Liittoon kuuluminen kannattaa!

KNK

Mikä ihme tämän palstan kirjoittajia oikein vaivaa?!? En ole huomannut täällä YHTÄÄN positiivista kirjoitusta liittojen hyödyistä. Suurin osa teksteistä on selvää provosaatiota, jolla yritetään saada ihmisiä eroamaan liitosta.

Mutta millä perusteilla!!! Se että yksi suurimmista ammattiliitoista asettui presidentin vaaleissa vahvasti yhden ehdokkaan taakse, ei todellakaan tee liittoja jotenkin hyödyttömiksi ja pirullisiksi.

En toki itsekään hyväksynyt SAK:n toimintaa tuossa tapauksessa. Mielestäni kyseessä oli henkilövaali, ja äänestin kummallakin kierroksella ei-sosialistista ehdokasta.

En ole ollut työmarkkinoilla kuin vasta muutaman vuoden, mutta jo nyt olen saanut itse kokea kuinka paljon hyötyä ammattiliittoon kuulumisesta on. Te jotka nyt vauhdilla olette niistä eroamassa, saatte varmaankin hyvin pian kokea minkälaista on olla töissä ilman yleissitovan TES:n tuomaa turvaa tai liiton oikeudellista neuvontaa.

Olen itse ollut useamman vuoden työpaikassa, jonka alalla EI ollut minkäänlaista työehtosopimusta. Kaikki työehtoihin liittyvät asiat olivat siis työnantajan sanelemia. Esimerkkinä mainittakoon, että juhannusaaton lisistä me työntekijät joudumme itse tappelemaan. Vihdoin ja viimein saimmekin sovittua 50 % korvauksesta.

Ilta- ja yötyöstä laki ei sano muuta, kuin että niistä on maksettava kohtuullinen korvaus tiettyinä kellonaikoina. No meillä se tarkoitti, sitä että iltalisän suuruus oli huimat 0,40 eur/h ja yölisä 1,00 eur/h. Varmaan jokainen joka on ollut kaupan alan yleissitovan TES:n piirissä, tietää kertoa, että esimerkiksi heillä ko. lisät ovat aivan jotain muuta...

Tietääköhän teistä kovinkaan moni, että jos työehtosopimus on yleissitova, vaatii se, että tietty prosenttimäärä sekä alan työntekijöistä että työnantajista kuuluu omaan liittoonsa. Jos siis tarpeeksi moni työntekijä eroaa liitostaan, saattaa TES menettää yleissitovuutensa. Ja kun näin tapahtuu, ei työnantajan tarvitse välittää pätkääkään siitä mitä siinä lukee.

Yritän tällä kirjoituksella saada teitä hyvät ihmiset tajuamaan, että kyllä se kallis ay-liiton jäsenmaksu kannattaa maksaa!

49

1616

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KNK

Niin ja pieni muistutus: kuulumalla normaaliin ay-liittoon et menetä senttiäkään enempää kuin kuulumalla ns. Loimaan kassaan. Tämä sen takia, että kaikki ay-maksut ovat verotuksessa vähennyskelpoisia 100 prosenttisesti!

• =))

että täällä on muitakin kuin provokaattoreita.
        Tuota en muuten tiennyt, että TES menettää yleissitovuutensa...???

Ilmankos täällä on näitä agitaattoreita, kukahan niiden nettimaksut hoitaa??? ;)

• KNK
        =)) kirjoitti:

Ilmankos täällä on näitä agitaattoreita, kukahan niiden nettimaksut hoitaa??? ;)

Miten muuten te ihmiset oikein luulette, että työehtosopimuksesta tulee yleissitova??? Ei sitä noin vain päätetä. Tuntuukin että suurin osa palstan kirjoittajista on joko ex-pomoni tai hänen tuttujaan. Hän nimittäin kehui joka käänteessä YTK:ta, yrittäen saada minut eroamaan liitosta. No eipä onnistunut :)

• trigger
        =)) kirjoitti:

Finlex.fi kertoo seuraavaa:

"Työehtosopimusten kokonaisuus sisältää työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamislautakunnan päätökset ja yleissitovien työehtosopimusten tekstit. Vahvistamislautakunta vahvistaa päätöksellään, onko valtakunnallinen työehtosopimus yleissitova."

Yleissitovuus saavutetaan, kun työnantajaliittoon järjestäytyneiden työnantajien työntekijöistä puolet kuuluu sopimuksen solmineeseen ammattiliittoon. Kun liittoon kuuluvien määrä vähenee alle puoleen, yleissitovuus voidaan "lakkauttaa" lautakunnan toimesta.

Saavutetut edut voi siis menettää...

• asiaa, mutta

jäsenmaksu vähennetään verotettavasta tulosta, jolloin saat hyvitystä henkilökohtaisen veroprosenttisi verran. Esimerkiksi, jos maksat jäsenmaksua 500 euroa ja veroprosenttisi on 20:
        Nettokustannus 500*0,8=400 euroa.

Olen samaa mieltä kirjoituksestasi, mutta tämä ihan väärinkäsitysten välttämiseksi.

• työelämässä

Toi on varmaan "varmaa tietoa" sen luottamusmiehen toimesta joka löi sulle ne liiton paperit allekirjoitettavaksi...?

Ensinnäkin, jos ei nyt vähään aikaan mikään ole muuttunut, vähennät ne veronalaisesta tulosta.
        Näin ollen esim. tonnin vuosittaisesta jäsenmaksusta saat verotuksessa pidätysprosentilla 25, takaisin 250€.

ja

Toiseksi, tuo vähennyksesi ainoastaan on vaje valtion kassassa joten se vaje täytyy paikata joko ottamalla lainaa tai keräämällä se muilta veronmaksajilta heidän vastaavan veroprosentin edellyttämällä summalla. Toisin sanoen maksat myös itse sen takaisin valtiolle.

• terääkin tuosta luopuminen
        trigger kirjoitti:

Finlex.fi kertoo seuraavaa:

"Työehtosopimusten kokonaisuus sisältää työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamislautakunnan päätökset ja yleissitovien työehtosopimusten tekstit. Vahvistamislautakunta vahvistaa päätöksellään, onko valtakunnallinen työehtosopimus yleissitova."

Yleissitovuus saavutetaan, kun työnantajaliittoon järjestäytyneiden työnantajien työntekijöistä puolet kuuluu sopimuksen solmineeseen ammattiliittoon. Kun liittoon kuuluvien määrä vähenee alle puoleen, yleissitovuus voidaan "lakkauttaa" lautakunnan toimesta.

Saavutetut edut voi siis menettää...

Ainakin sellaisissa firmoissa jotka toimii niin kireässä markkinatilanteessa ettei yksinkertaisesti ole varaa maksaa niitä liksoja ja yhteisesti sovittuja etuja. Töitä olisi mutta kun ei voi maksaa ja joutuu koko ajan miettimään milloin arpa osuu kohdalle.

