Monet nuoret opiskelevat jotain aivan ihme ammatteja jotka eivät työllistä kuin muutamia ihmisiä vuodessa! Kannattaisi opiskella joku perinteinen ammatti jossa riittää aina töitä...esimerkiksi metalli-/rakennus-/sairaanhoitoala. Ei tarvitsisi kitistä että ei ole töitä! Palkkauskin alkaa olla ihan hyvä esim. metallialalla. Mutta nykyään kuulee selityksiä että kun ei kiinnosta noista mikään ala. Kiinnostaako maata kotona ja välillä laukata työkkärissä ja sossussa hakemassa almuja kun ei voi mitään hankkia?...työkkärikin pistää karenssin uhalla tyhjänpäiväisille työnhaku-kursseille. Ja useat käyvät sen ammattikoulun mutta jäävät sitten kotia notkumaan kun ei uskalleta lähteä työn perässä toiselle paikkakunnalle! Juuri koulutuksen jälkeen olisi erittäin tärkeä saada töitä että ei ihminen rupea laiskistumaan. Pari vuotta työttömänä niin ei enää kehtaa edes hakea oman koulutusta vastavaa työpaikkaa kun alkaa jo asiat unohtua! Monesti käy niin että kun ei töihin päästä parin vuoden sisään niin aletaan vasta sitten kurssittamaan itselle toista ammattia...no ikääkin alkaa olla pitkälle yli 20v....ja työnantajat alkaa kysellä haastatteluissa että mitäs oot nuo pari vuotta tehnyt kun ei ole työkokemusta. No elämä opettaa...niinkuin minuakin...itse opiskelin ammattikoulussa sellaisen alan jolla ei tee mitään niinkuin eräs työhönottaja sanoi!!! Viisastuin...menin levyseppähitsaajan kurssille ja töitä on saanu tehdä! On oma auto ja rupeen laittaa asuntoa...ja säästöönkin jää rahaa kivasti!
Minkä takia nykyään nuoret eivät työllisty?
6
1100
Vastaukset
- divergente
Monet haluavat nykyään siistiä sisätyötä, jota tehdään kahdeksasta neljään konttorissa. Esim. sairaanhoitotyöhön moni ei halua, koska on sekä henkisesti että fyysisesti raskasta vuorotyötä, jossa vielä pieni palkka. Useimmat "kynnelle kykenevät" lähtevät korkeakouluihin paremmin palkatun ja kevyemmän työn toivossa, tajuamatta lainkaan että akateeminen työttömyys on nykyisin arkea, ja voi tosiaan osua myös itseen valmistumisen jälkeen.
- vanhus
mutta helppoa se on vielä alle kolmekymppisellä miehellä tehdä mitä vaan.mutta itse olen sen ikäinen nainen ja tilanne on hyvin paljon mutkikkaampi.ensinnäkin lähtisin heti tästä paikasta vaikka cnc-koneistajaksi jos joku yritys minut siihen kouluttaisi.kun olin yläasteella valitsemassa itselleni tulevaa koulutusta ei minulle kertaakaan opo edes ehdottanut mitään teknistä alaa minkä olen vasta nyt myöhemmin kokenut omakseni,siksi olen opiskellut "väärän ammatin"joka ei kiinnosta.ja tuo hoitoala on mielestäni sellainen mihin ei missään tapauksessa pitäisi hakeutua kuin sellaisten jotka oikeasti tuntevat kutsumusta sitä alaa kohtaan.
- metallimies24v
Juuri niin. Monet vanhemmatkin tuputtavat lapsilleen sitä koulutuksen tärkeyttä...ymmärrän kyllä...lapsille aina halutaan parempaa huomista kuin itsellä....mutta he eivät monastikaan ajattele sitä työllistymisen kannalta. Suosittelen nuorille että käyvät ensin jonkun esim. teknisen alan peruskoulutuksen ja tekevät töitä muutaman vuoden....sitten vasta opiskellaan insinööreiksi, ynnä muuksi sellaiseksi. Helpompi tulee koulutuksestakin kun älyää käytännössäkin asiat. Tässä taas on se ongelma, että kun työelämän vaihtaa koulun penkille, niin joutuu aika tiukilla elämään rahallisesti! Ei sekään monia houkuta enää opiskelemaan. Siinä vaiheessa sitä vanhempien apua kaivattaisiin. Ja vielä tuosta sairaanhoidosta....todellakin...se on kutsumusammatti.käydään korkeakoulututkinto...ja silti saa duunarinpalkan.Tuossa olisi melko paljon korjaamista lakiasioissa.MUTTA...jos älyät hommat niin töitä on aina.Sairaat eivät lopu!
- Metallimies34
Asiaa. Ammattitaitoisille hitsareille, asentajille, koneistajille,,, on tällä hetkellä töitä vaikka kuinka paljon palkkaus on hyvä. Työ olot ainakin meillä on hyvät eli siistiä sisätyötä eli sorvit ja porat on sulassa sovussa viherkasvien ja akvaarioiden kanssa.
- työhimoinen
NIIN JUURI AMMATTITAITOISILLE,mutta mistäs sen ammattitaidon saat muutakun työelämässä.koulutukseen olen hakenut mutta en ole päässyt?!teknistä näppäryyttä löytyy varmasti ja työkalut pysyy käsissä.mutta koska olen koska olen nainen enkä kovin ronskin ja könsikkään näköinen, ei kukaan voi uskoa että haluan ja pystyn tekemään töitä ihan niinkuin mieskin.miksi alan työnantajat eivät kouluta esim.oppisopimuksella???
- hitsaaja24
työhimoinen kirjoitti:
NIIN JUURI AMMATTITAITOISILLE,mutta mistäs sen ammattitaidon saat muutakun työelämässä.koulutukseen olen hakenut mutta en ole päässyt?!teknistä näppäryyttä löytyy varmasti ja työkalut pysyy käsissä.mutta koska olen koska olen nainen enkä kovin ronskin ja könsikkään näköinen, ei kukaan voi uskoa että haluan ja pystyn tekemään töitä ihan niinkuin mieskin.miksi alan työnantajat eivät kouluta esim.oppisopimuksella???
Oletko käyny kysymässä oppisopimuspaikkoja mistään firmoista???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11586Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras991517Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva208978- 124849
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2797Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29770Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42751- 7734
- 61710