Vainoharhoja liikkeellä?

Tähän väliin...

Aivan pakko tähän väliin heittää kommentti/kysymys, että mihin helkkariin tuo ihmisten ajatusmaailma on oikein menossa. Kauhea murina, mitä työkkärissä lukee papereissa eikä välitä koskaan töitä, joku aina kertoilee NAUHOITTAVANSA keskusteluja ym. ym. huvittavaa...

Jos nyt kuitenkin pohditaan kylmät faktat:

1) Työkkäri on jo viimeistään koko 2000-luvun ollut paikka, jonka kirjoilla ollaan silloin kun työtä ei ole.
JOKAINEN tietää, että ei kyseessä mikään työnvälitys se ei todellakaan ole. Jotain velvoitteita työkkärin suuntaan ajoissa kun vain hoitaa ja pitää lafkan tyytyväisenä niin sillähän siitä selviää. Miksi siis otetaan kauheata pulttia siitä mitä tiedoissa lukee, kuten joku kirjoittikin aiemmin niin eiväthän nuo työvoimatoimiston tiedot missään näy. Sillä sitten taas ei ole mitään väliä, mitä siellä lukee. Korkeintaan vaikuttaa johonkin muutaman kuukauden työllistämispätkien suuntaamiseen.

2) Puhutaan, että työkkärissä on a ja b -luokan kansalaisia. Nii-in...? Jokainen tarpeeksi pitkään työttä ollut on b-luokan kansalainen, minä tiedän sen ja jokainen muukin sen tietää. Mitä siis silläkään on merkitystä miten nyt kukakin siellä kategorioidaan. Jos itse hankit työpaikan tai edes menet juttusille vain työkkärin sivuilla olevaankin tai itse hankittuun hommaan niin sillä ei ole mitään merkitystä millainen on työkkärin silmissä. Ei työkkäristä mitään todistusta tarvitse samallatavoin kuin poliisilta rekisteriotetta jos menee tiettyihin hommiin. Työkkärin aika/rooli päättyy kun töitä tulee eteen ja piste.

Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa, kun opiskelujen jälkeen olin 1,5 vuotta työttömänä tai ihan pienissä osa-aikahommissa satunnaisesti. Työkkärin rooli oli, että siellä välillä kävin, täytin lappuja, hain itse työtä ja muutamaan kertaan sanoin aika topakastikin tädille joka ei tuntunut ymmärtävän asioita. Käytännössä minulle tuona aikana otettiin kerran yhteyttä: Lankapuhelimeen soitettiin ja kysyttiin onko kännykkänuemeroni muuttunut kun ei saa yhteyttä (operaattoripäässä vika). Ja siis siinä oli saldo 1,5 vuodessa kontakteissa:)

Jokainen tietää nuo faktat niin miksi ihmeessä nostaa verenpainettaan turhilla mussutuksilla. Lukee siellä varmaan omalla kohdallanikin vaikka mitä kun oletan kyllä jossain vaiheessa taas ainakin hetkeksi "asiakkaaksi" meneväni, mutta siinähän kirjoittavat. Toisaalta huvittavaa, että miksi sitten virkailijat näkevät vaivaa heittääkseen papereille mitä sattuu. JOS siis on totta kaikki tuo mitä on kirjoiteltu.

Eli jos omallakohdallani lukee esim. ei koulutusta niin so? Työkkäri ei minulle kuitenkaan paikkaa tarjoa niin lukekoon siellä mitä nyt sitten ovat päättäneet kirjoitella.

8

579

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä on väliä

Jos tiedoissa on vaikka terveyteen, rotuun, ym.viittaava epämääräinen tieto-se vaikuttaa heti siihen, mitä sulle tarjotaan mitä ei!!

Tietoja saavat yhteistyötahot ja jos työnanatja lukee tiedoista jotain epämääräistä, ei ainakaan häntä kutsu haastatteluun ym.

Romaneilta jää työ/koulutustilaisuuksia ohi, vaikka niihin haluaisivatkin, jos tiedoissa lukee "romani", iha taatulla ei tule ensimmäiseksi valituksi, vaikka olisi koulutettukkin.Kaikkien romanien nimi ei kieli rotua.

Itselläni tosiaankin puuttui peruskoulun jälkeen kaikki koulutukset!! Tiettyjen seulojen kautta tehdyt hakulistat jättävät tämmöiset näkemättä...

