastaa kuka vain kynnelle kykenevä. Aivan loistavaa. Aaseja viedään nykypäivänä kovempaa kuin ennen. =)

        Jan


    • Jäätyy se..! Ookkonä nainen, vai muuten vaan samalla tasolla..?!?

    • Nimetön

      Lähinnä huvittavaa katsella, kun duunikaverit lähtee töistä -30 asteessa, niin ei kun heti vaan valot,puhallin,stereot subbareineen,pleikka ja kaikki mauttomat vilkkuvalot ja vermeet päälle ennen kuin auto on edes kunnolla lämmennyt ja samantien liikkeelle lämä pohjassa oikein monttuisella pihamaalla.Vetonivelet ja iskarit suorastaan kiittävät luottamuksesta moisesta huomionosoituksesta.Ja sit tää onneton kolleega, joka ei hoida autoaan ja uusi akkua ja vaihda nesteitä ja öljyjä, tulee ruinaamaan virtaa kaapelit kädessä, kun oma akku tyhjenee kuulemma itsestään työpäivän aikana.Ajakoon julkisilla, jos järki ei sano mitään auton hoidossa. Älkää jumaliste lämmittäkö autoanne jollain hautatuikulla-se on yhtä fiksua kuin jouduttaa kevään tuloa tulitikun kanssa Itämerta sulatellen.

    • ___>

      Mulla jäätyi autossa limsa. Meneekö pullo rikki kun alan sulattaa sitä. Mitä teen?

      • lujaa offtopic:n

        Lasinen kaljapullo meni rikki pelkässä huoneenlämmössä sulatellessa. En osaa sanoa limsapullon lasimateriaalin kylmänkestosta, mutta jos liian nopeasti yrität sen tehdä, niin voipi räsähtääkin.


      • hihihi

        komean limsasuihkulähteen puloa aukaistessasi sitten kun se on sulanut


    • kalle.

      Tänään huomasin,että takaiskarit ja jouset olivat jäätyneet, kun käynnistin auton eka kertaa viikkoon. Auton perä oli jumissa ylhäällä ja iskarit eivät toimineet ajossa juuri ollenkaan. Saa nähdä palautukuu takajousitus enää koskaan ennalleen. Eli olet aivan oikessa: kova pakkanen jäädyttää auton.

      • tunkki2

        Jouset jäätyneet. Ei kai. Mitä ainetta ne ovat? Terästäkö. Tää on ihan uusi juttu. Ilmajousitus järjestelmä voi jäätyä, mutta... Odota kevättä, kyllä ne sulaa. ;-)


    • asiantuntija

      mitä ajattelit seuraavaksi kysyä??

      • ammatikseen autoileva

        totta kai vesilasi jäätyy -30c mutta miten on jos lisäämme joukkoon saman verran glykoolia eli jäähdytin nestettä?
        a-haa ei jäädy enään ja kestää melkein -40c eikä tämä luku meinaa että se jäätyy vaan neste alkaa vasta "hyhmettymään"


    • jäätyi

      vaikka on "hyvät systeemit".

      Enpä osannut ottaa huomioon, että
      polttoainelämmitin vie melkoisesti
      virtaa, kun se pyörittää auton
      omaa tuuletinta. Työmatka on niin
      lyhyt, että akku ei ehdi kunnolla
      latautua. Niinpä jonakin pakkasaamuna
      kone ei enää startannutkaan:-(

      • Halonhakkaája

        Minulle kävi samoin: laitoin eberin päälle -30 pakkasella. No puhallin oli keskiasennossa ja ennenkuin eberi käynnistyi oli akun virranantokyky jo käytetty. Ei käynnistynyt edes eberi.

        Auto lähti kyllä sitten apuvirralla käyntiin myöhemmin.

        Eli eberiä tai webastoa käyttäessä on hyvä muistaa kovalla pakkasella vääntää tuulettimet pois päältä! Ja jos on pakko ajaa lyhyttä ajoa pakkasilla niin ei ole ihan tyhmä se joka laittaa eberin lisäksi sähköisen lohkolämmittimen joka lataa samalla akkua.


