En ole lapseni isä

Hajoaa

Meille syntyy toukokuussa vauva. Olemme naimisissa. Kaikki olisi muuten hyvin, mutta en ole lapsen isä.

Lapsen siittämishetkellä en ollut vaimoni kanssa yhdynnässä useisiin kuukausiin. Vaimoni on kertonut suhteestaan toiseen mieheen. Asiasta ei ole epäselvyyttä. Vaimoni ei voinut hyväksyä aborttia.

Juridisesti asia menee niin, että olen lapsen isä ja huoltaja, koska lapsi syntyy avioiliitosssa. Voin purkaa isyyden viiden vuoden kuluessa lapsen syntymästä.

Alkukriisin jälkeen lupasin ottaa lapsesta täyden vastuun ja olla hänelle oikea isä. Nyt olen ruvennut epäröimään.

Ensinnäkin vaimoni ex-rakastaja on tietoinen asioiden oikeasta laadusta. Pienessä kaupungissa totuus tuskin pysyy salassa, kuten aluksi halusin.

Toiseksi: entä jos ero tulee kuitenkin? Maksan elatusmaksuja toisen lapsesta kymmeniä tuhansia euroja?

Kolmanneksi: lapselle on kerrottava totuus. Missä vaiheessa? Jos lähdetään heti totuuden tielle, ei ole järin miellyttävää kertoa molemmille suvuille miten lapsi on saanut alkunsa. Mikä minä olen esim. ristiäisissä ym? Isäkö?

Olen keskustellut lastenvalvojien ja juristin kanssa. Olemme käyneet perheneuvolassa. Kaikkien suora tai epäsuora viesti on, että erotkaa, koska aborttia ei tehty. Mutta kun emme halua erota! Rakastamme toisiamme eikä vaimoni ollut (yksin) syyllinen suhteeseensa. Vikaa oli minussa ainakin yhtä paljon. Vaimoni ei ole syypää edes raskauteen, sillä rakastaja jätti kondomin pois heidän sopimuksestaan huolimatta.

Apua.

57

17219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhhhhhhhh

...vai marjanpoimija? Varsinainen aisankannattaja! Vai ei ole vaimosi syyllinen suhteeseen ja raskauteen! Onko hän kenties kehitysvammainen tai muuten vailla täyttä ymmärrystä? Aseella uhatenko hänet pakotettiin seksisuhteeseen toisen miehen kanssa? Ja nyt kun lapsi on tulossa, rakastetaan taas niin kovasti, että saadaan lapselle isä ja huoltaja (ja onhan se tosiaan sitten kätevämpi erotakin, kun ruokonmaksaja on tiedossa).

Ei se "rakkauskaan" kaikkeen veny! Otat eron välittömästi. Lapsen kannaltakin se on parasta, kuin että olisit sille katkera jossain vaiheessa, kun ei se kerran oikeasti ole sinun kakarasi.

• LA 24.8.

rakastat vaimoasi ja lastasi.

Jos jäät, hoida suhteenne kuntoon ennen lapsen syntymää.

Unohtakaa menneet ja keskittykää tulevaan.
        Oisko perheneuvolasta vielä lisää apua saatavilla? Tai menkää parisuhdeterapiaan. Älkää antako lapsen syntyä tuollaiseen "pattitilanteeseen". Kyllä onnellinen perhe-elämä on vielä mahdollista teillekin, kunhan selvitätte menneet.

Muiden puheet/ajatukset voitkin sitten jättää omaan arvoonsa. Tuskin ihmiset loppujen lopuksi niin kiinnostuneita jaksaa ainakaan kovin kauan olla. Ikävä tilanne sinulle, mutta voin lohduttaa, ettet taatusti ole ensimmäinen etkä viimeinen maailmassa, jolle on käynyt elämässään näin.

Voimia sinulle!

• LA 24.8.
        LA 24.8. kirjoitti:

Oisko perheneuvolasta vielä lisää apua saatavilla? Tai menkää parisuhdeterapiaan. Älkää antako lapsen syntyä tuollaiseen "pattitilanteeseen". Kyllä onnellinen perhe-elämä on vielä mahdollista teillekin, kunhan selvitätte menneet.

Muiden puheet/ajatukset voitkin sitten jättää omaan arvoonsa. Tuskin ihmiset loppujen lopuksi niin kiinnostuneita jaksaa ainakaan kovin kauan olla. Ikävä tilanne sinulle, mutta voin lohduttaa, ettet taatusti ole ensimmäinen etkä viimeinen maailmassa, jolle on käynyt elämässään näin.

Voimia sinulle!

sinun ei kannata, eikä tarvitsekaan, valehdella olevasi lapsen biologinen isä. Voit silti häntä rakastaa, vaikka olisit isäpuoli.
        Eihän se ole lapsen vika, kuinka hän on aikoinaan saanut alkunsa.

• wxxx

ihmeessä täällä pitää olla aina vähintään yks paviaani arvostelemassa?? Kukaan ei kaipaa sun mielipidettäs!! Mee kotiis!

Kysyjälle sanoisin, että mieti todella tarkkaan pystytkö kestämään lapsen alkuperän. Sinun täytyy olla vakuuttunut, ettet ole katkera lapselle asioista, joille hän ei mitään voi. Ja ehdottomasti lapselle pitää kertoa. Vähitellen, iän mukaan.

Voimia sinulle!!

• kerran
        LA 24.8. kirjoitti:

Voimia sinulle!

olette tuossa tilanteessa että jatkatte todella yhdessä eteen päin niin selvittäkää hyvissä ajoin ennen synnytystä välinne ja luokaa näin tulevalle vauvalle hyvä rakastava koti.

yks isi vantaalta VM-77

• Nimetön

isäpuoli. Kylläkai se vaan on lähdettävä rehelliseltä pohjalta. Rakastaja tunnustaa isyyden, sinä kasvatat ja rakastat lasta. Näin turvaat oman selustasi, eron sattuessa. Voithan halutessasi sitten adobtoida lapsen itsellesi, näin kuitenkin papereissa on oikea isä.

• rakastaja ei

tunnustakaan. Mites tehdään, jos rakastaja kieltäytyy tunnustamasta isyyttä. Aika rumba varmaan tulee yrittää hoitaa isyys avioliiton ulkopuoliselle miehelle vasten tämän tahtoa. Oletus kun on, että avioliitossa sekstataan keskenään.

• äiti kahdelle
        rakastaja ei kirjoitti:

tunnustakaan. Mites tehdään, jos rakastaja kieltäytyy tunnustamasta isyyttä. Aika rumba varmaan tulee yrittää hoitaa isyys avioliiton ulkopuoliselle miehelle vasten tämän tahtoa. Oletus kun on, että avioliitossa sekstataan keskenään.

Se on kuule niin, että nainen saa vaatia vaikka kymmentä miestä käymään testissä, että oikea isi löytyy. Tietenkin eri asia jos mies tunnustaa tuosta noin vaan. Exäni oli sairaanloisen mustasukkainen ja kuvitteli kaikenlaista eikä meinannut tunnustaa lastaan, kun kuvitteli jotain. Lakimies sanoi, että jos haluan niin voin määrätä testiin..niinpä tein ja ei enää siitä asiasta tarvinnut puhua.

• saana77

Olen minäkin sitä mieltä, että sinun ei tarvitse tunnustaa lasta, ei myöskään maksaa elatusmaksuja jos ero tulee. Jos rakastat vaimoasi ja olet valmis kasvattamaan toisen lapsen niin mikäs siinä. Mutta kannatan asian kertomista heti lapselle kun hän sen ymmärtää, että olet isäpuoli.

• Anonyymi

Eikä ole mikään isäpuoli, vaan isä. Se naapuri on biologoninen isä.
        Ihan hölmöä alkaa painottamaan tuollaista puolikasta. Yhtälailla adoptiolapsen kasvattaja on isä.
        Kenen syy tai ansio… ne voi olla mitä vaan satuja. Faktat on nuo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikä ole mikään isäpuoli, vaan isä. Se naapuri on biologoninen isä.
        Ihan hölmöä alkaa painottamaan tuollaista puolikasta. Yhtälailla adoptiolapsen kasvattaja on isä.
        Kenen syy tai ansio… ne voi olla mitä vaan satuja. Faktat on nuo.

Se penska on jo 18 vuotias aikuinen ihminen, eikä tarina kerro kuinka tuossa sitten lopulta kävi.😊

• vaikea tilanne

Nostan hattua, kun olet noin vaikeassa tilanteessa jaksanut hakea tukea ja neuvoja. Toivottavasti sitä myös saatte, miten sitten ikinä päätättekin tehdä avioliittonne suhteen. Sukulaisten ja kylänmiesten ilkeät kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa: saavat siten pikemmin muuta märehdittävää.

Olen pari kertaa ystävien/sukulaisten kohdalla törmännyt tilanteeseen, jossa lapsi vasta teini-iässä tai aikuisena saa tietää, että biologinen isä onkin joku muu kuin isänä pidetty. Aika rajuja tilanteita, ja todella isoja kriisejä, koko perheelle, myös muille lapsille.

Minusta kannatta olla lapselle alusta asti rehellinen, tekee parisuhteen kanssa sitten miten tahansa. Totuus tulee Suomen kokoisessa maassa aina jossakin vaiheessa ilmi. Asiaa voi sitä mukaa selittää hänelle, kun lapsen ymmärrys siihen riittää. Näin ilmeisesti suurin osa perheterapeuteistakin suosittaa, lapselle ei tee hyvää tilanne, jossa hän huomaa itselleen valehdellun näin isossa asiassa.

Voimia, äläkä jää yksin hautomaan asioita!

• asia

olet joutunut aika tiukkaan välikäteen.
      neuvoksi antaisin että ratkaiskaa asiat ennen kun lapsi syntyy.
      ja mieti hyvin tarkkaan että aiotko olla lapsen "isä", sinun pitää olla siitä 100% varma. sitä asiaa ei voi enää myöhemmin lähteä perumaan ilman katastrofia lapsen kannalta.
      ja jos syyllisiä etsitään, niin kyllä vaimosi on aivan yhtä syyllinen kuin se mieskin. hän ottanut tietoisen riskin tulla raskaaksi kun on harrastanut seksiä ilman kortsua, ois voinut myös kieltäytyä.
      sitä et kerro, että miksi olisit itse syyllinen myös, miksi olisit!?
      kyllä olisi hyvä saada myös se toinen mies vastuuseen teoistaan.
      salassa tätä asiaa tuskin pystyy pitämään loputtomiin, joten parempi tarttua härkää sarvista ja kertoa siitä suoraan. siitä ei kannata välittää mitä muut ajattelee. tälläista on sattunut maailmassa monet monet kerrat, ette varmaan ole ensimmäiset.
      miksi teille on ehdotettu eroamista vaikka ette sitä halua, onko sillä joku merkitys esim. saada se mies helpommin vastuuseen, esim. elatusmaksuista.
      sorry, et kyselen, mut en oikein tiiä kaikkia kommervenkkejä, mitä näihin asioihin liittyy.
      sinulla kyllä on suuri sydän kun et halua erota, vaikka asiat on aika solmussa.
      toivottavasti saatte asiat järjestykseen ja muistakaa ottaa huomioon myös se lapsi päätöksissänne oli ne sitten mitä tahansa.

• monimutkaista

Miksi puhut otsikossasi lapsestasi omistusmuodossa, jos ajattelet, ettei hän ole sinun lapsi?
      Eiköhän lapsen isä ole se sosiaalinen isä, se joka lasta kasvattaa! Eihän adoptioisästänkään käytetä isäpuoli-nimitystä!
      Eri juttu on sitten se, haluatko todella ottaa vastuullesi ja nimellesi lapsen, jonka tiedät toisen siittämäksi. Se asia kannattaa miettiä nyt jo etukäteen valmiiksi, koska varmasti se tulee jossain vaiheessa käsiteltäväksi, eikä ole reilua kymmenen vuoden päästä heittää riidan aikana sitä vaimosi silmille! Vaikka ei vaimosi käytöskään sinua kohtaan ole kovin reilua ollut =/

• käy kateeksi

Avioliitossa syntynyt lapsi katsotaan naisen aviomiehen lapseksi, oli biologinen isä hyvänsä. Jos a.p ei halua tätä, hänen pitäisi vaatia isyyden selvittämistä, se kaiketi on ainoa keino välttää elatusmaksut jos ero sattuisi tulemaan..
        Eli a.p:n nimelle (ja vastuulle, juridisesti) lapsi tulee automaattisesti, jos kukaan ei asiaa kiistä.
        Ei mikään helppo tilanne, varsinkaan jos biologinen isä tietää asiasta ja mahdollisesti haluaa olla lapsen kanssa tekemisissä..?

• Anonyymi

Komppaan näitä ajatuksia.

Mitäköhän aapee teki?
        Lapsi on nyt 15.

• Hajoaa

Taisin olla jo tehnyt päätökseni.

Lähden totuuden tielle. Se ei tule olemaan helppoa pikkukaupungissa eikä meidän suvuissamme. Juuri näitä asiankannattaja-homo-impotentti -juttuja tulee. Luultavasti vaimoni otsaan lyödään huoran leimaa. Samassa veneessä ollaan.

Toiseksi pidän sanani. Olen tosiaan samaa mieltä että isyys voi olla juridista, sosiaalista ja biologista. Minun isyyteni olkoon kahta ensimmäistä. Aika näyttää kutsunko itseäni isäksi vai isäpuoleksi.

Joku halusi tietää miksi olen syyllinen. Nyt tullaan elämän alueelle jota vain harva ymmärtää. Olin antanut vaimolleni puolittaisen luvan kokeilla joskus seksiä toisen kanssa. Vaikka kaikki ei mennyt oikein, en voi tämän lupauksen vuoksi vetäytyä vastuusta, elatusmaksujenkin uhalla. Enkä voisi vetäytyä rakkauteni vuoksi.

Silti, tällaisina yön hetkinä, mieli uhkaa hajota. Häpeä tunnustaa, mutta häpeä on sittenkin päällimmäinen tunne.

Mitä päivämäärä 24.8 tarkoittaa? Olenko vielä skitsokin kun luulen sinun vihjaavan, että tiedät jotain asiasta? Perhana sentään.

Ja sinä hhhhhhh. Olet pelkkä paskahousu.

• LA 24.8.

Ekaa lastani odottelen täällä :-))
        En siis tiedä mitään.

Voimia sinulle ja vaimollesi, koittakaa jaksaa :-)))

• yksi vaan

hatun nostoinen päätös sinulta.elämästä löytyy näitä ylä -ja alamäkiä ja niissä todella vasta testataan, mitä rakkaus kestää.kaikkea hyvää teidän perheelle joka tapauksessa

• että laki

olis muuttunut tai on muuttumassa että näppärimmin ja nopeimmin saa isyyden purun, kun tekee siitä kanteen silloin kun lapsi on alle 2 vuotias.Itsellekin sanottiin 5v ja lapsi oli täyttänyt 5v kun lähdin asiaa selvittämään.