Ei palvele kenekään etua, jos tiedot ovat mitä sattuu.Sitäpaitsi, kuka haluaa itsestään paskaa puhuttavan, saati kirjattavan.

• tarkemmin lukenut

Kukapa nyt haluaa itsestään skeidaa heitettävän mutta et tainnut itse lukea tuota tekstiä erityisen tarkasti.

Kirjoittajahan juuri tuota sanoi, että kaikki tietävät ettei työkkäri todellakaan tarjoile mitään muuta kuin tarpeettomia kursseja ja joutavia harjoitteluja tai työllistyspaikkoja. Pointti siis oli ettei sieltä kotiin soitella oikeista töistä. Itse kun taas paikkoja haet niin eivät työnantajat minnekään työkkäriin soittele ja kyseli millainen tämä kaveri on, vaan kyllä sitä soitetaan ex-työpaikkaan tms.

Työkkäri kun ei koskaan tarjoa mitään fiksua muutenkaan niin itsekin samaa mieltä että siinähän kirjoittavat tietoihinsa mitä tahtovat jos se jollekulle hyvän mielen tekee.

• Hihhihhii

"tieto vaikuttaa heti mitä sulle tarjotaan mitä ei!!

Tietoja saavat yhteistyötahot ja jos työnanatja lukee tiedoista jotain epämääräistä, ei ainakaan häntä kutsu haastatteluun ym."

Suoraa lainausta omasta tekstistäsi. Kysynpä nyt vanhana ja viisaana jotta mitäpäs sellaisia yhteistyötahoja työkkärillä on jotka tarjoavat mitään muuta kuin ilmaista harjoittelua? Oletko milloin viimeksi kuullut jonkun saaneen työkkäristä oikean työtarjouksen oikeasta työpaikasta ja koskas on niin käynyt viimeksi itsellesi. Siitähän tuossa justaansa puhutaan että ne paikat mitä työkkäri tarjoaa=jonninjoutavuutta. Pisimmillään olen itse ollut 3 vuotta työttömänä ja eipä kuulunut "yhteistyötahoilta" mitään...Itse jokaisen haastattelupaikan sain hankkia lukuunottamatta jotain ilmaisia harjoitteluun tunkemisyrityksiä jotka niukin naukin sain väisteltyä eri tekosyillä.

• Kyllä on väliä
        Hihhihhii kirjoitti:

Tietoja saavat yhteistyötahot ja jos työnanatja lukee tiedoista jotain epämääräistä, ei ainakaan häntä kutsu haastatteluun ym."

Suoraa lainausta omasta tekstistäsi. Kysynpä nyt vanhana ja viisaana jotta mitäpäs sellaisia yhteistyötahoja työkkärillä on jotka tarjoavat mitään muuta kuin ilmaista harjoittelua? Oletko milloin viimeksi kuullut jonkun saaneen työkkäristä oikean työtarjouksen oikeasta työpaikasta ja koskas on niin käynyt viimeksi itsellesi. Siitähän tuossa justaansa puhutaan että ne paikat mitä työkkäri tarjoaa=jonninjoutavuutta. Pisimmillään olen itse ollut 3 vuotta työttömänä ja eipä kuulunut "yhteistyötahoilta" mitään...Itse jokaisen haastattelupaikan sain hankkia lukuunottamatta jotain ilmaisia harjoitteluun tunkemisyrityksiä jotka niukin naukin sain väisteltyä eri tekosyillä.

Mulle on tarjottu/tiedotettu työpaikoista, vakituisista sellaisista.Muutin uudelle paikkakunnalle ja viikon kuluessa sain tiedon vapaana olevasta paikasta-se työsuhde kesti 11vuotta. Vakituisia tai "jatkuvia" ovat olleet sen jälkeisetkin paikat, itse olen niistä syystä tai toisesta luopunut. Työministeriön kanssa olevia yhteistyötahoja on nykyisin paljonkin=tiedoksianto velvollisuus kulkee monellekkin taholle, mikäli nämä sinusta tietoja tahtovat.

Ettepä näköjään ota asioista selvää?

Jos työnantaja saa tietää että olet ollut työvoimatston asiakas, voivat kysellä sieltäkin jotain. Olen itse ollut työssä, jossa jouduin tiedustelemaan hakijan koulutusta ym.-karsimme haastateltavien joukkoa.

