miten laihtua liikunnalla

se sama

Hei te fiksut laihuttajat, kuinka voin laihtua samalla kuin aloitan liikunnan? Viime vuoden vaihteessa aloitin lenkkeilyn / kuntosalin 5-6 kertaa viikossa. Söin hieman kevyemmin enkä laihtunut yhtään. Kilot pysyivät aivan samana. Lihakset tosin kiinteytyivät ja muoto muuttui. Kertokaa mitä tein väärin.
Nyt olen aloittanut taas uudestaan liikunnan ja kevyemmän ruokavalion viikko sitten. Viikossa paino laski 2,5 kg. Nesteitähän ne oli, mutta kuinka saan painoa alas liikkumalla ja syömällä oikein?

17

7859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "kevyempi"

      ruokavalio? Jos et laihdu ja liikut noinkin runsaasti, syöt ilmeisesti edelleen kulutukseesi nähden liikaa ja proteiinipitoista ruokaa, koska lihaksesi kehittyvät.

      Tosiasia nimittäin on, että laihduttaessa lihakset surkastuvat. Eli toisinpäin laihduttaminen ja lihasten kasvattaminen yhtäaikaa on mahdoton yhtälö. Jos lihaksesi kehittyvät, se kertoo siitä, että saat ruuasta liikaa energiaa ja lihasten kehittymiseen tarvittavaa proteiinia.

      Eli jos haluat laihtua, sinun pitää syödä suhteessa enemmän kasviksia ja hedelmiä (joissa ei siis ole proteiinia eikä paljon energiaa). Lihaksesi surkastuvat (jonkin verran), mutta laihdut takuuvarmasti tuolla liikuntamäärällä.

      Aloita ruokapäiväkirjan pito, niin tiedät tarkasti mitä ja kuinka usein syöt. Muista että laihduttaessa täytyy syödä itse asiassa aika usein, mutta kerralla vähän (paitsi kasviksia).

      • Jiiikooo

        Olen voimakkaasti erimieltä kuin edellä kirjoittanut.

        Liikunnalla LAIHTUU, samoin kuin proteiinia popsimalla - eihän järkevämpää laihdutustapaa olekaan! Liikunta, vaikka salitreeni ja lenkkeily, lisäävät kyllä lihasmassaa - mutta se samalla lisää aineenvaihduntaa ja rasvanpolttoa! Lihasmassa kuluttaa levossakin enemmän kuin läski. Proteiini taas on välttämätöntä liikkujalle, se antaa ravintoa lihaksille. Ennemmin siis suosittelen proteiinin saannin lisäämistä ja hiilihydraattien vähentämistä (kuitenkin kalorimäärät pitää pysyä kohtuuden rajoissa! Laske esim. netissä päivittäinen kulutuksesi, ja syö sen mukaan.)

        Eihän laihduttajan ole mitään järkeä surkastuttaa lihaksia, se läskihän siinä pitää saada pois! Läskin taas saa pois kunnon liikunnalla ja syömällä terveellisesti.

        Nimim. omalla kokemuksella


      • Minä
        Jiiikooo kirjoitti:

        Olen voimakkaasti erimieltä kuin edellä kirjoittanut.

        Liikunnalla LAIHTUU, samoin kuin proteiinia popsimalla - eihän järkevämpää laihdutustapaa olekaan! Liikunta, vaikka salitreeni ja lenkkeily, lisäävät kyllä lihasmassaa - mutta se samalla lisää aineenvaihduntaa ja rasvanpolttoa! Lihasmassa kuluttaa levossakin enemmän kuin läski. Proteiini taas on välttämätöntä liikkujalle, se antaa ravintoa lihaksille. Ennemmin siis suosittelen proteiinin saannin lisäämistä ja hiilihydraattien vähentämistä (kuitenkin kalorimäärät pitää pysyä kohtuuden rajoissa! Laske esim. netissä päivittäinen kulutuksesi, ja syö sen mukaan.)

        Eihän laihduttajan ole mitään järkeä surkastuttaa lihaksia, se läskihän siinä pitää saada pois! Läskin taas saa pois kunnon liikunnalla ja syömällä terveellisesti.

        Nimim. omalla kokemuksella

        Missä nettiosoitteessa voi laskea päivän syönnin kalorimäärän? Olen pitänyt tarkkaa päiväkirjaa syönnistä ja luulen että kalorimäärät ovat jääneet liian pieniksi... ehkä korkeintaan 1000kcl / päivä


      • Saba111
        Jiiikooo kirjoitti:

        Olen voimakkaasti erimieltä kuin edellä kirjoittanut.

