Helsingin Jäähalli todisti taas yhtä ihmettä, kun Deep Purple konsertoi loppuunmyydylle katsomolle. Vanhojen herrojen huikea soittotaito oli edelleenkin uskomattoman kovaa valuuttaa ja sitä kuuntelemassa ja katsomassa olleet saivat täyden vastineen pääsylipusta maksamilleen euroille. Miten voikin soitto kulkea niin vaivattomasti ja luontevasti!
Hyvin toteutettu valoshow ja molemmin puolin lavaa olleet screenit antoivat oman lisäsäväyksen konserttiin ja katsottavaa riittikin koko kaksituntisen ajan. Biisilistalla olleet vanhat klassikot ja uudemmat tuotokset kulkivat sovussa keskenään, eikä settiin jäänyt mitään toivomisen varaa. Tai ehkä joku kaipasi muutakin, mutta ainakin minulle konsertti oli napakymppi.
Ian Gillan oli voimissaan, eikä äänestä kuulunut väsymisen merkkejä. Ääni pysyi hyvin kuosissaan vaativimmissakin lauluosissa ja paikoitellen olikin kuin olisi kuunnellut nuorta Gillania. Ikäähän miehellä on jo kuudenkympin tietämillä, mutta niin vain jalkakin nousi kuin nuorella pojalla. Yleisölle flirttailu ja hengen nostatus sujui kuten odottaa saattoikin ja kaikki elivät täysillä mukana. What a man!
Ian Paice, tuo ihmismetronomi, paukutti rummuistaan semmoiset kompit ja fillit, että siinä on nuoremmilla rumpaleilla oppimista. Aivan käsittämätön on tuon miehen tarkkuus ja kestävyys. Hänestä voisi jokainen nyky- tai aloitteleva rumpali ottaa oppia ja samalla nähdä, että ei se rumpujen soittaminen ole pelkkää teatraalista huitomista kuten The 69 Eyesin rumpali tuntuu luulevan.
Steve Morse puolestaan kepitti niin maukkaita juttuja, että sanat eivät riitä kertomaan. Ne pitää kuulla ja nähdä! Ei ole siis ihme, että mies on huikeassa suosiossa maailmalla. Joihinkin komppeihin ja riffeihin hän sai aikaan niin komeat jyrinät, että melkeinpä omat hiukset nousivat kunnioituksesta pystyyn. Soolot soivat juuri kuten Steve Morselta saattoi odottaakin; älyä ja hienoa tekniikkaa joka juoksutuksessa.
Roger Glover soitti rohkeasti ja olikin bassollaan esillä oikein hyvin joka biisissä. Vigierin metallinen sointi ei tosin kuulostanut yhtä maukkaalta kuin Rickenbackerin, jolla hän soitti Smoke On The Waterin. Osaava kaveri hänkin kerta kaikkiaan ja sai myös yleisön villiksi soolollaan.
Don Airey on paikannut Jon Lordin paikan hienosti. Eilenkin kuultiin sellaisia lurituksia, ettei paremmasta väliä. Soolo-osuuteen lisätty Finlandia ei heti ensi nuoteistaan kaikille auennut, mutta kun parin sekunnin ihmetys oli ohi ja biisi tunnistettu, alkoikin sellainen aploodien määrä, jota harvoin konserteissa kuulee. Hieno veto Don Aireyltä. Kiitos, Don!
Kaiken kaikkiaan konsertti saa arvosanan erittäin hyvä ja plussan siihen vielä päälle. Katsomossa olleet saivat sen mitä hakivatkin. Katsojien ikäjakautuma oli melkoinen ja paikalla oli alle kymmenvuotiaasta lähtien tuonne seitsemänkymmennen kieppeille olevia ihmisiä. Se osaltaan kertoo, että Deep Purple ei ole vain parikymppisille pitkätukille tarkoitettu, vaan se on musiikkia kaiken ikäisille. Näin sen pitää ollakin.
Seuraavaa konserttia odotellen
Perfect Stranger
DEEP PURPLE JÄÄHALLISSA
16
2109
Vastaukset
- ihan kuin olisin
itsekin ollut siellä, melkein! Oletpa onnekas... :)
..kaveri. Olet aika itsekäs, kun et viitsi laittaa kommenttejasi aloittamaani keskusteluun aiheesta, vaan hehkutat täällä aloittaen uuden... Pienen tytön sydän ihan särkyy...
