Hain rekrytointifirma MPS:n kautta erästä paikkaa, ja oli kyllä hakijan halveksunta huipussaan. Ensimmäinen haastettelu oli MPS:llä, eikä paikalla ollut ketään yrityksen edustajaa, ja seuraava vaihe olisi ollut koko päivän kestävät soveltuvuustestit, taas MPS:llä, jossa ei myöskään olisi tavannut yrityksen edustajaa. Olisi siis pitänyt ottaa ainakin 1,5 päivää töistä vapaata ilman että pääsee edes näkemään mahdollista tulevaa esimiestä. Mitä tämä tämmöinen on? Lehti-ilmoituksen perusteellako sitä pitäisi olla niin kiinnostunut jostain firmasta että satsaa lomapäivän testeihin vaikkei ole käynyt koko firmassa tai edes tavannut sieltä ketään? Konsultilla ei muutenkaan tuntunut olevan mitään kuvaa siitä mitä ko. työhön kuuluu, joten en tiedä mihin häntä tarvittiin kun mihinkään työaiheiseen kysymykseen ei saanut vastausta. Aivan sumeaa toimintaa. Onko tällainen tavallsita nykyään?
hakijan halveksimista MPS
9
3750
Vastaukset
- imagonpilaaja
...nykyajan työnhaku on. Hakemuksiin ei jakseta vastailla, ei soiteta vaikka luvataan ja testaillaan päiväkausia. Aikamoista hakijoiden aliarvioimista, kyllä. Olisi mukava kehittää parin päivän testisessiot myös työnantajalle. On jos jonkinlaista yrittäjää ja yleensä joutuu ottamaan ns. sian säkissä, jos jonnekin sattuu pääsemään.
- kokemusta on
Nämä maineikkaat konsulttifirmat ovat kompastelleet useammin kuin vain kerran omalta ja lähipiirini osalta, joten enää sattumaa se ei enää liene. Konsulttifirmat ajettelevat yksioikoisesti, että vain työnantajat ovat asiakkaita, eivät työnhakijat ja unohtavat siten samalla, että työnhakija saattaa olla tulevaisuudessa työnantaja, joka päättää, mistä firmasta nämä konsultointi palvelut ostetaan. Omalla kohdalla on sattunut käsittämättömiä sekaannuksia ja viivyttelyjä: laitettu väärä sähköposti väärille henkilöille, asia koski sitä kuka pääsee jatkoon ja kuka ei. Vastaukset tärkeisiin työtä koskeviin kysymyksiin on kestänyt 1-5 viikkoa, kohtelu on ollut törkeää siihen asti, kun on valittu jatkoon. Viimeiseen vaiheeseen päästäessä on pitänyt itse soittaa onko tullut valituksi vai ei, koska välitysfirmasta ei ole mitään kuulunut. Haastatteluajankohdaksi on annettu vain yksi aika, haastattelu samalla viikolla ja toisella paikkakunnalla.... Saa nähdä miten homma muuttuu, kun maine kiertää tai tulee työvoimapula (jos tulee)
- Häh?
Kyllä naurattaa lueskella tällaisten kokemattomien eemeleiden kirjoituksille. Siis näinhän se prosessi yleensä menee! Jos firma palkkaa rekrytoinnin avuksi rekrytointikonsulttifirman, niin konsultti hoitaa ensimmäiset kierrokset, ts. hakee esim. viisi-seitsemän kyvyiltään tehtävään parasta hakijaa, jotka esittelee työntekijälle. Näistä hakijoista firma sitten itse valitsee itselleen soveltuvimman. Ja jos hakijoissa ei ole ketään sopivaa, niin rekrytointikonsultti esittelee lisää hakijoita.