• tarjota
        Hihhihhii kirjoitti:

Harvoin työvoimatoimistosta tarjotaan työpaikkaa, mutta tiedätkö kuinka monelle he ovat tietojasi lähettäneet?

Oletko ajatellut tilannetta, jossa työvoimatoimisto on lähettänyt hakijan tiedot syystä tai toisesta työnantajalle ja työnhakija itse yrittää hakea kyseisestä työpaikasta töitä ihan toisenlaisella koulutuksella ja työkokemuksella.

Ihmisillä on taipumus pitää viranomaisten rekistereitä luotettavempina kuin yksittäisen ihmisen väittämiä. Tottakai tietojen erilaisuus aiheuttaa ihmetystä ja todennäköisin diagnoosi on hakijan mielenterveydelliset ongelmat eli hakija karsitaan välittömästi.

...tai näin ainakin minä tekisin.

• Työmarkkinatukimies
        tarjota kirjoitti:

Harvoin työvoimatoimistosta tarjotaan työpaikkaa, mutta tiedätkö kuinka monelle he ovat tietojasi lähettäneet?

Oletko ajatellut tilannetta, jossa työvoimatoimisto on lähettänyt hakijan tiedot syystä tai toisesta työnantajalle ja työnhakija itse yrittää hakea kyseisestä työpaikasta töitä ihan toisenlaisella koulutuksella ja työkokemuksella.

Ihmisillä on taipumus pitää viranomaisten rekistereitä luotettavempina kuin yksittäisen ihmisen väittämiä. Tottakai tietojen erilaisuus aiheuttaa ihmetystä ja todennäköisin diagnoosi on hakijan mielenterveydelliset ongelmat eli hakija karsitaan välittömästi.

...tai näin ainakin minä tekisin.

Juuri toi risoo, kun kaikki työlliset luulee että työttömille tarjotaan töitä.

Ei tarjota.

Nekin työvoimatoimiston lähettämät työhönosoitukset ovat yleisesti haussa ja ne löytyvät MOL:n sivuilta.

Nuo työhönosoitukset vain ovat virkailijan etsimiä, mutta harvoin ovat olleet minulle sopivia, etsin mieluummin itse paikat koska tiedän mitä osaan ja pystyn tekemään.

Äsken (16:17) lähetin taas hakemuksen sähköpostilla, löysin paikan MOL:n sivuilta.

• mieltä..

Miksi työvoimatoimistoja yleensä tarvitaan?

Pelkän aika ajoin tehtävän ilmottautumisen voi tehdä kelalle toimitettavan hakemuksen yhteydessä.

Sinulta jäi huomioimatta, että aihetta valituksiin tulee työvoimavirkailijoiden toiminnasta ja käytöksestä. Ei siitä, mitä laissa lukee - itse asiassa, mikäli työvoimatoimistot toimisivat lain laatijan tarkoittamalla tavalla ja noudattaisivat heille annettuja ohjeistuksia - mitään aihetta valituksiin ei olisi.

Vaikka kukaan ei ole vielä iskenyt sinua kirveellä - ei se tarkoita ettei yhtään ihmistä olisi isketty kirveellä.

• Tässä yksi esimerkki

Työkkäri on usein olevinaan oikeassa ja asiakas valehtelee, jos niikseen.Sukulaisnainen sai kyselyn, miksei ole hakeutunut jollekkin kurssille, tämähän oli yllätys, sillä moista postia ei kuuna päivänä ollut hälle tullut.

Työkkärissä sanottiin että niinhän aina selitätte-tt lautakuntaan ja karenssia.Alkoi oikeusprosessi, jonka voitti työtön! Oli mutkainen taival, mutta lopuiksi moitteen sai ao virkailija ja karenssi peruutettiin. Ko.nainen oli nimittäin ahkeraan hakenut kaikki tarjotut kurssit ja yrittänyt todella työllistää itseään. Vanhempi ihminen(yli 50v) jolla iltatähti hoidettavanaan ei välttämättä kuitenkaan käy niin hyvin kaupaksi työmarkkinoilla:/

Ja työnantajille lähetetään listoja mahdollisista ehdokkaista, jollet ole tehnyt luovutuskieltoa tiedoistasi.Mutta tietosuoja tihkuu silti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      163
      5015
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      20
      3611
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      164
      3426
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      38
      2927
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      108
      2689
    6. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      28
      2058
    7. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1905
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      12
      1824
    9. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      155
      1522
    10. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1512
    Aihe