Itse asiassa isyyden purkua voi hakea milloin vain, vaikka laissa sanotaan tiettyjä rajoja.
      On myös muistettava, että "oma oikeus" ei ole aina lapsen oikeus ja "lapsen pään yli" voi tehdä sopimuksia, mutta mitä lapsi niistä kasvettuaan ja aikuistuttuaan ajattelee...

Lapsi voi esim.itse hakea purkua kun täyttää 15v. Ennen kaikkea vaikka alkaisit kasvattamaan toisen lasta, tulee lapselle kertoa totuus heti kun hän ymmärtää. Sanoisin, että kouluiän alkaessa. Pienellä paikkakunnalla asiasta kannattaa tehdä heti "julkinen", sillä totuus kyllä paljastuu ja itse tilanteen julkistamalla säästyy ikäviltä ja pahansuopaisilta juoruilta.

Itselläni on kokemusta ja paljon...
      Kun lapsi syntyi, emme tienneet mitä seuraa, eroammeko ja menenkö yhteen lapsen isän kanssa.
      Siitä oli puhetta ja monesta muusta. Ex-mies alkoi "omistaa" sairaalloisesti lasta ja se ei ollut hyvä kasvatusilmapiiri lapselle. Ristiäisissä kerroin papille, "isä" ei ole lapsen isä. Omatuntoni pakotti. Ex- mies vaati, että en saa tavata lapsen isää, eikä lapsi saa tavata isäänsä.

Tuli ero, sillä en voinut kasvattaa lasta ahdistavassa ilmapiirissä. Biologinen isä alkoi "luistella" kauemmaksi ja kauemmaksi ja olen saanut kasvattaa lapsen yksin ja omilla pienillä tuloillani. Nyt tiedän ja olen tullut vakuuttuneeksi, että verisiteillä on suuri merkitys ja sitä ei voi kukaan kiistää eikä riistää. Lapsi haluaisi pitää yhteyttä enemmän biologiseen isäänsä, mutta isä edelleen lusmuaa ja pakoilee kaikenlaisten verukkeiden kanssa.

Elatusmaksuja en voi vaatia enkä ottaa ex-mieheltä joka edelleen on papereissa isä ja nyt vaan odotan, että lapsi itse nostaa kanteen isyydenkumoamisesta. Ex-mies on nykyään ehdottomasti sitä mieltä, että biologisen isän on tunnustettava lapsi ja isyys. Joten jos alat isäksi, ole isä arjessa, mutta vaadi bioisää tunnustamaan lapsi ja salli myös yhteydenpito. Et voi tietää, kuinka teidän elämänne tulevaisuudessa muuttuu , erokin voi tulla vaikka nyt elättekin sovussa. Tsemppiä!

• Hajoaa

Lakimuutos tosiaan on vireillä.

Aika masentava kertomuksesi oli. Ero on vahvasti esillä kaikissa skenaarioissa, joita meille on tarjottu.

Minun isyyteni tulee kai aina olemaan ehdollista: se on voimassa jos biologinen isä ei halua olla isä, se on voimassa jos lapsen äiti niin haluaa, se on voimassa jos lapsi niin haluaa. Luulen, että ex-miehesi omistamisenhalu oli yritys päästä epävarmuudesta eroon ja saada oma paikka perheessä.

Toivon yli kaiken että lapsi arvostaa minua isona ja pitää minua tärkeänä. Ennen kaikkea elätän toivoa, että saisimme jonain päivänä, mahdollisimman pian, biologisestikin yhteisen lapsen, jolloin kaikki tuntuisi helpommalta.

Kiitos kaikille tsempin toivotuksista. Ei tämä tällä hetkellä ihan helppoa ole. Hyvä ettei itkuun pillahda.

• äitipuoli

Muistaakseni isyyteen tunnustamiseen liittyen tuli vuoden vaihteessa lakimuutos ja ikäraja alennettiin 3 vuoteen. Eli kolme vuotta aikaa purkaa isyys.

• galeina
        Hajoaa kirjoitti:

Lakimuutos tosiaan on vireillä.

Aika masentava kertomuksesi oli. Ero on vahvasti esillä kaikissa skenaarioissa, joita meille on tarjottu.

Minun isyyteni tulee kai aina olemaan ehdollista: se on voimassa jos biologinen isä ei halua olla isä, se on voimassa jos lapsen äiti niin haluaa, se on voimassa jos lapsi niin haluaa. Luulen, että ex-miehesi omistamisenhalu oli yritys päästä epävarmuudesta eroon ja saada oma paikka perheessä.

Toivon yli kaiken että lapsi arvostaa minua isona ja pitää minua tärkeänä. Ennen kaikkea elätän toivoa, että saisimme jonain päivänä, mahdollisimman pian, biologisestikin yhteisen lapsen, jolloin kaikki tuntuisi helpommalta.

Kiitos kaikille tsempin toivotuksista. Ei tämä tällä hetkellä ihan helppoa ole. Hyvä ettei itkuun pillahda.

Anna itkun tulla, huudon, tuskan, häpeän...kaikkien tunteiden. Niihin on oikeus. Aina. Jos pystyt ole lapselle isä siinä merkityksessä millä on suurin merkitys; arjessa, miehen mallina, kasvattajana. Biologisesti et sitä ole, ja se pitäisi papereihin kirjata ja lapsellekin aikanaan kertoa. Geeni- ja perimätietoutta kun saatetaan jossain vaiheessa tarvita.

• anja

Niinhän se on että rakkaus antaa anteeksi ja unohtaa.Miksi rikkoa perhettä? Toisten ihmisten takiako.Jos teillä menee hyvin ja lapsi kasvaa teidän vanhemmuuteen niin pitäkää kiinni onnestanne.Tiedän perheen jossa oli vuosia ollut toisen miehen lapsi.Kiintymystä ei mikään voinut hävittää isän ja lasten väliltä.Kun asia sitten vuosien päästä paljastui tunnusti vaimo viimein pettäneensä miestään.Perhe hajosi ja kaikki oli onnettomia.Nainen meni uuden miehensä mukaan ja vei lapset mennessään.Mutta teillä on jo tiedossa asian laita.Lapsen olisi ehkä hyvä kasvaa totuuteen ,koska kylällä sitten joskus puhutaan siitä kuitenkin...vaikka toisaalta miksi rasittaa lapsen elämää sellaisilla aikuisten sotkuilla kun hän ei siitä ole vastuussa kuitenkaan.vaikea tilanne.mutta teillä on vain yksi elämä.Mitä se kenellekään kuuluu jos te kerran huolehditte lapsista hyvin.Ei siihen ole kellään mitään sanomista.Jotkut tekee noin kun eivät saa omia lapsia.Ottaahan monet kasvattilapsiakin ja rakastavat niitä .Eiköhän se ole tärkeintä että lapsi saa kasvaa rakastavassa ilmapiirissä.Oma poikani on sijaisperheessä koska rakastan häntä enkä halunnut hänen pilaavan elämäänsä.Mutta miten vaimosi ja toisen miehen suhde sitten jatkuu.Aikooko hän jatkaa sitä..se voi olla ongelma jatkossa.Hänen on tehtävä päätös kenen kanssa aikoo jatkaa elämäänsä.Ehkä mies yritti voittaa hänet lapsen kautta itselleen.Kannattaisko sun jutella hänenkin kanssa asiasta.Miten vakava suhde se on ja voiko hän oikeana isänä auttaa elatuksessa.Ottaako vastuuta tekosistaan..Voimia sulle vaikeaan tilanteeseen.

• pisti silmään...

"Vaimoni ei ole syypää edes raskauteen, sillä rakastaja jätti kondomin pois heidän sopimuksestaan huolimatta." Nainenko ei ole kykenevä ja velvollinen huolehtimaan ehkäisystä? Kai hänellä on jotain sanan valtaa siihen alkaako mies puuhastelemaan jalkovälissä ilman kortsua vai ei... Ihmettelen kommenttiasi.

Taidat olla todella tossun alla. Minä en hyväksy pettämistä suhteessa, menipä miten huonosti tahansa. Mutta jos kaikesta huolimatta haluatte pysyä yhdessä niin parasta vain sinun sopeutua asiaan.

Ikävää vain lapsen kannalta... jos ette itse kerro hänelle totuutta isästään, saa hän sen luultavasti kuulla muualta, jos kerran nyt jo kaikki ovat tietoisia asioiden oikeasta laidasta...

• saana77

Nimimerkki hajoaa kertoi, että on antanut vaimolleen luvan pettää. Siinä on varmaan molemmat halunneet käydä vieraissa ja kokeilla sitten uudestaan yhteiseloa? No jos molemmat sen hyväksyy niin ei meillä muilla ole siihen sanomista.
        Minulle on eräs mieshenkilö ilmoittanut, että vois tehdä minut raskaaksi jos oma mies ei halua. No en minä siihen touhuun voi lähteä, koska tuskin voisin enää elää samankatonalla kasvattamassa toisen lasta. Joten minusta se ei kovin hyvä idea ole. Kerroin kyllä tästä miehelleni, no ei hänkään innostunut asiasta. Mutta ei innostu omastakaan lapsesta. No kriisiä pukkaa meidän suhteessa, koska toki toisen miehen ehdotus kiinnostaa. Mutta en ala kahden miehen välillä leikkimään.

• Hajoaa

Ei minulla ole mitään syytä epäillä vaimoni valehtelevan, kun hän sanoi huomanneensa vasta kotona, että mies oli jättänyt kondomin pois. En tunne tarkasti naisen anatomiaa, mutta luulisin tämän olevan täysin mahdollista. Paska temppu se oli.

En minäkään hyväksy pettämistä. Ei meillä kuitenkaan ole mennyt niin huonosti kuin luulet. Ihmisten seksuaalisuus on erilaista: meidän on erilaista kuin teidän ja sekin on voitava hyväksyä.

Nyt tapahtui suuri onnettomuus ja on liian helppoa sanoa että sain mitä tilasin.

• Ronja
        Hajoaa kirjoitti:

Ei minulla ole mitään syytä epäillä vaimoni valehtelevan, kun hän sanoi huomanneensa vasta kotona, että mies oli jättänyt kondomin pois. En tunne tarkasti naisen anatomiaa, mutta luulisin tämän olevan täysin mahdollista. Paska temppu se oli.

En minäkään hyväksy pettämistä. Ei meillä kuitenkaan ole mennyt niin huonosti kuin luulet. Ihmisten seksuaalisuus on erilaista: meidän on erilaista kuin teidän ja sekin on voitava hyväksyä.

Nyt tapahtui suuri onnettomuus ja on liian helppoa sanoa että sain mitä tilasin.

Voi olla, että kondomin puuttuminen on jäänyt huomaamatta, mutta kyllä sen mielestäni ihan taatusti huomaa, jos vain haluaa huomata ja välittää asiasta.

Oma veikkaukseni (siis huom. veikkaus, ei todellakaan tieto...) on, että joko vaimoasi ei ole kiinnostanut asia - joka tietenkin kertoo jotain - tai hän on ollut niin kiimoissansa, ettei yksinkertaisesti vain ole välittänyt asiasta - joka sekin mielestäni kertoo jotain... Tai sitten hän valehtelee sinulle.

En itse voisi kuvitellakaan, etten pitäisi hyvin tarkasti huolta ehkäisystä, jos harrastaisin seksiä toisen miehen kanssa. Tosin en voi myöskään kuvitella harrastavani seksiä toisen miehen kanssa, joten ehkä sekin vaikuttaa asiaan...

Vaimosi kertomus tuosta kondomijutusta voi olla totta, se on mahdollista, mutta itse kyllä epäilen tuota suuresti. Kuten aiemmin sanottu, kyllä sen huomaa, jos haluaa huomata.

• Hajoaa
        saana77 kirjoitti:

Nimimerkki hajoaa kertoi, että on antanut vaimolleen luvan pettää. Siinä on varmaan molemmat halunneet käydä vieraissa ja kokeilla sitten uudestaan yhteiseloa? No jos molemmat sen hyväksyy niin ei meillä muilla ole siihen sanomista.
        Minulle on eräs mieshenkilö ilmoittanut, että vois tehdä minut raskaaksi jos oma mies ei halua. No en minä siihen touhuun voi lähteä, koska tuskin voisin enää elää samankatonalla kasvattamassa toisen lasta. Joten minusta se ei kovin hyvä idea ole. Kerroin kyllä tästä miehelleni, no ei hänkään innostunut asiasta. Mutta ei innostu omastakaan lapsesta. No kriisiä pukkaa meidän suhteessa, koska toki toisen miehen ehdotus kiinnostaa. Mutta en ala kahden miehen välillä leikkimään.

Niin, miten miehesi olisikaan innostunut toisen siittämästä lapsesta jos hän ei omaakaan halua? Halusitko vähän herätellä häntä vai olitko tosiaan tosissasi?

Ilmeisesti sinulla on seksisuhde tähän toiseen mieheen. Onko kyse loppujen lopuksi lapsesta, ihastumisesta toiseen vaiko "vain" seksistä?

• Hajoaa
        Ronja kirjoitti:

Voi olla, että kondomin puuttuminen on jäänyt huomaamatta, mutta kyllä sen mielestäni ihan taatusti huomaa, jos vain haluaa huomata ja välittää asiasta.

Oma veikkaukseni (siis huom. veikkaus, ei todellakaan tieto...) on, että joko vaimoasi ei ole kiinnostanut asia - joka tietenkin kertoo jotain - tai hän on ollut niin kiimoissansa, ettei yksinkertaisesti vain ole välittänyt asiasta - joka sekin mielestäni kertoo jotain... Tai sitten hän valehtelee sinulle.

En itse voisi kuvitellakaan, etten pitäisi hyvin tarkasti huolta ehkäisystä, jos harrastaisin seksiä toisen miehen kanssa. Tosin en voi myöskään kuvitella harrastavani seksiä toisen miehen kanssa, joten ehkä sekin vaikuttaa asiaan...

Vaimosi kertomus tuosta kondomijutusta voi olla totta, se on mahdollista, mutta itse kyllä epäilen tuota suuresti. Kuten aiemmin sanottu, kyllä sen huomaa, jos haluaa huomata.

Veikkauksesi siitä, että hän oli niin "kiimoissaan" lienee oikeansuuntainen. Mistä se sitten mielestäsi kertoo?

• pikkupojan_äiti
        Hajoaa kirjoitti:

Veikkauksesi siitä, että hän oli niin "kiimoissaan" lienee oikeansuuntainen. Mistä se sitten mielestäsi kertoo?

Et kysynyt minulta, mutta vastaan silti: Eipä se kerro mitään muuta kuin että oli "kiimoissaan" ja se siitä. Sitä voisi miettiä, miksi mies jätti kondomin pois? Toivoiko vahinkoa vai kokeiliko onneaan?

Joka tapauksessa nostan sinulle hattua! Jos olette onnellisia yhdessä, pysykää yhdessä. Rakkaus on lapselle tärkeintä, sanoi kuka tahansa mitä tahansa. Mutta rehellinen täytyy olla. Sinä tulet olemaan isä, mutta heti kun lapsi asian ymmärtää, tulee hänelle kertoa, että biologinen isä on toinen.