• Vähennysoikeus

tarkoittaa sitä, että sinun ei tarvitse maksaa jäsenmaksujen määräisestä euromäärästä veroa. Jos esim. maksat vuodessa jäsenmaksuja 500 euroa, sinun ei tarvitse tuosta 500 eurosta maksaa veroa. Jos veroprosenttisi on esim. 25%, säästät 125 euroa. 500 - 125 tekee 375 euroa, joka on siis todellinen jäsenmaksu. Mutta myös Loimaan kassan maksut ovat myös verovähennyskelpoisia, joten Loimaan kassan jäsenen säästö vuodessa on huomattava!

• Esimerkkisi
        Vähennysoikeus kirjoitti:

tarkoittaa sitä, että sinun ei tarvitse maksaa jäsenmaksujen määräisestä euromäärästä veroa. Jos esim. maksat vuodessa jäsenmaksuja 500 euroa, sinun ei tarvitse tuosta 500 eurosta maksaa veroa. Jos veroprosenttisi on esim. 25%, säästät 125 euroa. 500 - 125 tekee 375 euroa, joka on siis todellinen jäsenmaksu. Mutta myös Loimaan kassan maksut ovat myös verovähennyskelpoisia, joten Loimaan kassan jäsenen säästö vuodessa on huomattava!

Esimerkkisi mukainen 125 "hyöty" siirtyy viimekädessä valtion kautta sinun ja naapurisi maksettavaksi. Valtio nääs tarvitsee ja ottaa ne verorahansa joka tapuksessa.

• Valtiohan
        Esimerkkisi kirjoitti:

Esimerkkisi mukainen 125 "hyöty" siirtyy viimekädessä valtion kautta sinun ja naapurisi maksettavaksi. Valtio nääs tarvitsee ja ottaa ne verorahansa joka tapuksessa.

ottaa aina tarvitsemansa.

• kaikki..
        Esimerkkisi kirjoitti:

muutkin työelämän vähennykset. Et kai vain mene vähentämään matkakustannuksia tai asuntovelan korkoja ja aiheuta lisäkustannuksia naapurillesi. Laki ei kiellä jättämättä vähennysoikeutta käyttämättä.

• sivusta
        kaikki.. kirjoitti:

muutkin työelämän vähennykset. Et kai vain mene vähentämään matkakustannuksia tai asuntovelan korkoja ja aiheuta lisäkustannuksia naapurillesi. Laki ei kiellä jättämättä vähennysoikeutta käyttämättä.

Tämä nyt ei aivan se pointti ollut.
        Asuntovelan korkovähennys ei ole tasa-arvoinen esimerkiksi vuokralla asumiseen verrattuna.
        Samoin se ei ole oikeudenmukainen myöskään omistusasumisen valinneelle. Se vähän niinkuin on pääomatuloihin rinnastettavaa muttei kuitenkaan. Jos myyt kämppäsi tappiolla pitäisi olla pääomatuloja jotta saisit vähennettyä tuon tappion "tuloksestasi". = Hanurista.

Matkakustannus on suoraan työsuoritukseen liittyvä kustannus. Samoin työvaatteet.
        Jäsenmaksulla ei ajeta työpaikalle saati heiluteta kirvestä.

• jäsenmaksu
        sivusta kirjoitti:

Tämä nyt ei aivan se pointti ollut.
        Asuntovelan korkovähennys ei ole tasa-arvoinen esimerkiksi vuokralla asumiseen verrattuna.
        Samoin se ei ole oikeudenmukainen myöskään omistusasumisen valinneelle. Se vähän niinkuin on pääomatuloihin rinnastettavaa muttei kuitenkaan. Jos myyt kämppäsi tappiolla pitäisi olla pääomatuloja jotta saisit vähennettyä tuon tappion "tuloksestasi". = Hanurista.

Matkakustannus on suoraan työsuoritukseen liittyvä kustannus. Samoin työvaatteet.
        Jäsenmaksulla ei ajeta työpaikalle saati heiluteta kirvestä.

on työelämään liittyvä kustannus siinä kuin matkakustannukset, kurssimaksut tai esimerkiksi "ammattikirjallisuuden hankkiminen". Kävellenkin voi käydä töissä ainakin pariinkymmeneen kilometriin saakka, joten miksi yhteiskunnan pitää kollektiivisesti maksaa jonkun automatkat :-)

Asuntolainan verokohtelusta olen täysin samaa mieltä. Molemmissa kohdissa. Kokemusta on.

• asiaa

Puhut pelkkää asiaa.

Henkilökohtainen kokemukseni ay-liikkeen toiminnasta on erittäin positiivinen. Minut sanottiin aikanaan laittomasti irti. Liiton avulla vein jutun oikeuteen, mutta työnantaja maksoi ennen oikeuskäsittelyä puolentoista vuoden palkan. Minulla oli jo uusi parempi työpaikka valmiina ja maksoin korvaussummalla asuntovelan lopun pois.

Ei mitään pahaa sanottavaa liitoista. Suurin osa täällä nyt räkyttävistä paskanjauhajista purkaa katkeruuttaan Niinistön tappiosta. Sen voi jättää omaan arvoonsa eikä siitä kannata provosoitua.

• KNK

Täällä aika usein kuvitellaan, että liiton jäsenet ovat jotain stereotyyppejä. Asiahan ei näin ole. Itsekin äänestin vaaleissa Niinistöä. Äänestin henkilöä, en puoluetta. Mutta en silti ole eroamassa liitosta, saati märise häviön takia tällä palstalla.

Hyväksyn asioista aina myös kriittiset kannanotot, kunhan ne perustuvat faktaan eikä fiktioon. Harmillisen usein tällä palstalla ay-liikkeitä arvostellaan fiktiivisillä seikoilla...

• ja maksan takautuvasti kolm...

Muutama vuosi työelämässä...
      Mä olen samassa ajassa pistänyt n. 2400€ vuodessa muuhun käyttöön.

Liityn heti takaisin ja maksan takautuvasti kolmelta vuodelta säästyneet rahat takaisin siinä vaiheessa kun liitto aktiivisesti saa tehtyä jotain sen eteen että työpaikat myös jatkossa pysyvät suomessa. Parantamaan suomalaisen työn kilpailukykyä.
      Raksoilla hyörii puolalaiset, liikenteessä venäläiset, paskapaperi on ollut paperin selkkauksesta lähtien meidän taloudessa jotain espanjalaista tai portugalilaista. Tosin enemmän silloisesta vitutuksesta kuin säästöstä johtuen. Ihan yhtä puhdasta tulee kuitenkin.
      Milloin olet itse ostanut viimeksi vaikkapa suomalaisia vaatteita?
      Äläkä nyt sano että "SAK on ollut mukana" sorvaamassa jotain kotitalousvähennystä. Se on vain yksi verovaroin tuettu työllistämisen muoto. Suomalaisen työn kilpailuasetelmaa se ei muuta pätkääkään. Ei kestä kauaa kun joku huomaa siinäkin markkinaraon ja nekin pikkuremontit tekee joku puolalainen. Miksi? Siksi että kaikki teettää sinne maksimivähennykseen asti vuosittain ne hommat, puolalainen tekee vaan suuremman määrän tunteja.
      Widdu, pitäisköhän itse laittaa joku työvoiman vuokrausfirma pystyyn?

