Kuinka pärjäätte rahallisesti yksin? Olen kauhuissani rahan suhteen muuttaessani kohta puolin yksin asumaan ja rahaa ei jää kuussa käteen kuin vähän päälle tuhat euroa. Siitä pitäisi vuokrat ja autot ja kaikki muu maksaa.
Miten ihmeessä tulette toimeen? Vai onko ketään yhtä vähän tienaavaa joukossanne?
Sinkun toimeentuleminen
67
6796
Vastaukset
- autoton sinkku
Hankkiudu eroon autosta, niin hyvin pärjäät. Eikä mitään mutinoita että mä tartten ja mä tartten sitä autoa! Hankkiudu eroon siitä, piste. Itse olen elänyt tuolla palkalla jo monta vuotta ja hyvin olen pärjännyt. Tietysti riippu paljonko sitä vuokraa joudut maksamaan, mun vuokra sähkö on noin 370/kk...
- tuleva sinkku
Kun se nyt vaan on niin, että julkisilla en pääse töihin kertakaikkiaan. Auto on pakko olla.
Vuokra tulee olemaan paria euroa vaille sama kuin sinulla. Vesi ja lämmitys kuuluu vuokraan, mutta käyttösähkön joutuu maksamaan erikseen. - utelias
tuleva sinkku kirjoitti:
Kun se nyt vaan on niin, että julkisilla en pääse töihin kertakaikkiaan. Auto on pakko olla.
Vuokra tulee olemaan paria euroa vaille sama kuin sinulla. Vesi ja lämmitys kuuluu vuokraan, mutta käyttösähkön joutuu maksamaan erikseen.Paljonko on töihin matkaa?
- tuleva sinkku
utelias kirjoitti:
Paljonko on töihin matkaa?
15 km töihin matkaa, julkisilla kulkuneuvoilla ei pääse.
- gfhfghg
ei kannata mitään autoa olla..julkisilla pääsee ruuhka aikaan jopa paremmin. samalla tulee liikuntaa niin ei tarvitse terveyskeskusksissa juosta jatkuvasti huonon terveyden takia. Eihän tuossa mitään ongelmaa ole.
- Elämä on kallis
Voi herranjestas! Ei sitä jää ku vähän päälle tuhat euroo. Mitenkähöhän me opiskelijat pärjätään ku rahaa jää kuussa 270 euroo vuokran jälkeen. Oisit hankkinu paremman ammatin jos ei pieni palkka kelpaa. Mieti sitten vielä sitä että päivittäin kuolee maapallolla ihmisii nälkään ku ei ole edes ruokaan varaa. Että hyvin sulla asiat on!
- tuleva sinkku
Olenhan minäkin joskus opiskellut, että tiedän kyllä, mutta palkkatuloksi tuloni ovat pienet.
Opskele vaan ahkerasti, että jäisi jotain käteenkin. - opiskelija tyttönen
ei jää ku 20e rahaa vuokran plus muiden asumismenojen jälkeen...että revipä siitä että lainarahalla elelen että n.300e kuussa joka maksan muutes korkojen kera takasin..ja töitä teen niin paljon ku jaksan ..ja myös olen sinkku ja hyvin pärjään..eti parempaa työtä.
- kitise
Olisit tyytyväinen 270 euroon vuokran jälkeen. Aloitin kk-opinnot 1994, ja minulla meni opintotuki asumislisä noin 90% kunnan pieneen vuokrakämppään. Puuttuva, leipä sen päälle jäävä osuus tehtiin kesätöillä ja hanttihommilla, koska isukin rahapussiin ei voinut turvautua. Vähemmän kaljaa, biletystä ja kännykkälaskuja, niin jää rahaa ruokaan.
- elama on
mulla jää vuokran jälkeen opintotuesta reilu 100e/kk käteen, hyvin riittää kun otetaan kesätienesteistä eikä törsäillä
- Minä
kitise kirjoitti:
Olisit tyytyväinen 270 euroon vuokran jälkeen. Aloitin kk-opinnot 1994, ja minulla meni opintotuki asumislisä noin 90% kunnan pieneen vuokrakämppään. Puuttuva, leipä sen päälle jäävä osuus tehtiin kesätöillä ja hanttihommilla, koska isukin rahapussiin ei voinut turvautua. Vähemmän kaljaa, biletystä ja kännykkälaskuja, niin jää rahaa ruokaan.
"Vähemmän kaljaa, biletystä ja kännykkälaskuja, niin jää rahaa ruokaan."
Tämän kun moni tajuaisi, niin varmaan 90% opikelijoiden rahahuolista poistuisi. Ainakin itseäni vituttaa joidenkin jatkuva narina rahanpuutteesta, mutta baareihin tuntuu aina jostain rahaa löytyvän, kumma juttu. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa rahan suhteen, vaikka pääkaupunkiseudulla asustelenkin. - köyhä suomessa
opiskelija tyttönen kirjoitti:
ei jää ku 20e rahaa vuokran plus muiden asumismenojen jälkeen...että revipä siitä että lainarahalla elelen että n.300e kuussa joka maksan muutes korkojen kera takasin..ja töitä teen niin paljon ku jaksan ..ja myös olen sinkku ja hyvin pärjään..eti parempaa työtä.
Tohon mun hintaan 270 sisälty lainarahat.
- elämä on kivaa
Minä kirjoitti:
"Vähemmän kaljaa, biletystä ja kännykkälaskuja, niin jää rahaa ruokaan."
Tämän kun moni tajuaisi, niin varmaan 90% opikelijoiden rahahuolista poistuisi. Ainakin itseäni vituttaa joidenkin jatkuva narina rahanpuutteesta, mutta baareihin tuntuu aina jostain rahaa löytyvän, kumma juttu. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa rahan suhteen, vaikka pääkaupunkiseudulla asustelenkin.Niin enmä valitakkaan se oli vaan alkuperäiselle kirjoittajalle ku oli huolissaan miten rahat riittää että ihmiset tulee pienemmälläkin toimeen. Mä en juuri käy baareissa ja "bilettämässä" ja sillonkin juon muutaman vaan. Lisäks mun kännykkä lasku on n. 10 euroo kuukaudessa.