Ongelmia saattaa aiheuttaa juridinen puoli. Avioliitossa olet automaattisesti isä. Papereihin kuitenkin pitäisi saada asiat oikein ja sitä varten joutunette vaatimaan dna-testiä. Testi on ilmainen AVOliitossa, mutta AVIOliitossa ollessanne joudutte maksamaan sen itse. Kun tuon toisen miehen isyys on vahvistettu, hänellä on periaatteessa oikeus vaatia vähintäänkin lapsen tapaamista (juridisesti lapsella on oikeus tavata isäänsä). Pystykö hyväksymään sen, että toinen mies tapaa lastasi ja jää tavallaan sitä kautta mukaan elämäänne?

• Malla
        Hajoaa kirjoitti:

kyllä nainen yhdynnässä aina tuntee, onko miehellä kondomi vai ei. Eri asia on, jos ei välitä siitä ja antaa mennä vaan.

• saana77
        Hajoaa kirjoitti:

Niin, miten miehesi olisikaan innostunut toisen siittämästä lapsesta jos hän ei omaakaan halua? Halusitko vähän herätellä häntä vai olitko tosiaan tosissasi?

Ilmeisesti sinulla on seksisuhde tähän toiseen mieheen. Onko kyse loppujen lopuksi lapsesta, ihastumisesta toiseen vaiko "vain" seksistä?

Kyllä olin tosissani kun puhuin lapsen teosta mieheni kanssa. Mutta en todellakaan aio tehdä sitä toisen miehen kanssa.
        Ja varmasti pieni ihastus tätä toista miestä kohtaan on kun on lapsella ehdotellut. Mutta ihastukset voi jäädä omaan arvoonsa. En siis leiki kahden miehen välillä.
        Jos kuitenkin lapsi asia paisuu niin suureksi, että tulen sen haaveen nykyisen mieheni kanssa menettämään niin seinä tulee vastaan. Silloin on paikka avoinna sellaiselle joka lapsia haluaa. Turha kai näitä asioita on spekuloida, mutta onpa kuiten kiva saada ne kuuluviin muille. Kommentoikaa miten haluatte.

• Minä
        Ronja kirjoitti:

Olen tutustunut mieheen, jolla on erektiovaikeuksia, siis hän ei pidä kondomin käytöstä, ja siitin lerpsahtaa, kun sen päälle vetää kondomin.

Minä kyllä pidän miehestä, ja kaikki miehet eivät pysty käyttämään kondomia yllämainitusta syystä. Heitänkö miehen yli laidan ja etsin uuden teräsmieskuntoisen miehen, joka pystyy tilanteessa kuin tilanteessa vetämään kondomin päälleen?

• tyttö 78
        Hajoaa kirjoitti:

Vaimosi valehtelee. Kondomia ei voi olla huomaamatta. Ei mitenkään. Ellei sitten kaatokännissä.

• Hennu
    • Tanja

Parikuisen neidin äitinä juttusi kolahti... Mietin sitä, että kun lapsi syntyy, teidän aikuisten väliset suhteet pitäisi olla puitu selviksi, myös sinun ja vaimosi rakastajan suhde. Oletteko hänen kanssaan keskustelleet tilanteesta? Haluaako hän edes lasta? Ajattelisin, että sitä kautta voisi lähteä tilannetta selvittämään...

Kaikesta huolimatta, asioilla on taipumus järjestyä, voimia teille!

• kaikula

Jos vaimosi huomasi kotona, että mies olikin jättänyt käyttämättä kumia, miksi ihmeessä hän ei hakenut jälkiehkäisyä!?
        Joka tapauksessa, nostan sinulle hattua. Kuulostat kunnon mieheltä. Sinusta tulee varmasti hyvä isä:)

• Alkuperäinen kirjoittaja

Kiitos nyt vielä kerran kaikille empaattisille ihmisille. Valoitte uskoa ja rohkeutta, vaikka odotin muuta. Näillä viesteillä on minulle suuri merkitys.

En kirjoittele enää. Kaikkea hyvää kaikille, kyllä monen teistäkin täytyy tsempata.

Terv. Aleksi

Jk. Kaikula, tietysti olisi pitänyt. Tämä luku elämässä on pelkkää olisi-pitänyt ja ei-olisi-pitänyt veivaamista. Nyt on vain rakennettava hyvä elämä näillä eväillä.

• ehkä käyt lukemassa?

En osaa sanoa muuta kuin olen pahoillani, että olet joutunut noin vaikeaan tilanteeseen. Ja toivon sinulle voimia selviytyä siitä joka päivä tästä eteenpäin. Itseltäni on joskus viety usko toiseen ihmiseen, on hienoa huomata, että anteeksiantoa kuitenkin tänä päivänä löytyy. Toivon todella (miten asiat sitten menevätkin), että tulet olemaan vielä elämässäsi hyvin onnellinen.

• Aatu

Yksi tuttuni on perheestä, jossa isä ei ole lapsen biologinen isä. En ole heidän läheinen tuttavansa, mutta silti äiti kertoi asiasta muun keskustelun ohessa minulle. Eli asiaa ei ole heillä salailtu.

Tilanne ja ajankohta oli heillä tosin toinen kuin mitä nyt. Perheen äiti oli ollut toisen miehen kanssa ja tullut raskaaksi. Biologinen isä ei ollut halukas/kyvykäs naimisiin eikä tunnustamaan isyyttä. Toinen mies oli kuitenkin valmis ottamaan ns. valmiin paketin, eli meni naimisiin raskaana olevan naisen kanssa ja otti toisen lapsen omakseen. Tietysti 70-luvun alussa moraalinen ja yhteiskunnallinen ilmasto oli vielä toinen kuin nykyään, "kunnollista" perheympäristöä arvostettiin ja yksinhuoltajia ja varsinki aviottomia lapsia paheksuttiin eri tavalla kuin nyt. Nainen oli vieläkin, täysi-ikäisen lapsen äitinä kiitollinen ottoisälle, joka oli ollut tukena ja kasvattanut kuin omanaan.

Ei varmasti kaikilla toimi näin ja monella voi olla vaikea hyväksyä, ettei olekaan biologinen isä.

• toiseltakin kannalta

Noh, toivottavasti saatte kulissinne pidettyä kasassa. Itse olen sitä mieltä, että pitäisi pystyä avoimesti tunnustamaan tilanne. Ei ole reilua kellekään yrittää pitää väkisin kasassa juttua, joka ei oikeasti aidosti toimi.

Eroa ja muuta isolle paikkakunnalle, niin ei tarvitse murehtia kylän ukkojen ja akkojen juoruamisisista. Toivottavasti jaksat kantaa ratkaisujesi seuraukset.

• Alkuperäinen kirj
        toiseltakin kannalta kirjoitti:

Noh, toivottavasti saatte kulissinne pidettyä kasassa. Itse olen sitä mieltä, että pitäisi pystyä avoimesti tunnustamaan tilanne. Ei ole reilua kellekään yrittää pitää väkisin kasassa juttua, joka ei oikeasti aidosti toimi.

Eroa ja muuta isolle paikkakunnalle, niin ei tarvitse murehtia kylän ukkojen ja akkojen juoruamisisista. Toivottavasti jaksat kantaa ratkaisujesi seuraukset.

Kulisseja! Et tunne meitä. Ja mikä Jeesus sinä olet sanomaan mikä toimii aidosti ja mikä ei. Eikä ei toimi ehkä toimii. Eroa ja muuta! Enkä muuta enkä eroa. Meidän elämä on tässä ja täällä.

Ja jälleen kerran suljen kirjallisen suuni.