Milloin SAK:n toimesta on tullut "rakentava" ehdotus työllisyyden ja kilpailukyvyn parantamiseksi? Siis sellainen joka pärjää markkinoilla ilman että sitä tuetaan muiden veronmaksajien kustannuksella.

Koko suomalainen työyhteisö on suurremontin tarpeessa, asenteista aloittaen ja lopettaen työnantaja ja työntekijäjärjestöihin.

Oishan se niin kurjaa jos joutuis palkoista vähän nipistämään...
      toisaalta toisen palveluistakaan ei tarttis maksaa ehkä ihan niin paljoa....
      niin ja vielä verotuksen keventyminen kun työttömien määrä laskisi....
      hmmmm... ja vielä kilpailuasetelma paranisi hiukan maailman markkinoilla....
      hmmmm... oiskohan tuossa mitään mieltä

Listaa tärkeysjärjestykseen viisi suurinta etua jonka vuoksi, omalta osaltasi, sitä jäsenmaksua kannattaa maksaa.

• SAK:lta apu loppuu

SAK:n juristit eivät voi/halua/osaa/kykenemättömiä hoitamaan työtapaturman uhrin oikeisuasiat sosiaalivakuutustuomioistuimissa. Ihalainen istuu kuin tönkkäsuolattu niissä hallituksissa, missä hylkypäätökset tehdään. Otapa selvää ja jatketaan sitten. Ota vaikka Ilmarinen ja tutki hallintoneuvoston kokoonpanoa, siellä istuvat käskädessä ja lue ketkä ja tiedät enemmän.

• KNK

Ensinnäkin Suomessa toimii muutama muukin ammatillinen keskusjärjestö, eikä vain SAK. Ja mistä muuten päättelet, että itse kuuluisin juuri siihen???

Mainitsit raksoilla ja muualla pyörivät ulkomaalaiset työntekijät. Käsittääkseni he tekevät täällä töitä, joihin ei suomalaisia työntekijöitä enää saa. Suomalaisten mielestä ko. hommat ovat joko liiaksi paskahommaa tai siitä maksetaan liian huonoa palkkaa, jolloin työttömänkin on niitä paha lähteä tekemään. Mutta se on taas sitten aivan eri asia.

Et ehkä usko, mutta olen kanssasi monessakin mielessä samaa mieltä. Esimerkiksi paperin työehtokiista viime kesänä oli ay-liiton kannalta aivan naurettava. Mainitsit mm. että ”koko suomalainen työyhteisö on suurremontin tarpeessa”. Olen täysin samaa mieltä!!

Suomalainen ay-liike on liiaksi pyrkinyt turvaamaan omaa selustaansa, unohtaen että maailma muuttuu ja työmarkkinat siinä samassa. Itse henkilökohtaisesti kannatan lämpimästi mm. palkkajoustoja, jotka mielestäni voisivat olla hyvä keino parantaa suomalaisten yritysten kannattavuutta. Olisi hyvä juttu jos työnantajat olisivat valmiita hyvinä aikoina antamaan tulosta henkilöstölleen palkankorotuksen muodossa, kun huonoina aikoina ay-liike olisi valmis neuvottelemaan palkanalennuksista.

Olen varma, että Suomessakin Ay-liike joutuu taipumaan realiteettien edessä, mutta eihän se nyt sentään poista järkeä kuulua liittoon! Tulevaisuudessa tullaan siirtymään entistä joustavampaan työehtosopimiseen, mutta toivottavasti omassa työpaikassa työnantajan ja EK:n kanssa neuvottelee liittoni edustaja ja enkä vain minä yksin. Muistuttaisin kuitenkin, että olen jo kerran kokenut, minkälaista on neuvotella työehdoista yksin työnantajaa vastaan. En suosittele sitä kenellekään. Ainoa voittaja on silloin työnantaja.

Muuten palveluiden korkeaan hintaan Suomessa taitaa olla suurimpana syyllisenä korkea arvonlisäverotus, eikä vain SAK…

Pyysit minua mainitsemaan viisi suurinta etua minkä vuoksi kuulua liittoon. Mainitsen itselleni kolme tärkeintä. Voisin toki lisätä listaan turhanpäiväiset bensa-alennukset, virkistystoiminnan jne. mutta ne eivät ole tärkeitä minulle.

1. Lakimiespalvelut.

2. Työehtosopimusten neuvottelu

3. Yhteiskunnallinen ja kansainvälinen edunvalvonta.

Ehdottomasti tärkein liiton tarjoama palvelu on lakimiespalvelut. Liiton juristin avulla olen saanut useita satoja euroja minulle kuuluvia rahoja, mm. maksamatta jääneitä loma- ja ylityökorvauksia.

• En tiennytkään tuota
        SAK:lta apu loppuu kirjoitti:

SAK:n juristit eivät voi/halua/osaa/kykenemättömiä hoitamaan työtapaturman uhrin oikeisuasiat sosiaalivakuutustuomioistuimissa. Ihalainen istuu kuin tönkkäsuolattu niissä hallituksissa, missä hylkypäätökset tehdään. Otapa selvää ja jatketaan sitten. Ota vaikka Ilmarinen ja tutki hallintoneuvoston kokoonpanoa, siellä istuvat käskädessä ja lue ketkä ja tiedät enemmän.

Eli kärjistettynä ostaja ja myyjä siis sama taho.
        Siinä varmasti on kustannustehokkuus kohdallaan :-)

• asiaa listattu

mun osaltani ne 5 tärkeintä ovat :
        1. työehtosopimus
        2.luottamusmies
        3. aluetoimistojen apu
        4. työttömyysturva
        5. harrastusmahdollisuudet

• niin en ymmärtänyt

Mikä olisi mielestäsi "rakentava" ehdotus SAK:n taholta?

Mitä odotat?

Olisiko tämä mielestäsi asiaa:
        SAK ehdottaisi PALKKAKATTOA! Kukaan suomalainen SAK:n jäsen ei saisi tienata yhtäpaljon kuin kiinalainen. Tai jos kiinalainen ei olekkaan vähiten tienaava vaan jostain Sumatran viidakosta löytyy halvempia niin raja sitten sen mukaan.
        Yrittäjä saisi tienata tietenkin ihan miten paljon vaan, AKAVAlaiset tietysti myös.

