Onko monilla nuorilla (tai vaikka vanhemmillakin) pariskunnilla kokemusta siitä, että appivanhemmat yrittävät kontrolloida ja päättää asioista teidän puolestanne??? Heitä pitäisi kaikin tavoin miellyttää ja heidän pillin mukaansa toimia, että pysyttäisiin väleissä ja kaikki sujuisi hyvin. Kuulostaako tutulta vai onko se vaan omaa, sairasta elämääni??
Itse olen tilanteessa, että appivanhempani haluavat päättää aivan kaikesta. Tässä nyt on vain tälläinen esimerkki (joka on jo pari kertaa toteutunut...) Oma mieheni kertoo vanhemmilleen aina kaiken avoimesti. Esim. jos olemme autoa hankkimassa/vaihtamassa... Tai muuta. Reaktio on aina se, että appivanhempani alkavat sen jälkeen hakea meille autoa, vaikka olisimme sen jo itse löytäneet. Löytämästämme he keksivät kaiken mahdollisen (viat, virheet, jne), ettemme vaan missään tapauksessa päätyisi ostamaan omaa ratkaisuamme vaan päätyisimme aina heidän ehdottamaan/tekemään ratkaisuun, koska se on vaan hyvä ja ainakin miljoona kertaa parempi kuin meidän oma ratkaisumme. Heidän on aivan pakko saada kommentoida joka asiaan ja manipuloida niin, että teemme AINA heidän tahtonsa mukaan. Ja vielä se, että appiukon on oltava AINA mukana kaupantekohetkellä. Mitään emme saa tehdä itsenäisesti, koska siitä vasta soppa syntyy!! Sekin on koettu..
Olemme alta kolmekymppisiä, joten johtuuko se siitä, että olemme "vielä niin nuoria".. Itse koemme olevamme jo sen ikäisiä, että pystymme huolehtimaan itsestämme (täysin!!), mutta appivanhemmat eivät vaan ole samaa mieltä ja tahdo hyväksyä sitä. Onko niin, että vanhempien on äärimmäisen vaikeaa luopua pojastaan ja antaa hänelle omiin päätöksiinsä ns. täydet valtuudet???
Onko kenelläkään muulla näin sairasta elämää?? Jos olisi mahdollista tehdä totaalinen ero appivanhemmista, tekisin sen samantien!!! Haluaisimme elää itsenäistä elämää ja päättää itse omista asioistamme.
Miten voi erota appivanhemmista tai tehdä heille selväksi se, että olemme aikuisia ja itsenäisiä ihmisiä? Riidan saamme heidän kanssaan aikaiseksi hyvinkin herkästi, jos vähänkin olemme eri mieltä heidän kanssaan, joten se pitäisi kertoa heille hyvin pehmeällä tavalla, mutta kuitenkin niin, että he ymmärtäisivät sen erittäin hyvin...
Kertokaa, onko vinkkejä!!!! Olen neuvoton!
Appivanhemmat kontrolloi koko elämää
16
4661
Vastaukset
- laiska anoppi
Minä en sormeani nostaisi autonostossa enkä nosta muutenkaan lasteni perheen asioissa.
He hoitavat elämänsä presiis itse.
Itse en saanut edelliseltä polvelta tukea omassa nuoruudessani, joten opin tekemään päätökset itse ja usein koko perheenkin puolesta. Hoidin kaiken, huushollin, työn, lapset ja laskut. Mies oli juuri tuollainen, joka oli kaikessa saanut neuvoja ja ohjeita ja uskon, että usein rahaakin kotoa. Asuikin naimisiin menoonsa asti peräkammarissa.
Yksin jäätyään hän alkoi turvautua minuun joka asiassa, ja se oli viedä meidät perikatoon, koska en todellakaan palkallani ollut sopiva nelihenkisen perheen yksinhuoltajaksi.
Keneltäkään en voinut apua pyytää, ja jos jollekin sukulaiselleni yritin ongelmistani puhua, sanoivat he vain: Ohho, onpä tylsää. Onneksi ei minulla ole tuollaista!
Kun nyt olen omillani, olen oikeastaan kiitollinen, että ei tarvitse todellakaan olla kenellekään kiitollisuudenvelassa. Ja kun en aikanani voinut ongelmistani kenellekään puhua, ei tarvitse ajatella, että minun asioitani nyt vatkaavat keskenään, sillä eivät he halunneet niistä mitään tietää.
