astmaatikko

sukeltamaan

Olen kokoikäni haaveillut sukeltamisesta.Olenko ymmärtänyt oikein ettei astmaatikko saa sukeltaa laitteilla?

8

3940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Doctors special

      Ei pitäisi olla ehdoton este. Eikä nykyään pidä käydä edes lääkärintarkastuksessa, jos tuntee olevansa terve. (PADI)
      Tietenkin terveystietolomakkeessa oleva astma saattaa joitakin kouluttajia hirvittää, mutta hintatietoisina ihmisinä he tuskin näyttävät maksavalle asiakkaalle ovea sen takia.

      Käytännössä paineilman hengittäminen ikäänkuin vastaa ylipainehappihoitoa ja pitäisi helpottaa astmaatikon hengittämistä. Muutaman metrin syvyydessä krapulakin hoituu tehokkaammin. ;) Varmasti kaikkien maailman sukeltajien joukossa on paljon astmaatikkoja.
      Rohkeasti vain yhteydenotto lähimpään liikkeeseen/seuraan ja vaikkapa intron kautta kurssille! :) Nyt on hyvää aikaa hoitaa teoriat ja allasharjoitukset pois päiväjärjestyksestä ennen kuin jäät lähtevät.

      • sukeltamaan

        Kiitos asijallisesta kommentista...
        Täytynee ottaa yhteyttä paikalliseen sukellusseuraan. Minulle vaan aiemmin on annettu ymärtää etten voisi sukeltaa vaikkei astman kanssa olekkaan ollut mitään ongelmia viimeiseen 10vuoteen.


      • TJ..
        sukeltamaan kirjoitti:

        Kiitos asijallisesta kommentista...
        Täytynee ottaa yhteyttä paikalliseen sukellusseuraan. Minulle vaan aiemmin on annettu ymärtää etten voisi sukeltaa vaikkei astman kanssa olekkaan ollut mitään ongelmia viimeiseen 10vuoteen.

        SUSL:n lääkärintarkastusohje, olkaa hyvä

        http://www.sukeltaja.fi/tiedostot/Laakarintarkastus/Laakarintarkastusohje.pdf

        Astma näyttää olevan tilanteesta riippuen joko suhteellinen (ehkä ei) tai absoluuttinen (ehdottomasti ei) kontraindikaatio. Tosin samassa kappaleessa sanotaan myös että >5 vuotta oireettomana ollut astma ei haittaa harrastamista.


      • TJ..
        TJ.. kirjoitti:

        SUSL:n lääkärintarkastusohje, olkaa hyvä

        http://www.sukeltaja.fi/tiedostot/Laakarintarkastus/Laakarintarkastusohje.pdf

        Astma näyttää olevan tilanteesta riippuen joko suhteellinen (ehkä ei) tai absoluuttinen (ehdottomasti ei) kontraindikaatio. Tosin samassa kappaleessa sanotaan myös että >5 vuotta oireettomana ollut astma ei haittaa harrastamista.

        PADI:N vastaava ohje löytyy

        http://www.padi.fi/tervselvFI.pdf

        Suunnilleen samat asiat, mutta PADI ei tosiaan vaadi lääkärintarkastusta.


      • palomies-samppi
        TJ.. kirjoitti:

        SUSL:n lääkärintarkastusohje, olkaa hyvä

        http://www.sukeltaja.fi/tiedostot/Laakarintarkastus/Laakarintarkastusohje.pdf

        Astma näyttää olevan tilanteesta riippuen joko suhteellinen (ehkä ei) tai absoluuttinen (ehdottomasti ei) kontraindikaatio. Tosin samassa kappaleessa sanotaan myös että >5 vuotta oireettomana ollut astma ei haittaa harrastamista.

        Mielenkiintoista tekstiä.

        Aerobinen kapasiteetti 3litraa/min
        vrt. Palomiehillä sama raja
        savusukelluskelpoisuuteen

        Uinti 400m alle 10min
        vrt. pelastusopiston pääsykoe 400m/12min

        Uinti 1000m alle 30min
        vrt. Pelastussukelluskurssille sama raja
        uinnissa, tosin eka 100m alle 2min

        Kyllähän normaali hyväkuntoinen noista selviää,
        mutta ei noilla suosituksilla taitaisi tulla ihan samaa määrää urheilusukeltajia kuin tänä päivänä on...


      • palomies-samppi
        palomies-samppi kirjoitti:

        Mielenkiintoista tekstiä.

        Aerobinen kapasiteetti 3litraa/min
        vrt. Palomiehillä sama raja
        savusukelluskelpoisuuteen

        Uinti 400m alle 10min
        vrt. pelastusopiston pääsykoe 400m/12min

        Uinti 1000m alle 30min
        vrt. Pelastussukelluskurssille sama raja
        uinnissa, tosin eka 100m alle 2min

        Kyllähän normaali hyväkuntoinen noista selviää,
        mutta ei noilla suosituksilla taitaisi tulla ihan samaa määrää urheilusukeltajia kuin tänä päivänä on...

        ...aiheen vierestä keskustelu.
        Kunhan pohdiskelin ääneen.


    • astmaatikko

      Riippuu millainen astma sinulla on?
      Onko vaara, että saat kohtauksen syvyyksissä?

      Mitä syvemmälle menet, sitä raskaammaksi hengittäminen käy. Tilanne muistuttaa vähän astmakohtausta, hengität vaivalloisemmin. Mutta sehän ei ole astmakohtaus, vaan paineen aiheuttama tilanne, normaalia.

    • sukeltava astmaatikko

      Kukaan ulkopuolinen (ehkä joku lääkäri oppiensa mukaan) ei osaa sanoa, onko astma sinulle este. Olennaista on, että astmasi on laatua, ettet saa vaikeaa,yht'äkkistä kohtausta vedessä.

      Olen astmaatikko, rasitusastma jne. mutta olen menestyksekkäästi sukeltanut. Kävin aikoinaan lääkärintarkastuksessa, lääkäri kyseli taudistani ja totesi, ettei ongelmaa.

      Kuten joku toinen jo totesi, ehkä yli 10m:n syvyydessä hengitys tuntuu samalta kuin astmakohtauksessa. Hengitys on raskaampaa, ilma liikkuu, mutta se vaatii enemmän "voimia". "Terve ihminen" voi kokeilla asiaa tunnetta hengittällä ohuen pillin läpi sulkemalla nenän. Sukellus sinänsä ei ole niin raskasta, ettäkö se normaalikuntoiselle aiheuttaisi rasitusastmakohtauksen. Joskus tuntuu, että kamat päällä veneessä liikkuminen on raskaampaa ja sitä toivoo pääsevänsä mahdollisimman äkkiä veteen.

      Sukeltaminen on laji, jossa sinun on tunnusteltava jatkuvasti omaa olotilaasi. Jos tuntuu vähänkin pahalta, on palattava pintaan. Kuka tahansa on vaarassa sukelluksellansa, jos ei kuuntele kehoaan. Sukellus on MEDITAATIOTA.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe