Lämpövirta-laskun kanssa on pieniä ongelmia. Olen varmaan lähellä ratkaisua, mutta en löydä perille. Auttaisitteko, kiitos! Tässä tämä:
Laske lämmönjohtumisesta aiheutuva lämpövirta, kun lasin lämmönjohtavuus on 0,80 W/(mk). Lasin paksuus on 4.0 mm, A on 0.50m^2. Lasin lämpötila sisäpuolella on 20´C ja ulkopuolella -20´C. Vastauksen sain tähän oikein: 4.0 kW
Ja sitten jatkoa tähän ->
kuten ed. tehtävä, mutta ota huomioon myös ikkuna-ilmarajapinnan pintavastus. Edellisen tehtävän lämpötilat ovat nyt ilman lämpötiloja. Lämmönsiirtymiskerroin rajapinnalla on 10 W/m^2K.
Oikea vastaus tähän on 98 W.
Laskin ensin lasin lämmönvastukseksi 0.005 Km^2/W. Oikein? Eli 0.004m/0.80W/mk = 0.005 vai 0.004/10W/m^2k?
Kuitenkin, olen laskenut pintavastuksiakin; joko 1/10 vai 1/0,80? Ja U-luvuksi sain.. jotain. Muistiinpanot alkavat olla niin viimeisen päälle sottaisia.
Sain vinkiksi tähän seuraavaa: laske ensin lasin lämmönvastus ja lisää siihen pintavastukset. Lämmönsiirtymiskerroin k (u-arvo) on kokonaislämmönvastuksen käänteisarvo.
Kiitos vaivannäöstä!
Lämpövirta
9
11579
Vastaukset
- äjykääpiö
No minusta toi menny aluksi ihan oikein.
Koitas jakaa lämpötilaerotus kokonaislämmönvastuksella, siitä pitäs tulla lämpövirran tiheys.
Sit vaan kerrot lämpövirran tiheyden lasin pinta-alalla, niin pitäs tulla se 98 W.- Cherry
Hei,
kiitos vinkistä! Väännettäisiinkö nyt vielä siitä vallan mainiosta rautalangasta tämä juttu. En nimittäin saanut oikeaa vastausta. Näin tein/ajattelin:
- Lämpötilaerotus on 40´C
- Kokonaislämmönvastuksen laskeminen tuotti monenlaisia vastauksia: 0.004m/0.80=0.005 tai 0.004/10=-0.0004 ja laskin niitä sitten yhteen (saa nauraa, sillä tässä kohtaa menee kai metsään niin että heilahtaa..) Eli miten laskit kokonaislämmönvastuksen?
- Pinta-ala on se 0.50m^2
Eiköhän tämä kohta ala sitten selviämään!
Kiitti! - äjykääpiö
Cherry kirjoitti:
Hei,
kiitos vinkistä! Väännettäisiinkö nyt vielä siitä vallan mainiosta rautalangasta tämä juttu. En nimittäin saanut oikeaa vastausta. Näin tein/ajattelin:
- Lämpötilaerotus on 40´C
- Kokonaislämmönvastuksen laskeminen tuotti monenlaisia vastauksia: 0.004m/0.80=0.005 tai 0.004/10=-0.0004 ja laskin niitä sitten yhteen (saa nauraa, sillä tässä kohtaa menee kai metsään niin että heilahtaa..) Eli miten laskit kokonaislämmönvastuksen?
- Pinta-ala on se 0.50m^2
Eiköhän tämä kohta ala sitten selviämään!
Kiitti!Sulla tulee virhe tossa lämmönvastuksen laskemisessa. Eli lasilla se pitää laskea 0.004m/0.8=0.005 mutta rajapinnoille on annettu lämmönsiirtymis kerroin suoraan eli rajapinnan lämmönvastus on (10 W/(m^2K))^-1 eli 0.1 m^2K/W.