- nainen 38v.
Tuhannella eurolla tullee toimeen? Minusta alkoi nimittäin tuntua, että kohtuullisen hyvä palkkani katoaa taivaan tuuliin, joten nimesin tammikuun köyhäilykuukaudeksi (anteeksipyyntö kaikille niille, joilla tosissaan on tiukkaa). Uran vaihto on myös ollut ajatuksissa, joten siinä toinen syy: halusin nähdä, millaisella summalla tulee vielä hyvin toimeen, kun ei törsää luksusjuustoihin, vuosikertaviineihin ja ulkona syömiseen. Eli kirjasin tammikuussa 2006 joka ikisen ostoksen tarkasti muistiin.
Ja näin rahaa kului muuhun kuin asumiseen: Ruokaan 250 - en tuhlannut, mutta en myöskään erityisesti säästellyt, tein paljon itse, eväät töihin, jne., mutta kyllä tuosta vielä satasen saisi kevyesti pois - enemmän puuroa? :-) "Itseni hoitoon" (hieronta x 2, kampaaja, kosmetologi) ja "rillutteluun" (2 kertaa ulkona syömässä ja juomassa - näiden osuus väheni huomattavasti) meni 210. Autoa en omista ja asun lähellä työpaikaani, joten matkakulut olivat sellaiset 70 euroa. Eli 530 euroa/kk.
Aion jatkaa samaa systeemiä myös tässä kuussa. Nyt yritän pienentää tuota "turhuus"-osastoa ja katsoa syömisiäni vielä tarkemmin, koska en tammikuussa tavallaan kieltänyt itseltäni mitään (paitsi ylenmääräisen ulkona syömisen ja juomisen) - uranvaihto yhä mielessä.
Tulipa pitkä ja sekava vastaus. Tsemppiä kuitenkin tulevalle sinkulle - ei sillä tonnilla liikoja juhlita, mutta kyllä sillä toimeen tulee?- voivoiv
Miten ihmeessä saat kulumaan 250e ruokaan kuukaudessa, vaikka teet ruokaa itse ja eväät töihin? Ja kaiken lisäksi olet nainen ja tarvitsen vähemmän ruokaa kuin mies. Itse olen reilu 80kg mies ja pärjään hyvin satasella kuussa. Eikä tarvi edes säästellä ruoan terveellisyydessa, joka päivä riittää lihaa ja kalaa. Taidat syödä paljon sikakalliita rehuja?
- nainen 38v.
voivoiv kirjoitti:
Miten ihmeessä saat kulumaan 250e ruokaan kuukaudessa, vaikka teet ruokaa itse ja eväät töihin? Ja kaiken lisäksi olet nainen ja tarvitsen vähemmän ruokaa kuin mies. Itse olen reilu 80kg mies ja pärjään hyvin satasella kuussa. Eikä tarvi edes säästellä ruoan terveellisyydessa, joka päivä riittää lihaa ja kalaa. Taidat syödä paljon sikakalliita rehuja?
Kyllä, syön sikakalliita rehuja ja etelän herelmiä :-) Toisaalta kyllä keittelen papuni itse ja idätän ituja ja kasvatan versoja. Ja kuten yritin kirjoittaa, en tammikuussa pihistellyt ruuassa, vaikka en turhaankaan tuhlannut - ranskalainen juusto vaihtui halvempaan yms. Mutta kyllä, kotimaisiin salaatteihin ja tomaatteihin tuhlaan viikottain jopa näin talvella - olen nimittäin kasvissyöjä, joten katson sen... oikeutetuksi? :-) Tosin kotimainen porkkana ja kaali ovat niitä, mitä popsitaan päivittäin.
Satsaan ruokaan - ostan kotimaista, luomua, laadukasta. Yhtään einestä en syönyt tammikuussa, enkä syö helmikuussakaan. Ikävä kyllä maksalaatikkoa ja makkaraa saa halvalla, rehuja ei. Ja yhäkään en osta halvinta valkoista ranskanleipää, vaan sen kalliin siemenleivän. Toisaalta köyhäilylinja jatkuu, joten olen yhä enemmän puurolinjalla. Ja olen vaihtanut halvempaan jugurttiin ja edullisimpiin omppuihin. Mielenkiintoista nähdä, mikä on tämän kuun saldo.
Eli huh ja voivoi itsellesi - lihan ja kalan syöminen päivittäin ei ole terveellistä!!! :-))) - HighlandWolf
nainen 38v. kirjoitti:
Kyllä, syön sikakalliita rehuja ja etelän herelmiä :-) Toisaalta kyllä keittelen papuni itse ja idätän ituja ja kasvatan versoja. Ja kuten yritin kirjoittaa, en tammikuussa pihistellyt ruuassa, vaikka en turhaankaan tuhlannut - ranskalainen juusto vaihtui halvempaan yms. Mutta kyllä, kotimaisiin salaatteihin ja tomaatteihin tuhlaan viikottain jopa näin talvella - olen nimittäin kasvissyöjä, joten katson sen... oikeutetuksi? :-) Tosin kotimainen porkkana ja kaali ovat niitä, mitä popsitaan päivittäin.
Satsaan ruokaan - ostan kotimaista, luomua, laadukasta. Yhtään einestä en syönyt tammikuussa, enkä syö helmikuussakaan. Ikävä kyllä maksalaatikkoa ja makkaraa saa halvalla, rehuja ei. Ja yhäkään en osta halvinta valkoista ranskanleipää, vaan sen kalliin siemenleivän. Toisaalta köyhäilylinja jatkuu, joten olen yhä enemmän puurolinjalla. Ja olen vaihtanut halvempaan jugurttiin ja edullisimpiin omppuihin. Mielenkiintoista nähdä, mikä on tämän kuun saldo.
Eli huh ja voivoi itsellesi - lihan ja kalan syöminen päivittäin ei ole terveellistä!!! :-)))Olisipa kiinnostavaa lukea tietellistä faktaa siitä, miten sekaravinnon käyttäjäksi kehittyneelle ihmiselle olisi haitallista syödä lihaa ja kalaa.
