"Paperiteollisuus pitää kyseenalaista kärkeä sairauspoissaolotilastoissa."
"Sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja mielenterveyden häiriöt työkyvyttömyyden syynä lisääntyneet."
Aika karua tekstiä. Mikähän syynä että paperiteollisuudessa eniten noita "ongelmia". Yhtenä syynä varmasti se että ko. teollisuudessahan työpaikat monesti "periintyvät" eli jos vanhemmat töissä niin lapsikin pääsee töihin. Onko vanhempien kanssa työskentely jotenkin henkisesti raskaanpaa? Tietysti sekin että seula ei ole työpaikkoihin kovin tiukka, joten varmaan "kaikenlaisia" työntekijöitä tehtaissa haahuilee.
Miksi paperiteoll. enemmän poissaoloja?
44
2356
Vastaukset
- siitä
että työ on henkisesti rankkaa viisivuorotyötä. Yksitoikkoinen valvontatyö saattaa kuulostaa iisiltä, mutta sitä se ei ole, vaan äärimmäisen puuduttavaa.
Lisäksi työtä tehdään yhä pienemmällä henkilökunnalla.
En ole paperimies, mutta joudun työni puolesta seuraamaan heidän työskentelyään.- Vastuu
Virikkeiden ja tekemisen puute varmasti stressaavat.
Työnantajat ovat juuttuneet vakanssiajatteluun eivätkä ole ajoissa heränneet työsisällön kehittämiseen.
Vanhoillinen AY-porukka on omilla toimillaan vielä tehostanut tätä muumioitumista.
Riittävästi ja riittävän monipuolista tekemistä niin oireet vähenevät.
Työt yli perinteisten vakanssirajojen.
Lisää virikkeitä! Torkkumisen, rutiiniseurannan ja suunnittelun keskinäisiä suhteita muutettava työsisällössä!
Katsokaa Saksaa! Kaikkien intressiryhmien kannalta hyviä tuloksia.
TYÖN tuottavuus, terveys/viihtyvyys ja ennen kaikkea TOIMINNAN JATKUVUUDEN TURVAAMINEN! - Reijo
Monta muutakin alaa tekee koko ajan viisivuorotyötä.
- aatostelija
Vastuu kirjoitti:
Työnantajat ovat juuttuneet vakanssiajatteluun eivätkä ole ajoissa heränneet työsisällön kehittämiseen.
Vanhoillinen AY-porukka on omilla toimillaan vielä tehostanut tätä muumioitumista.
Lisää virikkeitä! Torkkumisen, rutiiniseurannan ja suunnittelun keskinäisiä suhteita muutettava työsisällössä!
TYÖN tuottavuus, terveys/viihtyvyys ja ennen kaikkea TOIMINNAN JATKUVUUDEN TURVAAMINEN!Kyllä Saksa on paljon edellä . Työmoraalissa.
Täällä on vaadittu tarkkaa työnjakoa ja moniosaaminen on kauhistus.
Sitten kun ollaan vain vaikkapa ruudun ääressä tuijottamassa samaa muuttumatonta kuvaa, tylsistytään.
Työnantajan vika taas kun ei ole järjestänyt... kun ei ole tehnyt sitä tai tätä.'Kyllä työn pitää olla haasteellista ja mielellään kohtuullisesti rasittavaa.
Vaihtopenkille !
Välillä toisiin hommiin. - tekee
Reijo kirjoitti:
Ja viisivuoroduuni on rankkaa hommaa. Mutta ei automaattinen selitys ole silti, että paperimiehet ovat lintsareita tai tekosairaita tai muuten vain viallisia. Tätähän sinä asennevammaisena olet heti tarjoamassa. Koskas sinä, Reijo, olet muuten lääkärin paperit saanut.
Suurimmat yksittäiset sairauspoissaoloprosentit, joihin minä olen työssäni törmännyt, löytyvät eräiden nimelta mainitsemattomien it-firmojen tiettyjen toimipisteiden toimihenkilöiden keskuudesta, joissa jatkuvat yt:t painavat päälle. - Duunari
Reijo kirjoitti:
Metalliteollisuudessa Ruukin tehtailla jossa tehdään vuorotyötä on sairaslomia 5.9% vuodessa.
- Paperi-inssi
Vastuu kirjoitti:
TYÖN tuottavuus, terveys/viihtyvyys ja ennen kaikkea TOIMINNAN JATKUVUUDEN TURVAAMINEN!Oiskohan tuota joustavaa työskentelyä yritetty työnantajien puolesta viedä jo toista kymmentä vuotta läpi. Jossain toimii paremmin, jossain ei ollenkaan. Kutakuinkin aina syy tökkimiseen on paperiliitto, joka haraa vanhoillisilla ajattelutavoillaan vastaan joka asiassa.