      • niinh
        Halonhakkaája kirjoitti:

        Minulle kävi samoin: laitoin eberin päälle -30 pakkasella. No puhallin oli keskiasennossa ja ennenkuin eberi käynnistyi oli akun virranantokyky jo käytetty. Ei käynnistynyt edes eberi.

        Auto lähti kyllä sitten apuvirralla käyntiin myöhemmin.

        Eli eberiä tai webastoa käyttäessä on hyvä muistaa kovalla pakkasella vääntää tuulettimet pois päältä! Ja jos on pakko ajaa lyhyttä ajoa pakkasilla niin ei ole ihan tyhmä se joka laittaa eberin lisäksi sähköisen lohkolämmittimen joka lataa samalla akkua.

        Eberin kanssa oltava tarkkana kyseisestä syystä.
        Nyrkkisääntönä voisit pitää seuraavaa lämpöhana täysin auki- puhallus HITAIMMALLA asennolla- AJETTAVA sama aika kuin lisälämmitin on päällä.

        Itselläni ei ole ongelmia ollut kun olen noudattanut kyseistä ohjetta.

        Sähköinen lohkolämmitin ei normaalisti varaa akkua/ja vaan on oltava erikseen lisälaite joka sitten varaa/pitää varustilan yllä.;-)))


    • Meikä

      Muuten kaikki on ok, kunhan muistat vaan jäähdytin-nesteen pitää tarpeeksi tujuna ettei pääse jäätymään. Jos pääsee voi olla kallis remontti edessä.

      • ........

        Itte pidan autoani lampimassa autotallissa, niin kotona kuin tyopaikallakin. Paras vaihtoehto.


      • Mie itte
        ........ kirjoitti:

        Itte pidan autoani lampimassa autotallissa, niin kotona kuin tyopaikallakin. Paras vaihtoehto.

        Minä ajan auton pakkasilla sisään ja nukun sen viäressä.


    • asentaja2

      jos olet käyttänyt autoasi säännöllisesti huollossa niin ei pitäisi olla mitään ongelmia kovillakaan pakkasilla.jos olet teettänyt esim. talvihuollon autoosi ja seuraavana aamuna on nesteet jäässä niin korjaamo siinä on vastuullinen.nesteen PITÄISI kestää n. -40 asteen pakkasen helposti. auto roikkaan vaan pariks tunniks ennenkuin starttaat.

    • Tytsy

      Mulla on -84 vuoden auto (dx corolla)... Kukaan ei oo koskaan neuvonua miten tulee toimia ku käynnistää autoo pakkasella...
      mutta... Kun mä käynnistän auton niin laitan kaikki sähkölaitteet pois päältä, ja sit ku lähden, ja olis asiaa vaikka kaupunkiin minne on 7km, ajan kiertoteitä vähintään 20km (edelleen ilman radioo yms, tuulettimen laitan hiljaa puhaltaa jossain vaiheessa), niin että auto on kunnolla lämmenny, ja akku katautunu kunnolla...
      JA HYVIN ON TOIMINU... (paitti yks kerta ku luulin et akku oli loppunu, mut akun plus napa oli melkein irti´, minkä takia auto ei saanu virtaa...=)
      mutta käyttäkää maalaisjärkeä ja jos sitä ei löydy omasta päästä, lainatkaa naapurilta tj

    • fyysikkoaa

      Kyllä autosi jäätyy Suomen pakkasilla.
      Nehän kaikki on tehty lämpöisemmissä maissa,
      joissa pakkasia ei esiinny. Ei ainakaan niin
      pitkään, että jäätymistä ehtisi tapahtua.

      Suosittelen jäänestoainetta. Finnair tietää,
      mistä sitä voi hankkia pintakäyttöön.

