Sävelkorkeudesta

orakake

Täällä on aiemmin (ainakin sivulla 3,varmaan muitakin on) käyty keskustelua sävelkorkeudesta/ transponoinnista. Ainakin osa tietää, mutta tietääkö kaikki asiasta kiinnostuneet, että myös omaa "sävelkorkeuttaan" pystyy muuttamaan. Ei päivässä eikä kahdessa, mutta vähän niin kuin "pattia" kasvatetaan punttisalilla, vähän kerrassaan ja väsyttämällä. Parina kolmena iltana viikossa kun vähän rääkkää äänihuulia ja koittaa kirkua pari biisiä vähän ylempää kuin pystyy, alkaa muutaman viikon päästä huomata tuloksiakin. Tässäkin pätee varmaan sama viisaus kuin monessa muussakin asiassa, eli kohtuus kaikessa. Jos alkaa liian kovan rääkin, voi olla ettei kohta tule ääntä ollenkaan. En tiedä toimiiko matalassa päässä samoin, voisi kuvitella että toimii. Itse olen saanut yläpäätä hilattua ylöspäin useamman sävelaskeleen viimeisen kolmen vuoden aikana. Harmi vaan ettei tullut aikoinaan laitettua ylös mistä aloittelin.
Selväähän on että tuollainen harjoittelu kannattaa varmaankin ihan säälistä muita kohtaan tehdä kotioloissa, eikä yleisillä paikoilla. Onneksi itselläkin on hyvin äänieristetty kellari, jossa voi rauhassa päästellä minkälaisia ääniä vaan tahtoo, muuten saattaisi valkotakkiset vierailla vähän turhan useasti.

9

1806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jope

huomannut saman asian. En tosin kolmea askelta vaan ehkä kaksi. Itsekin huomasin asian ihan yllättäen kun unohdin transponoida. Muutoksen huomaa myös siitä, että laulaminen on helpompaa ja ääni soi puhtaammin myös siltä korkeudelta, josta alkuaikoina ei edes pystynyt laulamaan. Itse olen laulanut noin puolitoista vuotta keskimäärin tunnin, pari viikossa.

• Vielä Vanhempi Vetäjä

Olenkin jo odottanut, kuka ottaisi keskustelun aiheeksi oman "sävelkorkeuden"
      Aikoinaan meille tuli bändini kanssa ohjelmistoharkintaan sellaiset kuin Tauskin Sinä Vain, Pepe Willbergin Aamu, Jari Sillanpään Auringonnousu ja Juhani Markolan biisejä...yms.
      Yritin niitä alkuun tulkita alkuperäiseltä korkeudelta. Ei onnistunut.
      Sävellajia laskemalla, kappaleet eivät vain mielestäni istuneet minun tulkittavakseni.

Aloitin harjoittelun oman ääneni "sävellajin" muuttamiseen...kannatti.
      Nyt noi ja vastaavat "vintillä liikkuvat" biisit kuuluvat ohjelmistoomme ja alkuperäisellä sävelkorkeudella!

En olisi uskonut millaisia äänivaroja tällaisella "vanhalla pierulla" oli äänihuulten kätköissä. (Olen jopa vähän ylpeä itsestäni...kehu, kehu..."kukapa se koiranhännän...")
      Alaäänet eivä mielestämme kärsineet vaan ääniala laajeni.

Suosittelen kaikille karaokeakin laulaville, sillä karaoken kanssa minäkin sävellajia harjoittelin.
      Kiitos karaoken olen nyt "vanhemapana pieruna" paljon valmiimpi kuin aiemmin.
      Harjoitelkaa, kokeilkaa!
      Se kannattaa, sillä kappaleetkin tuntuvat (itsellekin) paljon miellyttävimmiltä, kun ne tulkitsee alkuperäiskorkeudelta.

Tässä sitä olisikin "koulutussarkaa" jollekin karaokeyrittäjälle...vai olisiko?
      Uskon kyllä, että olisi ja se kasvattaisi jälleen karaokeharrastajamäärää, kun "kynnys alenee"

• Soldier of Fortune

"Selväähän on että tuollainen harjoittelu kannattaa varmaankin ihan säälistä tehdä kotioloissa, eikä yleisellä paikalla."

