Olisi tarkoituksena turvata tiedot raid 1:llä. Minulla on Epox emolevy, jonka bios osaa tuon raidin. Eli onko viisaampi käyttää emolevyn raidia, vai linuxin omaa raidia?
Onko biosin raidi sellainen, että linux näkee kyseiset 2 levyä aivan tavallisena yhtenä levynä? Ja sitten jos otan toisen pois, niin linuxi toimii kuten ennenkin.
Linuxin raidi on ymmärtääkseni monimutkaisempi, kun itse linuxin asennus raid-levyille on vaikeaa. Nyt minulla on yksi 200G levy. Ja olen ajatellut ostaa 160G levyn toiseksi. Ensimmäisestä ottaisin 40G osion ja asentaisin linuxin siihen ja loput pistäisin raidiin toisen 160G levyn kanssa.
Kumpi näistä on parempi ratkaisu? Biosin raidi kiinnostaisi, jos se kerran on noinkin helppo. Ja tulisihan siinä linuxin asennuskin turvattua.
Raidia asentamaan
9
507
Vastaukset
- Ossi
Tuo emolevyn raid ei ole oiea rauta-raid vaan Windowsissa toimiva softa- ja rauta-raidin sekasikiö. Linuxissa on siis käytettävä omaa softa-raidia.
Linuxin raid on helppo tehdä kunhan lukee Software-RAID HOWTO:n. se rauta raid olis hyvä, JOS olisi saman kokoiset levyt, koska turha sun heittää sitä 160G limppua 200G rinnalle, koska et varmaan halua heittää hukkaan sitä 40G tilaa, eli vaihtoehdoksi jää softa raid!
Ja oletan että asennus vaiheessa saat jo määrättyä osiot raid:iin, näin ainakin SuSE:ssa saa tehtyä.....- Joe
No tottahan toki olisin siinä tapaukessa ostanut toisen 200G levyn.
Mutta olenko oikeassa siinä, että itse linuxia on vaikea asentaa raid-levyille. Jostain löysin tuohon ohjeet, mutta olivat aika kikkailua. - pitäisi olla...
Joe kirjoitti:
Mutta olenko oikeassa siinä, että itse linuxia on vaikea asentaa raid-levyille. Jostain löysin tuohon ohjeet, mutta olivat aika kikkailua.en usko että se mitenkään kikkailua vaatii. Voihan ton raidin ottaa käyttöön vasta asennuksen jälkeenkin.
SuSE:ssa voit tehdä raid määritykset Yastin kautta.
Muistaakseni sinun tarvitsee asentaa jotain kernelin moduleita, mutta ei sen kummempaa.
http://elibrary.fultus.com/technical/index.jsp?topic=/com.fultus.suse.guides/guides/9_2/suselinux-adminguide_en/ch03s11.html Joe kirjoitti:
Mutta olenko oikeassa siinä, että itse linuxia on vaikea asentaa raid-levyille. Jostain löysin tuohon ohjeet, mutta olivat aika kikkailua.kikkailua!
Itsellä tiedostopalvelin ==>
/ reiserfs /dev/md0
/boot ext2 /dev/hdb1
/home reiserfs /dev/md1
/srv reiserfs /dev/md2
Eli boot on ainut joka EI OLE RAID:ssa (nuo ovat peilattuja asemia)!
Ja nuo on tehty asennuksen aikana..... Ja distrona on SuSE10.0- Joe
djmosse kirjoitti:
kikkailua!
Itsellä tiedostopalvelin ==>
/ reiserfs /dev/md0
/boot ext2 /dev/hdb1
/home reiserfs /dev/md1
/srv reiserfs /dev/md2
Eli boot on ainut joka EI OLE RAID:ssa (nuo ovat peilattuja asemia)!
Ja nuo on tehty asennuksen aikana..... Ja distrona on SuSE10.0Miten sinulla on swap? Onko sekin raidina vai vain toisella levyllä vai kenties kummallakin?
Joe kirjoitti:
Miten sinulla on swap? Onko sekin raidina vai vain toisella levyllä vai kenties kummallakin?
swap pitäis "varmistaa" koska se kuitenkin kirjoitetaan uudelleen aina tarvittaessa, no stripata periaatteessa sen vois lisä nopeuden toivossa!
- Joe
djmosse kirjoitti:
swap pitäis "varmistaa" koska se kuitenkin kirjoitetaan uudelleen aina tarvittaessa, no stripata periaatteessa sen vois lisä nopeuden toivossa!
No jos sinulla olisi vain toisella levyllä swap, niin sitten kun se levy otettaisiin pois, niin järjestelmä ei enää lähtisi käyntiin.
Joe kirjoitti:
No jos sinulla olisi vain toisella levyllä swap, niin sitten kun se levy otettaisiin pois, niin järjestelmä ei enää lähtisi käyntiin.
jos sulla paljon muistia, niin swappia edes välttämättä tarvita, eli välttämättä edes huomaisi että se puuttuu, ennen kuin muisti loppuu ja systeemi sanoo töks!
Tietääkseni swapin puuttuminen, vaikka fstab sanookin jotain siitä ei estä käynnistymistä, enemmän tästä tietävät korjatkoon!
Mutta luonnollisesti saat sen raidiin pistää, tai kumpaankin levyyn omansa, jolloin määrä kaksin kertaistuu.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1895544- 1005009
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?954542Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1182754Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1412748- 442257
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian332185Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2301934- 921917
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni121841