Ihan samaten ajattelen, en halua tietää, mitä murheita muilla on, sillä enpä osaisi kuitenkaan muuta kuin hössöttää. Tuloni ovat edelleen minimitasoa, joten ei niistä euroista riittäisi minkään ongelman ratkaisuun. - oma elämä
Kuulostaa hyvin tutulta. Olen ollut avioliitossa mieheni kanssa 20 vuotta ja valitettavasti mieheni on sen verran heikko tapaus, että hän kertoo kaiken vanhemmilleen.
Minä en kerro enää heille mitään. En ole edes puheväleissä.
Jos olisin ollut viisas niin nuorempana olisin jättänyt mieheni.
Meillä ei ole ollenkaan omaa elämää.
Olen niin kyllästynyt kaikkeen, että tietyllä tavalla avioliitossani elän omaa sisäistä elämääni, enkä välitä miehestäni enkä appivanhemmistani mitään.
En anna sinulle samaa neuvoa, vaan toivon, että pystyt sopimaan asian miehesi kanssa, että hän ymmärtäisi sinun kantasi ja että pääsisitte liian innokkaista appivanhemmista eroon ja rakentamaan omaa parisuhdetta ja omaa perhe elämää.
Toivotan sinulle onnea sen suhteen.- Ero Appivanhemmista ry
Kiitos kun vastasit. Olemme jutelleet asiasta mieheni kanssa ja hän kyllä tietää vanhempiensa heikkouden. On vaan itse niin heikko ja kiltti, että antaa yleensä vanhemmilleen periksi. :(
Toivottavasti jossain vaiheessa pääsisimme aloittamaan ihan OMAN ja yhteisen elämän. Ilman, että appivanhemmat puuttuvat joka asiaan.
Tässä vaan pelkää, että miten käy jos joskus saamme omia lapsia. Yrittävätkö nämä appivanhemmat vaikuttaa lapsenlapsiinsa ja myös heidän kauttaan taas meihin. Onko teillä lapsia?
Jos joskus lapsia siunaantuu niin tiedän ainakin, miten myöhemmin annan heille tilaa ja vapautta päättää omista asioistaan kunnioitan heidän päätöksiään. Sellaisessa ilmapiirissä olen itse kasvanut ja siksi tämä tuntuukin niin uskomattomalta, vaikka onkin jo kestänyt vuosia. Oma sietorajani alkaa olla vaan jo niin koetuksella...
Miehestä en halua koskaan erota, mutta appivanhemmista voisin heti!
- sieltä löytyy
joka lähtöön! Et ole yksin.
- anoppini
muistuttaa shamppanjaa, eli hän on varmasti parhaimmillaan kylmänä ja avattuna. Appiukko taas on vähän pulska mutta päästessään ihmisen ihannepainoon joka on noin neljä kiloa kun uurnan paino lasketaan mukaan hänkin alkaa muistuttaa ihmistä.
- muutimme
mieheni kanssa yhteen, 15 vuotta sitten, olimme nuoria, parikmppisiä. Mutta emme uusavuttomia. Minä opiskelin, mies oli töissä.
Muistan, kun eräänä sunnuntaina soi ovikello ja anoppi höyrysi sisään, kantoi isoa koria, jossa oli keitettyjä perunoita ja jauhelihakastiketta, alkoi lappaa niitä pöytään ja kertoi miten mieheni niin tykkää jauhelihakastikkeesta ja että miten hän sitä laittoi, että saisi edes joskus kunnon ruokaa...
Minä paiskasin eukon ruokineen pihalle, kerroin, että meillä on uunissa ruoka tulossa ja seuraavalla kerralla sopii soittaa ennen tuloaan, sillä meille tulee nyt vieraita. Eipä ole sen jälkeen ruokia rahdannut.- Enska
...minulla. Anopista voisi käyttää nimeä "vanha-avuton" tai laiska. Oli se kamala katsella kun vaimoni yritti vuosia sitten neuvoa äitiään tekemään muutakin ruokaa kuin ruskeakastiketta (joka anopin tekemänä oli oikeasti harmaakastiketta). Vaimoni vei vuosia äitilleen juhlapäiviksi ja välillä muulloinkin ihan kotona tehtyä monipuolista perusruokaa, että isänsä saisi muutakin kuin sitä iänikuista harmaakastiketta tai purkkihernekeittoa.