• päätös
        Alkuperäinen kirj kirjoitti:

Kulisseja! Et tunne meitä. Ja mikä Jeesus sinä olet sanomaan mikä toimii aidosti ja mikä ei. Eikä ei toimi ehkä toimii. Eroa ja muuta! Enkä muuta enkä eroa. Meidän elämä on tässä ja täällä.

Ja jälleen kerran suljen kirjallisen suuni.

ilmiselvästi jo tiedät mitä haluat enkä usko, että tähän päätökseen olisit tullut, jos välillänne ei olisi rakkautta, ymmärrystä ja halua jatkaa elämää yhdessä.

olen läheltä nähnyt kuinka paljon tärkeämpää on sosiaalinen isyys verrattuna biologiseen isyyteen. ystäväni on ollut isänä nyt jo kymmenvuotiaalle suloiselle pojalle lähes koko hänen lapsuutensa ja vaikka lapsella on ihan hyvä suhde myös biologiseen isäänsä (he kaikki ovat keskenään ystäviä), pitää poika biologista isäänsä lähinnä kaverina ja tuota läsnäolevaa isää hän kutsuu isäkseen. pariskunnalla on myös yhteinen lapsi, mutta on päivänselvää, ettei isä ole ikinä tehnyt mitään eroa poikapuolensa ja biologisen lapsensa välillä, vaan rakastaa molempia ihan yhtä paljon enkä ole koskaan nähnyt omistautuvampaa isää. tottakai kaikki tietävät, että hän on kasvattanut toisen miehen lapsen, mutta mitä väliä sillä on. ei hän itse ajattele lasta toisen lapsena vaan omanaan.

myös minulla on omaa kokemusta asiasta siinä mielessä, että biologista isääni en nähnyt kahdeksaantoista vuoteen, sillä hän asui ulkomailla eikä äitini koskaan ollut erityisen myöntyväinen hänen yhteydenpitoyrityksiinsä. neljävuotiaasta asti minulla on kuitenkin ollut isä, ei tosin biologinen, mutta mitäpä se lapselle merkitsee. isä kuin isä. ollessani yhdeksänvuotias äitini ja isäni saivat pikkuveljeni ja pari vuotta sen jälkeen heille tuli ero. se ei kuitenkaan tarkoittanut, että minun ja isäni suhde olisi katkennut vaan ihan samalla tavalla hän edelleen oli minun isäni. isä voitti oikeudessa huoltajuuden, joten pikkuveljeni muutti hänen luokseen ja itsekin vietin paljon aikaa siellä toisessa kodissani. nyt olen viimeisilläni raskaana ja isä soittelee jatkuvasti kun häntä jännittää ukiksi tulo.

biologisen taustani selvitys tuli kuitenkin jossakin vaiheessa minulle tärkeäksi ja kun olin jo muuttanut pois kotoa otin yhteyttä ulkomailla asuvaan isääni. hän oli onnellinen kuultuaan minusta ja lähetti heti matkalippurahat, jotta tulisin tapaamaan. yhteensä neljä kuukautta vietin hänen kanssaan aikaa ennenkuin hän sairastui ja kuoli. tämä aika oli minulle hyvin tärkeää. myös isäni silloin aikoinaan kannusti minua tapaamaan "oikean" isäni. tämän kerroin siksi, että varmasti jokaiselle tulee jossakin vaiheessa halu tietää todellinen taustansa ja saada mahdollisuus tutustua siihen. minä ainakin tunsin olevani kokonaisempi, kun olin saanut tutustua biologiseen isääni. huomasin, että minussa oli paljon samoja piirteitä ja jollakin tavalla ymmärsin itseäni paremmin. en siis kehota salaamaan totuutta lapselta, vaan toivon, että hän saa sen tietää heti kun pystyy asian sisäistämään. en tiedä miten oli mahdollista, mutta muutama vuosi sitten pikkuveljeni kertoi, ettei hän ollut koskaan tiennyt, ettei isämme oikeasti ollutkaan biologinen isäni ja että olin "vain" siskopuoli. tämä selvisi hänelle vasta juuri silloin kun lähdin tapaamaan oikeaa isääni. pikkuveljeni oli tuolloin murrosiässä ja kertoi, että se oli ollut hänelle shokki, vaikkei sitä kenellekään kertonutkaan. itse ainakin olin vain jotenkin olettanut, että hän tiesi asian, mutta tämä siis vinkiksi, jos yhteisiä lapsia myöhemmin hankitte, että on hyvä kertoa asia myös heille.

jos vain kykenette luottamaan toisiinne, en näe mitään syytä, miksi teidän kannattaisi harkita eroa. et ehkä ollut suunnitellut, että tulisit isäksi tällä tavoin, mutta luulenpa, että vuoden parin päästä sillä ei ole sinulle enää mitään merkitystä. odotusaika saattaa olla naiselle hyvin raskasta ja sinullakin tulee varmasti vielä ristiriitaisia tuntemuksia silloin kun on kurjia hetkiä. toivon kuitenkin, että saatte asiat sillä tavalla selviksi, että voitte toisianne tukien jatkaa tästä yhdessä eteenpäin. kaikkea hyvää teille.

• Kahden isän lapsi

Minut kasvatti mies, joka ei ole biologinen isäni. Äitini oli raskaana seurustelun alkaessa, mutta miesystävä halusi tästä huolimatta naimisiin ja kantoi vastuun minusta. Oli synnytyksessäkin mukana, vaikka se siihen aikaan ei vielä ollut yleistä. Hän ei sallinut mitään kontaktia biologiseen isään, joka ei kyllä yrittänytkään (vaikka tiesi asiasta).

Sain tietää asioiden todellisen laidan vasta 11-vuotiaana. Se oli järkytys, jota itkin monta päivää. Silti näin jälkeenpäin uskon, että minulle oli parempi, etten tiennyt asiasta aikaisemmin. Sain sentään elää (ja kehittyä)11 vuotta siinä uskossa, että isäni on minun isäni, mutta toisaalta sain tietää totuuden sen verran varhain, ettei pettymys ollut liian suuri. Murrosiässä en sitä ehkä enää olisi kestänyt.

Minulla on erittäin lämmin ja läheinen suhde kasvatusisääni yhä edelleen. Emme koskaan puhu asiasta, vaan käyttäydymme kuin isä ja tytär. Olen hänelle syvästi kiitollinen siitä, että hän kantoi vastuun minusta ja äidistäni, jopa avioeron jälkeen, joka tapahtui minun ollessani 11-vuotias. Hän ei ole koskaan antanut minun tuntea olevani vähemmän arvokas, "lapsipuoli". Sitä sanaa hän ei ole koskaan käyttänyt, vaan on aina esitellyt minut muille "tyttönään". Totuutta en kuullut häneltä, vaan äidiltäni, ja meni vuosia ennenkuin sain edes kerrottua kasvatusisälleni, että tiedän totuuden.

Suhteeni biologiseen isääni alkoi vasta yli 30 vuoden iässä. Se ei koskaan ole lämmennyt sellaiseksi kuin suhde kasvatusisääni. Minulle se "oikea isä" on se, joka piti minusta huolen, kun olin pieni. Kerron tämän kannustimeksi sinulle, joka olet ottamassa vastuuta toisen miehen lapsesta. Lapsi voi kiintyä sinuun ja rakastaa sinua "oikeana" isänä - ja sinä häntä "oikeana" lapsena. Anna lapsen äidin kertoa hänelle totuus, ettei lapsi koe pienintäkään merkkiä alempiarvoisuudesta sinun taholtasi. Jos lapsen isä haluaa pitää häneen alusta asti yhteyttä, niin häntä tulisi kutsua "isäksi" ja sinua mieluiten etunimelläsi. Ei missään nimessä toisin päin! Sinun ja lapsen suhteeseen ei vaikuta oletko hänelle "Pekka" vai "isä". Jos taas oikea isä on poissa kuvioista, voit kutsua itseäsi isäksi.