        Liikunnalla LAIHTUU, samoin kuin proteiinia popsimalla - eihän järkevämpää laihdutustapaa olekaan! Liikunta, vaikka salitreeni ja lenkkeily, lisäävät kyllä lihasmassaa - mutta se samalla lisää aineenvaihduntaa ja rasvanpolttoa! Lihasmassa kuluttaa levossakin enemmän kuin läski. Proteiini taas on välttämätöntä liikkujalle, se antaa ravintoa lihaksille. Ennemmin siis suosittelen proteiinin saannin lisäämistä ja hiilihydraattien vähentämistä (kuitenkin kalorimäärät pitää pysyä kohtuuden rajoissa! Laske esim. netissä päivittäinen kulutuksesi, ja syö sen mukaan.)

        Eihän laihduttajan ole mitään järkeä surkastuttaa lihaksia, se läskihän siinä pitää saada pois! Läskin taas saa pois kunnon liikunnalla ja syömällä terveellisesti.

        Nimim. omalla kokemuksella

        Juuri niin Jiiikooo! Enpä ole ennen kuullut väitettä, ettei laihduttajalla voisi lihakset kehittyä yhtä aikaa painon laskun kanssa... Mielenkiintoista :)


      • Jiiikooo
        Minä kirjoitti:

        Missä nettiosoitteessa voi laskea päivän syönnin kalorimäärän? Olen pitänyt tarkkaa päiväkirjaa syönnistä ja luulen että kalorimäärät ovat jääneet liian pieniksi... ehkä korkeintaan 1000kcl / päivä

        http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/index.pl?language_id=1

        Kohtuullisen hyvä sivusto, missä voi myös laskeskella kalorien ja proteiinien (ja kaiken mahdollisen) saannin päivässä.


      • Se sama
        Jiiikooo kirjoitti:

        http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/index.pl?language_id=1

        Kohtuullisen hyvä sivusto, missä voi myös laskeskella kalorien ja proteiinien (ja kaiken mahdollisen) saannin päivässä.

        Kiitos linkistä hyville sivuille. Ainakin sen mukaan taidan nyt syödä jo liian vähän. Jos kaloritarve liikunnan mukaan 2200 ja olen syönyt 1200. Ilmeisesti minun täytyy alkaa syödä enemmän, vai mitä?



    • Jiiikooo

      Uskon että laihdut kyllä tuolla systeemillä. Liikunta lisää aineenvaihduntaasi ja lihasmassaa (joka taas polttaa tehokkaasti rasvaa).

      Ehdottaisin, että tarkkailet syömistäsi vaikka viikon ajan, ja katsot syötkö tarpeeksi/liikaa ja että mitä syöt.

      Liiku paljon ja syö terveellisesti, niin kyllä laihdut. Niin minäkin olen laihtunut. :)

    • vaikka :)

      Täytyy vaan saada tarpeeksi proteiineja, niin yksinkertaista se on! :) Siis lisää proteiineja, hitaita hiilihydraatteja, hedelmiä, vihanneksia, marjoja, tyydyttymättömiä rasvoja (oliiviöljy, pähkinät, kala). Niin hassua kuin se onkin, niin rasva-aineenvaihdunta tarvitsee rasvoja toimiakseen kunnolla!

      Älä siis nipistä proteiineista (raejuusto, jugurtti, pähkinät, kala, muna, liha jne.), vaan syö niitä joka aterialla! Vältä sokeria, perunaa ja vehnäjauhoja, niin saat pahimmat hiilarit pois.

      • laihduttaja

        yksi kilo läskiä on yhteensä 7000 kcal, ja ihmisen keho pystyy polttamaan läskiä 0,5 kiloa viikossa, eli kilon kahdessa viikossa. Tähän pääsemiseen tulee siis vähentää päivittäin tarvitsemasta kalorimäärästä 500 kcal (3500 kcla/vko --> 500 kcal/pvä). Eli jos peruskulutus, liikunta mukaan laskettuna, on 2200 kcal, niin päivittäin voi syödä yhteensä 1700 kcal. Tätä pienempää kalorimäärää ei kannata syödä, koska elimistö ei yksinkertaisesti pysty polttamaan rasvaa nopeampaa. Lisäksi liian pienillä kalorimäärillä elimistö menee helposti säästöliekille.