Lopetti sen homman kun selvisi että anoppipas ei niitä läheskään aina tarjonnutkaan appiukolle, vaan soitti rakkaan aikamiespoikansa (vaimon veljen) hakemaan niistä valtaosan omaan kotiinsa, jos appi ei ollut juuri sillon kotosalla.
- prkl
Minun tilanteeni oli joskus se että anoppini käski minun muuttaa minun ja lapseni perheemme yhteisestä asunnosta pois.. Yritin pistää vastaan, mutta kas kummaa kun anoppi hommas minulle asunnon, järjesti vuokratakuu rahat ym..
No siinähän sitten joutu muuttamaan pois...Kun taas muutimme yhteen niin eikös vaan kas kummaa anoppi alkoi keksimään ihme juttuja minusta miehelleni jotta eroisimme.. Ja yrittää edelleen hallita elämäämme mutta huonoin tuloksin- kenen asunto?
Siis muutit pois kodistasi anopin käskystä? Mikä ihmeen tilanne se oli?
Mitä sanoi anopin poika? Siis perheesi pää ja isäntä?
Hyvähän tietenkin oli, jos anoppi maksoi vuokratakuun. Halusi ainakin huolehtia, ettet jää taivasalle.
Olisikohan syytä niin sysissä kuin sepissäkin?
- perseestä anopit ja äidit
Joo, lähde litomaan perheinesi niin kauas kuin vaan voit, sillä tuollainen tulee tuhoamaan avioliittosi jossain välissä tai vähintään tekee siitä täyttä helvettiä ja jos puolisosi ei halua, niin sano että painuu takaisin kotiinsa tai kasvaa aikuiseksi. Jokatapauksessa tollaiset jutut on aika yleisiä mitä kavereiltakin on kuullut. Ei muuta kuin etsi ilmansuunta missä on eniten tilaa ja mars sinnepäin kauas anoppilasta.
- muillakin
ja meillä se on menny niinki siaraaks että on tultu kyselee et onhan ehkäisy kunnossa ym. ja kun kuulisitte koko tarinan joka on valitettavasti totta,ette ihmettelis omia appivanhempianne.
- ole enään kunnossa
He huolehtivat siitä ettei lapsia tulisi kärsiin.
Entäs itse jos olisit anoppi? Yrittäisitkö itse säästää jälkikasvusi samoilta ongelmilta mitä itselläsi on ollut? Jos sinulla olisi poikalapsia niin valistaisitko heitä mitenkään? Vai antaisitko lyödä päätään seinään puuttumatta asioihin?
Sillä useinmiten miesten elämä on joutua elatusmaksu hirttoköyteen ja menettävät kaiken. Naiset porskuttaa helpommin tuilla ja löytävät uuden kumppanin mutta miehen asema on ollut heikompi.
Kyllä niillä appivanhemmilla on yleensä hyvä vaisto näissä asioissa sillä hehän ovat enemmän elämää nähneet ja kokeneet. Samoin mummoni sanoi yhdelle pojalleen ettei tee enään lapsia lisää, poika antoi vaan ämmälleen periksi varoituksista huolimatta ja joutui sen jälkeen maksumieheksi.
Vastaa rehellisesti ettei lisää tule enään tai jos vahinko käy niin menet aborttiin, niin heidän huoli hälvenee. Oletko heille rehellinen ja luottamuksen arvoinen?
Jos lapsia ei vielä ole niin ette ole valmiita niihin tai jos olette uusperhe niin ei niihin lapsia tarvita enään ollenkaan sillä puolikas sisarus suhteet ovat ongelmallisia ja ihan turhaa sekasoppaa. Eriarvoisia ja ensin tulleiden lasten elämä pilataan niillä jälkeen tulleilla.
Näiden sekasoppien järjestäjillä on vain silmälaput silmillä ja he puolustelee valintojaan vain omista näkökannoistaan, muiden mielipiteillä ei ole väliä. He ovat itsekkäitä ja ajattelevat alapäällään jos ei suoranaisesti persreiällään! - toi noi
ole enään kunnossa kirjoitti:
He huolehtivat siitä ettei lapsia tulisi kärsiin.