Olisiko hyvä? Olisiko kilpailukykykä? Ajattele, lukutaitoinen valkoihoinen alle kiinan hintojen? Työnantajapuoli tietysti voisi sen verran tulla vastaan että järjestäisi parakkimajoituksen jonka tolla liksalla voisi maksaa plus kupillisen riisiä päivässä.
        Tämän jälkeen kilpailukykyä rasittaisi enää työaikalait, työsuojelumääräykset, ympäristölait yms. SAK ehdottaisi, ettei ainakaan työaikalait saa rajoittaa kilpailukykyä vaan 16 tuntinen työpäivä ilman lomia ja viikonloppuvapaita olisi ihan ok.
        Olisiko vähän sikahyvä? Kyllä kauppa kävisi ja kannattaisi. Kyllä menisi kotti- ja peräkärryt kaupaksi. Kuka vittu niitä vaan ostaisi kun aina oltaisiin duunissa?

• Loimaan
        asiaa listattu kirjoitti:

mun osaltani ne 5 tärkeintä ovat :
        1. työehtosopimus
        2.luottamusmies
        3. aluetoimistojen apu
        4. työttömyysturva
        5. harrastusmahdollisuudet

kassaan:

1) sama työehtosopimus kuin muillakin
        2) opit ottamaan itse asioista selvää, etkä ole luottamusmiehen puolueellisen tietojen armoilla
        3) sama työttömyysturva PALJON halvemmalla
        4) parantuneet harrastusmahdollisuudet kun säästöön jää enemmän liksaa
        5) kukaan ei painosta äänestämään sossuehdokasta!

• kyllä myös
        niin en ymmärtänyt kirjoitti:

Mitä odotat?

SAK ehdottaisi PALKKAKATTOA! Kukaan suomalainen SAK:n jäsen ei saisi tienata yhtäpaljon kuin kiinalainen. Tai jos kiinalainen ei olekkaan vähiten tienaava vaan jostain Sumatran viidakosta löytyy halvempia niin raja sitten sen mukaan.
        Yrittäjä saisi tienata tietenkin ihan miten paljon vaan, AKAVAlaiset tietysti myös.

Olisiko hyvä? Olisiko kilpailukykykä? Ajattele, lukutaitoinen valkoihoinen alle kiinan hintojen? Työnantajapuoli tietysti voisi sen verran tulla vastaan että järjestäisi parakkimajoituksen jonka tolla liksalla voisi maksaa plus kupillisen riisiä päivässä.
        Tämän jälkeen kilpailukykyä rasittaisi enää työaikalait, työsuojelumääräykset, ympäristölait yms. SAK ehdottaisi, ettei ainakaan työaikalait saa rajoittaa kilpailukykyä vaan 16 tuntinen työpäivä ilman lomia ja viikonloppuvapaita olisi ihan ok.
        Olisiko vähän sikahyvä? Kyllä kauppa kävisi ja kannattaisi. Kyllä menisi kotti- ja peräkärryt kaupaksi. Kuka vittu niitä vaan ostaisi kun aina oltaisiin duunissa?

...kaupaksi menisi saunankiukaat ja tynnyrisaunat!!!

Tää on hyvä. Näin pitäisi hommien mennä.

• KNK
        Loimaan kirjoitti:

kassaan:

1) sama työehtosopimus kuin muillakin
        2) opit ottamaan itse asioista selvää, etkä ole luottamusmiehen puolueellisen tietojen armoilla
        3) sama työttömyysturva PALJON halvemmalla
        4) parantuneet harrastusmahdollisuudet kun säästöön jää enemmän liksaa
        5) kukaan ei painosta äänestämään sossuehdokasta!

No entäpä jos alalla ei noudateta mitään YLEISSITOVAA työehtosopimusta? Mitäs sitten? Sinulla ei silloin ole samaa työehtosopimusta kuin muillakin, jos työnantajasi päättää olla noudattamatta sitä. YTK ei muuten anna palkkasuosituksia tai mitään muitakaan työehtoihisi liittyviä suosituksia saati sitten neuvoja. Ymmärrätkö nyt varmasti mitä yleissitovuus tarkoittaa? Kirjoituksestasi päätellen et...

Kyllä niin monesta kirjoittajasta näkee, etteivät he KOSKAAN ole joutuneet taistelemaan omien etujensa puolesta. Ottakaa asioista selvää!!!

• ainakaan
        niin en ymmärtänyt kirjoitti:

Mitä odotat?

"Kukaan suomalainen SAK:n jäsen ei saisi tienata yhtäpaljon kuin kiinalainen."
        Tämähän on jo todellisuutta monella alalla. Oli meillä taannoin telkkaritehdas, tulitikkujakin tehtiin.

Markkinat hoitavat kuluttajahinnat joka tapauksessa.
        Jos suomalainen tuote tai työ on liian kallis, se ostetaan ulkomailta. Asiakas ostaa sen.
        Ei se sen ihmeellisempää ole.
        Palkkakatto ei ole hyvä, ei myöskään palkkalattia.
        Toimeentuloturvan voi hoitaa samalla tavalla kuin se on hoidettu nytkin ilman lisäbyrokratiaa.

• myös työnantajalle
        KNK kirjoitti:

No entäpä jos alalla ei noudateta mitään YLEISSITOVAA työehtosopimusta? Mitäs sitten? Sinulla ei silloin ole samaa työehtosopimusta kuin muillakin, jos työnantajasi päättää olla noudattamatta sitä. YTK ei muuten anna palkkasuosituksia tai mitään muitakaan työehtoihisi liittyviä suosituksia saati sitten neuvoja. Ymmärrätkö nyt varmasti mitä yleissitovuus tarkoittaa? Kirjoituksestasi päätellen et...

Kyllä niin monesta kirjoittajasta näkee, etteivät he KOSKAAN ole joutuneet taistelemaan omien etujensa puolesta. Ottakaa asioista selvää!!!

kaikkein edullisin vaihtoehto. Ja silloin tietenkin noudatetaan sitä. YTK on vain työttömyyskassa, eikä tietenkään anna palkkasuosituksia. Luuletko sinä ay-sossu, että työmaailmassa ei olisi mitään sopimuksia ilman ammattiliittoja? Korottaako ay-liike itsensä kaikkivoipaan asemaan? Luuletko tosiaan, että ilman ay-liikettä eläisimme orjina? Elävätkö amerikkalaiset?

Unohda sinäkin ne mahtipontiset taistelut. Nykypäivänä asioista neuvotellaan, eikä taistella. Ja aikaisemmista kirjoituksistasi sai kyllä sellaisen vaikutelman, että et ole sinäkään niihin taisteluihin kovin useasti osaa ottanut :)

• KNK
        myös työnantajalle kirjoitti:

kaikkein edullisin vaihtoehto. Ja silloin tietenkin noudatetaan sitä. YTK on vain työttömyyskassa, eikä tietenkään anna palkkasuosituksia. Luuletko sinä ay-sossu, että työmaailmassa ei olisi mitään sopimuksia ilman ammattiliittoja? Korottaako ay-liike itsensä kaikkivoipaan asemaan? Luuletko tosiaan, että ilman ay-liikettä eläisimme orjina? Elävätkö amerikkalaiset?