- Perfect Stranger
Parahin TouchOfEvil, kyse ei ole itsekkyydestä, vaan kahdesta eri keikasta. Tekstini koski Helsingin Jäähallin keikkaa, ei Jyväskylän ja siksi en laittanut niitä samaan yhteyteen. Näin voivat paikalla olleet lisätä kommenttinsa eri keikoille, jos niin tahtovat. Kommentoida voivat myös ne Deep Purplen ystävät, jotka olisivat keikoille halunneet, mutta jostain syystä eivät sinne päässeet.
Ei siis ollut tarkoitus särkeä pienen tytön sydäntä, vaan aloittaa hyvässä hengessä toinen keskustelu. Deep Purple-diggarit eivät ole ilkeitä :) Perfect Stranger kirjoitti:
Parahin TouchOfEvil, kyse ei ole itsekkyydestä, vaan kahdesta eri keikasta. Tekstini koski Helsingin Jäähallin keikkaa, ei Jyväskylän ja siksi en laittanut niitä samaan yhteyteen. Näin voivat paikalla olleet lisätä kommenttinsa eri keikoille, jos niin tahtovat. Kommentoida voivat myös ne Deep Purplen ystävät, jotka olisivat keikoille halunneet, mutta jostain syystä eivät sinne päässeet.
Ei siis ollut tarkoitus särkeä pienen tytön sydäntä, vaan aloittaa hyvässä hengessä toinen keskustelu. Deep Purple-diggarit eivät ole ilkeitä :)Noh ehkä pieni tyttö antaa tämän anteeksi. :)
- purpendicular
..hyvä setti oli, mutta ainakin itse jäin kaipaa
maan tosi hienoa biisiä "sometime's i feel like
screaming" jossa morsen kitara soi jumalattoman
koskettavasti tai ts. en osaa sanoin kuvailla min
kälaisia väristyksiä se saa aikaan. ja olisihan tietysti klassikko"child in time" voinut tulla kuulluksi - Taival
Perfect Stranger summasi kyllä illan todella hyvin kirjoituksessaan.
Oli kyllä ihan pelkkää nautintoa seurata vanhojen herrojen soittoa. Lavalla oli kuitenkin ennenkaikeka bändi. Ja sillä bändillä näytti olevan hauskaa, kuten yleisölläkin.
Upea kaksituntinen. - greenaway
Itse kävin Purplea katsomassa viime keväänä Miljoonarockissa. Sekin kävi vähän sillä tavalla, että isä käytti minua tekosyynä päästäkseen itse hyvillä mielin verestelemään nuoruusmuistojaan. Ikää on minulle kertynyt kohta vasta 15 vuotta, ja se olikin ensimmäinen iso keikka, jossa olin mukana. En nyt niin kauhea Purple -fani ollut silloin, kuten en vieläkään, mutta kun Perfect Strangers alkoi soimaan ensimmäisenä minulle tuttuna biisinä, niin kyllä siinä nousi niskavillat pystyyn ja kädet ilmaan. Lopppua myöten Smoke on the Water, Black Night ja Space Trucking varmistivat sen, että hyvä fiilis jäi. Siksi vähän harmittaakin, kun en nyt ollut paikalla. Varsinkin kun lukee tuota sinun tekstiäsi hienosta keikasta. Noh, mutta ehkä me vielä tapaamme näissä merkeissä. :) Siihen asti ei muuta kuin Purplea soittimeen ja rock'n'roll all night long!
- Night
Ei voi muuta kuin todeta.että Purple sotki taas suohon tämän ajan uusia bändejä erittäin taitavalla soitolla.Itselleni eilinen keikka oli viides ja aivan yhtä mahtava kuin aina ennenkin.Setti oli valikoimaltaan ihan hyvä,onhan siitä määrästä vaikea valita .Morse ja Airey olivat hyvä valinta bändiin.Seinääni koristaa tällä hetkellä bändin jäsenten nimmarit,vain Ian Paicen nimi puuttuu.Kolmenkymmenenkuuden vuoden odotus ja bändiuskollisuus kantoi hedelmää.