Valitettavan monet kuitenkin menevät karaokeen ja pilaavat ulinallaan muiden illan :D

• ...kyllä maailmaan ääntä mahtuu eikä siihen kukaan kuole. Mites se vanha sanonta meni jotenkin että äänellään se variskin laulaa.
        Eikä ole tarkoitettu ilkeilymielessä. Ei karaoke ole tarkoitettu ainoastaan niille jotka osaa "oikeasti" laulaa, kyllä se on koko kansan huvia. Eikä kaikilla ole vehkeitä kotona.
        Minusta on ainakin mukava katsella kaveria, joka menee eka kertaa elämässään karaoke-lavalle, alussa arkaillen ja ääni vapisten, loppua kohden vapautuen kun huomaa ettei siihen kuollutkaan. Lopussa riemastuen, notta mää jukopliut tein sen. Ja menee varaamaan seuraavan biisin. Ei sen niin väliä, vaikkei nyt joka nuotti ihan kohdalleen mennytkään. Oma lukunsa on tietysti sitten ne, jotka menee hirveessä kännissä hoilaamaan. Ennemmin meikäläistä ärsyttää tyypit, jotka osaa kyllä laulaa suht koht oikein, jotkut jopa ihan hyvinkin, mutta ovat omasta mielestään vielä paljon parempia, aina parempia kuin muut. Lavalla pitää sitten "elvistellä" oikeen tosissaan, ja lavan reunalla arvostella toisten suorituksia. Tosin kyllä aika jännä että aika monasti pahimmat arvostelijat on sellaisia, jotka ei itse laula ollenkaan.
        Kyllä kait se niin on, että jos jonkun "huono" laulu häiritsee niin paljon, että ilta uhkaa mennä pilalle, pääsee kait sieltä poiskin.
        Joku täällä jo mainostikin, että "kaikki paitsi karaoke on turhaa, eikä sekään loppujen lopuksi niin tärkeetä ole"
        Pääasia on että on hauskaa, eikä oteta niin vakavasti.

• Soldier of Fortune
        orakake kirjoitti:

...kyllä maailmaan ääntä mahtuu eikä siihen kukaan kuole. Mites se vanha sanonta meni jotenkin että äänellään se variskin laulaa.
        Eikä ole tarkoitettu ilkeilymielessä. Ei karaoke ole tarkoitettu ainoastaan niille jotka osaa "oikeasti" laulaa, kyllä se on koko kansan huvia. Eikä kaikilla ole vehkeitä kotona.
        Minusta on ainakin mukava katsella kaveria, joka menee eka kertaa elämässään karaoke-lavalle, alussa arkaillen ja ääni vapisten, loppua kohden vapautuen kun huomaa ettei siihen kuollutkaan. Lopussa riemastuen, notta mää jukopliut tein sen. Ja menee varaamaan seuraavan biisin. Ei sen niin väliä, vaikkei nyt joka nuotti ihan kohdalleen mennytkään. Oma lukunsa on tietysti sitten ne, jotka menee hirveessä kännissä hoilaamaan. Ennemmin meikäläistä ärsyttää tyypit, jotka osaa kyllä laulaa suht koht oikein, jotkut jopa ihan hyvinkin, mutta ovat omasta mielestään vielä paljon parempia, aina parempia kuin muut. Lavalla pitää sitten "elvistellä" oikeen tosissaan, ja lavan reunalla arvostella toisten suorituksia. Tosin kyllä aika jännä että aika monasti pahimmat arvostelijat on sellaisia, jotka ei itse laula ollenkaan.
        Kyllä kait se niin on, että jos jonkun "huono" laulu häiritsee niin paljon, että ilta uhkaa mennä pilalle, pääsee kait sieltä poiskin.
        Joku täällä jo mainostikin, että "kaikki paitsi karaoke on turhaa, eikä sekään loppujen lopuksi niin tärkeetä ole"
        Pääasia on että on hauskaa, eikä oteta niin vakavasti.

Joo, hauskanpitoahan karaoke enimmäkseen on ja jokainen laulaakoon niin kuin osaa. Skaala on todellakin laidasta laitaan ja taso on pikkuhiljaa noussut myös täälläpäin. Ihan surkeita ei enää pahemmin kuule, paitsi nuo "sahansoittajat". Tarkoitan sillä iäkkämpiä naisia, joilla ääni on todellakin kuin sahan ulinaa. Eikä siinä vielä kaikki. Laulu kulkee muutaman iskun, tai jopa tahdin, jäljessä. Nauti sitten siitä :)

Karaoke on monelle harrastelaulajalle oiva paikka treenata ja miksei myös kehittyä, jos vain osaa kuunnella musiikin lisäksi omaa ääntään. Muutamaa on tullut tässä vuosien varrella seurattua ja melko hyvin heillä on tekniikka ja ääni kehittynyt. He käyvätkin paikalla lähes aina kun on tilaisuus ja pääsevätkin alkuillasta melko usein laulamaan. Ovat siis näitä, jotka laulavat selvinpäin.

Jos on musiikillisia lahjoja, niin kyllä siitä ajan myötä jotain tulee. Ei ehkä uusia katrihelenoita ja karitapioita, mutta omalla tavallaan viihdyttäviä laulajia kuitenkin.