Unohda sinäkin ne mahtipontiset taistelut. Nykypäivänä asioista neuvotellaan, eikä taistella. Ja aikaisemmista kirjoituksistasi sai kyllä sellaisen vaikutelman, että et ole sinäkään niihin taisteluihin kovin useasti osaa ottanut :)

Oletko ollenkaan ajatellut minkälainen tämä sopimus sitten olisi? Ay-liikkeen hyötyhän onkin siinä, että se toimii neuvottelijanasi työnantajan kanssa. 100 000 ääntä kantaa kauemmas kuin 1. Näin se vain yksinkertaisesti on. Oletkos koskaan miettinyt miksi suurin osa Suomen yrityksistä, siis työnantajista kuuluu omaan liittoonsa tai johonkin muuhun etujärjestöön. Kai se sama oikeus on meillä työntekijöilläkin?

Kuten jo aiemmin kerroin, minulla on kokemusta siitä, kun yrittää yksin ilman yleissitovan TES:n turvaa neuvotella työnantajan kanssa. Tuollakin alalla oli kyllä olemassa jonkinlainen työehtosopimus, mutta asiasta ay-liitosta kysellessäni, minulle kerrottiin, että heitä EI OLE PÄÄSTETTY neuvottelemaan sopimuksesta, vaan että sopimus oli työnantajanpuolen itsensä yksin itselleen sopima. Mitäs luulet kuinka hyvät ehdot ko. sopimuksessa oli?

Emme varmastikaan eläisi orjina ilman ay-liikettä, mutta tekisimme töitä varmasti huonommilla työehdoilla. Kysy asiaa siltä Wallmartissa työskentelevältä yhdysvaltalaiselta...

Ja muuten en minäkään niitä maksamatta jääneitä lomakorvauksia pyytämällä saanut... Mene alalle/työpaikkaan jossa et istu pöytäsi takana yleissitovan TES:n turvatessa kaikki etusi ja tule vasta sitten keskustelemaan ay-liikkeen hyödyistä/hyödyttömyydestä.

• haluat sanoa?
        ainakaan kirjoitti:

"Kukaan suomalainen SAK:n jäsen ei saisi tienata yhtäpaljon kuin kiinalainen."
        Tämähän on jo todellisuutta monella alalla. Oli meillä taannoin telkkaritehdas, tulitikkujakin tehtiin.

Markkinat hoitavat kuluttajahinnat joka tapauksessa.
        Jos suomalainen tuote tai työ on liian kallis, se ostetaan ulkomailta. Asiakas ostaa sen.
        Ei se sen ihmeellisempää ole.
        Palkkakatto ei ole hyvä, ei myöskään palkkalattia.
        Toimeentuloturvan voi hoitaa samalla tavalla kuin se on hoidettu nytkin ilman lisäbyrokratiaa.

Mikä siis on ehdotuksesi? Mitä konkreettista pitäisi sopia?

• Samppa

Siis mitä...!

"Aina joku sopimus on, koska se on myös työnantajalle kaikkein edullisin vaihtoehto".

Kerrataanpa nyt vielä: Suomen työlaki, sen enempää kuin mikään muukaan laki ei tunne vähimmäispalkan termiä. Jos yleissitovuus omalla sopimusalallasi lakkaa lautakunnan toimesta, lakkaa myös sinuun sovellettava työehtosopimus kaikkine palkka, pekkas, äitiys, sairausetujen osalta samalla hetkellä kuin sopimus virallisesti päättyy.

Tämän jälkeen teet uuden sopimuksen työnantajan kanssa itse.

Saatat itse olla hyvässä asemassa työpaikkasi hierarkiassa ja omata monen vuoden kokemusta alalta ja itse suoritettavasta työstä mutta miten mahtaa painaa vaakakupissa kun ympäri suomea alkaa löytyä paljon sinua koulutetumpaa, kokeneempaa ja HALVEMPAA työvoimaa? Kauanko luulet työnantajasi maksavan sinulle "kohtuullista" palkkaa?

Seuraava tilanne on luonnollisesti se, että työssäkäyvät ihmiset jäävät sossurajojen alle ja sosiaaliturva räjähtää käsiin. Näitä sosiaaliturvamaksuja sitten maksavat niin yritykset kuin työntekijätkin.

Ja mitä amerikkalaisiin tulee niin kuinkahan monella amerikkalaisella on VAIN yksi työpaikka? Tai kuinka moni heistä tekee VAIN kahdeksan tunnin työpäivää?

• KNK
        Samppa kirjoitti:

Siis mitä...!

"Aina joku sopimus on, koska se on myös työnantajalle kaikkein edullisin vaihtoehto".

Kerrataanpa nyt vielä: Suomen työlaki, sen enempää kuin mikään muukaan laki ei tunne vähimmäispalkan termiä. Jos yleissitovuus omalla sopimusalallasi lakkaa lautakunnan toimesta, lakkaa myös sinuun sovellettava työehtosopimus kaikkine palkka, pekkas, äitiys, sairausetujen osalta samalla hetkellä kuin sopimus virallisesti päättyy.

Tämän jälkeen teet uuden sopimuksen työnantajan kanssa itse.

Saatat itse olla hyvässä asemassa työpaikkasi hierarkiassa ja omata monen vuoden kokemusta alalta ja itse suoritettavasta työstä mutta miten mahtaa painaa vaakakupissa kun ympäri suomea alkaa löytyä paljon sinua koulutetumpaa, kokeneempaa ja HALVEMPAA työvoimaa? Kauanko luulet työnantajasi maksavan sinulle "kohtuullista" palkkaa?

Seuraava tilanne on luonnollisesti se, että työssäkäyvät ihmiset jäävät sossurajojen alle ja sosiaaliturva räjähtää käsiin. Näitä sosiaaliturvamaksuja sitten maksavat niin yritykset kuin työntekijätkin.

Ja mitä amerikkalaisiin tulee niin kuinkahan monella amerikkalaisella on VAIN yksi työpaikka? Tai kuinka moni heistä tekee VAIN kahdeksan tunnin työpäivää?

Hyvä huomata, että kaikki suomalaiset eivät ole täysin sinisilmäisiä ja tyhmiä :)

• automaattisesti
        KNK kirjoitti:

Hyvä huomata, että kaikki suomalaiset eivät ole täysin sinisilmäisiä ja tyhmiä :)

sinisilmäisiä ja tyhmiä? Niinhän se on, kukaan ei ole niin viisas kuin ay-possu :))

• KNK
        automaattisesti kirjoitti:

sinisilmäisiä ja tyhmiä? Niinhän se on, kukaan ei ole niin viisas kuin ay-possu :))

Lähinnä arvosteluni oli tarkoitettu niille työntekijöille, jotka ovat yleissitovan TES:n piirissä olevassa työpaikassa ja kuvittelevat saavansa toisten neuvottelemat edut itselleen ainiaan.