Hyvää kevättä kaikille!- heavyrocker
Tuntuu olevan muitakin faneja kuin meikäläinen, mutta oletteko panneet merkille Purplen uusimman kohdalla, missä on muutamia tosi hienoja kappaleita (nimikappale, quite absurd.. ym.), kyseistä levyä ei soiteta. Mm. rockin äänenkannattajaksi julistautuva Radiocity ei ole mahduttanut soittolistoille ko. levyltä mitään.
- rat'n bat blue
heavyrocker kirjoitti:
Tuntuu olevan muitakin faneja kuin meikäläinen, mutta oletteko panneet merkille Purplen uusimman kohdalla, missä on muutamia tosi hienoja kappaleita (nimikappale, quite absurd.. ym.), kyseistä levyä ei soiteta. Mm. rockin äänenkannattajaksi julistautuva Radiocity ei ole mahduttanut soittolistoille ko. levyltä mitään.
no ei se radio city soita mitään järkevää musiikkia nykyään, joskus tulee perfect stranger mutta siihen purple jääkin, totta puhut siitä clear absurt biisistä, yksi hienoimmista purplen biiseietä ikinä !
- Perfect Stranger
rat'n bat blue kirjoitti:
no ei se radio city soita mitään järkevää musiikkia nykyään, joskus tulee perfect stranger mutta siihen purple jääkin, totta puhut siitä clear absurt biisistä, yksi hienoimmista purplen biiseietä ikinä !
Purplella olisi vaikka kuinka monta radiosoittobiisiä, mutta...
a) ne ovat kuulemma liian pitkiä
b) ei sellaista kukaan kuuntele
c) hard rockin ja heavyn soittaminen kuulemma veisi liikaa aikaa "varsinaisilta hiteiltä"
Tällaista palautetta saa, kun uskaltaa lähestyä näitä radioasemiksi nimettyjä teinipoppimusiikin kehtoja.
Ei tällaista ohjelmapolitiikkaa ollut ennen. Kultaisella 70-luvulla sai varsin usein kuulla Deep Purplea radiosta ja vieläpä monelta eri kanavalta. 80-luvulla tahti hiljeni, kunnes se 90-luvulla hiipui lähes kokonaan.
Nykyään, jos bongaa Purplen biisin radiosta, niin silloin kannattaa soittaa Kymmenen uutisiin ja kertoa kuulleensa ja kokeneensa jotain erittäin hienoa. Voi hyvällä tuurilla päästä uutisten loppukevennykseen. - night
Perfect Stranger kirjoitti:
Purplella olisi vaikka kuinka monta radiosoittobiisiä, mutta...
a) ne ovat kuulemma liian pitkiä
b) ei sellaista kukaan kuuntele
c) hard rockin ja heavyn soittaminen kuulemma veisi liikaa aikaa "varsinaisilta hiteiltä"
Tällaista palautetta saa, kun uskaltaa lähestyä näitä radioasemiksi nimettyjä teinipoppimusiikin kehtoja.
Ei tällaista ohjelmapolitiikkaa ollut ennen. Kultaisella 70-luvulla sai varsin usein kuulla Deep Purplea radiosta ja vieläpä monelta eri kanavalta. 80-luvulla tahti hiljeni, kunnes se 90-luvulla hiipui lähes kokonaan.
Nykyään, jos bongaa Purplen biisin radiosta, niin silloin kannattaa soittaa Kymmenen uutisiin ja kertoa kuulleensa ja kokeneensa jotain erittäin hienoa. Voi hyvällä tuurilla päästä uutisten loppukevennykseen.Olen kanssasi täysin samaa mieltä.Vai olivat syyt tuollaiset radiosoitosta.Tällä hetkellä Suomessa ei ole yhtään kunnon rock-kanavaa vaikka City sellaisena itseään pitääkin.Samat biisit soi koko päivän.Ehkä se kuuluu levy-yhtiöiden ja radion diiliin.Kyllä 70-luvulla sentään soitettiin kunnon biisejä.Minutkin sytytti "In Rock"-levy jota soitettiin sentään silloin tällöin.Kuinkahan moni suomalaisista rock-ja muistakin muusikoista on saanut soittokipinän juuri Deep Purplelta?Hyvin monet,sanoisin.