Nostan hattua päätöksellesi!

• pitäisi

kutsua isäksi? minusta taas on isestään selvää, että sitä ihmistä kutsutaan isäksi, joka isän roolin vetää. itse olen kutsunut biologista isääni isäksi ja kasvattajaisääni iskäksi. ainakin minusta tuntui hyvältä ja oikealta kun aloin kutsua häntä iskäksi etunimen sijaan. miksi ihmeessä olisi pitänyt kutsua etunimellä? näin on asia myös tuttavaperheissä, joissa uusi mies on astunut mukaan kuvioihin lasten ollessa pieniä. isäksi kutsutaan sitä ihmistä, joka isän tehtävät hoitaa ja näin sen mielestäni pitää ollakin, mikäli vain "sijaisisälle" tämä sopii.

• tuutikki

Mun mieheni on adoptoinut lapseni ja on ollut kuviossa mukana jo raskausajasta lähtien,synnytyksessä oli myös.Olimme kyllä ystäviä jo ennestään ja joskus aiemmin olimme seurustelleet kuutisen vuotta,rakkaus vain leimahti uudestaan.Olemme myös miettineet koska on oikea aika lapselle kertoa ettei mieheni ole hänen biologinen isänsä,itse olen sitä mieltä että ehdottomasti ennen murrosikää.Sekin on mietityttänyt että kuinka totuudenmukaisesti lapselle kertoa,bioisä nimittäin ilmoitti vain tekstiviestillä ettei aio olla missään tekemisissä lapsen kanssa ja että isättömäksi saan lapsen ilmoittaa isyydentunnistuksessa.Kyse ei ollut yhdenillan jutusta kun lapsi sai alkunsa vaan seurustelin tuon "miehen"kanssa tuolloin.Nykyinen mieheni oli siis raskausaikana kuvioissa ihan ystävänä vain ja halusi itse synnytykseenkin tulla tuekseni,hän kiintyi lapseen samantien.Kun isyydentunnustuksen aika tuli,kerroin siellä totuuden ja sanoin etten kaipaa elatusmaksuja tuolta luuserilta joka ei muutenkaan lastaan halua tunnustaa eikä olla vastuunkantava isä.Lapsella on nyt isä joka rakastaa,välittää ja huolehtii vilpittömästi hänestä.Harvassahan on miehet jotka kykenevät rakastamaan toisen siittämää lasta,mutta heitäkin on ja meidän perheemme kuuluu niihin harvoihin onnellisiin!

• niitä
        tuutikki kirjoitti:

Mun mieheni on adoptoinut lapseni ja on ollut kuviossa mukana jo raskausajasta lähtien,synnytyksessä oli myös.Olimme kyllä ystäviä jo ennestään ja joskus aiemmin olimme seurustelleet kuutisen vuotta,rakkaus vain leimahti uudestaan.Olemme myös miettineet koska on oikea aika lapselle kertoa ettei mieheni ole hänen biologinen isänsä,itse olen sitä mieltä että ehdottomasti ennen murrosikää.Sekin on mietityttänyt että kuinka totuudenmukaisesti lapselle kertoa,bioisä nimittäin ilmoitti vain tekstiviestillä ettei aio olla missään tekemisissä lapsen kanssa ja että isättömäksi saan lapsen ilmoittaa isyydentunnistuksessa.Kyse ei ollut yhdenillan jutusta kun lapsi sai alkunsa vaan seurustelin tuon "miehen"kanssa tuolloin.Nykyinen mieheni oli siis raskausaikana kuvioissa ihan ystävänä vain ja halusi itse synnytykseenkin tulla tuekseni,hän kiintyi lapseen samantien.Kun isyydentunnustuksen aika tuli,kerroin siellä totuuden ja sanoin etten kaipaa elatusmaksuja tuolta luuserilta joka ei muutenkaan lastaan halua tunnustaa eikä olla vastuunkantava isä.Lapsella on nyt isä joka rakastaa,välittää ja huolehtii vilpittömästi hänestä.Harvassahan on miehet jotka kykenevät rakastamaan toisen siittämää lasta,mutta heitäkin on ja meidän perheemme kuuluu niihin harvoihin onnellisiin!

..vastuuttomia luusereita tuntuu miehissä useinkin olevan. Monia ihmiskohtaloita kuulleena minua "kylmää" lapsen kohtalo tapauksissa, joissa varsinainen isä "luistelee" velvollisuuksistaan/oikeuksistaan pois. Hän unohtaa silloin syntymäänsä syyttömän lapsen oikeudet, jotka pitää muistaa kaiken aikaa.

Kuulin eräältä asiantuntijalta ( ja on tainnut olla juttua mediassakin)että myös adoptiolapsilla/nuorilla on ollut viime vuosina yhä enemmän henkistä pahoinvointia. Heitä passitetaan/hakeutuu hoitoon ja heitä joudutaan ottamaan huostaankin. Syynä pahoinvointiin on juurettomuus, omien taustojen tietämättömyys, vaikeus löytää juuriaan jne...

Lapsen ja nuoren kannalta ei ole useinkaan samantekevää kuka ja ketkä "ottavat vanhemmuuden", silloin kun biovanhempi ei vastaa/ei halua vanhemmuutta. Jokainen ihminen haluaa miltei poikkeuksetta tietää juurensa.
        Vanhemmat salaavat lapsen syntyperän jopa tietoisesti ja lapsi vaistoaa tai totuus tulee jotain kautta. Esim. veriryhmä voi aikanaan paljastaa lapselle, että isä ei voi olla isä.

Entäpä sukututkimukset/sukuselvitykset? Ainakin omassa suvussani, niin isän kuin äidin puolelta on menossa sukuselvityksiä. En tiedä, kuinka sukututkimuksissa menetellään silloin, kun tiedetään , että jonkun lapsi ei ole verisukulainen? Jos tiedossa on adoptio, siitä voinee merkitä tiedon, mutta entäpä , jos lapsi on toisen isän ? Olen sitä mieltä, että sukutauluihin tulee laittaa vain verisukulaiset.

Sukututkimus on sananmukaisesti sukuselvitys. Sukuselvityksiä voi käyttää myös lääketiede esim. jos tulee tarve kartoittaa tiettyjä geeniperäisiä sairauksia. Toisen lapsen "ottaminen" kasvatettavakseen, adoptiokaan, ei ole yksinkertaista. Miten tehdä kaikille "aikuisille " oikeudenmukainen päätös "lapsen pään yli", unohtamatta kaikessa lapsen etua ja oikeuksia?

• -W-

Minä sain isä puolen ihan pienenä. En muista edes aikaa ennen häntä. Olen kuitenkin aina tiennyt, ettei hän ole biologinen isäni. Kutsun häntä edelleen aikuisena isiksi ja olemme hyvin läheisiä, vaikka hän on eronnut äidistäni.

Olen hyvin iloinen, ettei minulle koskaan tiputettu pommia, vaan asia on ollut aina selvää. "Oma isäkään ei voisi rakastaa sinua enemmän kuin minä" -tyyppisiä lauseita olen kuullut usein.

Rehellisyys on aina paras vaihtoehto. Itse en tunne kärsineeni yhtään siitä, että minulla on aina ollut rakastava isäpuoli.