Tässähän on nyt lähinnä yritetty tolkuttaa sitä miten käy kun TES ei enää olekaan yleissitova...

• sopimus!
        KNK kirjoitti:

Oletko ollenkaan ajatellut minkälainen tämä sopimus sitten olisi? Ay-liikkeen hyötyhän onkin siinä, että se toimii neuvottelijanasi työnantajan kanssa. 100 000 ääntä kantaa kauemmas kuin 1. Näin se vain yksinkertaisesti on. Oletkos koskaan miettinyt miksi suurin osa Suomen yrityksistä, siis työnantajista kuuluu omaan liittoonsa tai johonkin muuhun etujärjestöön. Kai se sama oikeus on meillä työntekijöilläkin?

Kuten jo aiemmin kerroin, minulla on kokemusta siitä, kun yrittää yksin ilman yleissitovan TES:n turvaa neuvotella työnantajan kanssa. Tuollakin alalla oli kyllä olemassa jonkinlainen työehtosopimus, mutta asiasta ay-liitosta kysellessäni, minulle kerrottiin, että heitä EI OLE PÄÄSTETTY neuvottelemaan sopimuksesta, vaan että sopimus oli työnantajanpuolen itsensä yksin itselleen sopima. Mitäs luulet kuinka hyvät ehdot ko. sopimuksessa oli?

Emme varmastikaan eläisi orjina ilman ay-liikettä, mutta tekisimme töitä varmasti huonommilla työehdoilla. Kysy asiaa siltä Wallmartissa työskentelevältä yhdysvaltalaiselta...

Ja muuten en minäkään niitä maksamatta jääneitä lomakorvauksia pyytämällä saanut... Mene alalle/työpaikkaan jossa et istu pöytäsi takana yleissitovan TES:n turvatessa kaikki etusi ja tule vasta sitten keskustelemaan ay-liikkeen hyödyistä/hyödyttömyydestä.

Ja tuo muu on pelkkää ay-höpötystä!

Eroa sinäkin liitosta ja säästät paljon rahaa menettämättä mitään etuja. Samoin saat seuraavissa vaaleissa itse päättää ketä äänestät, ilman Ihalaisen tai Viialaisen ohjeistusta! Eroa, älä ole pässi!

• KNK
        sopimus! kirjoitti:

Ja tuo muu on pelkkää ay-höpötystä!

Eroa sinäkin liitosta ja säästät paljon rahaa menettämättä mitään etuja. Samoin saat seuraavissa vaaleissa itse päättää ketä äänestät, ilman Ihalaisen tai Viialaisen ohjeistusta! Eroa, älä ole pässi!

"Eroa sinäkin liitosta ja säästät paljon rahaa menettämättä mitään etuja." Kehottaisin sinua lukemaan ensin mitä asiasta on sanottu ja vasta sitten kommentoimaan.

• sen hintaiseksi
        haluat sanoa? kirjoitti:

Mikä siis on ehdotuksesi? Mitä konkreettista pitäisi sopia?

Että mullakin on varaa ostaa suomalaisia tuotteita ettei tartte ainalukea joka perkeleen rätistä, kiposta ja kupposesta että "tehty taiwaassa".
        Jos duunarilla korkean palkkatason suomessa ei ole varaa noita ostaa niin mitenkähän niitä edes yrittäisi saada kaupaks muualle.

Ai niin niisä pitää olla designia, high tekkiä.
        Tuohon sanon vaan että on niillä kuulkaa silmät ja aivot, niin intiassa kuin kiinassakin.

• vieläkään
        sen hintaiseksi kirjoitti:

Että mullakin on varaa ostaa suomalaisia tuotteita ettei tartte ainalukea joka perkeleen rätistä, kiposta ja kupposesta että "tehty taiwaassa".
        Jos duunarilla korkean palkkatason suomessa ei ole varaa noita ostaa niin mitenkähän niitä edes yrittäisi saada kaupaks muualle.

Ai niin niisä pitää olla designia, high tekkiä.
        Tuohon sanon vaan että on niillä kuulkaa silmät ja aivot, niin intiassa kuin kiinassakin.

saanut vastatuksi.

Minkä hintaiseksi se suomalainen työ pitää saada?
        Anna joku euromäärä. Vaikka euro päivässä puhtaana käteen? Olisiko hyvä?

• selittää?

Mistä se sopimus tulisi?

Työnantajallako olisi aikaa ja halua laajamittaisiin sopimusvääntöihin rekrytoinnin yhteydessä ja esim. vuosittain jokaisen palkansaajan kanssa? Hohhoijaa. Menisi työnantajan saneluksi.

Vai kannattaisiko hoitaa homma keskitetysti?
        Äh, sehän olisi ay-paskaa. Ei tästä nyt tule hyvää.

• liksasi on x€
        vieläkään kirjoitti:

saanut vastatuksi.

Minkä hintaiseksi se suomalainen työ pitää saada?
        Anna joku euromäärä. Vaikka euro päivässä puhtaana käteen? Olisiko hyvä?

Koska en tiedä liksaasi en voi sanoa euromääriä.
        Käytän kerrointa 0,5.

Esimerkiksi:
        -Sinä lasket liksasi puoleen,
        -Minä lasken liksani puoleen
        -Kaikki muutkin laskisi liksansa puoleen

Käyttämämme kotimaisten palvelujen hinnat ei suhteessa juuri muuttuisi, eikö totta.
        Ulkomaisten hyödykkeiden hinta nousisi muttei samassa suhteessa koska niiden myymisen, varastoinnin, kuljetuksen jne. kustannukset olisvat alentuneet.
        Alentuneet tuotantokustannukset toisivat paremmat mahdollisuudet vientimarkkinoilla, parantaisi työllisyyttä sekä kartuttaisi kotimaassa valmistettujen hyödykkeiden kautta verotuloja.
        Alentunut työttömyys kompensoisi osaltaan alentuneen verotuksen myötä tuota ostovoimaa myös ulkoa tuotujen hyödykkeiden suhteen.
        Valtionkaan ei tarvitsisi nettomääräisesti kerätä samaa euromäärää koska suurin kuluerä sielläkin taitaa olle henkilöstö.

Ei tuo tietystikään aivan noin yksinkertaista ole mutta todennäköisesti jonkinnäköiset talkoot täällä on piakkoin aloitettava.

• olisi sitten hyvä
        liksasi on x€ kirjoitti:

Koska en tiedä liksaasi en voi sanoa euromääriä.
        Käytän kerrointa 0,5.