- Vastuu
Paperi-inssi kirjoitti:
Oiskohan tuota joustavaa työskentelyä yritetty työnantajien puolesta viedä jo toista kymmentä vuotta läpi. Jossain toimii paremmin, jossain ei ollenkaan. Kutakuinkin aina syy tökkimiseen on paperiliitto, joka haraa vanhoillisilla ajattelutavoillaan vastaan joka asiassa.
On työnantajalla.
Sitähän työnantajat yrittivät käyttää.
Tauti on vaan päässyt liian pahaksi.
Olin aikanaan töissä eräässä suurehkossa metallialan yrityksessä jossa stalinistisen pääluottamusmiehen toimesta masinoitiin jatkuvia pistelakkoja.
Yritysjohto budjetoi seuraavalle vuodelle muutaman viikon lakon seuraukset ryhtiliikkeen käynnistämisen hintana.
Paprutyönantajien menneitten vuosien selkärangattomuus on ollut maksussa jo pitkään.
- 30 vuotta alalla
Taas nähtiin "tietämys" paperialalta. Jokaisessa tehtaassa on minimiporukka ja YT-neuvottelut on arkipäivää....miten siinä testamenttaat lapsillesi työpaikan??
Omia mukuloita olen varoittanut, etteivät missään nimessä suunnittele paperiteollisuuteen tulevaisuuttaan, ei viisivuorotyö ole ihmiselle tarkoitettu.
Johan sananlaskukin sanoo:" jos työ olisi herkkua, herrathan sen tekisi"- Reijo
Kouluta ihmeessä lapsesi, mihin hommaan sitten haluavatkaan.
Aika paljon nuo duunit kuitenkin menevät suvussa. - pap
Reijo kirjoitti:
Kouluta ihmeessä lapsesi, mihin hommaan sitten haluavatkaan.
Aika paljon nuo duunit kuitenkin menevät suvussa.mitä vitun miehiä oot reijo ku morkkaat koko ajan paperialan työntekiöitä?
tuu ite tekemään kesällä 50asteen lammössä töitä ni katotaan montako tuntia jaksat tehdä töitä. - pip²
pap kirjoitti:
mitä vitun miehiä oot reijo ku morkkaat koko ajan paperialan työntekiöitä?
tuu ite tekemään kesällä 50asteen lammössä töitä ni katotaan montako tuntia jaksat tehdä töitä.Ei tuon pitäisi olla kenellekkään epäselvä, miksi täällä "paperimiehiä" morkataan. Syyhän on vain ja ainoastaan se, että "paperimiehet" vetävän herneen nenään jokaisesta väitteestä ja vihjailusta, ja sekös näitä trolleja innostaa.
Kannattaa jättää vastaamatta kaikkein pahinpaan roskaan, ja keskittyä vastaamaan sellaisiin kysyksiin, joiden takana on ajatustakin, eikä pelkkää riidan haluisuutta.
- -------------
Jokaista avointa paikkaa hakee 500 henkilöä.siinä sulle seulaa ihan riittämiin.ps.löytyy 100%:sti haluttu henkilö.
- Reijo
Satun tuntemana pari sälliä, jotka ovat talossa isukin ansiosta. Nämä kaverit ovat niitä "hiukan huonoimmilla eväillä elämään syntyneitä." Se on kyllä hyvä että saivat töitä, mutta selittääkö tuo sairaspoissaoloja?
- palkkauksen eriarvoisuus
Jos unohdetaan palkkauksen eriarvoisuus niin onko sinulla Reijo jotain hampaankolossa paperimiehiä vastaan?
Annat nimittäin äärimmmäisen kakteroituneen kuvan itsestäsi.- Reijo
Totuutta minä vain olen etsimässä. Onhan se huolestuttavaa jos jollain tietyllä alalla alkaa ns. "vintti pimetä". Etkös itse ole huolestunut?
- se hakemasi
Reijo kirjoitti:
Totuutta minä vain olen etsimässä. Onhan se huolestuttavaa jos jollain tietyllä alalla alkaa ns. "vintti pimetä". Etkös itse ole huolestunut?
Mikä on se hakemasi totuus?
Se että paperimies nauttii suurempaa palkkaa kuin moni muu huomattavasti vastuullisemmassa työssä?
Se että paperimies on vienyt naisesi?