Ei mitään ihmeellistä! Usein konsulteilla on parempaa asiantuntemusta henkiön soveltuvuudesta kuin firmalla, jossa päätöksen saattaa tehdä henkilö, joka ei tiedä rekrytoinnista mitään.- Martti000
Kyllä nämä konsulttifirmat ovat niin pihalla asioista kuin olla vain voi. Onneksi joissakin firmoissa ihmiset nähdään työntekijöinä eikä pelkkänä massana.
- tavataan ...
Kyllä yleensä tavataan ns. työnantajan edustaja ennen kuin valitaan soveltuvuustesteihin.
Itse olen ollut mm. MPS:n vastuulla olleessa rekrytoinnissa. Ensimmäisellä kierroksella tapasin MPS:n konsultin, sitten potentiaalisen uuden työnantajan edustajan (olisi ollut tuleva esimieheni), sen jälkeen kävin soveltuvuusarvionnissa ja sen jälkeen oli lisähaastatteluja työnantajan edustajien kanssa.
Jäin miettimään, pitääkö rekrytoiva yritys ap:n tapauksessa itseään niin tumpelona rekrytoijana, että ulkoistaa lähes koko prosessin MPS:lle. Olisi kannattanut kysyä MPS:ltä, että missäs vaiheessa pääsee tapaamaan työnantajan edustajia.
Onnea ap:lle seuraavaan kertaan, ehkä silloin prosessi sujuu ns. normimeiningillä :)
- MPS haastattelu
Juu itsellä oli ihan sama homma. Varsinkin MPS:n psykologit ovat ihan kuutamolla tehtävästä ja ei muutenkaan tajua oikein mistään mitään. Ihme, että yritykset ylipäänsä luottavat vielä näihin rekrypuulaakeihin.
- Nina KKO
Mä en edes suostu menemään haastatteluun enää jos on rekryfirman kautta.
- Duunari
Sopii muistaa, että työntekijä arvostaa työnantajaansa tasan yhtä paljon kuin työnantaja työntekijäänsä.
Itse kavahdan heti jos "pomo" ei välitä. Se ei ole minun paikkani, tuskin pitkään muidenkaan.
Työpanos paskapomon ollessa kyseessä ei todellakaan ole kummoinen.
SITÄ SAA MITÄ TILAA! Ja huom! Tässä ei etsitä pomon paikkaa vaan kohtuullista käyttäytymistä esimiehen taholta. Paskaduuniakin voi vääntää, kunhan johto on asiallinen. - Hörhönen
Sain puhelinsoiton MPS:n konsultilta. Tarjosi periaatteessa työpaikkaa "kansainvälisen u-alan yrityksen palveluksessa pääkaupunkiseudulla". Tietoni olivat olleet puoli vuotta heillä ilman yhteydenottoja. Ao. päivänä suljin linkedin-profiilini ennen puhelua.
Kerroin miettiväni asiaa ja soitin seuraavana päivänä takaisin.
Konsultti ei tiennyt, oliko markkinointi-vai tuotantoyritys, palkkatasoa eikä tarkkaa sijaintia. Haku olisi yllättäen päättynyt seuraavalla viikolla, sovellustestaukset tammikuussa 2013. Liekö valinta tehty? Tietävätkö Heroldit mitä siellä puuhataan?
Niin, ja miksi viisikymppiselle soitellaan kerran 6 kuukaudessa juuri saman päivänä kun linkedin profiili suljetaan?
Käsitykseni on, että tosiasiassa selvitettiin miksi suljin profiilini ja minne olen menossa, ehkä MPS ei tiennyt mitään. Ja yllättäen oman alani hakuihin muissa rekryfirmoissa alkoi liittyä huumetestiin ja lääkärintodistuksiin liittyviä vaatimuksia mitä vastaan minulla ei ole mitään. Oliko vielä vanhan työpaikan ja riidan perua olevaa herjausta jota ystävällisesti jaettiin muihin rekryfirmoihin.
Älkää luottako MPS:ään ja sen konsultteihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?1912471Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä711222Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1785141Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa353770Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963584Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss523218Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1092924Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132558Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie562200Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191995