Esimerkiksi:
        -Sinä lasket liksasi puoleen,
        -Minä lasken liksani puoleen
        -Kaikki muutkin laskisi liksansa puoleen

Käyttämämme kotimaisten palvelujen hinnat ei suhteessa juuri muuttuisi, eikö totta.
        Ulkomaisten hyödykkeiden hinta nousisi muttei samassa suhteessa koska niiden myymisen, varastoinnin, kuljetuksen jne. kustannukset olisvat alentuneet.
        Alentuneet tuotantokustannukset toisivat paremmat mahdollisuudet vientimarkkinoilla, parantaisi työllisyyttä sekä kartuttaisi kotimaassa valmistettujen hyödykkeiden kautta verotuloja.
        Alentunut työttömyys kompensoisi osaltaan alentuneen verotuksen myötä tuota ostovoimaa myös ulkoa tuotujen hyödykkeiden suhteen.
        Valtionkaan ei tarvitsisi nettomääräisesti kerätä samaa euromäärää koska suurin kuluerä sielläkin taitaa olle henkilöstö.

Ei tuo tietystikään aivan noin yksinkertaista ole mutta todennäköisesti jonkinnäköiset talkoot täällä on piakkoin aloitettava.

vai olisi tämä semmoista joustoa mitä nyt tarvittaisiin?

mutta kun
        - asuntolainani ei pienentyisi puoleen
        - bensan hinta ei pienentyisi puoleen
        - sähkön hinta ei pienentyisi puoleen
        - ulkomailta tuotettujen raaka-aineiden/materiaalien/hyödykkeiden hinta, sama juttu

Tämä siksi, että näiden hinnat ei muodostu pelkästään kotimaisista palkoista. On täysin samantekevää jos kotimaisia päreitä saisi ostettua puoleen nykyisestä, en osta niitä nykyisinkään.
        Suomi vähemmän pelaa alkutuotannon parissa pl. metsä- ja paperiteollisuus joten olemme huomattavan riippuvaisia ulkoa ostetuista materiaaleista ja niiden hinnoista (energiatuotanto, metalliteollisuus, liikenne, tietotekniikka, jne).

Olisin siis kusessa. Yli puolet palkastani menee em. asioihin.

Devalvaatiot aikoinaan ajoi aikoinaan kilpailukyvyn parantamista markan ulkoisen arvon muuttamisella; se ei enää ole mahdollista euroaikana. Väittäisin, että suunnitelmasi ei toimi. Ja mikä pahinta; palkkoja verrataan nykyisin muiden eu-maiden palkkoihin eikä hyvinkoulutetut suostuisi siihen, että he suomessa tienaa vain alle puolet siitä mitä esim. saksassa.

Mutta joo, suostun siihen että liksani putoaa vaikka sadasosaan jos kaikki tarvitsemani hinnoitellaan vastaavasti.

Mutta jatka ajattelua, voit joskus oppia ymmärtämään laajempia kokonaisuuksia.

• yksinkertaistettu
        olisi sitten hyvä kirjoitti:

vai olisi tämä semmoista joustoa mitä nyt tarvittaisiin?

mutta kun
        - asuntolainani ei pienentyisi puoleen
        - bensan hinta ei pienentyisi puoleen
        - sähkön hinta ei pienentyisi puoleen
        - ulkomailta tuotettujen raaka-aineiden/materiaalien/hyödykkeiden hinta, sama juttu

Tämä siksi, että näiden hinnat ei muodostu pelkästään kotimaisista palkoista. On täysin samantekevää jos kotimaisia päreitä saisi ostettua puoleen nykyisestä, en osta niitä nykyisinkään.
        Suomi vähemmän pelaa alkutuotannon parissa pl. metsä- ja paperiteollisuus joten olemme huomattavan riippuvaisia ulkoa ostetuista materiaaleista ja niiden hinnoista (energiatuotanto, metalliteollisuus, liikenne, tietotekniikka, jne).

Olisin siis kusessa. Yli puolet palkastani menee em. asioihin.

Devalvaatiot aikoinaan ajoi aikoinaan kilpailukyvyn parantamista markan ulkoisen arvon muuttamisella; se ei enää ole mahdollista euroaikana. Väittäisin, että suunnitelmasi ei toimi. Ja mikä pahinta; palkkoja verrataan nykyisin muiden eu-maiden palkkoihin eikä hyvinkoulutetut suostuisi siihen, että he suomessa tienaa vain alle puolet siitä mitä esim. saksassa.

Mutta joo, suostun siihen että liksani putoaa vaikka sadasosaan jos kaikki tarvitsemani hinnoitellaan vastaavasti.

Mutta jatka ajattelua, voit joskus oppia ymmärtämään laajempia kokonaisuuksia.

Kuten sanoinkin, ei se ole ihan yksinkertaista.
        Mullon mennyt jo kohta 8kk (illat) ton tekemiseen. Tuo on vain raapaisu. Jos mä tiputan sen tähän niin Heinis omii ja esittää sen omanaan :-)
        Ei siitä tosin puutu enää kuin 2 semmoista isompaa osa-aluetta ja muutama pienempi. Sun laina ongelma (kuten omani) ei kuulu niihin.

Nää rakenteet kaiken kaikkiaan on vuosikymmenten saatossa vaan saatu niin raskaiksi ja joustamattomiksi että niiden purkaminen ei, kuten sanoin edellisessä viestissäni, ole aivan yksinkertaista.

Just telkkarissa joku germaani valitti että ostavat neljänneksen paperistaan suomesta ja siirtävät sen muualle. Paperi on vielä iso osa suomen ulkomaankaupasta ja kehityssuunta on huolestuttava.

• yhtyneistä

Duunarille tuli 200 kg laatikko niskaan töissä. Olisi tullut kallis paukku työnantajalle, mikäli eläke olisi päädytty maksamaan 50 vuotiaalle. Mutta asia hoidettiin näin.

Apulaislääkäri kirjoitti paperin, laitettiin magneettikuviin ja jonkun käskystä, kun röntgenkuvat olivat jo jotain näyttäneet ja hälytyskellot alkoivat soida, niin otatettiin uudet röntgenkuvat siten, että kompressiomurtuneen niskanikaman yläpuolelta kuva, alapuolelta kuva, magneettikuvat sitten,
      ja niiden lausumana erittäin epätarkasti lausuttuna, ei löydy muuta kuin niskanikaman kulumaa, mikä ei ole syy-seuraussuhde työkyvyttömyyteen.

Mies jatkoi tuskaansa, ei kyennyt töihin, polttava kipu repi päätä yötä päivää, katsottiin näyttelijäksi. Tapaturmalautakunta hylkäsi, vakuutusoikeus hylkäsi, uusi kierros, taas hylättiin. Kunnes, mies meni yksityiselle lääkäriasemalle, otatti itse magneettikuvat ja röntgenkuvat. Ja selitys löytyi, oli PIMITETTY koko ajan näiden kuvien lausumat siten, ettei mainittu, välissä on pahoin murtunut niskanikama, joka ei voi tulla muusta kuin raskaasta iskusta tms.