Mikä?
Jos kerrot katkeruutesi syyn, on sinua paljon helpompi ymmärtää.
Tapa jolla hyökkäät paperimiehiä vastaan antaa saman kuvan sinusta kuin Viialainen SAK:sta.
- Kuuluu
sinun vanhemmillasi aika raskasta kasvattaa tuollaista umpiluupäätä.
- Reijo
Tuollainen hyökkääminen kertoo että sinulla kenties on noita henkisiä ongelmia jota siteerauksessa käsiteltiin.
- rerykikloo
Reiskahan on tooooosi fiksu trolli...
- Toimihenkilö
Reijo kirjoitti:
Tuollainen hyökkääminen kertoo että sinulla kenties on noita henkisiä ongelmia jota siteerauksessa käsiteltiin.
Voi olla, että olen yksi ahkerimmista poissaolijoista, mutta asiasta ei tehdä numeroa: voin järkkäillä työaikojani ja piipahdella siellä täällä, kukaan huomaa mitään eikä tietokoneella tarvitse olla hoitajaa. Poissaolot eivät pääse tilastoihin asti toisin kuin duunareilla.
Jätetäänkö tämä aihe todellakin niiden ongelmaksi, jotka ovat sen ongelmaksi kokeneet. Annetaan kaikkien duunareiden olla ihan rauhassa, koska ei ensinnäkään tiedetä heidän työstään mitään eikä onneksi jouduta tekemään tiliä kaikista poissaoloistamme.
- mie vaan
Esim. Elintarvikealalla sairauspoissaolot on 6.7% ja Energia-alalla 6.2%. Paperissa se on 6.4%.
- ei AY:lle
Eikös noissa kevään työtaisteluissa tullut esiin tämä työterveyslääkäri juttu.
Siinähän työnantaja olisi halunnut tarjota työterveyslääkäri palvelut tietyistä paikoista, mutta paperiliitto tyrmäsi tämän.
Vähän ihmetyttää miksi, kaikki työpaikat joissa itsekkin olen ollut/olen töissä on työnantajan tarjoaman työlääkäri paikat ja hyvin on toiminut.
Vai onko tässä se, että paperimiehet olisi menettänyt ne paikat joista saa helpoiten sairasloma paperit!?- Reijo
Jotenkin minusta tuntuu että perimmäinen syy on nimenomaan tuo laiskuus.
- väärin
Se on jo nykypäivää, että työnantaja tarjoaa työterveyspalveluita.
Kyse taisi olla siitä, että työnantaja ei HYVÄKSYISI mitään muuta kuin oman työterveyspalvelun sairaslomatodistuksia. Tämmöinenhän tuntuu ihan oudolta. Ikäänkuin työnantaja ei luota lääkäreiden etiikkaan tai mitä luultavammin haluaakin muodostaa etiikan itselleen sopivammaksi omilla palveluillaan.
Ei voi ihmetellä muutakuin, miksi näin? - Sairastelleen omainen
... otettiin uutinen Stora Enson työterveyspalveluiden ulkoistamisesta vastaan pienoisella kateudella siltä osin, että varmaan siellä lääkärit kuitenkin edelleenkin toimivat tehtaiden tiloissa ja ovat käytettävissä myös viikonloppuisin.
Pienessä firmassa kun ei voi olla kaikkea omasta takaa, eivätkä kaikki lääkärikeskuksetkaan palvele viikonloppuisin. Paikkakunnan terveyskeskuksen viikonloppupäivystys sijaitsee kymmenien kilometrien päässä. Hoitoa tässä haetaan eikä sairaslomaa! Viimeksi oli mm. poskiontelo- ja silmätulehdus. - Sairastelleen omainen
Sairastelleen omainen kirjoitti:
... otettiin uutinen Stora Enson työterveyspalveluiden ulkoistamisesta vastaan pienoisella kateudella siltä osin, että varmaan siellä lääkärit kuitenkin edelleenkin toimivat tehtaiden tiloissa ja ovat käytettävissä myös viikonloppuisin.
Pienessä firmassa kun ei voi olla kaikkea omasta takaa, eivätkä kaikki lääkärikeskuksetkaan palvele viikonloppuisin. Paikkakunnan terveyskeskuksen viikonloppupäivystys sijaitsee kymmenien kilometrien päässä. Hoitoa tässä haetaan eikä sairaslomaa! Viimeksi oli mm. poskiontelo- ja silmätulehdus.Tällä paikkakunnalla on otettava huomioon monta paikallista epäkohtaa, joten myös työpaikoilla tehdään omavaltaisia ratkaisuja. Joskus voi tuotantopäällikkö myöntää karenssitonta sairaslomaa (kesken päivän jos lähtee), mutta hän ei ole viikonloppuisin töissä. Viimeksi tuli siis takkiin 300 €, kun viikonloppuna sairastui vastoin käytäntöjä. En voi mitenkään uskoa, että kyseessä olisi lintsaus.