• VäRi

Onpa tylyä tekstiä kirjotettu, tietämättä koko totuutta..
      Minä näkisin teillä toivoa olevan, niin kauan kuin on halua ja rakkautta. Kuuntele sydäntäsi, pystytkö luottamaan vaimoosi nyt ja tulevaisuudessa?
      Jos hän on itse kerran rehellisesti kertonut toisesta suhteesta, eikä vasta "käryttyään", luulisin hänenkin jotain syrjähypystä oppineen?
      Tuo kondomi-juttu kyllä tuntuu uskomattomalta, mutta muuten toivon,että kaikki on niin kuin sinulle on asiat kerrottu.
      Uskon vilpittömästi,että rakkaus vaimoosi, anteeksiantaminen ja halu onnistua riittävät syiksi jatkaa. Ja uskon,että olet kypsä rakastamaan tulevaa lasta,oli se kenen siittämä hyvänsä. Ja minä näen asian valoisana puolena sen, että siittäjä, (anteeksi nimitys,mutta minusta kasvattaja on isä) ei halua olla missään tekemisissä lapsen kanssa, joten saatte vaimosi kanssa yhdessä tarjota lapselle rakastavan kodin, ilman mitään kolmansia osapuolia.
      Tsemppiä teille ja rutkasti rakkautta ja anteeksiantoa :)

• mummina

koko ketjun, niin totean että aloittajan tilanne ei ole helppo. Uskon ja ymmärrän, että rakkautta ja anteeksiantoa nyt riittää, mutta tulevaisuutta on mahdoton ennustaa. Kyseessä on ilmeisesti aika tuore avo/aviopari ja rakkaustunteita on vielä paljon. Tunteet kuitenkin vääjämättä arkipäiväistyvät, tulee kiintymys ja kumppanuus tai sitten tiet erkanevat.

Avio/avoerotilastot kertovat karua kieltään edelleen. Suomessa erotaan eniten pohjoismaissa ja varmasti yksikään pariskunta ei yhteen mennessään edes ajattele eroavansa. Uskotaan ja luullaan ikuiseen rakkauteen. Se ei pysy itsestään ja siihen pitää valmentautua. Miettiä ja suunnitella miten rakkaus ja välittäminen säilyy vuosienkin kuluessa.

Tässä ongelmatapauksessa saattaa tuntua, että tämähän on sillä ratkaistu, kun vaan otetaan lapsi vastaan omana lapsena. Minulle ei valjennut, mikä on ollut biologisen isän mielipide? Onko hän hyväksynyt sen, että rakastajattaren puoliso omii lapsen? Ilmeisesti.
      On otettava huomioon, että kaikkien kannat voivat muuttua vuosien aikana. Se, mitä nyt on sanottu ja miltä tuntuu, voi keikahtaa täysin.

Siksi kysyjän ja koko perheen ja erityisesti lapsen kannalta on hyvä sopia kaikki asiat perusteellisesti ja kirjallisena. Jos käy niin, niin sitten toimimme näin...Lapsen etua ei saa koskaan unohtaa ja hänen tulee tietää ehdottomasti bioisästään. Mielenkiintoinen seikka varsinkin nykyään, ovat juuri nopeasti yleistyvät sukuselvitys/sukututkimus asiakirjat.
      Siihenkin tulee varautua, että mahdollisiin kirjoihin tulee merkittäviksi ehdottomat biologiset faktat.

• mieleen

Kommentoin ihan vain täältä puskasta; ajattelin ehdottaa aluksi yhdeksi vaihtoehdoksi lapsen luovuttamista adoptioon. Pidemmälle päästyäni pisti silmään kohta jossa kerrottiin vaimon tieetäneen heti ettei ehkäisyä oltu käytetty. Tässä vaiheessa hänellä olisi ollut mahdollisuus jälkiehkäisyyn, joka voi olla varsinaista aborttia vastustavallekin vaihtoehto. Siihen hän ei turvautunut, joten hän kuitenkin haluaa lapsen ja nimenomaan nyt.

No, vaikea tilanne. Mielenkiintoist aolisi kuulla mitä vaimosi todella tuntee ja ajattelee tilanteesta. Voisi kuvitella ettei se ole hänellekään helppo.

• Empaattinen
        mieleen kirjoitti:

Kommentoin ihan vain täältä puskasta; ajattelin ehdottaa aluksi yhdeksi vaihtoehdoksi lapsen luovuttamista adoptioon. Pidemmälle päästyäni pisti silmään kohta jossa kerrottiin vaimon tieetäneen heti ettei ehkäisyä oltu käytetty. Tässä vaiheessa hänellä olisi ollut mahdollisuus jälkiehkäisyyn, joka voi olla varsinaista aborttia vastustavallekin vaihtoehto. Siihen hän ei turvautunut, joten hän kuitenkin haluaa lapsen ja nimenomaan nyt.

No, vaikea tilanne. Mielenkiintoist aolisi kuulla mitä vaimosi todella tuntee ja ajattelee tilanteesta. Voisi kuvitella ettei se ole hänellekään helppo.

Ei-toivotun lapsen poisantaminen kuuluu naisilla Suomessa menneisiin vuosikymmeniin, siksi hyvin täällä on nyt asiat.

Sattui lähipiirissä 60-luvulla: Naisen aviomies halusi, että vaimon lapsi, joka oli syntynyt heidän naimisissa olonsa alkuaikoina, annettaisiin pois. Alakouluikäisenä tyttö annettiin sitten pois toiseen perheeseen, toisessa kaupungissa.

Aikuiseksi tultuaan tyttö otti yhteyden äitiinsä ja kysyi, että miksi te tämän minulle teitte? Äiti puolusteli silloin itseään, että sen takia, kun mieheni X ei ole sinun isäsi. Tyttö tuli katsomaan äitiään vasta sitten, kun äiti makasi jo ruumishuoneella.

Voi tyttöparkaa ja äitiparkaa ja voi koko Suomi-parkaa siihen aikaan.

• Siis mitä
        mieleen kirjoitti:

Päähäsi pälkähti, että lapsenhan voi antaa adoptoitavaksi! Siis synnytyslaitokselta vaan kuskataan jonnekin, vai mitä?

Toivoisin, että alkuperäinen kirjoittaja joskus kertoisi miten heille kuuluu.

• äiti

jos haluatte molemmat pysyä yhdessä ja koette rakastavanne toisianne niin pysykää yhdessä.
      jos haluat olla syntyvälle lapselle isä ja vaimosikin sitä haluaa,tehkää niin.
      jos haluatte joskus myöhemmin asiasta lapselle kertoa,kertokaa se.
      voin itse sanoa että biologisuudella ei ole paljoakaan tekemistä äidin tai isänrakkauden kanssa.
      minä sain lahjaksi äitini kasvattivanhemmat,isoäidiksi ja isoisäksi,ja isäpuolen vaikka biologinen isäkin on olemassa.
      parempia isovanhempia en olisi voinut saada ja isäpuoleni on minulle rakas isä.
      senverran vaan lapselle kertomisesta että se kannattaa kertoa joko aika pienenä tai sitten kun ollaan jo täysi-ikäisiä.
      ala-aste ja murrosikäiselle ei kannata mennä noin isoja aioita kertomaan.
      onnea teille molemmille,mitä ikinä päätättekään!

• matkaan

Tiedän kokemuksesta, että lasta voi rakastaa oman lapsen lailla oli se sitten biologinen tai ei. Kyse on päätöksestä. Kun lapsi kiintyy sinuun kuin isään, millään muulla ei ole enää käytännössä väliä. Onnea matkaan.

• Anonyymi

Sairasta menoa jo vuodesta 2006.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      129
      3537
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1835
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1611
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1352
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      90
      1194
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      108
      1162
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1069
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      954
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      80
      915
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      20
      887
    Aihe