Mutta - ay-juristit, eivät kyenneet auttamaan, koska kuulema aina tulee hylkypäätökset. Ei kannata. Ja mies otti oman juristin, maksoi laskut ja hävisi joka ainoan kerran.

Auttoiko jsenmaksut, kun vahinko tuli. Ei auttanut. Miehen asento on kumara, pää kääntyy vähän , monet lääkärit ovat nyt yksitisesti todenneet, että syynä on tämä niskanikaman kompressiomurtuma, mutta - kun Ihalainenkin istuu siellä norsunluutornissa, niin uskotaan, hylkypäätös oli oikea, ettei tehtaan tarvinnut alkaa makselemaan eläkettä, 50 vuotiaalle.

Revi siitä, tämä on tosijuttu ja tapahtunut Valkeakoskella. Asia on erittäin laajalle levinnyt aina tiedotusvälineitä myöten, mutta kun on tuo hyvä-veli-järjestelmä, niin Voutilainenkin voi vain olla hiljaa, kun on tosi kysymyksessä. Missä on duunarien tuki toisilleen hädän hetkellä. On myöhäistä nyt puhua, jos on p-t housussa jo.

• johtajat

ovat itse eronneet ja uudet johtajat luvanneet olla puuttumatta asioihin, jotka eivät ay-liikkeelle kuulu.

Ihalaisen ja Viialaisen toiminta ei suinkaan ollut jäsenistön edunvalvontaa, vaan omaan pussiin pelattua valtapolitiikkaa. Tuota politiikkaa ko. herrat ja monet muutkin ay-pomot tekevät jäsenistönsä rahoilla ja se ei ole missään olosuhteissa hyväksyttävää toimintaa!

Ihalainen ja Viialainen, EROTKAA!

• Luottamusmies

Jäsenistön etu on, ettei ole kokoomuslainen pressana. Westendin porukan ja palkansaajan intressit eivät ole yhteneväisiä.

Liiton johto toi tukensa täysin oikein esille.

Muut järjestöt, esim. STTK, ei tällä kertaa jostain syystä uskaltanut ikävä kyllä omaa ehdokastaan julkituoda. Pelkurit.

• Presidentti ei
        Luottamusmies kirjoitti:

Jäsenistön etu on, ettei ole kokoomuslainen pressana. Westendin porukan ja palkansaajan intressit eivät ole yhteneväisiä.

Liiton johto toi tukensa täysin oikein esille.

Muut järjestöt, esim. STTK, ei tällä kertaa jostain syystä uskaltanut ikävä kyllä omaa ehdokastaan julkituoda. Pelkurit.

osallistu työmarkkinajärjestöjen toimintaan millään tavalla. Eikä myöskään osallistu työehtoneuvotteluihin!

Liiton johto sekaantui asiaan, joka ei ay-liikkeelle vähääkään kuulu. Se sekaantui siihen siksi, että Ihalainen ja Viialainen halusivat käydä jäsenistönsä rahoilla omaa valtapoliittista peliään.

STTK:n on niin fiksua, että siellä ymmärretään mikä kuuluu ay-liikkeen piiriin ja mikä ei. SAK:n johto sen sijaan on täynnä typeryksiä.

• sekaannut
        Presidentti ei kirjoitti:

osallistu työmarkkinajärjestöjen toimintaan millään tavalla. Eikä myöskään osallistu työehtoneuvotteluihin!

Liiton johto sekaantui asiaan, joka ei ay-liikkeelle vähääkään kuulu. Se sekaantui siihen siksi, että Ihalainen ja Viialainen halusivat käydä jäsenistönsä rahoilla omaa valtapoliittista peliään.

STTK:n on niin fiksua, että siellä ymmärretään mikä kuuluu ay-liikkeen piiriin ja mikä ei. SAK:n johto sen sijaan on täynnä typeryksiä.

nyt asiaan joka ei sinulle kuulu.

Tällä kertaa oli tällaiset vaalit.

Tumputa nyt kuusi vuotta ja näe Saulista päiväunia.

Sauli ei voi olla huono mies jos Satu Silvokin diggailee. Helvetin sopulilauma.

• omaavana
        sekaannut kirjoitti:

nyt asiaan joka ei sinulle kuulu.

Tällä kertaa oli tällaiset vaalit.

Tumputa nyt kuusi vuotta ja näe Saulista päiväunia.

Sauli ei voi olla huono mies jos Satu Silvokin diggailee. Helvetin sopulilauma.

henkilönä asia kuuluu tietysti minulle. Vai haluaako ay-possu kieltää ihmisiltä sananvapauden? Niin kuin oli aikoinaan Neuvostoliitossakin? Olisihan se mukavaa, kun ay-ylijumalat saisivat tehdä mitä haluaa, ja arvostelijat sitten ammuttaisiin. Sopisi varmaan sinulle hyvin?

Tuo tumputtelusi kertoo sinusta kaiken. Aito ay-runkkari :)

Tarjaan verrattuna kuka tahansa on hieno ihminen.

• olen samaa mieltä
        omaavana kirjoitti:

henkilönä asia kuuluu tietysti minulle. Vai haluaako ay-possu kieltää ihmisiltä sananvapauden? Niin kuin oli aikoinaan Neuvostoliitossakin? Olisihan se mukavaa, kun ay-ylijumalat saisivat tehdä mitä haluaa, ja arvostelijat sitten ammuttaisiin. Sopisi varmaan sinulle hyvin?

Mutta äänioikeutesi suhteen se ei oikeuta sinua haukkumaan SAK:ta.
        SAK:n toimitatapojen suhteen kylläkin.

Lisäksi alatyylin nimittelykäytäntö ei yleensä kovin rakentavaa mielipiteidenvaihtoa synnytä.

• sopisi
        omaavana kirjoitti:

ihan mainiosti, että sinut ammuttaisiin. Siinä olet oikeassa. Muu meni kyllä pieleen.

• tapahtuva
        olen samaa mieltä kirjoitti:

Mutta äänioikeutesi suhteen se ei oikeuta sinua haukkumaan SAK:ta.
        SAK:n toimitatapojen suhteen kylläkin.

Lisäksi alatyylin nimittelykäytäntö ei yleensä kovin rakentavaa mielipiteidenvaihtoa synnytä.

kirjoittelu ei mahdollista asiallista ja rakentavaa mielipiteenvaihtoa, alatyylisen ilman alatyyliä kylläkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      170
      5041
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      24
      3649
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      171
      3457
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2971
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      108
      2719
    6. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      30
      2086
    7. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      12
      1934
    8. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1915
    9. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      157
      1554
    10. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1515
    Aihe