Onko jollekkin muulle tuttua, että potkitaan pois töistä vedoten seikkoihin, jotka eivät pidä paikkaansa?
Minut irtisanottiin sanomalla, että SINÄ et halua täällä olla töissä ja SINÄ olet liian ylikoulutettu eikä SINUA kiinnosta jäädä taloomme moneksi vuodeksi.. Ehdin talossa ollakin muutaman viikon. He huijasivat minua työhaastattelussa ja vielä työsopimuksentekovaiheessakin, työnkuva ja sopimuksen luonne oli todellisuudessa ihan toista kuin luvattua..
Tunnen itseni typerykseksi, mutta liekö vika kuitenkaan minussa? Ainoa josta tunnen syyllisyyttä on, että en innostunut työstäni kuten itsekin olin odottanut työt aloittaessani, koska työnkuvani ei ollutkaan sitä mitä piti, puhumattakaan työhön opastuksesta.. Firmassa pissittiin silmään joka asiassa muutenkin.pahempaa lakien kiertämistä en ole koskaan nähnyt enkä kuullutkaan.
En itke työn menetyksen enkä fiman perään, mutta tunnen suurta häpeää joutua irtisanotuksi, koska firma huutaa syyt ääneen niin kuin ne eivät todellisuudessa ole. Kukaan ei koskaan tullut kuunnelleeksi minun kantaani asioihin.
Olenko nyt menettänyt maineeni työmarkkinoilla?
Potkut, epäreilusti
7
1179
Vastaukset
- tomppeli
Fiksuimmat työnantajat osaavat kyseenalaistaa myös toisten työnantajien sanomiset. Mm. itselläni on entisiä työnantajia, jotka eivät kelpaa minulle suosittelijaksi, päinvastoin, pidän melkeinpä huonona suosittelijana erästäkin, joka suosi ruskeakielisyyttä ->kehut-> ruskea kieli, työtaidoista ei takeita.
- Flo
HCD, tunnen ongelmani pieneksi tuon rinnalla. Kauan olet jaksanut, toivottavasti asia ratkeaa sinun eduksi hyvin. Kamalaa tuollainen.
Mietin niin minäkin, että kun aiemmat työni ovat olleet todistuksiltaan kiitettäviä, mitä ajattelevat tulevat työnantajani, jos nyt saan todistuksen jossa lukee että epäsopiva, kenho ja asiakaspalvelukelvoton tai yhteistyöhaluton tai epämotivoitunut..mistä ikinä he keksivät minua syyttääkin. Kunnon syy jäi epäselväksi. Odotan innolla tulevaa "työtodistusta".
Olenko tulevien työnantajieni suhteen velvollinen mainitsemaan saamani potkut? Vai voinko, nyt kun kyseessä on ollut opiskelun kanssa yhtäaikainen työ, unohtaa koko homman ja keskittyä olennaiseen. Opiskelu ensin ja työ sitten. En ehtinyt oppia töissäni mitään merkittävää, joten en sitä työkokemukseksi edes kutsuisi. Ainoa asia jonka opin oli, että työntekijää tulisi työnantajan kunnioittaa pitämällä edes vähän ihmisenä ja olla inhimillinen. Työntekijänkään ei ihan kaikkeen mielestäni tarvitse taipua, jos se sotii hyviä tapoja ja periaatteita vastaan. Eikä se taipuminenkaan tunnu aina riittävän..
Harmittaa että luotin työnantajaan ja oli lojaali, vaikka se ei luottanut minuun, ja rakensi työsuhdettamme olettamilleen väärille käsityksille ja luuloille. Mielestäni olisi minulla ollut edes oikeus keskustella asiat selviksi, mutta tilaisuutta en koskaan saanut.
Auttaako liittoon yhteyden ottaminen mitään? Tiedän, että jos tai kun vyyhtiä aletaan purkamaan, työnantajani takuulla mustamaalaa minua omien olettamuksiensa mukaan. Kuunteleeko kukaan silloinkaan minua. Ja liekö asian puiminen mitään auttaa koska olin vielä koeajalla..
Kuulin juuri, että olin samassa virassa jos kolmas yrittäjä vuoden sisällä. Kertoneeko sekin jo jotain yrityksen toimintatavoista.. - Työsopimus
Työsopimukseni purettiin 6:n vuoden työsuhteen jälkeen vedoten yhteistyökyvyttömyyteeni.
Suurimman henkilöstöryhmän edustajalta sain kirjallisen todistuksen kyvystäni.
Asioin liiton juristin kanssa ja sain ohjeet.
Saatuani tarjouksen loppuvuoden palkasta ilman työvelvollisuutta sekä noin 40000E 'kivusta ja särystä' laitoin nimeni sopimukseen.
Kotona ehdin olemaan 13 kalenteripäivää kunnes minulle tarjottiin töitä (ei työkkäristä)!