    • ammattiautoilija

      Kylläpäs sulle tuli vaikka minkänäköistä tietoa;)
      ens pakkasia odotellessa...
      Tämä on oleellinen asia auton iästä riippumatta,seuraavan kerran kun ajelet sillä autollasi niin käytä jossain auto korjaamolla että mittaavat jäähdytysnesteen pakkasen kestävyyden ja tarvittaessa vaihtavat ne.
      Tämä ei ole niin oleellinen mutta kannttee teetättää samalla reissulla.
      Mittauttaa akun "varauskyky".
      Ennen vanhaan akkut hapotettiin uudelleen koska akut olivat sen suhteessa sen verran kalliimpia,mutta nykyaikana hinnat ovat sen verran edullisia ja työ kallista että osta uusi akku.
      Nämä kaksi asiaa kun sulla on kunnossa niin ongelmat on minimoitu.
      Lämmität autoa 3tuntia roikassa ja bensa auto lähtee käyntiin.
      Lyhyt ajo ei ole suotavaa pakkasella eli jos ei pakkoa niin anna auton olla parkissa.
      Disel autossa tulee ongelma tilanteet vastaan näillä keleillä;ootko tankannu talvilaatua ja muistitko vaihtaa polttoaine suodattimen syksyllä. Toivottavasti suomeni oli ymmärrettävää ja äidinkielelisesti likimain oikein.

    • Ellu

      Mulla ainaki tuli öljyt pihalle autosta ku annoin sen seistä pakkasessa. huohotin putki ainaki jäätyy näillä pakkasilla. ja jos jäähdytysnestettä on laimennettu liikaa niin se voi jäätyä. ja sitte sen on annettava sulaa ja käynnistää vasta kun on pakkaset ohi. siis kyllä se voi jäätyä.

    • RANSKANPOTUT

      pakkasessa jos annan olla pakasteessa 2 päivää?

    • opelvectra

      Kaikki toyotat, nissanit ja yllätteän golfit lakkoilivat naapureilla mutta minun mätä naurunaihe vectrani tärähti käymään joka aamu ykkösellä kun oli noita kovia pakkasia :D Opeliin on minulla luotto...

      • kenny

        Niinisalon parkkiksella pakkaskelillä on paljon japseja konepellit pystyssä. Niistä annetaan virtaa ooppeleille, volsuille, ranskalaisille häristimille ja muille lämpösen ilmaston koneille. Samassa hommassa oli aikaisemmin ladat.


      • täh?
        kenny kirjoitti:

        Niinisalon parkkiksella pakkaskelillä on paljon japseja konepellit pystyssä. Niistä annetaan virtaa ooppeleille, volsuille, ranskalaisille häristimille ja muille lämpösen ilmaston koneille. Samassa hommassa oli aikaisemmin ladat.

        Lämpösen ilmaston koneille?? Onko jaappanissa sitten kylmä?? No onhan siellä jotai korkeita taksimutakomatomo vuoren huippuja tietty=) Sinne kai sitte vie Corollia testii...


      • kenny
        täh? kirjoitti:

        Lämpösen ilmaston koneille?? Onko jaappanissa sitten kylmä?? No onhan siellä jotai korkeita taksimutakomatomo vuoren huippuja tietty=) Sinne kai sitte vie Corollia testii...

        Pohjoissaarellahan on kylmää, sillä pohjoisesta tulee kylmä merivirta.


      • Jänkhä
        täh? kirjoitti:

        Lämpösen ilmaston koneille?? Onko jaappanissa sitten kylmä?? No onhan siellä jotai korkeita taksimutakomatomo vuoren huippuja tietty=) Sinne kai sitte vie Corollia testii...

        Japanilaiset testaavat autoja täällä suomen lapissa. Kyseleppä vaikka Rovaniemeltä, ja Ivalosta.

        Testiporukka ei vaan kovin kuuluttele asiaa ulkopuolisille, koska testeissä on usein uutuusmalleja, joita ei ole vielä julkistettu markkinoille.

        Samoin autokilpailuissa testataan. vai eikö Juha Kankkunen muistu mieleen, vaikka on viisinkertainen maailmanmestari.

        Käypäs vaikka tulevassa tunturirallissa, ja laske, montako japsia on kärjessä.

        Saksalaisten autot ovat konepelti auki!


    • Rane

      Mistä on kysymys? Pakkanen on jo lauhtunut.

    • ...

      miten kävi? jäätykö?

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3523
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2134
    3. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      30
      1809
    4. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      16
      1567
    5. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1538
    6. Jalkapalloa

      Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      11
      1467
    7. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1397
    8. En ymmärrä miksi minä

      Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1257
    9. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

      Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      78
      1215
    10. Jo Alkanutta Viikkoa Ja Maanantai Päivää

      Hyvää huomenta naiselle ❤🤗😘 Toivoo mies
      Ikävä
      25
      1145
    Aihe