Entäs itse jos olisit anoppi? Yrittäisitkö itse säästää jälkikasvusi samoilta ongelmilta mitä itselläsi on ollut? Jos sinulla olisi poikalapsia niin valistaisitko heitä mitenkään? Vai antaisitko lyödä päätään seinään puuttumatta asioihin?
Sillä useinmiten miesten elämä on joutua elatusmaksu hirttoköyteen ja menettävät kaiken. Naiset porskuttaa helpommin tuilla ja löytävät uuden kumppanin mutta miehen asema on ollut heikompi.
Kyllä niillä appivanhemmilla on yleensä hyvä vaisto näissä asioissa sillä hehän ovat enemmän elämää nähneet ja kokeneet. Samoin mummoni sanoi yhdelle pojalleen ettei tee enään lapsia lisää, poika antoi vaan ämmälleen periksi varoituksista huolimatta ja joutui sen jälkeen maksumieheksi.
Vastaa rehellisesti ettei lisää tule enään tai jos vahinko käy niin menet aborttiin, niin heidän huoli hälvenee. Oletko heille rehellinen ja luottamuksen arvoinen?
Jos lapsia ei vielä ole niin ette ole valmiita niihin tai jos olette uusperhe niin ei niihin lapsia tarvita enään ollenkaan sillä puolikas sisarus suhteet ovat ongelmallisia ja ihan turhaa sekasoppaa. Eriarvoisia ja ensin tulleiden lasten elämä pilataan niillä jälkeen tulleilla.
Näiden sekasoppien järjestäjillä on vain silmälaput silmillä ja he puolustelee valintojaan vain omista näkökannoistaan, muiden mielipiteillä ei ole väliä. He ovat itsekkäitä ja ajattelevat alapäällään jos ei suoranaisesti persreiällään!Mies ei ole ikinä maksanut yhtään kertaa elatusmaksuja vaan sossu on aina maksanut sitä siskon kolmesta lapsesta.
Mies tekaisi vielä toisenkin perheen ja jätti senkin, nyt asuu jonkun kanssa, ehtiiköhän vielä panna alulle. Aina välillä on ollut yhtä jos toista "kimppaa".
Miksi useammat miehet ei steriloi itseään, ihan käsittämätöntä. Pakkoko niitä muksuja nyt nykyään enää on tehdä.
- Kokenut
Keskustele kumppanisi kanssa parisuhteenne tärkeydestä. Älkää antako minkään ulkopuolisen tahon vahingoittaa suhdettanne. Tuollaiset sukuasiat saattavat vuosien myötä tulla kiilaksi väliinne, jos ette niitä ajoissa keskenänne selvitä. Laittakaa selvät rajat suvun käytökselle. Vaikeaa ja ahdistaavaahan se käytännössä on, mutta miettikää, onko parisuhteenne sen arvoinen että sitä kaikin mahdollisin keinoin kannattaa suojella.
- mielipiteitä mulla
POhdin tuota samaa asiaa itsemmekin kohdalla yks päivä. Eli ei ehkä noin vahvasti appivanhemmat puutu elämään, mutta kuitenkin jossain määrin ja liikaakin välillä, koska se ärsyttää minua.
Tuosta heräs kysymys, että kun se appiukko sitten lähtee sinne autokaupoille mukaan, niin mitä sitten tapahtuu, jos ei lähde? Olisiko katastrofi, jos ei ottaiskaan sitä sinne?
Mä ite oon tullu siihen tulokseen, että ne ei kerta kaikkiaan voi puuttua meidän elämään, se on meidän, en aio kertoa enää nii paljo asoita anopille, mutta sitte aina jälkeenpäin harmittaa jos nii tuli puheliaana ihmisenä tehtyä.
Olen päättäny, että meidän elämä on meidän, jos tarvitaan apua sitä pyydetään. Jos ne jostain loukkaantuu (jos ei oteta joskus apua/neuvoja vastaan) niin sitte loukkaantuu, sitte niillä itellään on tosi suuri ongelma. Kyllä niitten täytyy tajuta että lapsillaan on oma elämä, viimeistään tässä vaiheessa. Ei se ole oikein että puututaan toisten elämään. - etävälit
tietysti haluavat parastanne mutta voi kai niille puhuakin miltä itsestä tuntuu. jos ei auta, niin sitten suorat sanat, jos ei vieläkään auta niin väleihin etäisyyttä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs162577100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381582Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 281204
- 261151