Minä olen itse kokenut pätkätyöläisenä sen, että terveyskeskussysteemi on tarkoitettu säännöllisessä päivätyössä käyville. Toinen poika saa saikkua, kun kävelee pari sataa metriä terveydenhoitajan vastaanotolle. Minä en saa edes verenpainettani mittautetuksi, koska sinne pitäisi varata aika, mutta luultavasti pätkätyöläisenä olen jo jossain töissä siinä vaiheessa, kun vastaanotolle pääsisi. Monta vuotta on jo minuakin hoidettu "etänä" reseptejä uusien ... Kesällä tietysti otetaan pakillinen verta eikä siitä sen kummempaa ratkaisua löydy.
Tämä meni jo hieman aiheesta sivuun, mutta minulle on aivan turha tulla tarjoilemaan mitään johtopäätöksiä työntekijöiden poissaoloista kovin heppoisten tietojen perusteella. Jos joku joskus pelkän harmistuksen vuoksi olisi pois, niin en sitäkään ihmettelisi. Itse olisin karenssin jälkeen kyllä luultavasti useamman päivän pois ... - pap
Reijo kirjoitti:
Jotenkin minusta tuntuu että perimmäinen syy on nimenomaan tuo laiskuus.
lopetakko ton paskan jauhaamisen ny jo kokonaan ja mee itkee tonne lähihoitajien kanssa.
mitä ite teet vai etkö tee enää yhtään mitään? oletko kenties sossupummi - Reijo
pap kirjoitti:
lopetakko ton paskan jauhaamisen ny jo kokonaan ja mee itkee tonne lähihoitajien kanssa.
mitä ite teet vai etkö tee enää yhtään mitään? oletko kenties sossupummiToimihenkilö perusteollisuusalalta. Minä kirjoitan vain ja ainoastaan totta. Voi joskus satuttaa, mutta olisitte kiitollisia että joku kertoo teille asioiden oikean laidan.
- pap
Reijo kirjoitti:
Toimihenkilö perusteollisuusalalta. Minä kirjoitan vain ja ainoastaan totta. Voi joskus satuttaa, mutta olisitte kiitollisia että joku kertoo teille asioiden oikean laidan.
ookko ottanu huomioon et paperitehtaissa työntekiöitten keski-ikä on aika korkea
yks työ kaveri tuli kerran töihin vaikka lonkka oli murtunu onko se laiskuutta?
et pitäisitkö jo turpas pikkuhiljaa kiinni:) - Reijo
pap kirjoitti:
ookko ottanu huomioon et paperitehtaissa työntekiöitten keski-ikä on aika korkea
yks työ kaveri tuli kerran töihin vaikka lonkka oli murtunu onko se laiskuutta?
et pitäisitkö jo turpas pikkuhiljaa kiinni:)En ole tilastomies. Nuo ovat julkisia tilastoja, joten kai niitä on uskottava.
Kova kaveri sulla.
- anssi.
Teollisuus paikkakunnilla on trodettu esimerkiksi dysfasiaa enemmän, kuin muualla. Ja etenkin niillä paikkakunnilla, joissa on paperiteollisuutta. Tuolla toisella palstalla yksi väitti, että Suomessa on 250000 oireilevaa. Kuinka paljon maksaa poistaa haitta. Nyt asiaa hoidetaan pillereillä, mutta ainoastaan niiltä, kenelle on tehty diagnoosi jo lapsena. Oulun seudulla ainoastaan on lähdetty tekemään vanhemmillekin neuroloogisia tutkimuksia. Kuinka moniu työtön voitaisiin parantaa, jos asia otettaisiin vakavasti. Kaikki eivät ole laiskoja. Osa haaveilee siksi, että ei ole keskittymis kykyä.
- suljetaan
niin ihmiset alkavat tervehtyä. Muutenkin ne luonnonraiskauslaitokset pitäisi pistää kiinni.
- Sairastelleen omainen
Viimeistään koulussahan nämä tietysti tulisi seuloa, mutta vielä tänä päivänäkin vältellään erilaisten oppimisen vaikeuksiin liittyvien diagnoosien tekemistä. Syinä voi olla esim. leimautumisen pelko sekä yksinkertaisesti se, että ei ole tarjolla mitään erityisopetuksellista toimenpidettä, jolla ongelma ratkaistaisiin. Lääkkeiden syöttämistä esim. vaikeasti tarkkavaisuus- ja käytöshäiriöisille ADHD-lapsillekin pidetään usein äärimmäisenä toimenpiteenä.
Minä en yhdistäisi näitä ongelmia yhtään enempää paperitehtaisiin kuin siltä osin, että perinteisesti sellaiset henkilöt, joilla ei ole "lukupäätä" ovat hakeutuneet ns. duunariammatteihin. Tähän on kyllä pitkin historiaa koulussakin kiinnitetty huomiota, vieläpä niin, että jonkun niihin ammatteihin pitäisi mennä. On toki myös oppijan itsensä kannalta huomattavasti tuhoisampaa, jos oppimisvaikeuksista kärsivä henkilö joutuu vasten tahtoaan opiskelemaan jonkin hänelle sopimattoman ammatin, joten tämähän on ollut monissa tapauksissa luonnollinen kehityskaari ja kaikinpuolinen etu.
Oppimisvaikeuksista kärsivät henkilöt eivät ole ollenkaan laiskoja - monet päinvastoin yliaktiivisia. Heitä on ehkä joskus pidetty (ja pidetään valitettavasti edelleenkin) koulussa laiskureina, jotka eivät lue tarpeeksi, koska on kuviteltu, että heidän vaikeutensa todellakin johtuvat lukemattomuudesta. Tähän kohtaan ehkä joissain tapauksissa kaipaisi sitä diagnostisointia, että lapsi vapautettaisiin turhista jopa ammattilaisten luomista paineista.
Amerikassa meidät kaikki määritellään ns. TAB-ihmisiksi (temporarily able-bodied) eli olemme vain tilapäisesti kykeneviä toimintoihin, jotka iän tai jonkin muun seikan mukana meillä kaikilla heikkenevät. Paperimiesten sijaan meidän jokaisen kannattaisi kyseenalaistaa tosiaankin oma kyvykkyytemme työntekoon ja kuinka sitä parannettaisiin: minä ainakin olen joutunut jo hankkimaan lukulasit itselleni, mutta vielä ei ole työnantajan tarvinnut mitenkään muuttaa tehtävänkuvaani. Jos minulle tulisi aikuisiän lukihäiriö (sellaistakin sattuu), joutuisin ilman muuta luopumaan nykyisestä ammatistani kielenopettajana.
Minä pitäisin keskustelua lähinnä yhteiskunnallisena ongelmana: koulussa "laiskat" paperimiehet ovat päässeet liian hyville palkoille. Voin kertoa, että koulussa on parantamisen varaa, mutta esim. minulla ei ole mitään oikeutta vaatia paperimiehiltä palkkaa pois. Myöskään en ole estänyt omaa lastani pääsemästä duunariammattiin ja minua akateemisesti koulutettua paremmille palkoille.
Oma lapsenikin on "laiska", koska sanoi, ettei jaksa lukea ainakaan lukion ruotsia - eikä kyllä juuri mitään peruskoulun ruotsistakaan osaa. Sehän on toki vain minun häpeäni ... Sairastelleen omainen kirjoitti:
Viimeistään koulussahan nämä tietysti tulisi seuloa, mutta vielä tänä päivänäkin vältellään erilaisten oppimisen vaikeuksiin liittyvien diagnoosien tekemistä. Syinä voi olla esim. leimautumisen pelko sekä yksinkertaisesti se, että ei ole tarjolla mitään erityisopetuksellista toimenpidettä, jolla ongelma ratkaistaisiin. Lääkkeiden syöttämistä esim. vaikeasti tarkkavaisuus- ja käytöshäiriöisille ADHD-lapsillekin pidetään usein äärimmäisenä toimenpiteenä.
Minä en yhdistäisi näitä ongelmia yhtään enempää paperitehtaisiin kuin siltä osin, että perinteisesti sellaiset henkilöt, joilla ei ole "lukupäätä" ovat hakeutuneet ns. duunariammatteihin. Tähän on kyllä pitkin historiaa koulussakin kiinnitetty huomiota, vieläpä niin, että jonkun niihin ammatteihin pitäisi mennä. On toki myös oppijan itsensä kannalta huomattavasti tuhoisampaa, jos oppimisvaikeuksista kärsivä henkilö joutuu vasten tahtoaan opiskelemaan jonkin hänelle sopimattoman ammatin, joten tämähän on ollut monissa tapauksissa luonnollinen kehityskaari ja kaikinpuolinen etu.
Oppimisvaikeuksista kärsivät henkilöt eivät ole ollenkaan laiskoja - monet päinvastoin yliaktiivisia. Heitä on ehkä joskus pidetty (ja pidetään valitettavasti edelleenkin) koulussa laiskureina, jotka eivät lue tarpeeksi, koska on kuviteltu, että heidän vaikeutensa todellakin johtuvat lukemattomuudesta. Tähän kohtaan ehkä joissain tapauksissa kaipaisi sitä diagnostisointia, että lapsi vapautettaisiin turhista jopa ammattilaisten luomista paineista.
Amerikassa meidät kaikki määritellään ns. TAB-ihmisiksi (temporarily able-bodied) eli olemme vain tilapäisesti kykeneviä toimintoihin, jotka iän tai jonkin muun seikan mukana meillä kaikilla heikkenevät. Paperimiesten sijaan meidän jokaisen kannattaisi kyseenalaistaa tosiaankin oma kyvykkyytemme työntekoon ja kuinka sitä parannettaisiin: minä ainakin olen joutunut jo hankkimaan lukulasit itselleni, mutta vielä ei ole työnantajan tarvinnut mitenkään muuttaa tehtävänkuvaani. Jos minulle tulisi aikuisiän lukihäiriö (sellaistakin sattuu), joutuisin ilman muuta luopumaan nykyisestä ammatistani kielenopettajana.
Minä pitäisin keskustelua lähinnä yhteiskunnallisena ongelmana: koulussa "laiskat" paperimiehet ovat päässeet liian hyville palkoille. Voin kertoa, että koulussa on parantamisen varaa, mutta esim. minulla ei ole mitään oikeutta vaatia paperimiehiltä palkkaa pois. Myöskään en ole estänyt omaa lastani pääsemästä duunariammattiin ja minua akateemisesti koulutettua paremmille palkoille.
Oma lapsenikin on "laiska", koska sanoi, ettei jaksa lukea ainakaan lukion ruotsia - eikä kyllä juuri mitään peruskoulun ruotsistakaan osaa. Sehän on toki vain minun häpeäni ...Aikoinaan olin erityisluokan (dyssin) tilaisuudessa. Siellä puhui eräs henkilö dysfasia liitosta. Hän kertoi tämän teollisuus paikkakunnan yhteyden. Minä uskon vahvasti siihen. Eräs nainen joka tekee tutkimusta puheenhäiriöistä kertoi minulle saman asian. Muista, että puhun alueella asuvista. En tehtaalla pelkästään työssä kävijöistä. Lääkärin kommentti oli, kun kysyin uravalintaa häneltä. Nämä henkilöt hakeutuu tiedostamattaan sellaisiin ammatteihin, joissa pärjäävät. Tai sitten heidät ohjataan. Ne, jotka hakeutuvat väärään ammattiin tippuvat kyllä pois, tai tekevät hirveästi työtä. Samalla, kun näillä on huono keskittymis kyky, niin näillä on suuri tarve tarkastella itseään. Monesti he eivät suvaitse itsessään poikkeavuuksia ja siten ovatkin erittäin tunnollisia työssään.
- Sairastaneen omainen
anssi.p kirjoitti:
Aikoinaan olin erityisluokan (dyssin) tilaisuudessa. Siellä puhui eräs henkilö dysfasia liitosta. Hän kertoi tämän teollisuus paikkakunnan yhteyden. Minä uskon vahvasti siihen. Eräs nainen joka tekee tutkimusta puheenhäiriöistä kertoi minulle saman asian. Muista, että puhun alueella asuvista. En tehtaalla pelkästään työssä kävijöistä. Lääkärin kommentti oli, kun kysyin uravalintaa häneltä. Nämä henkilöt hakeutuu tiedostamattaan sellaisiin ammatteihin, joissa pärjäävät. Tai sitten heidät ohjataan. Ne, jotka hakeutuvat väärään ammattiin tippuvat kyllä pois, tai tekevät hirveästi työtä. Samalla, kun näillä on huono keskittymis kyky, niin näillä on suuri tarve tarkastella itseään. Monesti he eivät suvaitse itsessään poikkeavuuksia ja siten ovatkin erittäin tunnollisia työssään.
Lukiohäiriöhän toki toisinaan periytyy, mutta minä en aio käyttää elämääni sen odotteluun, että milloin se minussa puhkeaa, onko lapsissa jo puhjennut jne... Koska tiedän, että sitä on suvussa, niin olen ehkä ollut tavallista huolellisempi sen suhteen, ettei lapsille muodostuisi turhaa stressiä opintojensa vuoksi. Tämä johti myös ulkomaille muuttamisen haluttomuuteen aikoinaan.
Mielestäni olisi epäeettistä ennustaa kenenkään työelämässä selviytymistä suuntaan taikka toiseen koulussa ilmenevien oppimisvaikeuksien perusteella. Olisi oikein viisasta, jos kaikki hakeutuisivat ammatteihin, joissa pärjäävät - kuten itsekin totesit. Kyllä lukihäiriöön liittyy olennaisesti sen ilmeneminen vaikeutena kielellisessä suoriutumisessa.
Kuten sanottua, minulla olisi tie pystyssä lukiohäiriöisenä omassa ammatissani kielenopettajana. Ainakin yksi kollega on minulle kertonutkin, kuinka hänelle on iän ja hälyn sekä jatkuvan työn keskeyttämisen myötä tullut kielellisiä "häiriöitä", jotka vaikeuttavat työtä. Tämä kehitys voisi hänellä johtaa esim. varhaiseläkkeelle.
Ihminen on perimänsä ja ympäristönsä muokkaama kokonaisuus. Työympäristö kaikkinensa on ratkaisevassa osassa työssä pärjäämisen ja viihtymisen kannalta. Minä en edelleenkään ymmärrä, että mitä hyötyä on tästä jonkin teollisuuspaikkakunnan dysfasia-tutkimuksen julkaisemisesta pelkästään. Jos on löytynyt yhteys, niin silloinhan pitäisi miettiä, että mitä aiotaan tehdä esim. lasten kuntoutuksen suhteen, jotta heidän opintiensä olisi tasaisempi? - Sairastelleen omainen
Luin sinun kommenttejasi koskien "äidit & isät" -palstan keskusteluja. Sinulla ei enää pitäisi oman lapsesi suhteen olla kyse ensijärkytyksestä, jolloin syyllistä on luonnollista etsiä jostain. Toteat itsekin, että perimää on.
Esim. dysfasialiiton nettisivulla annetaan mielestäni virheellinen kuva siitä, että kyse olisi jotenkin voittopuolisesti sikiöaikaisista vaurioista. Itse puhuisin alttiudesta, joka johtuu jostain: minullakin olisi voinut raskausaikana olla liiallinen testosteroinitaso, josta johtuen lapseni on vasenkätinen, mikä puolestaan on yhteydessä mahdollisuuteen, että jne... Pedagogisessa mielessä minulle on riittänyt tieto, että aivotoiminta erityisesti tällä lapsella voi olla poikkeavaa - myös myönteiseen suuntaan.
Koska olet kovasti itse osallistunut lapsesi kuntoutukseen ja koulunkäyntiin, niin on luonnollista, että haluat nyt auttaa muitakin ja viedä tätä asiaa eteenpäin. Syyllisten etsiminen ei vain taida siinäkään auttaa. Olet varmaan parhaimmillasi saadessasi neuvoa ja tukea toisia. Ja mahdollisesti poliittisen vaikuttamisen kautta voit omassa kunnassasi edistää asioita.
Laitanpa tähän vielä yhden linkin, josta voi kysellä erityisopetuksen asiantuntijoilta neuvoja:
http://www.vep-palvelu.fi/asiantuntija.html
Työyhteisössä ehkä keskeisimpiä asioita on kenen tahansa kannalta juuri tuo yhteenkuuluvaisuuden tunne sekä se, että voi vaikuttaa omiin asioihinsa eli elämänhallinta myös työn osalta. - Sairastelleen omainen
anssi.p kirjoitti:
Aikoinaan olin erityisluokan (dyssin) tilaisuudessa. Siellä puhui eräs henkilö dysfasia liitosta. Hän kertoi tämän teollisuus paikkakunnan yhteyden. Minä uskon vahvasti siihen. Eräs nainen joka tekee tutkimusta puheenhäiriöistä kertoi minulle saman asian. Muista, että puhun alueella asuvista. En tehtaalla pelkästään työssä kävijöistä. Lääkärin kommentti oli, kun kysyin uravalintaa häneltä. Nämä henkilöt hakeutuu tiedostamattaan sellaisiin ammatteihin, joissa pärjäävät. Tai sitten heidät ohjataan. Ne, jotka hakeutuvat väärään ammattiin tippuvat kyllä pois, tai tekevät hirveästi työtä. Samalla, kun näillä on huono keskittymis kyky, niin näillä on suuri tarve tarkastella itseään. Monesti he eivät suvaitse itsessään poikkeavuuksia ja siten ovatkin erittäin tunnollisia työssään.
