uusi suhde väkivallan jälkeen

kokoon liimattu

Aina rikki. Mietin pystynkö koskaan luottamaan enää keneenkään. Olin väkivaltaisen(vuosia kestäneen suhteen) jälkeen 4 vuotta yksin. Nyt uutta suhdetta aloitellessa pelottaa toisinaan niin paljon että tekisi mieli luovuttaa. Uusi mies on kiltti ja rauhallinen eikä ole antanut syytä ajatella koskaan muuta. En vaan tiedä pystynkö koskaan tuntemaan oloani "normaaliksi". Ilman onnellista lapsuutta ja omaa lastani en tuskin olisi jaksanut edes elää. En koe saaneeni traumoja mutta tyhjyys kulkee aina mukana. Ihmisen voi todellakin piestä pilalle. Kadotin itseni täysin enkä vieläkään tunne tuntevani itseäni. Identiteetti rakentuu nuoruudessa jonka vietin peloissani. Olin 15-vuotias väkivallan alkaessa. Se ihminen joka olin ennen suhdetta on lopullisesti pois. Kuvittelin jo löytäneeni jonkinaisen tasapainon elämääni koulun, lapsen ja ajan myötä. Uusi suhde toi arvet uudelleen esille. Pitäisikö minun vaan luovuttaa ja tyytyä elämään yksin? Pelkään rakastaa.

3

702

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piesty mies

Minut hakattiin kadulla tajuttomaksi ja vaikka mitään vakavaa vammaa ei syntynytkään ja toivuin pahoinpitelystä fyysiesti aika nopeasti, olin monta kuukautta kuin unessa ja minua pelotti liikkua ihmisten ilmoilla. Sain terapiaa ja vähitellen sain myös henkisen toimintakykyni takaisin.

Voin vain kuvitella, kuinka vuosia jatkunut väkivalta ja sen pelko voi vaikuttaa ihmiseen. Saattaa olla, että siitä ei toivu koskaan. Muistakaa tämä, hakkaajat: henkiset vammat voivat olla paljon vakavampia kuin fyysiset. Vaikka uhri jäisi henkiin, hänen sielunsa voi kuolla.

• kehittyy tottuessa

Luottamus uuteen ihmiseen ja väkivallattomuuteen kehittyy ajan kanssa. Ei susta kuulukaan tulla sama ihminen joka olit ennen, sillä kokemukset kasvattavat aina, suuntaan tai toiseen. Ajatus paluusta entiseen on siksi vain omaa kehitystäsi estävä.

Sinulle tekisi varmasti hyvää tutustua itseesi ihan avoimin mielin, joko terapeutin avulla tai yksiksesi. Mulla on itsellä sellainen elämissääntö, että jos jostain asiasta aiheutuu liikaa negatiivista painetta, paha olo tai ahdistusta, se ei ole mulle sopiva asia, ainakaan juuri sillä hetkellä, eikä siihen tarvitse itseään pakottaa.

Uusissa suhteissa olen myös havainnut hyväksi kertoa menneisyydestäni, koska se vaikuttaa tietysti siihen, miten uusiin ihmisiin suhtaudun. Pelkkiä hyviäkin suhteita läpikäyneet ihmiset usein kuvittelevat uuden suhteen alussa, että myös se uusi ihminen tekee samoja asioita samojen tarkoitusperien johdosta kuin se aiempi kumppani: tällaisessa tilanteessa pitää vaan osata pysäyttää itsensä, ja kertoa itselleen että koska kyseessä ei ole sama ihminen, voi motiiveista ja muista pelottavista asioista kysyä.

Joskus elämän tasapainon järkkyminen voi olla positiivinenkin asia, sillä se voi mahdollistaa aiemman painolastin käsittelyn ja hartioilta tipauttamisen. Ja uuden tasapainon löytymisen.

Sulla on oikeus elää juuri sellaista elämää kuin haluaisit. Sun pitää nyt vaan miettiä, mitä haluaisit ja työstää tilannettasi ja ajatuksiasi sellaisen elämän saavuttamiseksi. Voimia kevääseen!

• ööö

kestäneen väkivaltaisen suhteen jälkeen tapasin sen oikean. Nykyinen suhde on mitä parhain. Mutta minä voin huonosti. Aikaa on kulunut ja käyn terapiassa mutta tuntuu ettei sekään auta. Muutama kuukausi elämästä tuhosi sisimpäni totaalisesti. Suhde oli hengenvaarallinen, alistava ja hyväksikäyttävä - kaikilla tavoin -ja uhkailujen jälkeinen pelko elää vieläkin vaikka uhkaa ei ole. Kuulostaa kummalle tuo suhteen lyhyys. Älysin onneksi missä olen. Jouduin tekemään erinäisiä kikkoja että ukosta pääsin niin ettei se vahingoittanut minun läheisiäni. Nykyisessä tilanteessa en enää tiedä kuka olen. Entinen minuuteni on kadoksissa. Se joka kärsii nyt on uusi mieheni vaikka kovasti koittaakin tukea minua. Sama kysymys pitäsikö minun olla yksin eikä kiviriippana hänelle? Kyllä maksoin kalliit oppirahat. Mitään muuta en toivo kuin että kuulisin tämän ihmisen kuolleen. Kuvittelen näin pääseväni hänestä lopullisesti. En osaa sanoa että helpottaisiko se sitten minun tilannettani. Ainakin niin kuvittelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3908
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      353
      3027
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1665
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      821
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      69
      793
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    Aihe