        Kannattaa myös muistaa ruoan oikea koostumus. Proteiinia olisi hyvä saada vähintään 1g per painokilo (jos lihaksia paljon niin 1,5g/kg), hiilihydraatit kannattaa hankkia kuitupitoisista elintarvikkeista, koska ihminen tarvitsee myös kuituja n. 35g/pvä, jotta aineenvaihdunta toimisi. Lisäksi kannattaa huomioda, ettei hanki energiaansa liiasta rasvasta (rasva sisältää todella paljon energiaa!!!) 20-30g rasvoja on laihduttajalle sopivasti, muille 50-60g.

        Itse olen tehnyt täydellisen muutoksen ruokavaliooni, ennen olen syönyt liikaa rasvaa ja hiilareita ja aivan liian vähän kuituja. Nyt olen laihtunut jo muutaman kilon, olo on paljon virkeämpi ja kevyempi. missään välissä minulla ei ole nälkä, koska syön usein, mutta vähän ja terveellisesti, enkä ole kieltänyt itseltäni herkkuja, mutta nyt niitä ei ole edes tehnyt mieli , koska verensokeri pysyy koko ajan tasallaan.

        Lisäksi kannattaa huomioida sellainen asia kuin glykeeminen kuormitus. Eli hiilareitten kanssa kannattaa syödä aina myös proteiinia. esim. Puuron kanssa juoda lasillinen maitoa tai leivän päällä kinkkua/juustoa. Proteiini hidastaa hiilihydraattien imeytymistä ja näin hidastaa verensokerin ja sitä kautta insuliinitason nousua elimistössä. Mikäli hiilarit palaa liian nopeaan, tulee taas pian nälkä ja liika verensokeri elimistössä voi aiheuttaa huimaamista ja huonoa oloa.

        Tosi hyvät ja käytännölliset sivut ruokavalion ja painon seurantaan : www.kalorilaskuri.fi
        Kannattaa tututstua foorumiin sekä rekisteröityä käyttäjäksi (1.90 euroa/kk) Koen tämän paljon tehokkaampana kuin joku painonvartijat.


    • lli-

      lihakset painavat enemmän kuin rasva, joten jos ulkomuotosi muuttui ja sait lihaksia jne., älä suotta liikaa sitä vaa'an lukemaa tuijottele. ;) Lihaksiksi se läski on muuttunut.
      Itse laihduin melkein kymmenen kiloa vain keventämällä ruokavaliotani, mitä nyt vähän lisäsin lenkkejä yms.

      Tsemppiä vaan!

      • miten laihtua

        Juu lihaksia tullut lisää on. Kannattaa tosiaan tsekata että ei ylisuorita... hitaasti hyvä tulee ja ihan peruskonsteilla vain, lautasmallia ja monipuiolista ruokaa ja hieman liikunnan lisäämistä. Kärsivällisyyttä. Lue esim:
        http://www.laihduta-helposti.net/miten-laihtua/


    • sorienosaa

      sinun tarvitsee syödä vielä kevyemmin..
      en osaa sanoa mistä johtuu tuo ettet laihdu !

      • läskipellllle_

        hahhahah, MULLA ON KAMALAT VATSAMAKKARAT !!! )= miten saan ne pois kun lenkkeily ei auta ja bläääh. syön terveellisesti .. nohh, hieman kyllä napostelen hihihi ::3 mutta joo minä olen läääski. 150 pitkä ja painoo 69 ::D:D:D:D tai enemmänki.


    • jiiäss

      On mahdotonta laihtua jos lihakset kasvavat. Niinkuin vanha sanonta menee: lihas painaa enemmän kuin läski. Eli kun sulle tulee lihasta niin sulle tulee enemmän painoa.

      • No höpö höpö

        Lihas ei kasva niin nopeasti kuin läski sulaa. Painoero läskillä ja lihaksella on muistaakseni korkeintaan 200 g / litra, joten se siitä... Ja aluksi kun alkaa urheilla, nestettä kertyy lihaksiin. Se vähenee kuukauden jälkeen. Liikunta kuluttaa hyvin kaloreita ja auttaa säilyttämään lihaksia laihdutusprosessissa. Ilman muuta kannattaa harrastaa liikuntaa samalla kuin sulattelee läskiä!


    • ?

      olen 14,5 vuotta ja painan 60kg ja 170 cm pitkä..... olenko normaali? vai pitäisikö minun laihduttaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe