mies maksaa elatusmaksua suoraan kelan kautta minimisumman (118) lapsensa äidille, eli 76 euroa veloitetaan miehen tililtä ja loput elatusmaksusta maksaa kela.
avoin kysymys on peritäänkö tuo kelan maksama osuus vielä erikseen sitten, kun miehellä on työtuloja.
mies on itse kelan työttömyyskorvauksella ja sai lapsen syntymän vuoksi jonkinlaisen lapsikorotuksen, josta 76 euroa otetaan suoraan.
outoa kuitenkin jutussa on se, että hänen asumistukeaan pienennettiin sen verran, että hänelle jää käteen n.50 euroa vähemmän kuukaudessa kuin ennen elatussopimusta.
outoa, ettei kela perustele tätä juttua..voiko näin olla?
kelan outo metodi
11
1426
Vastaukset
- se näin on
että yhteiskunta yleensäki antaa toisella kädellä ja toisella ottaa sit pois ja suuremmasti. Kun joku saa jonkun etuuden isommaksi, kuten eläkeläiset eläkettä, niin sit jotenki sumplitaan niin et käteen jäävä osuus on kuiten pienempi ku ennen korotusta. Tämä on sitä politiikkaa.
- kelalla
ei käsittääkseni ole tekmistä elareiden kanssa. Mielestäni asuinpaikkasi kunta/kaupunki hoitaa ne, mikäli ns. elatusvelvollinen ei niitä itse kykene hoitamaan. Ja ne peritään kyllä häneltä, ulosoton kautta, mikäli työpaikka joskus löytyy. Ulosoton hoidat joko itse, tai kunta/kaupunki hoitaa sen puolestasi... kyllä, kokemusta asiasta on!
- :::
Kela ei todellakaan maksa elareita vaan sos.toimisto. Mutta niistäkin voi hakea vapautusta esim. sairauden takia ja jos on työttömänä niin silloin ei tartte maksaa kuin ainoastaan lapsikorotus kunnan/kaupungin sos.toimisto maksaa erotuksen. Tiedän tämän siks koska itse olen ollut puolivuotta kelan sairaspäivärahalla joka edelleen jatkuu ja siltä ajalta saan hakea vapautuksen olen sen kysynyt, ja sieltä on se vapaus luvattu. mikäli sairasloman jälkeen palaan töihin maksan minimin mut jos työttömäksi niin vain sen erotuksen. Ja tämän neuvon sain lastenvalvojalta kun kysyin. Sillä eihän kelansairaspäivärahalla todellakaan pysty mitään maksamaan..Hyvä kun saa oman vuokranmaksettua ja ruuan itselleen ja lapselle silloin kun on luonani. Niin ja tämä maksaja on äiti tällä kertaa.
- elatusmaksu
::: kirjoitti:
Kela ei todellakaan maksa elareita vaan sos.toimisto. Mutta niistäkin voi hakea vapautusta esim. sairauden takia ja jos on työttömänä niin silloin ei tartte maksaa kuin ainoastaan lapsikorotus kunnan/kaupungin sos.toimisto maksaa erotuksen. Tiedän tämän siks koska itse olen ollut puolivuotta kelan sairaspäivärahalla joka edelleen jatkuu ja siltä ajalta saan hakea vapautuksen olen sen kysynyt, ja sieltä on se vapaus luvattu. mikäli sairasloman jälkeen palaan töihin maksan minimin mut jos työttömäksi niin vain sen erotuksen. Ja tämän neuvon sain lastenvalvojalta kun kysyin. Sillä eihän kelansairaspäivärahalla todellakaan pysty mitään maksamaan..Hyvä kun saa oman vuokranmaksettua ja ruuan itselleen ja lapselle silloin kun on luonani. Niin ja tämä maksaja on äiti tällä kertaa.
peritäänkö sulta jälkeenpäin noista mitään? sekin tässä olis huolena. työttömyysraha kun on niin pieni, että toimeentulotukeen olis oikeutettu ja nyt entistä enemmän, kun tulot tippui taas.