Nyt tarkoitan LIHAA ja KALAA - en keinorehukyllästettyä lisäainesikaa tai raekasvatettua allasbroileria (kirjolohta). - jamppa28
ei ymmärrä.. mä en saa palkkaa kuin 1000-1200e/kk käteen. siitä maksan asuntolainaa 500e. käyn autolla töissä 65km päivä yleisillä ei pääse kun työt alkaa viideltä aamulla eli on auto kulut, sitten ruuat, noh jää sitä ehkä 100e/kk muuhun riippuen mitä laskuja tulee... mutta hengissä pysyy. täytyy vaan jättää juhlimiset vähiin..
- vaikea ymmärtää
nainen 38v. kirjoitti:
Eli huh ja voivoi itsellesi - lihan ja kalan syöminen päivittäin ei ole terveellistä!!! :-)))Punaisen lihan syöminen on muuten epäterveellistä, mutta ei kalan ja valkoisen lihan, kunhan ei syö elohopeakaloja joka päivä.
Toisten köyhäilylinjat ovat kyllä ihan muuta: perunaa ja soijarouhetta tai tonnikalaa. Leivässäkin voi valita moniviljapaahtoleivän tai ruisleivän, joka on edullisempi kuin joku siemenleipä. Luomu on yleensä kaikkein kalleinta ruokaa. Hedelmissä kannattaa ostaa sesonkihedelmiä. Aina löytyy joku hedelmä, joka maksaa noin euron kilolta.
Mielenkiintoista miten ihmisillä on niin eri käsitykset köyhäilylinjoista. Suomessa on oikeasti köyhiä, kuten minä ja oikein ihmetyttää, kuinka nopeasti poliitkoiltakin katoaa suhteellisuudentaju. - miäs
vaikea ymmärtää kirjoitti:
Punaisen lihan syöminen on muuten epäterveellistä, mutta ei kalan ja valkoisen lihan, kunhan ei syö elohopeakaloja joka päivä.
Toisten köyhäilylinjat ovat kyllä ihan muuta: perunaa ja soijarouhetta tai tonnikalaa. Leivässäkin voi valita moniviljapaahtoleivän tai ruisleivän, joka on edullisempi kuin joku siemenleipä. Luomu on yleensä kaikkein kalleinta ruokaa. Hedelmissä kannattaa ostaa sesonkihedelmiä. Aina löytyy joku hedelmä, joka maksaa noin euron kilolta.
Mielenkiintoista miten ihmisillä on niin eri käsitykset köyhäilylinjoista. Suomessa on oikeasti köyhiä, kuten minä ja oikein ihmetyttää, kuinka nopeasti poliitkoiltakin katoaa suhteellisuudentaju.taidan ymmärtää tota köyhäily-viestin lähettänyttä. Kun on isot tulot, kaikki saataa kuitenkin mennä. Kokemusta on :D Joten anna frouvan köyhäillä vaan ihan ilman närkästystä - pyysi jo valmiiks anteeks herneitä nenään vetäviltä
- nainen 38v.
vaikea ymmärtää kirjoitti:
Punaisen lihan syöminen on muuten epäterveellistä, mutta ei kalan ja valkoisen lihan, kunhan ei syö elohopeakaloja joka päivä.
Mielenkiintoista miten ihmisillä on niin eri käsitykset köyhäilylinjoista. Suomessa on oikeasti köyhiä, kuten minä ja oikein ihmetyttää, kuinka nopeasti poliitkoiltakin katoaa suhteellisuudentaju.Kyllä nämä kommentit välillä... Jos minun "köyhäilylinjani" (jota jopa pyysin valmiiksi anteeksi) närkästyttää, niin ei voi mitään - omia menojani olen kuitenkin vähentänyt selvästi. Jos olisit lukenut alkuperäisen jutun kunnolla, olisi kai käynyt selville, että tavoitteena oli omien aivan liian isojen menojen järkeistäminen. Ja aika moni pystyy järkeistämään omiaan - et ehkä sinä, jos todella on tiukkaa, mutta mahdollisesti alkuperäisen viestin aloittaja? Aika harva muuten kirjaa menonsa - tein gallupin tuttavien keskuudessa - joten yritin tarjota ajatusta vinkkinä tulevalle sinkulle.
Opiskelin kaksi akateemista tutkintoa, opintolainaa parhaimmillaan yli 100 000... Joten aika monella aterialla tuli nautittua mm. tonnikalaa (hiutaleita öljyssä - halvin mahd.) ja makaronia. (Nyt tai tulee seuraavaksi viesti, että olisit syönyt perunaa, ois ollu halvempaa?) Nyt on ensimmäistä kertaa elämässä ollut ylimääräistä, ja kyllä, se on ollut kivaa. Enkä aio edes tuntea huonoa omaatuntoa tulotasostani, koska teen sellaista 70 tunnin työviikkoa. Pari vuotta rahanpaljous oli kivaa, nyt on iskenyt kulutuksen jälkeinen morkkis. Joten nyt köyhäillään eli ehkä tavallaan palataan normaaliin?
(En myöskään aio tuntea mitenkään suunnattoman huonoa omaatuntoa siitä, että nyt jää "köyhäilyn" ansiosta kuukaudessa kohtuullisen paljon säästöön. Ehkä pitäisi? Todennäköisesti jonkun mielestä. Jos näin on, en halua tietää asiasta.)
Voin muuten vakuuttaa sinulle, että suhteellisuudentajuni on tallella... - tuleva sinkku
nainen 38v. kirjoitti:
Kyllä nämä kommentit välillä... Jos minun "köyhäilylinjani" (jota jopa pyysin valmiiksi anteeksi) närkästyttää, niin ei voi mitään - omia menojani olen kuitenkin vähentänyt selvästi. Jos olisit lukenut alkuperäisen jutun kunnolla, olisi kai käynyt selville, että tavoitteena oli omien aivan liian isojen menojen järkeistäminen. Ja aika moni pystyy järkeistämään omiaan - et ehkä sinä, jos todella on tiukkaa, mutta mahdollisesti alkuperäisen viestin aloittaja? Aika harva muuten kirjaa menonsa - tein gallupin tuttavien keskuudessa - joten yritin tarjota ajatusta vinkkinä tulevalle sinkulle.
Opiskelin kaksi akateemista tutkintoa, opintolainaa parhaimmillaan yli 100 000... Joten aika monella aterialla tuli nautittua mm. tonnikalaa (hiutaleita öljyssä - halvin mahd.) ja makaronia. (Nyt tai tulee seuraavaksi viesti, että olisit syönyt perunaa, ois ollu halvempaa?) Nyt on ensimmäistä kertaa elämässä ollut ylimääräistä, ja kyllä, se on ollut kivaa. Enkä aio edes tuntea huonoa omaatuntoa tulotasostani, koska teen sellaista 70 tunnin työviikkoa. Pari vuotta rahanpaljous oli kivaa, nyt on iskenyt kulutuksen jälkeinen morkkis. Joten nyt köyhäillään eli ehkä tavallaan palataan normaaliin?
(En myöskään aio tuntea mitenkään suunnattoman huonoa omaatuntoa siitä, että nyt jää "köyhäilyn" ansiosta kuukaudessa kohtuullisen paljon säästöön. Ehkä pitäisi? Todennäköisesti jonkun mielestä. Jos näin on, en halua tietää asiasta.)
Voin muuten vakuuttaa sinulle, että suhteellisuudentajuni on tallella...Voisi todellakin kokeilla menojen kirjaamista ylös, niin näkisi mistä olisi varaa pihistää hiukan.
- vato retro
Tulee toimee jopa stadis. Autoo en kyl oo yhdelläkään "tonnin miehellä" siellä nähnyt.
Sullehan jää about 3-400 kuussa asuit mis vaan pelkkään safkaan, bisseen jä röökiin.
Itte oon aatellu jotain köyhyyskokeilua ton edellisen postaajan tyyliin. Sekin on aika ikävää jos on koht. tulot eikä mitään jää säästöön...pitäis opetella elämään taas visusti. - kuka mitäkin pitää tärkeänä
600 euroa jää käteen,vuokran jälkeen,jolla elätän itseni ja opiskelevan poikani,Poika saa kokonaista 35 euroa opintorahaa/kk.Vaakakupissa olisi ollut jääminen väkivalta-alkoholisti suhteeseen,arvaatte varmaan,että näin paljon parempi.
- 40vee eronnut mies
En tule toimeen.Saan toimeentulotukea.Tuloina työmarkkinatuki asumistuki.Lisäksi maksan elatusta 4 lapsestani.Mulla jää käteen vähän yli 700 euroa ja hengissä ollaan.Autonkin omistan.
- ja sen perse.
Mulle jää vuokran jälkeen n. 400€, josta kustannan kaiken muun, eli ruoat, vaatteet, ym. itselleni JA lapselleni. Eikä edes tee tiukkaa, kun on järki päässä. Tuo taisi olla vain idioottimainen provo. Ei kukaan ole noin tyhmä.
- riippuu
minkäläiseen laifstailiin kukin on tottunut ! Rahaa saa kyllä menemään kauniiseen turhuuteen (ja huvitteluun).
Pärjäile. Elämä opettaa.
T. Lifestyle - tuleva sinkku
Onko tuossa laskettuna mukana myös lapsilisät ja elatusmaksut?
- Laifstailausta
riippuu kirjoitti:
minkäläiseen laifstailiin kukin on tottunut ! Rahaa saa kyllä menemään kauniiseen turhuuteen (ja huvitteluun).
Pärjäile. Elämä opettaa.
T. LifestyleNo se on sitten voi voi, jos on tottunut liian kalliiseen
"laifstailiin". Jos tulot tippuvat, sitten on hiukan
muokattava sitä "laifstailia". Järkeä saa käyttää sinkkunakin. - pärjää
tuleva sinkku kirjoitti:
Moi. Olipa mielenkiintosta lukea näitä. Voisi itsekkin kokeilla pitkästä aikaa sitä menojen kirjaamista. Tein sitä opiskeluaikana. Itsellä jää vajaa 1200€ nettoa palkasta ja asun kaupungin todennäkösemmin halvimmassa luukussa, on auto, käyn lomareissulla 2-3 krt vuodessa. Välillä rahat ei ihan riitä, mutta säästän perusarjessa enkä ostele hirveesti turhuuksia enkä shoppaile tolkuttomasti vaatteita. En käy hierojalla enkä kosmetologilla vaan yritän hoitaa kuntoa muuten ja ihoa hyvillä tuotteilla. Jos itsellä olis ns. normivuokra niin luopuisin kai autosta... en noista lomareissuista vaikka ne viekin aika paljon rahaa...tai tosi paljon. Ja maksan tosiaan vielä tosta opintolainaa ja sitä autolainaa. Ja baarissakin tulee pyörittyä silloin tällöin, mutta vetelee hyvät pohjat ni ei tartte sitten juoda ku pari baarissa ja sitten vettä muuten. Tulipas selvää tekstiä. Mutta kyllä sitä pärjää vaikka välillä voi tympiä kun ei kaikkeen riitä rahaa, mutta ei kai sitä voikkaan.Vähän suunnitelmallisuutta ja sitten justiinsa vähän miettii että mistä asioista voi luopua. Minä asumisviihtyvyydestä, enhän lopulta kuitenkaan kämpillä kovin paljoa aikaani vietä tai jos vietän niin katon telkkaria tai tätä tietokoneruutua niin ei kai sillä kämpän laadulla niin merkitystä. Sitten jos ei tunnu riittävän omaan elintasoon niin sitten vaan alanvaihtoon tai rikas mies. Tai vaimo. En enää muista olitko kumpi itse...
- kaikki laskettuna
tuleva sinkku kirjoitti:
Pieni palkkani (joka on just sen verran "suuri", etten saa asumistukea), lapsilisä ja elatusmaksu. Siitä kun vähentää vuokran, puh.laskun ym. niin käteen jää n.400€, aina ei sitäkään. Silti en joudu _koskaan_ lainaamaan rahaa ja aina on kaikkea, mitä tarvitaan. En kuitenkaan juokse baareissa ja vaatetta ym. ostetaan tarpeeseen, ei huviksi.
