Tää uus laki, kun tuli muka vuodenvaihteessa voimaan, että pitää lähteä jonku kaheksan euron lisämaksun takia johonki töihin, niin miten tää käytännöss menee. Minulla loppui työt marraskuussa olin vuodenpäivät tukityöllistettynä ja nyt tuolta työkkäristä patistellaan mua tohon kaheksan euron duuniin. Sit mun yks kamu on ollu kohta 3 vuotta työttömänä. Hälle ei oo tullu minkäänlaista lappusta. Miten ne työkkärissä nää asiat ajelee. Toiset saa olla aivan rauhassa ja toiset ei saa hetkenkää rauhaa ?
Työmarkkinatuki uudistus ???
6
1246
Vastaukset
- syy
olet viellä senverran iältäsi nuori ja yrittävät saada sinut viellä takaisin työelämään.Mitä hae itse työpaikka itselesi elä jää odottamaan niitä työkkärin tarjouksia.Sutena kierrät kaikki työpaikat ympäri Suomen tai siellä misä asut sekä lähiseudulla.Markkinoi itsesi töihin .tai alat opiskelee lisää.Ei huu haa kursseille vaan ammattia mistä saat pätevän todistuksen.
- Sivukorva
Jos olet myös sossun asiakkaana, olet helpommin silmätikkuna ja aktivointitoimia tarjoillaan.
Sinä olet jo aktivoinnin kohteena, koska sua on jo työllistetty. Olet ollut niin kauan työttömänä sitä ennen, että tukityöllistäminen sulle oli laitettu. Nyt sitten pidetään visu huoli, ettet enää pääse unohtumaan mihinkään kortistoihin.
Uuden lain mukaan aktivointikausi kestää vuosia, muistaakseni 5 vuotta, jolloin sulle aktiivisesti tarjotaan niitä toimia. Työharjoittelun nimikkeellä eli 160 eur./kk ylimääräistä, taikka kursseja tai kuntouttavaa työtoimintaa tai jotain.
Kunhan pitkäaikaistyötön kaverisi löytyy lisoilta, ja jos kaikki edellytykset hänenkin kohdallaan täytyy, niin aktivointia tiedossa sitten hänellekin.- Häh !
En ole nuori vaan yli viiskymppinen. Enkä hae mitään sossusta. en ole alkoholistikaan.
- Juuha
Olen itsekin juuri joutunut kuntouttavaan työtoimintaan.
Sain paperin jossa kerrotaan kuntouttavasta työtoiminnnasta,
siinä mainitaan esimerkiksi että:
-laki kuntouttavasta työtoiminnasta tuli voimaan 1.9.2001
-ensijainen tavoite pitkäaikaistyöttömyyden vähentäminen ja ehkäisy
-pyritään katkaisemaan pitkään jatkunutta työttömyyttä ja helpottamaan
työmarkkinoille päääsyä ja hankkimaan työkokemusta.
-työtoiminnan kesto on 3-24 kuukautta
1-5 päivää viikossa ja 4-8 tuntia päivässä yksilöllisen suunnitelman mukaan.
8 euroa saa verottomana työttömyyskorvauksen lisäksi,
myös bussimatkat työpaikalle korvataan.
Kannattaa harkita tarkkaan että montako tuntia suostuu tekemään päivässä
ja kuinka monta kuukautta,ettei kadu jälkeenpäin.
Paljon ei tarvi tehdä jos ei halua tai ei kykene mutta mulle sanottiin että työmäärää
on tarkoitus myöhemmin lisätä,
siihen ei tietenkään ole pakko suostua jos ei halua,
jos hangoittelee kaikessa vastaan niin sitten varmaan tulee karenssia.
Jos tätä palstaa lukee kuntouttavassa työtoiminnassa olevat niin
pidetään keskustelua yllä jatkossa,otsikko voisi olla vaikka
KUNTOUTTAVA TYÖTOIMINTA
Suomi24 hakusivun(laaja haku) avulla löytää myös vanhoja juttuja
tästä aiheesta hakusanoilla( tähtimerkki)
työvoiman palvelukesku* (palvelukeskus)
kuntouttava työ*- lyijytön 99
Jos joutuu pakotettuna ilman omaa tahtoa tohon harjoitteluun niin ei tietenkään kannata yhtään pitempää kuin se minimi ottaa(jos on mahdollisuus valita)eli kuukausi ja tietenkin vaan se 4 tuntia (jos on mahdollisuus valita).
- Askebobo
"Miten ne työkkärissä nää asiat ajelee. Toiset saa olla aivan rauhassa ja toiset ei saa hetkenkää rauhaa ?"
Riippuu iästä,koulutuksesta,työkokemuksesta,ulkonäöstä,vaattesista,onko raikas vai pahanhajunen hengitys,onko ajokorttia vai ei...jne jne.
ja riippuu ihan virkailijasta mitä se nyt haluu sulle keksii ja millä tuulella se on, siksi kantsii käydä perjantaisin työkkärissä, ne on huomattavasti mukavempia silloin ku viikonloppu tulossa. Maanantai taasen on pahin päivä käydä, silloin ne on kärttysii ja määräävät ilman palkkaa kerää risuja.
niin, eli kun on "päivät" täynnä, niin olet aktiivitoimenpiteiden piirissä, eli tarkoittaa sitä että sinulla on oltava konkreettinen suunnitelma. Eli esim sanot että menen hakemaan harjoittelupaikkaa tästä ja tästä firmasta, joka kirjataan ylös ja seurataan että myös käyt. Jos et noudata sitä, pätkähtää karessi.
Se että kaveris on ollut 3 vuotta työttömänä johtuu varmaan siitä että hänelle ei yksinkertaisesti ole ollut tarjota mitään, eli "lappuja" lähetetään sen perusteella mitä työnhakusuunnitelmassasi lukee ;). Ehkä kaverisi on rajannut mihin ei halua?.
Mutta jos olet ollut vuoden työssä, niin eikös sulla "päivät" nollaantunut?.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1311325Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa373863Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1093029Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1242389Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin812045Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1961761Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.2991006Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta17790Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143735- 53699