Ennen kukkien puhkeamista

pikkupullero

Kävin tuossa terveydenhoitajalta kyselemässä, jos hän voisi tyrkätä minut ravitsemusterapeutille. Olisi mukavaa tietää lisää "oikeanlaisesta" ruokavaliosta, rasvoista, kuiduista jne. Sysäyksen tälle idealle antoi se, että hiukset tippuu päästä =(

No niih. Terkkari sitten siinä pientä haastattelua pyöritteli, että voisi kirjoittaa lähetteen. Ruokavaliostani kuultuaan hän totesi, että pitäisi syödä enemmän leipää, enemmän rasvaa, enemmän maitotuotteita, enemmän kasviksia, enemmän kalaa... Hitto vieköön mie olen nyt viidessä viikossa pudottanut hikiset 1,5kg ja kaikkea pitäisi syödä ENEMMÄN? Ei miun päivään kilo tolkulla turhia perunamuuseja yms. kuulu, joten en tiedä mistä otan pois jos noita pitäisi toteuttaa.

Ehkäpä se ravitsemusterapeutti sitten tyyliin kahdeksan viikon päästä kertoo minulle. Olen valmis kyllä panostamaan oikeanlaiseen ruokavalioon, mutta minusta EI tule ihmistä joka ei koskaan syö jäätelöä koska se on ravintoarvoiltaan turhaa. Aion pysyä myös korvien välistä terveenä, ja minun tapauksessani se edellyttää sopivaa joustavuutta ruokavalion suhteen. Ja pahoja ruokia en syö =)

18

923

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenkkakahva

minustakin olisi kiva päästä ravintoterapeutin luokse juttelemaan ja kyselemään omasta tämänhetkisestä ruokavaliosta.
      Mutta taitaa olla vaikea päästä.

Itse tilasin kirjan OLET MITÄ SYÖT ja siinä on suuniteltu kyllä hyvin ruuat, monipuolisesti.. Kannattaa tutustua tuohon kirjaan.

• pikkupullero

Onko kyseisen opuksen ohjeet ihan "järkeviä"? TV-ohjelman jenkkiversiossa nimittäin syötiin muun muassa jotain ihmeen levää välipalaksi, joten sellaiset ruokalistat tuskin tulevat olemaan minulle kovin hyödyllisiä =) Mutta jos se on fiksu kirja, niin pitääpä katsella. Vaikka ostamiseen en taida sortua, erinomaisen taloudellisen tilanteeni ansiosta. Pitää kärkkyä jos se vaikka kirjastoon ilmestyisi tässä joskus, kiitos vinkistä!!

• Jenkkakahva
        pikkupullero kirjoitti:

Onko kyseisen opuksen ohjeet ihan "järkeviä"? TV-ohjelman jenkkiversiossa nimittäin syötiin muun muassa jotain ihmeen levää välipalaksi, joten sellaiset ruokalistat tuskin tulevat olemaan minulle kovin hyödyllisiä =) Mutta jos se on fiksu kirja, niin pitääpä katsella. Vaikka ostamiseen en taida sortua, erinomaisen taloudellisen tilanteeni ansiosta. Pitää kärkkyä jos se vaikka kirjastoon ilmestyisi tässä joskus, kiitos vinkistä!!

Siis kirja on ihan järkevä. ( en kai minäkään mitään höpökirjoja osta :) Heh.
        Siinä on ohjeet kahdelle viikolle ja hyviä vinkkejä.
        Käyppä katsomassa:

http://www.mtv3.fi/oletmitasyot/

• pikkupullero
        Jenkkakahva kirjoitti:

Siis kirja on ihan järkevä. ( en kai minäkään mitään höpökirjoja osta :) Heh.
        Siinä on ohjeet kahdelle viikolle ja hyviä vinkkejä.
        Käyppä katsomassa:

http://www.mtv3.fi/oletmitasyot/

Pikkupullero kiittää ja kumartaa, lisää kirjan "kirjasto" tai "ei-niin-pakollisia-ostoksia-mutta-jos-joskus-rahaa-irtoaa" -listalle!

• spicy82

Kuulostaa vähän siltä, että olet syönyt ihan liian vähän ja kroppasi on mennyt ns. säästöliekille. Laihduttaessakin kannattaa pitää mielessä, että elimistö tarvitsee tietyn määrän vitamiineja, hivenaineita yms, jopa rasvaa. Jos syöt aivan liian vähän, niin paitsi laihdut huonommin, myös pilaat terveytesi.