Tästä ketjusta poistettiin sinun viestisi, mutta vastaan siihen silti:
Luin sinun kommenttejasi koskien "äidit & isät" -palstan keskusteluja. Sinulla ei enää pitäisi oman lapsesi suhteen olla kyse ensijärkytyksestä, jolloin syyllistä on luonnollista etsiä jostain. Toteat itsekin, että perimää on.
Esim. dysfasialiiton nettisivulla annetaan mielestäni virheellinen kuva siitä, että kyse olisi jotenkin voittopuolisesti sikiöaikaisista vaurioista. Itse puhuisin alttiudesta, joka johtuu jostain: minullakin olisi voinut raskausaikana olla liiallinen testosteroinitaso, josta johtuen lapseni on vasenkätinen, mikä puolestaan on yhteydessä mahdollisuuteen, että jne... Pedagogisessa mielessä minulle on riittänyt tieto, että aivotoiminta erityisesti tällä lapsella voi olla poikkeavaa - myös myönteiseen suuntaan.
Koska olet kovasti itse osallistunut lapsesi kuntoutukseen ja koulunkäyntiin, niin on luonnollista, että haluat nyt auttaa muitakin ja viedä tätä asiaa eteenpäin. Syyllisten etsiminen ei vain taida siinäkään auttaa. Olet varmaan parhaimmillasi saadessasi neuvoa ja tukea toisia. Ja mahdollisesti poliittisen vaikuttamisen kautta voit omassa kunnassasi edistää asioita.
Laitanpa tähän vielä yhden linkin, josta voi kysellä erityisopetuksen asiantuntijoilta neuvoja:
Työyhteisössä ehkä keskeisimpiä asioita on kenen tahansa kannalta juuri tuo yhteenkuuluvaisuuden tunne sekä se, että voi vaikuttaa omiin asioihinsa eli elämänhallinta myös työn osalta. - anssi.
Sairastelleen omainen kirjoitti:
Tästä ketjusta poistettiin sinun viestisi, mutta vastaan siihen silti:
Työyhteisössä ehkä keskeisimpiä asioita on kenen tahansa kannalta juuri tuo yhteenkuuluvaisuuden tunne sekä se, että voi vaikuttaa omiin asioihinsa eli elämänhallinta myös työn osalta.Kiitos linkistä. Minusta on kehittävää saada keskustella aina sellaisten kanssa, joilla on tietoa. Ja nimenomaan jakaa sitä toisten kanssa. Poistin viestin itse.
- Paperimies itsekkin
Syy on mielestäni aika selvä. Monissa pienemmissä firmoissa ja muilla aloilla lorvijat heitetään aika pian pihalle, paperitehtaissa työnantaja maksaa näille palkan kotiin, kun pihalle heitto ei pap.liiton kanssa laadituujen sopimusten mukaan ansiosta ole käytännössä mahdollista.
Nämä lorvijat vievät sitten työt kunnon työntekijöiltä, pilaavat maineen ja rasittavat työkavereita, kun koko ajan pitää olla jotain tuuraajaa opastamassa. Näin se menee...- jore
Pääsi on paperia.
- -pete-
Paperitehtaassa töissä olevana ja aika kauan asiaa seuranneena tulee mieleen vain yksi pointti
pap.tm sairasteluihin....... ainoastaan ja vain ikärakenne,olen ollut kahdella eri tehtaalla töissä ja keski-ikä molemmissa yli 45v joten ne
nuoret ja raavaat puuttuvat lähes täysin.
Porukasta suurin osa on yli 50:siä ja tällä iällä tuppaa nuo vaivat vaan pahenemaan ( selkä,
nivelet ja sydän)joten eiköhän olisi parempi olla jankuttamatta joutenpäiväistä- Ymmärrettävää
kun ikääntyneet, ylipainoiset ukot vetävät ikävystyneinä sätkää posket lommolla pitkin työskentelyaluettaan.
Voikkaan kone 17. - parempi
Ymmärrettävää kirjoitti:
kun ikääntyneet, ylipainoiset ukot vetävät ikävystyneinä sätkää posket lommolla pitkin työskentelyaluettaan.
Voikkaan kone 17.että koko paperiteollisuus loppuu Suomesta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1202239Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n552174Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501865EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt61402Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan761393- 941377
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191161Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311140Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men621123- 68979