- 25 v. sinkkuna
Koska kaikkea ei kuitenkaan ole varaa tehdä niin meikäläinen on hoitanut asian priorisoinnilla. Elikkä mietitään mitä todella haluaa tehdä ja karsitaan muu rahaa kuluttava aktiviteetti niin vähiin, että voi tehdä sitä mistä tykkää ainakin muutamia viikkoja vuodessa.
Ruoka: perusruokaa, päivän pääateria on työpaikan ruokalassa syöty ruoka, viikonloppuna syön vähän paremmin.
Vaatteet: laadukkaita mutta HARVOIN eli ostan jonkun tarvittavan vaatekappaleen ja käytän sen loppuun jonka jälkeen osta uuden ja hyvän (=kalliin).Kengät kestää 5-10 vuotta, takki kestää ainakin 5 vuotta, housut jotain 3 vuotta jne. Muotia en osta koskaan.
Bilettäminen: pari kertaa kuukaudessa, kotiin viimeisellä yöbussilla paitsi jos käy flaksi, silloin otetaan taksi.
Parturi: 1 kerta/3kk kaverin luona (10 euroa)
Auto: ei autoa.
Tupakka: ei tupakkaa.
Lärvit: 1krt/viikko
Tällä tyylillä eläen ainakin meikäläisele jää niin paljon rahaa, että voi sitten lomilla tehdä suunnilleen mitä haluaa.
Siis, ainakin mulle tämä sinkkuna eläminen on nomenomaan positiivinen asia jolloin on mahdollisuus tehdä niitä asioita joista pitää vaikka tulot olisikin vähän toista tonnia.- Palstatrolli
Tinkisn ehkä tuosta parturista ja vaatteista niin vois vetää tumut vähän useammin.
- Nainen26
kampaamokuluista kun leikkaan itse.
Viimeisestä kampaamokäynnistä kulunut pari vuotta ja ihan hyvin pärjää.
- 32vm
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Yleensä ottaen kaiken sellaisen ylläpitäminen, mitä ei välttämättä tarvitse - on turhaa.
Mulla tuo työmatka on yhteen suuntaan 10 km, joka taipuu talvisin bussilla 30 minuuttiin. Heti lumien lähdettyä ja kelien parantuessa vaihdan fillariin. 7-8 kuukauden aktiivisen epäaktiivisella fillaroinnilla on myös kuntoa edistävä vaikutus.
Menot kannattaa myös priorisoida. Tällä hetkellä listan kärkipäässä on omistusasunto sopivalta paikalta.
Miten toimeen tulee ? Ihan hyvin on tullut. Opinnot(kin) sain päätökseen ilman opintolainaa. - muncca
se vaan on nyt niin, että sun pitää mennä sossuun. Kaikki liput ja laput pinoon. Ajattele nyt minuakin. Pienestä eläkkeestä maksan veroa n.42%. Joka päivä joudun ajamaan pummilla. Jääkaapissa ei ole muuta kuin himmeä valoa. Joka aamu herään ja katson ikkunasta, olisiko autonkuljettaja Aalto tullut hakemaan minut leipäjonoon.
- Kysyjää
Miten niin menot kasvaa kun muutat omillesi? Ootko ennemmin elänyt miehesi siivellä?
- tuleva sinkku
Olemme puolittaneet sähköt, ruoat, jätemaksut, vakuutukset yms.
Tottakai menot kasvaa, jos yksin joutuu maksamaan kaiken. - Ei enää sinkku
Toiselta puolelta asiaa katselevana on pakko todeta että parasta mitä raha-asioidensa eteen voi tehdä on olla parisuhteessa (siis olettaen tietysti ettei valitse jotain luuseria joka a) ei edes tuo rahaa talouteen tai b) dokaa kaikki rahansa). Sinkkuaikoihin verrattuna mulle jää nyt lähemmäs 600 euroa enemmän rahaa käyttön joka kuukausi. Ennen maksoin kaiken yksin, nyt maksan vain puolet vuokrasta, sähköstä, kaasusta, nettimaksusta, vakuutuksista, kaapelitvmaksusta, lehtitilauksesta.. Lisäksi kun me kumpikin tykätään esim. katsoa aika paljon samoja elokuvia ja tv-sarjoja, niin nykyisin maksan vain puolet monista DVD-bokseista ja leffoista.
Sinkkuna eläminen on TODELLA kallista! - dghdhg
Ei enää sinkku kirjoitti:
Toiselta puolelta asiaa katselevana on pakko todeta että parasta mitä raha-asioidensa eteen voi tehdä on olla parisuhteessa (siis olettaen tietysti ettei valitse jotain luuseria joka a) ei edes tuo rahaa talouteen tai b) dokaa kaikki rahansa). Sinkkuaikoihin verrattuna mulle jää nyt lähemmäs 600 euroa enemmän rahaa käyttön joka kuukausi. Ennen maksoin kaiken yksin, nyt maksan vain puolet vuokrasta, sähköstä, kaasusta, nettimaksusta, vakuutuksista, kaapelitvmaksusta, lehtitilauksesta.. Lisäksi kun me kumpikin tykätään esim. katsoa aika paljon samoja elokuvia ja tv-sarjoja, niin nykyisin maksan vain puolet monista DVD-bokseista ja leffoista.
Sinkkuna eläminen on TODELLA kallista!"Sinkkuna eläminen on TODELLA kallista!"
Varmaan naiselle, mutta miehelle on kallista asua parisuhteessa. Olisi mukava kuula miesten mielipiteitä parisuhteen taloudellisesta "halpuudesta". - Ei enää sinkku
dghdhg kirjoitti:
"Sinkkuna eläminen on TODELLA kallista!"
Varmaan naiselle, mutta miehelle on kallista asua parisuhteessa. Olisi mukava kuula miesten mielipiteitä parisuhteen taloudellisesta "halpuudesta".Väitän että miehelle voi aivan yhtä hyvin olla huomattavasti halvempaa asua parisuhteessa kuin yksin. Klisee akasta joka tuhlaa kaikki miesparan rahat on todellakin aikansa elänyt.
On monta sellaista pariskuntaa kuin me. Molemmat käyvät töissä, molemmilla on hyvä palkka (minulla itse asiassa jopa pikkuisen parempi kuin miehelläni) ja molemmat maksavat a) oman osansa yhteisistä kuluista sekä b) omat kulunsa ITSE.