• pikkupullero

Tuo selitys olisi ihan toimiva, jos voisin uskoa siihen. En kuitenkaan usko säästöliekkiin pitkällä tähtäimellä niin kauan kunnes joku on sen minulle todistanut =) Hetkellistä elimistön sopeutumista tapahtuu, mutta ei se keho pyhällä hengellä kauaa elä, energiaa on käytettävä.

• spicy82
        pikkupullero kirjoitti:

Tuo selitys olisi ihan toimiva, jos voisin uskoa siihen. En kuitenkaan usko säästöliekkiin pitkällä tähtäimellä niin kauan kunnes joku on sen minulle todistanut =) Hetkellistä elimistön sopeutumista tapahtuu, mutta ei se keho pyhällä hengellä kauaa elä, energiaa on käytettävä.

...se että hiukset lähtee päästä on sinun käsityksesi terveellisestä ruokavaliosta, niin siitä vaan. Ja kyllä säästöliekilläkin paino varmasti laskee, mutta paremmin varmaan putoisi jos söisit oikein. :) Minun mielestäni ei TODELLAKAAN ole normaalia "sopeutumista" jos hiukset lähtee päästä.

• Ravitsemusterapeutiksi aikova

et varaa aikaa suoraan yksityiseltä ravitsemusterapeutilta? Ei kai se yks käynti taloutta kaada?!! Siis jos asiaa oikeasti haluaa. Pidä itse tarkkaa ruokapäiväkirjaa pari viikkoa ja mene sen kanssa treffaamaan ravitsemusterapeuttia, on parempi pohja todelliseen ruokavalioosi ja sen pohjalta on helpompi ehdottaa muutoksia ruokavalioosi.

• pikkupullero

Kyllä se kaataa. Harvoimpa ihmisellä on sellainen elämäntilanne, että tulot ovat tasan tarkkaan komean pyöreät nolla euroa, mutta tässä sitä ollaan =) Ja jos pitää muiden lompakolla siipeillä niin vähemmän yksityinen ja pitkän jonotuksen takana oleva ravitsemusterapeutti kelpaa oikein mainiosti. (19-vuotias avoliitossa elävä toisen asteen opiskelija.)

Pitää vain malttaa odotella hetki. Ruokapäiväkirjaa löytyy jo melkein kymmeneltä kuukaudelta.

• Ravitsemusterapeutiksi aikova
        pikkupullero kirjoitti:

Kyllä se kaataa. Harvoimpa ihmisellä on sellainen elämäntilanne, että tulot ovat tasan tarkkaan komean pyöreät nolla euroa, mutta tässä sitä ollaan =) Ja jos pitää muiden lompakolla siipeillä niin vähemmän yksityinen ja pitkän jonotuksen takana oleva ravitsemusterapeutti kelpaa oikein mainiosti. (19-vuotias avoliitossa elävä toisen asteen opiskelija.)

Pitää vain malttaa odotella hetki. Ruokapäiväkirjaa löytyy jo melkein kymmeneltä kuukaudelta.

Tiedän mistä puhun, sillä olen itse kotiäitinä (hoitovapaalla) ja oikeastaan siis ítsekin toisen rahapussilla elävä (jos niin voi sanoa, kotihoidon tuella kun ei eletä ja perheen rahat ovat yhteisiä ei kummankaan omia, niin oli silloinkin kun olin töissä ja tienasin enemmän kuin mieheni). Jos jompi kumpi tahtoo jotakin todella paljon niin kyllä siihen sitten rahaa löytyy, säästetään sitten jostakin muusta. Eli meillä jos olisi tuo tilanne niin menisin ja varaisin ajan yksityiseltä ja "hoitaisin" itseni kuntoon (siis ruokavalio kuntoon).

• pikkupullero
        Ravitsemusterapeutiksi aikova kirjoitti:

Tiedän mistä puhun, sillä olen itse kotiäitinä (hoitovapaalla) ja oikeastaan siis ítsekin toisen rahapussilla elävä (jos niin voi sanoa, kotihoidon tuella kun ei eletä ja perheen rahat ovat yhteisiä ei kummankaan omia, niin oli silloinkin kun olin töissä ja tienasin enemmän kuin mieheni). Jos jompi kumpi tahtoo jotakin todella paljon niin kyllä siihen sitten rahaa löytyy, säästetään sitten jostakin muusta. Eli meillä jos olisi tuo tilanne niin menisin ja varaisin ajan yksityiseltä ja "hoitaisin" itseni kuntoon (siis ruokavalio kuntoon).