- ::::
::: kirjoitti:
...mutta minun täytyy täyttää sellainen vaputuskaavake sain sen lastenvalvojalta. HAe sieltä ja muutenkin mene ja keskustele asiasta. toki tiedän että kaikki lastenvalvojat ei näitä ohjeita anna ja yrittää muutenkin kieltää. Mutta itse selvitin nää jutut jo aikaisemmin ja osasin kysyä. Mulla on keinoni painostaa niitä.. Jos haluaat lisä tietoja niin laita s.postiosoite niin otan yhteyttä.. ja kerron lisää miten kannattaa menetellä. ja voin kertoa jotain millä mä saan lastenvalvojan tekemään kuten itse haluan.. Tämä ei toki päde jokaisessa tapauksessa mutta minun kohdallani kyllä.. Sillä mulla on tällä hetkellä valttikortti kädessäni.
- "pitkää nenää"
:::: kirjoitti:
...mutta minun täytyy täyttää sellainen vaputuskaavake sain sen lastenvalvojalta. HAe sieltä ja muutenkin mene ja keskustele asiasta. toki tiedän että kaikki lastenvalvojat ei näitä ohjeita anna ja yrittää muutenkin kieltää. Mutta itse selvitin nää jutut jo aikaisemmin ja osasin kysyä. Mulla on keinoni painostaa niitä.. Jos haluaat lisä tietoja niin laita s.postiosoite niin otan yhteyttä.. ja kerron lisää miten kannattaa menetellä. ja voin kertoa jotain millä mä saan lastenvalvojan tekemään kuten itse haluan.. Tämä ei toki päde jokaisessa tapauksessa mutta minun kohdallani kyllä.. Sillä mulla on tällä hetkellä valttikortti kädessäni.
tyytyväinen ja mielestäsi ovela, kun sulla on "keinot painostaa" ja "valttikortti"? Kaikki pois yhteiskunnalta ja sos.toimisto kyykkyyn?
- :::
"pitkää nenää" kirjoitti:
tyytyväinen ja mielestäsi ovela, kun sulla on "keinot painostaa" ja "valttikortti"? Kaikki pois yhteiskunnalta ja sos.toimisto kyykkyyn?
Jo oli kommentti. Jokainen saa omansa pois ottaa keinolla millä tahansa. Ja enköhän ole tähän yhteiskuntaan veroja maksanut. enkä todellakaan ole sossun rahoilla elänyt päivääkään.
ja haluisin kyl nähä miten ite toimisin tilanteessani.. noo etpä sitä edes tiedä miks kiristän.. mut ne jotka tietävät, sattuvat olemaan minun puolella. Joten se siitä asiasta..
- syntymän
jälkeen ei työlliselläkään jää "omaan käyttöön" niin paljon kuin ennen. Lapsesta tulee kustannuksia. Olisiko sinun mielestäsi oikein ja kohtuullista, että sinun elintasosi (olkoonkin matala) pysyisi ennallaan ja yhteiskunta maksaisi siitä ilosta, että sinä "sait"?
Lapsilisä ei paljoa auta lapsen äidinkään taloutta, eikä minimielatusapukaan siihen lisättynä saa elintasoa pysymään ennallaan.
Sama systeemi ja laskentaperusteet toimivat Kelan kautta tulevissa etuuksissa kauttaaltaan. Työllisilläkin verotuksen progressio puree aina palkan nousemisen myötä. - siis-
asumistuki tietenkin putoaa, jos on porukkaa muuttanut pois, ja ukko asuu yksin.
Ja mistä ihmeestä ihmiaet luulee, että Kela maksaa elareit? Ei ole näet eka kerta, kun luin tämän.- alkupaska
siis tässä ei olla tekemisissä minkään asumisen kanssa yhdessä jonkun kanssa, ei ennen eikä jälkeen lapsen. jos lapsi syntyy toiseen talouteen, isällä tippuu omassa yksinäisessä taloudessa ne tulot, eikä kukaan ole asunutkaan tässä tapauksessa yhdessä isukiksi tulleen kanssa, ei äiti eikä lapsi.
- mitään outoa
ottaen huomioon sen että Kela toteuttaa eduskunnan säätämiä lakeja. Ja aina kun ihminen on jonkinlaisessa kriisissä, liukastuu, jalka katkeaa, joutuu leikkaukseen tai tulee avioero tai jotain muuta raskasta...niin armoa ei anneta, eikä tukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403751Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333344- 692958
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912800- 351818
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no821786- 241639
- 281577
- 291559
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231544