Meillä on mieheni kanssa omat pankkitilit, täysin erilliset raha-asiat, ja kumpikaan ei mitenkään hyödy toisesta. Yhteiset kulut maksetaan yhdessä, muuten kumpikin on vapaa käyttämään rahansa miten haluaa, toiselta mitään kysymättä.
Jos jompikumpi haluaa ostaa jotain isompaa josta voisi olla molemmille hyötyä tai iloa, hän kysyy toiselta haluaako tämä osallistua kustannuksiin. Jos ei halua, ei tarvitse. Jos haluaa, niin sitten maksetaan puoliksi.
Meillä tuo systeemi on toiminut loistavasti jo vuosia. Rahaa jää molemmille huomattavasti enemmän käteen kuin sinkkuvuosina. - dfdfdf
Väitän että miehelle voi aivan yhtä hyvin olla huomattavasti halvempaa asua parisuhteessa kuin yksin. Klisee akasta joka tuhlaa kaikki miesparan rahat on todellakin aikansa elänyt.
On monta sellaista pariskuntaa kuin me. Molemmat käyvät töissä, molemmilla on hyvä palkka (minulla itse asiassa jopa pikkuisen parempi kuin miehelläni) ja molemmat maksavat a) oman osansa yhteisistä kuluista sekä b) omat kulunsa ITSE.
Meillä on mieheni kanssa omat pankkitilit, täysin erilliset raha-asiat, ja kumpikaan ei mitenkään hyödy toisesta. Yhteiset kulut maksetaan yhdessä, muuten kumpikin on vapaa käyttämään rahansa miten haluaa, toiselta mitään kysymättä.
Jos jompikumpi haluaa ostaa jotain isompaa josta voisi olla molemmille hyötyä tai iloa, hän kysyy toiselta haluaako tämä osallistua kustannuksiin. Jos ei halua, ei tarvitse. Jos haluaa, niin sitten maksetaan puoliksi.
Meillä tuo systeemi on toiminut loistavasti jo vuosia. Rahaa jää molemmille huomattavasti enemmän käteen kuin sinkkuvuosina.Hyvä juttu, että teillä homma toimii noin. Veikkaampa, että edustatte aikamoista vähemmistöä.
- tuleva sinkku
Sinkkuna eläminen on TODELLA kallista!En ollut ajatellutkaan loppuelämääni yksin olla, mutta täytyy nyt alkuun kituuttaa jotenkin yksin ja katsella sitten myöhemmin, josko löytyisi uutta kumppania, jonka kanssa voisi harkita yhteisasumista.
- Ei enää sinkku
dfdfdf kirjoitti:
Hyvä juttu, että teillä homma toimii noin. Veikkaampa, että edustatte aikamoista vähemmistöä.
Ollaan luultavasti vähemmistössä, kyllä, mutta kyllä meidänlaisia pareja on monia muitakin. Ja uskon että tulee lisää koko ajan. Nykyäänhän naiset käyvät töissä siinä missä miehetkin, ja ovat tottuneet elättämään itsensä.
Mutta onhan niitä tietysti paljon sellaisiakin naisia joiden mielestä on ihan oikein että mies laitetaan maksamaan lähes kaikki. Itse en ole sellaista koskaan ymmärtänyt. Enkä esim. sellaista että nainen ostelee hulluna kaikkea "kivaa kotiin" edes kysymättä miehen mielipidettä.
Kyllä minäkin tykkään ostaa kaikkea mukavaa sisustuskrääsää, mutta maksan ne myös sitten itse. Meillä on ollut useampia sellaisia Ikean reissuja joiden kuluista minä olen maksanut 200 euroa ja mies 30 euroa.. :-) - saldokin
Ollaan luultavasti vähemmistössä, kyllä, mutta kyllä meidänlaisia pareja on monia muitakin. Ja uskon että tulee lisää koko ajan. Nykyäänhän naiset käyvät töissä siinä missä miehetkin, ja ovat tottuneet elättämään itsensä.
Mutta onhan niitä tietysti paljon sellaisiakin naisia joiden mielestä on ihan oikein että mies laitetaan maksamaan lähes kaikki. Itse en ole sellaista koskaan ymmärtänyt. Enkä esim. sellaista että nainen ostelee hulluna kaikkea "kivaa kotiin" edes kysymättä miehen mielipidettä.
Kyllä minäkin tykkään ostaa kaikkea mukavaa sisustuskrääsää, mutta maksan ne myös sitten itse. Meillä on ollut useampia sellaisia Ikean reissuja joiden kuluista minä olen maksanut 200 euroa ja mies 30 euroa.. :-)Kyllä sitä rahaa alkaa menemään sitten kun skegaroita rupee pukkaamaan :)
- Ei enää sinkku
saldokin kirjoitti:
Kyllä sitä rahaa alkaa menemään sitten kun skegaroita rupee pukkaamaan :)
Totta tuokin, mutta siihenhän tepsii se ettei niitä skegaroita vaan tee. Meillä on kaksi kissaa ja niiden kuluista ollaan vielä mukavasti päästy yksimielisyyteen. :-)
- Junttamaija.
Sinkkuna eläminen on TODELLA kallista!Mulle ei ainakaan parempi toimeentulo kelpaa syyksi aloittaa parisuhde!
Ennemmin asun sinkkuna, tai itse asiassa nyt suunnittelen kimppa-asumista yhden sinkkukamuni kanssa kun molemmat ollaan sitä mieltä ettei enää seurustella koskaan.
- bkbk
Rupee yksinhuoltajaksi. Ne on yleensa surkeepalkkaisia naisia tai sitten tyottomia luusereita mutta kuitenkin ne porskuttaa ihan kummasti. Homma on jarjestetty siten, etta kolmasosa niista imee meidan muiden taloudellista verta.
- Kersakakara
että niillä kakaroilla on isätkin jossakin. Kalliiksihan se tulee tökkiä minne sattuu. Siinäpäs sitten märisette niiden elätysmaksujen kanssa. Oma vika, jos et ennen tienny.