- Perfect Stranger
night kirjoitti:
Olen kanssasi täysin samaa mieltä.Vai olivat syyt tuollaiset radiosoitosta.Tällä hetkellä Suomessa ei ole yhtään kunnon rock-kanavaa vaikka City sellaisena itseään pitääkin.Samat biisit soi koko päivän.Ehkä se kuuluu levy-yhtiöiden ja radion diiliin.Kyllä 70-luvulla sentään soitettiin kunnon biisejä.Minutkin sytytti "In Rock"-levy jota soitettiin sentään silloin tällöin.Kuinkahan moni suomalaisista rock-ja muistakin muusikoista on saanut soittokipinän juuri Deep Purplelta?Hyvin monet,sanoisin.
Mitä tulee tuohon soittokipinän saantiin, niin totta viserrät. Kun muistelee aikaa taaksepäin, niin varsin monet ulkomaalaiset ja kotimaiset nimekkäät pelimannit sanoivat tarttuneensa soittimeen (varsinkin kitaraan) juuri In Rockin, Machine Headin ja Made in Japanin aikaansaaman innostuksen takia. DP:n muusikot kelpaavat yhä esikuviksi nykypäivän nuorille, eikä vähiten Steve Morsen takia.
Voidaan varmaan hyvällä omallatunnolla sanoa, että nuo em. levyt ovat saaneet usean muusikon sille tasolle kuin he nykyään ovat. Levyt ovat innoittaneet heitä parempaan ja parempaan suoritukseen, ja sekä levyjen heille antaman haasteen että oman lahjakkuutensa avulla hekin soittelevat nyt loppuunmyydyille katsomoille. Ja mikäpä näin musiikkimiehen mielestä sen mukavampaa kuin kuunnella soittimiensa huippuosaajia. - night
Perfect Stranger kirjoitti:
Mitä tulee tuohon soittokipinän saantiin, niin totta viserrät. Kun muistelee aikaa taaksepäin, niin varsin monet ulkomaalaiset ja kotimaiset nimekkäät pelimannit sanoivat tarttuneensa soittimeen (varsinkin kitaraan) juuri In Rockin, Machine Headin ja Made in Japanin aikaansaaman innostuksen takia. DP:n muusikot kelpaavat yhä esikuviksi nykypäivän nuorille, eikä vähiten Steve Morsen takia.
Voidaan varmaan hyvällä omallatunnolla sanoa, että nuo em. levyt ovat saaneet usean muusikon sille tasolle kuin he nykyään ovat. Levyt ovat innoittaneet heitä parempaan ja parempaan suoritukseen, ja sekä levyjen heille antaman haasteen että oman lahjakkuutensa avulla hekin soittelevat nyt loppuunmyydyille katsomoille. Ja mikäpä näin musiikkimiehen mielestä sen mukavampaa kuin kuunnella soittimiensa huippuosaajia.Juuri noin kävi mullekin.Kitaran sain 13- vuotislahjaksi.Kitarasankaria ei minusta tullut,mutta leipää on pöytään saatu laulamalla ja keikkailemalla.Ensim.bändi kasattiin-74,juuri kun Burn oli ilmestynyt.Kyllä kaikki kitaristinalut opettelivat ensimmäiseksi Smoke on the water-riffin.Biisejä käytiin äänittämässä toisiltamme kun vaan laahattiin valtavaa kelamankkaa pyörän takana.Hauskaahan se vaan oli.
- Deep Purple Rocks!
Nii mä olin siellä Jyväskylän keikalla se oli mun eka Deep Purplen keikka harmittelen sitä edelleenkin kun en päässyt tuuriin mutta jyväskylän keikka kyllä toteutti kaikki mun suurimmat odotukset bändistä henkilökohtasesti Don Aireyn finlandia oli mieleenpainuvin ja sen jälkeinen Perfect Strangers Hammondia ois voinu vähän kovemmalle miksata ku ei oikein ainakaan siihen niin eteen missä mä olin (noin 5 metrin päässä lavasta) nii kuulunu jos jonkun kappaleen toivoisin lisäää niin ehkä se ois kyllä niin hieno Knocking at your back door taikka sitten Gypsys kiss mut aivan loistavaa ja mä oon jo miettiny miten pääsis seuraavalle keikalla sweden rock festifal kiinostais pitäis vaan karata riparilta lapista ei varmaan jumala tykkäis :D:D:D onko kellään mitään tietoo seuraavasta suomeen tulosta? :D
- monni
notten ollu paikallan saatana!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi554379Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal824069- 703538
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963460Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1082479- 352338
- 242219
- 362209
- 382189
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232084