Tomppeli on siinä oikeassa, ettei 'asiallinen' työnantaja välttämättä pane hirveästi painoa em. kaltaisen työnantajan lausunnolle.
Itse kerroin reilusti työsopimukseni purkusyyn. Sekä työnantajan minulle ilmoittaman, että oman näkemykseni asiasta.
Tuskin on ollut mitään haittaa. Ehkä päin vastoin, ovat arvostaneet avoimuuttani ja rehellisyyttäni. - minulle myös
Älä vaan sano missään oleesi ko. työpaikassa töissä. Minulle kävi hieman samaan tyyliin ja olen huomannut että joutuu turhaan selittelemään jos sanoo olleensa ko. työpaikassa.
Todellakin minuakin mollattiin kun en muka halunnut olla ko työpaikassa. heh, no työtehtävät olivat myös erit kuin alunperin oli puhe ja mitään etenemismahdollisuuksia mistä niin hehkutettiin haastatteluvaiheessa ei ollut!!
Tsemppiä uuden työn hakuun!- Flo
Kuulostaa juuri niin tutulta! Ehkä rehellisyyden nimissä kuitenkin otan asian puheeksi tulevien työnantajieni kanssa, sillä selistys asiaan on, ja se pitää. Jos ei totuutta usko uusi työnantaja, onko se myöskään minun luottamukseni arvoinen?
Nyt opiskelen ahkerasti loppuun ja etsin sitten ihan oikeita oman alani töitä. Oman itsensä työllistäminen ei kuulosta hullummalta vaihtoehdolta.. vaikkei se yrittäjyys kovin houkuttelevalta suomen maassa kuulostakaan.. - tomppeli
Flo kirjoitti:
Kuulostaa juuri niin tutulta! Ehkä rehellisyyden nimissä kuitenkin otan asian puheeksi tulevien työnantajieni kanssa, sillä selistys asiaan on, ja se pitää. Jos ei totuutta usko uusi työnantaja, onko se myöskään minun luottamukseni arvoinen?
Nyt opiskelen ahkerasti loppuun ja etsin sitten ihan oikeita oman alani töitä. Oman itsensä työllistäminen ei kuulosta hullummalta vaihtoehdolta.. vaikkei se yrittäjyys kovin houkuttelevalta suomen maassa kuulostakaan..Vaikutat näin lukemani perusteella aika fiksulta tyypiltä. Voisin kutsua haastatteluun, jos olisit "hakemani" alan edustaja ja oikealla kunnalla.
Minullakin on yksi ikävä kokemus. Työnantaja, joka suhtautui siihen melko oudosti, ei todellakaan ollut arvoiseni. Yhdessä firmassa, mihin hain tukitöihin, ei minulle ilmoitettu mitään, ei kutsuttu edes haastatteluun vaikka osoitus oli. Haastattelu oli annettu henkilölle, jonka tilalle oli osa-aikalisäpaikka. No muistan tuon henkilön nimen edelleen - tyyppinä joka ei osaa hoitaa asioita.
No nyt näytän täällä näille, mistä kana pissii. Älkää masentuko ikävistä kokemuksista. Pohjalta on moni muukin noussut. On työnantajakohtaista, miten asiat otetaan.
mutta nyt toivottelen hyvää jatkoa. Paljon on tehtävää, mutta minusta kuulette vielä, vaikka niemäni ette tiedäkään, ja työttömyyden vähentäminen on lähellä sydäntäni. - Flo
tomppeli kirjoitti:
Vaikutat näin lukemani perusteella aika fiksulta tyypiltä. Voisin kutsua haastatteluun, jos olisit "hakemani" alan edustaja ja oikealla kunnalla.
Minullakin on yksi ikävä kokemus. Työnantaja, joka suhtautui siihen melko oudosti, ei todellakaan ollut arvoiseni. Yhdessä firmassa, mihin hain tukitöihin, ei minulle ilmoitettu mitään, ei kutsuttu edes haastatteluun vaikka osoitus oli. Haastattelu oli annettu henkilölle, jonka tilalle oli osa-aikalisäpaikka. No muistan tuon henkilön nimen edelleen - tyyppinä joka ei osaa hoitaa asioita.
No nyt näytän täällä näille, mistä kana pissii. Älkää masentuko ikävistä kokemuksista. Pohjalta on moni muukin noussut. On työnantajakohtaista, miten asiat otetaan.
mutta nyt toivottelen hyvää jatkoa. Paljon on tehtävää, mutta minusta kuulette vielä, vaikka niemäni ette tiedäkään, ja työttömyyden vähentäminen on lähellä sydäntäni.Hyvää jatkoa myös sinulle! On hienoa, että on myös ymmärtäviä ihmisiä!
Tuleva ammattialani on kovin kattava ja "oikea kuntani" on koko suomi, niin että ehkä tässä toivoa vielä on..
:)
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?2012478Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä911230Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1785141Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa353770Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963584Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss543237Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1092934Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132598Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie562200Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy192005