- Vieläkin sinkku
Etkö ole koskaan asunut yksin ? Nyt ehkä on jo hyvä aika opetella sitäkin puolta. Itse olen asunut aina yksin. Seurustelusuhteita on toki ollut mutta koskaan en ole asunut naisen kanssa saman katon alla. Eikä ole ollut mitään ongelmaa toimeentulon kanssa. Enkä edes vietä mitenkään nuukaa elämää, välillä käyn ulkon syömässä, viihtelläkin tulee käytyä aikas usein. Enkä ikinä ihmeemmin katso ruokaa ostaessani mitä jokin maksaa, ostan sen tuotteen mitä mieli tekee. Autokin on ja suht uusi sellainen. Ja hyvin on pärjätty reilut kymmenkunta vuotta omassa taloudessa.
- tuleva sinkku
Taidat sitten tienata enemmän kuin tuhat euroa kuussa käteen? Kysymys oli siitä kuinka tulla toimeen pienellä palkalla uksin.
- Vieläkin sinkku
tuleva sinkku kirjoitti:
Taidat sitten tienata enemmän kuin tuhat euroa kuussa käteen? Kysymys oli siitä kuinka tulla toimeen pienellä palkalla uksin.
Käteen jäävä osuus vähän vaihtelee vuorotyön takia. Sanotaan että noin 1000 € jää käteen vuokran jälkeen. Mutta nytpä alkoi hirvittämään. Luulisi että tuosta tonnista jää ennemänkin kuussa säästöön, nyt ei ihmeemmin mitään kerry. Täytyy vissiin oikein alkaa tarkkailemaan mihin ne rahat menee. En ole edes seurannut mitä on ruokakulut kuussa, muusta puhumattakaan. Kyllä siitä tonnista pitäis jotain säästöönkin jäädä kun ei ole mitään "pakollisia" menoja vuokran lisäksi.
- Nimetön
Mulla jää käteen n. 1000e vuokran jälkeen, eikä riitä siltikään.. Tosin ostankin aina sitä ruokaa mitä juuri sillä kauppareissulla haluan. Vaatteisiin yms. ei mene hirveen paljoa, ostan aina sillon ku tarvii, vuodes varmaan 500e.
Auto vie aika paljon kuukaudessa, n. 250e. =( Päivähoito toinen iso meno, 150e/kk. Oon pitäny tammikuusta lähtien kirjaa menoista, eikä löydy mitään mistä vois nipistää.
Joku sano että yksinhuoltajat on huonopalkkaisia, sossun luukulla ravaajia, mut eipä se aina niin oo. Mulla ei oo muita tuloja ku palkka (2000e brutto, pieni/huono palkka) ja lapsilisät. Lapsen isä ei maksa mitään tytön kuluja, ei edes elatusapua.- tuleva sinkku
Kyllä kait nyt sentään kaupungilta/kunnalta saat elatusaavun, jos isä ei maksa??
Niin, kyllä lapsen kanssa varmasti on niin, ettei ruoasta voi paljon tinkiä. - yh sinkku
tuleva sinkku kirjoitti:
Kyllä kait nyt sentään kaupungilta/kunnalta saat elatusaavun, jos isä ei maksa??
Niin, kyllä lapsen kanssa varmasti on niin, ettei ruoasta voi paljon tinkiä.Elatusavun maksais tosiaan kaupunki, mut nehän peris ne sit takasin lapsen isältä. Ei kehtaa olla niin ku**pää.. =(
- -----------
vai on 2000e pieni palkka. Monessa paikassa koulutetutkaan ohmiset ei tienää kuin alle 2000e brutto. Minusta 2000e on ihan kelpo palkka, jolla pitäisi hyvin tulla toimeen.
- Tehdastyöläinen.
----------- kirjoitti:
vai on 2000e pieni palkka. Monessa paikassa koulutetutkaan ohmiset ei tienää kuin alle 2000e brutto. Minusta 2000e on ihan kelpo palkka, jolla pitäisi hyvin tulla toimeen.
Pitäisin iteäni ihan kroisoksena jos tienaisin edes 1500 euroa kuussa!
En ole koskaan tienannut kuin vajaa tonnin, vaikka olen niska limassa raatanut 16 vuotiaasta asti, nyt olen 28v nainen.
Älkääkä taas paasatko että "mikset opiskellut", kaikilta se vain ei käy, mulla on keskittymishäiriö ja lisäksi unihäiriö, yritin kyllä opiskella, mutta ei siitä vaan tullut mitään.
- SannaSs
Mulle jää käteen 700 euroa kuussa as.lainan ja vastikkeen jälkeen.
On pieni koira ja auto. Viihteellä käyn 2-3krt kuussa. Laajakaista, vakuutukset, sähkö vievät rahaa.
Parturoinnit hoidan itse, vaatehankintoja harvoin ja kirppiseltä paljon, isä auttaa auto-ongelmissa joten rahaa menee vain varaosiin.
Säästöönkin jää rahaa. Moottoripyörähaavetta elättelen, sitten varmaan tarvitseekin pistää auto seisontaan, muuten ei varat riitä :) - Yks sinkkumies
Tienaan jonkin verran yli 30 000 e vuodessa ja asun velattomassa rivitaloasunnossa, jonka ostin vuonna 2000 alle 200 000 markalla. Yhtiövastiketta menee 118 e kuussa ja autona on nykyarvoltaan jonkin verran alle 20 000 e hintainen kärry, josta siitäkään ei ole enää velkaa.
Ihan kivasti siis tulen velattomana toimeen. Olisi varaa bilettää vaikka kuinka usein, mutta eipä enää 38 ikäisenä tahdo huvittaa.
Jos palkkani pienuus ja varsinkin tuo asuntoni -joka tosin oli ostohetkellä vanha ja remontoimaton- halpuus ihmetyttää, niin totean vain, että asun aika kaukana ylihintaista pääkaupunkiseudusta. - NoJust
en tiedä miten pärjäät!
Itselleni jää lyhennysten ja vastikkeiden jälkeen 1300-1500 kuussa ja silti on koko ajan matti kukkarossa... autoa ei ole eikä ole varaa hankkiakaan. Ulkona käyn todella harvoin.
Jos jostain pitää tinkiä niin ruoasta nipistän. Tai mistä vain, jos on pakko päästä reissuun (vähintään kaksi kertaa vuodessa jonnekin kauas).