• tiina1962
        Soldier of Fortune kirjoitti:

Joo, hauskanpitoahan karaoke enimmäkseen on ja jokainen laulaakoon niin kuin osaa. Skaala on todellakin laidasta laitaan ja taso on pikkuhiljaa noussut myös täälläpäin. Ihan surkeita ei enää pahemmin kuule, paitsi nuo "sahansoittajat". Tarkoitan sillä iäkkämpiä naisia, joilla ääni on todellakin kuin sahan ulinaa. Eikä siinä vielä kaikki. Laulu kulkee muutaman iskun, tai jopa tahdin, jäljessä. Nauti sitten siitä :)

Karaoke on monelle harrastelaulajalle oiva paikka treenata ja miksei myös kehittyä, jos vain osaa kuunnella musiikin lisäksi omaa ääntään. Muutamaa on tullut tässä vuosien varrella seurattua ja melko hyvin heillä on tekniikka ja ääni kehittynyt. He käyvätkin paikalla lähes aina kun on tilaisuus ja pääsevätkin alkuillasta melko usein laulamaan. Ovat siis näitä, jotka laulavat selvinpäin.

Jos on musiikillisia lahjoja, niin kyllä siitä ajan myötä jotain tulee. Ei ehkä uusia katrihelenoita ja karitapioita, mutta omalla tavallaan viihdyttäviä laulajia kuitenkin.

Tulipahan taas tuokin tänään todistetuksi. Vielä syksyllä jouduimme pudottamaan lauluryhmämme biisejä puolikkaan tai koko sävelaskeleen. Tänään sitten kokeilimme nuottiin kirjoitetusta korkeudesta muutamia biisejä, jotka ovat olleet ohjelmistossa jo aiemmin alennettuina, niin yllätys yllätys, ääni toimikin ylempää, jeeehh!

Minun kohdallani on kaikki lähtöisin karaokesta. Ajattelin pitää 15 vuotis-taiteilijajuhlat maaliskuussa ;))

• Esa
        tiina1962 kirjoitti:

Tulipahan taas tuokin tänään todistetuksi. Vielä syksyllä jouduimme pudottamaan lauluryhmämme biisejä puolikkaan tai koko sävelaskeleen. Tänään sitten kokeilimme nuottiin kirjoitetusta korkeudesta muutamia biisejä, jotka ovat olleet ohjelmistossa jo aiemmin alennettuina, niin yllätys yllätys, ääni toimikin ylempää, jeeehh!

Minun kohdallani on kaikki lähtöisin karaokesta. Ajattelin pitää 15 vuotis-taiteilijajuhlat maaliskuussa ;))

Mä tiedän paikan missä..... Tuo oli hyvä idea, kerro sitten tarkemmin missä ja milloin. Tullaan oikein porukalla laulamaan ja juhlistamaan 15-vee pailusi. :-))

• tiina1962
        Esa kirjoitti:

Mä tiedän paikan missä..... Tuo oli hyvä idea, kerro sitten tarkemmin missä ja milloin. Tullaan oikein porukalla laulamaan ja juhlistamaan 15-vee pailusi. :-))

tulet bileisiin. Laita mulle sähköpostia, niin vastaan privaatisti. Löydät sähköpostini mm. gallerian puolelta tai voit kirjoittaa karaoke.fi-sivujen kautta. Tai anna vinkki, josta tiedän kuka kaikista tuntemistani Esoista on kysymyksessä. ;)

En uskalla näin julkisesti viestiä ajasta ja paikasta, kun juhlatilat eivät ole kovin isot ja haluan sinne ne ihmiset, jotka ovat olleet jollain tavalla tekemisissä kanssani tämän 15 lauluvuoden aikana. Siis ne rakkaat ihmiset ja ystävät, joiden kanssa olen saanut nauttia laulamisen riemusta.

• SKK
        tiina1962 kirjoitti:

tulet bileisiin. Laita mulle sähköpostia, niin vastaan privaatisti. Löydät sähköpostini mm. gallerian puolelta tai voit kirjoittaa karaoke.fi-sivujen kautta. Tai anna vinkki, josta tiedän kuka kaikista tuntemistani Esoista on kysymyksessä. ;)

En uskalla näin julkisesti viestiä ajasta ja paikasta, kun juhlatilat eivät ole kovin isot ja haluan sinne ne ihmiset, jotka ovat olleet jollain tavalla tekemisissä kanssani tämän 15 lauluvuoden aikana. Siis ne rakkaat ihmiset ja ystävät, joiden kanssa olen saanut nauttia laulamisen riemusta.

meiltä molemmilta ;o)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      56
      4556
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      88
      4262
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      71
      3718
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3647
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      117
      2687
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2488
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2382
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2369
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2359
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2234
    Aihe