Toki minäkin pääsisin "miehen rahoilla" (eli meidän rahoilla) yksityiselle, jos se olisi ehdottoman tärkeää. Mutta kun nyt kuitenkin pääsen puoli-ilmaiseksi jos vain maltan odottaa hetken, niin en koe että tässä niin hengen hädässä ollaan...

Mut pidän vinkin mielessä jos jonot paljastuvat aivan hillittömiksi!

• iloinenpaprika

Etkai nyt ihan kaljuuntumassa kuitenkaan ole? Tai siis kuinka paljon sitä tukkaa lähtee? Enpä ole kyllä kuullut moisesta vähään aikaan. Toisaalta tuo sunkin laihdutusprojekti on kestänyt sen verran pitkään, että ehkä toi on joku pitkäaikaisvaikutus. Syötkö vitamiinitabletteja tms. ravintolisiä?

Olen kyllä huuli pyöreänä. Yleensä kaikenmaailman vitamiineja ja hivenaineita tarvitsee niin vähän, että ne kyllä saa ravinnosta (vaikka niukastakin) kunhan se on monipuolista. Ja tuskin sinäkään joka päivä korvaat päiväruokaa jäätelöllä xD Mutta mitä sinä sitten syöt, jos noita terkkarin mainitsemia et syö tarpeeksi? Vai syötkö oikeita ruoka-aineita, mutta terkkarin mielestä et tarpeeksi? Outoa...

No, toivotaan että sulta ei ihan kaikki hiukset lähde ennen sitä ravitsemusterapeutin tapaamista.

Ja juu, harvalla on varaa yksityiselle mennä, oli kuinka tärkeä asia tahansa. Nimimerkillä kerran kävin yksityisellä gynellä ja lasku läheni sataa euroa, joten en toiste mene.

• pikkupullero

En mie kaljuksi ole ryhtymässä, hiusta oli alun pitäen sellainen pehko, että ei tässä vielä kova hätä ole. Eikä hiuksissa se hiustenlähtö edes pahasti näy, mutta harjassa, pesuhuoneen lattialla, tyynyliinalla, villakangastakissa... aika pelottavaa, mutta otetaan tilanteesta selvää =)

Joo, päivittäiseen ruokailuun jäätelö ei kuulu, vaan syön 3-4 suurinpiirtein fiksua ateriaa. Ainoa säännöllinen syntini on kai suklaamurot, mutta niiden energiasisältä yms. ei ole pahempi kuin muidenkaan murojen. Kyllä mie syön leipää (ruisleipääkin), juon päivittäin kaksi lasia maitoa, ainakin syön kahdella aterialla jonkinlaisia kasviksia... luulin olleeni suurinpiirtein oikeilla jäljillä, vaikka sen kyllä tiesin että "hyvistä" rasvoista on pulaa. Mutta mehtään on näköjään mennyt... määrissä tai jossain, en tiedä. Josko se ravitsemusterapeutti sitten kertoisi.

Mut mihin ihmeen pisteisiin ängetään terkkarin tarjoaman esitteen suosittelemat 6-9 viipaletta ruisleipää??! Eihän kukaan tuollaista määrää saa itseensä ahdettua? Mie kun en mielellään edes ruoan yhteydessä leipää syö.

• Pirpana

Moi!
      Kokeile, jos mun korjauspakkini auttais.. Oot tietenkin jättänyt rasvat pois (kun ne lihottaa!!) ja maidon myös (kun sekin lihottaa!!) Niin mäkin tein.. Mutta eipä paino tippunut.. Aloin syödä 2tl (siis maustemitta-teelusikallista) kevytlevitettä (mulla nyt levi30%) ja 4dl rasvatonta maitoa päivässä ja jotenki ihmeellä paino alkoi laskea..
      Se vaan on niin, että kun asia johtaa toiseen ja aineenvaihdunta on niinkuin kemiallinen reaktio joka vaatii toimiakseen valmistusaineita, niin ei rasva pala kun jotain puuttuu.. Kokeile ihmeessä!
      Ja ilmeisesti on kuiduistakin pulaa kun leipää kehotti lisäämään..
      Mikset kokeilisi painonvartijoita, vai oletko "henkeen ja vereen" sen idean vastustaja..? Olin minäkin ennen, mutta iän myötä nöyrtyy.. :) Kun huomaa, ettei pelkällä tahdonvoimalla onnistu.. Sieltä saisit ainakin terveet ruokaohjeet ja eihän siellä tarttis käydä kuin niin monta kertaa kuin itse haluaa, vaikka vaan pari kertaa (n. kympin kerta) siinähän tulisi vaan se keskussairaalan poliklinikkamaksu joka ravintoterapeutilla käynnistäkin menisi (Seinäjoella ainaki 22€).. Ja pääsisit heti odottamatta. Ja vaitiolovelvollisuus niilläkin kait on..
      Mutta teet niinkuin parhaaksi itsellesi näet! Tsemppiä! :)