Vaikka totuuden nimissä voisihan sitä vähän säästeliäämminkin elää, esim. tinkiä vaate- ja kemppariostoista ja lehtitilauksista.
Eipä silti, olen joskus elänyt parillasadalla markalla(!) kuukaudessa ja pärjännyt, mitään muistoja kituuttamisesta ei ole. Silloin ei tullut lehtiä eikä ollut laajakaistaa, ruoaksi riitti riisi, porkkana, tomaattimurska ja itsetehty leipä. Joskus kerran kuussa herkuteltiin OSTOleivällä ja kalapuikoilla. Äiti toi ruokakassin parin kuukauden välein ja se oli onnenpäivä. Puhelinlasku oli alle satasen (markoissa), mutta silloin sen maksoinkin itse. Kävelin aina kun mahdollista ettei kulunut rahaa siihen, uimahallin sali riitti treenipaikaksi ja ravintolassa juotiin maksimissaan yksi olut, harrastettiin pohjia. Kaikki vaatteet oli peräisin kirpputorilta.- Turhuudet pois
Mihin ihmeeseen sinä sitä rahaa oikein tuhlaat, jos et
tuolla pärjää? Et taida olla mikään talousnero, tai
sitten pistät rahasi täysin turhiin juttuihin.
Jos lyhennysten ja vastikkeiden jälkeen jää vielä
1300€, niin sillä pärjää vaikka kävisi joka ikinen
viikonloppu kunnolla juhlimassa. Kannattaisi pistää
ylös mihin sitä rahaa menee noin paljon. - NoJust
Turhuudet pois kirjoitti:
ylös mihin sitä rahaa menee noin paljon.Se se on aika kallista lystiä.
Lisäksi aika paljon rahaa menee lääkkeisiin.
Kyllä minä pärjään, mutta välillä on tiukkaa. Säästää osaan vain, jos on joku tietty, mitä varten. - että..
NoJust kirjoitti:
Se se on aika kallista lystiä.
Lisäksi aika paljon rahaa menee lääkkeisiin.
Kyllä minä pärjään, mutta välillä on tiukkaa. Säästää osaan vain, jos on joku tietty, mitä varten.koko profiilis ja sen taakse kätkeytyvä persoona ovat feikkiä ja keksittyä. Aloin epäilemään sitä jo tuossa toisessa ketjussa kun oli puhe kauneudesta ja älykkyydestä.
Kukaan ei ole noin tietämätön asioista. - NoJust
että.. kirjoitti:
koko profiilis ja sen taakse kätkeytyvä persoona ovat feikkiä ja keksittyä. Aloin epäilemään sitä jo tuossa toisessa ketjussa kun oli puhe kauneudesta ja älykkyydestä.
Kukaan ei ole noin tietämätön asioista.Mitenhän minä nyt olen tietämätön? Jos annat yhdenkin esimerkin, niin voin jättää yhden kysymysmerkin pois. Mielipiteitä minulla on, ja monet niistä ovat aika lailla valtavirrasta poikkeavia, mutta tietämättömäksi en tunnustaudu. Idealistiksi kylläkin.
Mikä tulee profiiliini, niin ei siinä nyt hirveästi informaatiota ole, ehkä se on väärin, että pukeudun mieluiten farkkuihin ja t-paitaan, mutta vaihtoehtoja oli niin vähän...
Jos sulla, nimetön, on jotain henkilökohtaista mua vastaan, niin sano se suoraan. Kurjaa, jos henkilökohtaiset kaunat pääsevät pilaamaan muuten ihan hyvät keskustelut. Okei? - NoJust
Turhuudet pois kirjoitti:
ylös mihin sitä rahaa menee noin paljon.En ole juhlimatta säästääkseni rahaa, minua vain ei baareissa juokseminen ja krapulapäivät kiinnosta. Kuppia otetaan ystävien kanssa kyllä, mutta lihatiskeillä notkuminen ei innosta.
Mieluummin "tuhlaan" laadukkaaseen, hyvään ruokaan (luomua, lähiruokaa jne), urheiluun ja henkilökohtaista hyvinvointia lisääviin "turhuuksiin".
- ninni
mutta jos nyt ei ole, vaan olet ihan tosissas..
mulle jää käteen jotain about 1600€ kuussa, siitä lähtee asuntolainan lyhennykset 300€, yhtiövastike vesi 190€, siihen päälle sähkö, netti ym,
autosta en maksa kuin bensat, mutta ajan noin 600km/viikko,
vaateisiin menee rahaa jotain 300€,
puhelinlasku n.50egee,
kosmetiikka, kosmetologi kampaaja n.100€,
ruokakaupassa en koskaan katso hintoja, syön just mitä haluan, samoin kissani syö parasta,
kahvilla/siiderillä käyn joka päivä, tupakkaa menee melkein toppa päivässä,
kunnolla bilettämässä kerran viikossa,
ulkomailla 2krt/vuodessa,
ja pystyn laittamaan n.250€ kuussa vielä säästötilille korkoa kasvamaan...
jos en tienais kun tonnin, olisin varmaan valmis tinkimään vaateostoksista, kampaaja- ja kosmetologikäynneistä, ja ehkä vaihtamaan kuitumakaronini tavallisiin, yli puolta halvempiin, jättämään ulkomaanmatkani yhteen vuodessa ja olemaan säästämättä vähän vähemmän.
mut se mun on kyllä sanottava, että mä tulen ainakin paremmin toimeen nyt sinkkuna, kun vielä kaks vuotta sitten kun seurustelin ja molemmat oltiin töissä.. en tidä mistä johtuu, mut näin täällä... - ainakin pärjään
Itse tienaan vähän alle 1000e kuussa, maksan siitä asuntolainat ja autolainat.
Kyllä äiti minua välillä avustaa, mutta ihan hyvin tulen toimeen, olen tosin tottunut tulemaan kun enimmän ajan elämässäni olen itsekseni oleskellutkin.
Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, mutta en kyllä tarvitsekaan mitään ylimääräistä, mulle riittää että on katto pään päällä ja safkaa jääkaapissa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224760Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43384Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263190Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262627Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu732343Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91384Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171255Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41128