Siitä saadaan kokonaislämmönvastukseksi
R=(0.005 0.1 0.1)m^2K/W=0.205m^2K/W. - Cherry
äjykääpiö kirjoitti:
Sulla tulee virhe tossa lämmönvastuksen laskemisessa. Eli lasilla se pitää laskea 0.004m/0.8=0.005 mutta rajapinnoille on annettu lämmönsiirtymis kerroin suoraan eli rajapinnan lämmönvastus on (10 W/(m^2K))^-1 eli 0.1 m^2K/W.
Siitä saadaan kokonaislämmönvastukseksi
R=(0.005 0.1 0.1)m^2K/W=0.205m^2K/W.Noinhan sen pitää tietty mennä! Oikea vastaus tuli ja hyvä mieli samalla!
Kiitos ja hyvää viikonloppua! - Tuuli Rahvas
Cherry kirjoitti:
Noinhan sen pitää tietty mennä! Oikea vastaus tuli ja hyvä mieli samalla!
Kiitos ja hyvää viikonloppua!Jos tuossa on kyse lämmityslaitteen vaatimasta tehosta.
Siis itse laskusta en ymmärrä mitään. Mutta ilmeisesti ilmavirta pitää lasin ulkopinnan aina -20 asteisena, vai kuinka. Hokasin tämän kun aloin kirjoittamaan.
Mutta kun ei asia oikein voi olla näin koska lasin ulkopinta sulaa ja huurre häviää.
Ja mitä lujempaa ajetaan, sitä enemmän lasin ulkopinta vie lämpöä je tehontarve lämmityksessä kasvaa.
Jos olen ihan väärässä voin hieman yrittää miettiä asiaa. - äjykääpiö
Tuuli Rahvas kirjoitti:
Jos tuossa on kyse lämmityslaitteen vaatimasta tehosta.
Siis itse laskusta en ymmärrä mitään. Mutta ilmeisesti ilmavirta pitää lasin ulkopinnan aina -20 asteisena, vai kuinka. Hokasin tämän kun aloin kirjoittamaan.
Mutta kun ei asia oikein voi olla näin koska lasin ulkopinta sulaa ja huurre häviää.
Ja mitä lujempaa ajetaan, sitä enemmän lasin ulkopinta vie lämpöä je tehontarve lämmityksessä kasvaa.
Jos olen ihan väärässä voin hieman yrittää miettiä asiaa.Siinä oli kyse lasin läpi johtuvasta lämpöenergiasta.
Tässä tapauksessa lasi on ilmeisesti paikallaan tai ainakin olosuhteet lasin molemminpuolin on samanlaiset.
Rajapinnan lämmönsiirtymiskertoimeen vaikuttaa ilmavirran nopeus ja luonne sekä lasin asento.
Jos lasinpinnassa on huurretta, niin se pitää ilmeisesti ottaa huomioon erillisena kerroksena.
En ole hirveän tarkasti perehtynyt näihin lämpö jutskiin. Joku viisaampi vois kertoo että olenko edes oikeilla jäljillä.
- dickhead69
Kisuja :3
- 3_lasin_ikkunat
"Lasin paksuus on 4.0 mm, A on 0.50m^2. Lasin lämpötila sisäpuolella on 20´C ja ulkopuolella -20´C. Vastauksen sain tähän oikein: 4.0 kW"
Laskitko yksilasisen ikkunan lämpövirran?
Monilasisessa ikkunassa on lasketttava kaikkien lasien ja lasienvälien (ilmaväli) lämmönsiirrot.
Nykyiset rakennussnormit eivät taida sallia yksilasisia ikkunoita?
Meidän kerrostalossa on 3-lasiset ikkunat ja isännöitsijän mukaan ne täyttävät rakennusnormien vaatimukset. - Että_näin
Kannattaa huomata, että kun rajapintojen lämmönsiirtymiskertoimet ovat pieniä ja väliaine on ohut sekä kohtalaisen hyvä lämmönjohde (lasi, niin rajapinnat ratkaisevat. Pelkät rajapinnat huomioon ottaen lämpövirta olisi 100 W. Lasi ei näin paljon asiaan vaikuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204177Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231699- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o79965