Miksi ei haluta työkokeiluun?

ihme ja kumma

Mikä siinä on kun olisi yritykselle tarjolla ilmaista työvoimaa, niin ei kelpaa? Soiteltu on moniin paikkoihin mutta ei pääse. Siis tämmösellä työkokeilulla olisin menossa. Vaikka selittää että yritykselle ei tule mitään kuluja, pienen korvaukseni saisin muualta, niin ei! Onko kaikki paikat niin täynnä työläisiä ettei sinne kaivata apuvoimaa? Ja vielä ilmaista! On merkillistä.

No, ollaan sitten vaikka loppuikä kotona. Tälleenhän sitä työkokemusta kertyykin. Katkeroittaa tämmöinen. Sekin oli jo aika iso askel, että ylpeys antoi periksi sille että olisin täyspäivän töissä ilman palkkaa. Sitä 8 euroo ei lasketa palkaksi. Mutta eipä tarvii siitäkää enää huolia. Tulee ainakin koti tutuksi, jos jotain positiivista tästä tilanteesta etsii.

Onko muilla samanlaista?

15

1733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pekkapp

markkinatalous. Tehokkuus. Pienet kulut. Harjoittelija saattaa sitoa yhden henkilön opastamaan ihmisen työhön. Kun taas tämä opastaja voisi tehdä täydellä teholla töitä. Työvoiman tarve on nykyään hetkellistä. Töitä ei riitä välttämättä edes nykyisille töissä oleville.
      Jotain tälläistä tai ei sinnepäinkään. Itse kyllä yrittäjänä suosisin näitä työllistettäviä.

• Nimetön

Omassa isohkossa entisessä työpaikassa josta hiljattain vaihdoin toisiin hommiin, oli sama juttu kuin tuossa jo joku edellä syyksi mainitsikin.

Työkokeilijoita otettiin aikanaan paljonkin, mutta työmäärät lisääntyivät huikeasti ja otettiin uuttakin vakituista väkeä. Silti huomattiin, että ei kertakaikkiaan siinä määrin kukaan ehdi opastaa työkokeilijaa jotta olisi mitään hyötyä hänellekään. Paikasta toiseenkaan ei näissä hommissa voinut pompotella, ensin olisi täytynyt opastaa ns. perusasiat ja niihinkin olisi mennyt n. 2-3 viikkoa aika täysipäiväistä työaikaa joltakin. Vaikka olisi jaettukin tehtäviä sen verran kuin pystyi.

Työkokeilusta on sitäpaitsi muutenkin aikalailla luovuttu, mitä itsekin tiedän. Tai ei niin luovuttu, mutta keskitetty aikalailla alle 20 kouluttamattomille, jotka vähän "miettivät mitä alkaisi tehdä". Tiedän monia muitakin paikkoja, jotka ennen pitivät työkokeilussa mutta eivät enää juurikaan. Joissain paikoissa työkokeilut työkkärinkin puolelta aikalailla ovat työharjoitteluja ja vain marginaalinen väki menee työkokeilun kautta.

Tosin, suoraan jos sanon niin ei siitä työkokemusta sillä lailla tule, että mitään hyötyä olisi sinällään jos suoraan sanon. Pääseehän siinä tutustumaan työtehtäviin ym. mutta ei tuota työkokemuksena missään ikinä juuri katsota oli minkäikäinen kokeilija hyvänsä. Se on vain sellainen kurkkaamisjakso. Vähän on verrattu koulun tet-jaksoon...

Hain noin kolmeenkymmeneen firmaan, joista pari vastasi kieltävästi, muut eivät vastanneet.
      Työelämävalmennuspaikan sain sitten työkkärin kautta, työkärin listoilta poimin pari joista yhteen soitin ja sinne pääsin.
      Olen nyt ollut päiväkorvauksella unelmieni työpaikassa puoli vuotta...

• yritykset

haluavat vain koulutettua ja osaavaa henkilöstöä tekemään ILMAISTA työtä.Itse olen ajatellut hakevani työelämävalmennukseen,mutta työkkäriin ilmoitetut paikat ovat sellaisia, joissa vaaditaan yhtä sun toista. Eli pitäisi käytännössä olla jo kokemusta kyseiseltä alalta.

• Täti 40+

En ihmettele, jos ei pääse työkokeiluun, sillä itsellänikin on parikymmentä vuotta työkokemusta sekä lisäksi korkeakoulututkinto, ja ikää liikaa yli 40 vuotta.

• opiskelija

tilanne on opiskelijoilla joilla on tämä pakollinen työssäoppimisjaksi. ei tahdo millään saada edes työssäoppimispaikkaa nekin tuntuvat olevan kiven alla. Ja vielä kun oppilaitos velvoittaa oman alan työssäoppimispaikkaa. Nämä opiskelija ehkä vievät vielä muilta mahdollisuuden päästä työkokeiluun.

• Kysyväinen

MIKSI joku haluaisi työkokeiluun? Ovathan ne tietty ihan ok jollekulle 17-20 vuotiaalle joka vielä pohtii kiinnostuksiaan mutta aivan turhia etenkin jos jo on koulutus.

Mitään niillä ei tienaa ja työkokemukseksi sitä ei kukaan katso. Pääseehän siinä näkemään tietenkin työpaikkoja "sisältäpäin", mutta hyödyltään niin minimaalisia että turhaa ajanhukkaa. Valmiilla listoilla olevat työkokeilupaikatkin sitten tuppaavat vielä olemaan sellaista kissojen vahtimista tms. että on vielä työnäkin aika hanurista.