• pikkupullero

Painonvartija mie olen, kotona rompun avulla pisteilen =)

Enkä ole jättänyt pois maitoa vaan lisännyt viimevuotiseen nollakulutukseen edes säällisen määrän maitotuotteita. Rasvoja olen vähentänyt rankasti, mutta tuleehan niitä väkisinkin kouluruoasta, maidosta, juustosta, jogurtista, lihasta, valmisaterioista (ei päivittäinen tapa!), leikkeleistä... taitavat vain olla vääränlaatuisia. Ruoanvalmistukseen en käytä rasvaa lainkaan.

Yritän Points-rompun ohjeita noudatella, mutta sen tunnustan etten ainakaan kasviksia saa aina riittävää määrää ja rasva on usein sitä huonompaa. Olen kuitenkin yrittänyt, yrittänyt ja yrittänyt, enkä aio pahvia ja proteiinijuomaa loppuikääni nauttia =) Mutta josko sieltä ravisemusterapeutilta saisi hyviä ohjeita, joita voisi ottaa käyttöön sitten oman innokkuuden mukaan sopivalla aikataululla.

Yritän tässä matkan varrella kuitenkin pysyä kunnossa myös korvien välistä! Sopeutuminen vaatii aikaa.

• Bertta

...kantsii lukea em kirja. Asiallista tietoa ja erilaisia näkökulmia...
      Antoi innostusta laihtumiseen (innostus kesti tasan viikon...mutta kuitenkin...)

70 kiloon on matkaa 16 kiloa (jokin aika sitten matkaa oli vaivaiset 10 kiloa...) Pitäis varmaan lukea se kirja vielä uudelleen. Vaikka viikon välein...

• pikkupullero

Voitko yhtään kertoa mitä kyseinen kirja on niellyt, minkä tyyppisiä ohjeita? Siis esimerkiksi tiukkoja dieettejä vai ravitsemussuosituksia myötäileviä pieniin mutta pysyviin muutoksiin kannustavia yleisohjeita? Jos viitsit vihjaista niin tiedän millä innolla lähden metsästämään... =)

• Bertta
        pikkupullero kirjoitti:

Voitko yhtään kertoa mitä kyseinen kirja on niellyt, minkä tyyppisiä ohjeita? Siis esimerkiksi tiukkoja dieettejä vai ravitsemussuosituksia myötäileviä pieniin mutta pysyviin muutoksiin kannustavia yleisohjeita? Jos viitsit vihjaista niin tiedän millä innolla lähden metsästämään... =)

"Paahtoleipäkatastrofi" ei ole oikeastan ollenkaan varsinainen laihdutusopas.

Kirjoittaja on lääkäri Pertti Mustajoki; kustantaja Duodecim, hintaa en muista, sivuja 134.

Kirjassa on monenlaista pohdintaa siitä, miten liikumme, syömme, laihdutamme; erilaisia tutkimustuloksia, ihmedieettien kritisointia ...
        Semmoinen mukava lukukokemus. Ei liian tieteellinen, ei tylsä, ei pitkäveteinen.
        Ei oikeestaan kovinkaan paljon kerro ravitsemussuosituksista, ei ole ohjeellinen eikä neuvova. Mutta pohtiva on.

Yleensäkin ahmin kaikki mahdolliset laihduttamiseen liittyvät kirjat (mihinkäs sitä lihava ahmimiseltaan pääsisi...); (niitä on perin vähän, jos ei lasketa mukaan varsinaisia ihmedieettiohjekirjoja)... Lisää kaivattaisiin lihavien/laihduttavien/laihtuneiden/lihoneiden omista kokemuksista kertovia kirjoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      38
      2181
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      64
      2032
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1930
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      388
      1670
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      103
      1641
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1464
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1092
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      967
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      75
      915
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      899
    Aihe