Ihan hyviä tosin voivat olla nuo ihan nuorten 4-6 viikon pätkät joilla voi löytyä kiinnostus alan opiskeluun, mutta tosiaan jos olet jo vanhempi ja kouluja/tutkinto alla niin täysin turhaa touhua.

• ihme ja kumma

Kun ne siellä työkkärissä on niin tietäviä niin toki minä höhlänä uskoin heitä. Muutenkin pitäis jo tietää ettei kaikki virastotätit ole automaattisesti tahtomassa minulle vain parasta.

Eipä oikein muuta paikkaa näytä löytyvän niin tommosen työkokeilun keksivät sitten. Alkaa kyllä itseänikin mietityttämään että onko siinä sitten järkeä. Kuulostaa tosiaan joltain koululais tet-jaksolta. Ei kiitos aikuisille niitä enää.

Eihän ne voi minua mihinkään väkisin tunkea, jos ei löydy edes tuollaista kokeilupaikkaa. Taidan vaan etsiä rauhassa oikeita töitä, ja olla vaan ihan hermostumatta kotona sen aikaa.

• batterynot
        ihme ja kumma kirjoitti:

Kun ne siellä työkkärissä on niin tietäviä niin toki minä höhlänä uskoin heitä. Muutenkin pitäis jo tietää ettei kaikki virastotätit ole automaattisesti tahtomassa minulle vain parasta.

Eipä oikein muuta paikkaa näytä löytyvän niin tommosen työkokeilun keksivät sitten. Alkaa kyllä itseänikin mietityttämään että onko siinä sitten järkeä. Kuulostaa tosiaan joltain koululais tet-jaksolta. Ei kiitos aikuisille niitä enää.

Eihän ne voi minua mihinkään väkisin tunkea, jos ei löydy edes tuollaista kokeilupaikkaa. Taidan vaan etsiä rauhassa oikeita töitä, ja olla vaan ihan hermostumatta kotona sen aikaa.

"Muutenkin pitäis jo tietää ettei kaikki virastotätit ole automaattisesti tahtomassa minulle vain parasta"

ei tietenkään, kyllä ne kuule on ihan vaan töissä siellä ja tekee niiku on käsketty

"Eihän ne voi minua mihinkään väkisin tunkea"

kyllä ne voi nykyään :)

• ihme ja kumma
        batterynot kirjoitti:

"Muutenkin pitäis jo tietää ettei kaikki virastotätit ole automaattisesti tahtomassa minulle vain parasta"

ei tietenkään, kyllä ne kuule on ihan vaan töissä siellä ja tekee niiku on käsketty

"Eihän ne voi minua mihinkään väkisin tunkea"

kyllä ne voi nykyään :)

Mihin ne voi tunkea työttömän?

• tiedoksi

"ja työkokemukseksi sitä ei kukaan katso"

Haluaisin vastata yllä olevaan kommenttiisi Kysyväinen, että miksei sitä työkokeilua katsottaisi työkokemukseksi. Itse ainakin ihan valkoisena valheena töitä hakiessani väitän työkokeilupaikkaani "nykyiseksi työpaikakseni". Työtähän se on, ei mun tartte kertoa kellekkään, ettei siitä makseta palkkaa!?

Ja jos työhakemusta täytettäessä tarvitsee täyttää sarake työpaikat ja työssäoloaika, laitan tietenkin sumeilematta työkokeilupaikan ja työn keston esim. 4 kk. Päättymisajankohtaa en laita, vaikka se olisikin tiedossa; eihän sitä koskaan tiedä jos sais jatkaa! ;)

työkokeilu/työharjoittelu/työssaoppiminen yms. kaikki mielestäni ajaa samaa asiaa, tutustutaan työtehtäviin, joista saa työtodistuksen, joka kelpaa työkokemukseksi kaikille työnantajille

Vääryyttä tässä on se, että kun aina voi ottaa harjoittelijan harjoittelijan tilalle, ei tarvitse koskaan palkata työntekijää rahalla! Työnantajan etu.

• sukset ei luista

niin siis toi työkokeilu ja muut sellaiset on niitä työpajajuttuja jotka suoritetaan siellä ja erilaisissa yhdistyksissä, tarkoitus ei varmaan ole se mutta niin se toimii, harvemmin mihkään oikeeseen yritykseen pääsee työkokeiluun

• Anonyymi

Joku on tehnyt niitä 10 vuotta. Järjetöntä. Sen pitäisi vain olla väliaikaista. No ainaki kokemusta saanut

• Anonyymi

Kannattaa muistaa että Työkokeilussa ei tehdä työsopimusta ja kun ei ole työsopimusta niin työvelvoitetta ei ole. Mikäli uhkaavat karenssilla niin voi vedota siihen että YK:n ihmisoikeussopimus kieltää palkattoman / ilmaisen työn ja Suomi on sitoutunut noudattamaan tätä sopimus. Niin ja Työkeilusta ei saa palkkaa.

• Anonyymi

Aika höpöjä puhelet.
        Meinaat siis että talkoot ovat kiellettyjä?
        Urheiluseurojen varainkeruutalkoot kiellettyjä.
        Firman tiloissa ei saa tehdä vaikka grillimökin fiksauksia vapaaehtoistyönä.

Ilmaista työtä tehdään joka puolella ja se on luvallista, talkootyöläisille on olemassa jopa tapaturmavakuutuksetkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4783
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      6
      3431
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      128
      3231
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      27
      2669
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      81
      2403
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1793
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1414
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      120
      1283
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      10
      1249
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1178
    Aihe