jos työpaikkailmoituksessa lukee vain, että "hakemukset lähetetään siihen ja siihen osoitteeseen", niin tarkoitetaanko hakemuksella cv:tä, ansioluetteloa vai molempia?
ja kumpi näistä on yleensäkin se "tärkeämpi"
cv vai ansioluettelo
9
2501
Vastaukset
- Jokunen
Niin, olen ainakin ymmärtänyt että ansioluettelo ja CV (Curriculum Vitae) tarkoittavat täsmälleen samaa asiaa!
- hakemus...
... voisi olla seuraavanlainen
- kansilehti (1 sivu)
- CV/ansioluettelo 2 sivua
Kansilehdessä kerrot erittäin tiiviisti siitä, kuka olet, miksi haet paikkaa ja miksi olet sopiva hakemaasi paikkaan, eli miksi sinut tulisi valita.
Cv:ssäa kerrot henkilötiedot,ja mitä olet tehnyt aikaisemmin, eli , työ- ja opiskeluhistorian sekä mahdollisesti harrastuksista, luottamustoimista, kursseista jne.
Haluan painottaa, että älä kirjoita kansilehteen samoin sanoin, samoja asioita, kuin CV:en. Kansilehdessä sinulla on yhden sivun verran aikaa vakuuttaa työhönottaja lukemaan myös CV:si, sen sijaan, että koko hakemus menee hylkyyn.
Cv:ssa sitten painotat oleellisia asioita työpaikan kannalta. Jotain perustavanlaatuista vikaa on CV:ssa, jossa työn kannalta epäoleellisesta harrastuksesta on 7 riviä tekstiä, varusmiespalveluksesta 10 ja alan koulutuksesta ja viimeisimmästä työstä yksi kummastakin. - -h-
Hei,
jos nyt ymmärrän kysymyksesi oikein...
... hakemus on hakemus, eli kerrot itsestäsi yhdellä A4:lla, ja miksi haet kyseistä työtä. Liitä oikeaan ylälaitaan kuvasi!
... ansioluettelo/cv ovat vain listauksia sitten 1-2 A4:lla, johon laitat henkilötiedot, koulutuksen, työkokemuksen, plus muita kuten esim kielitaidon, atk-taidot, harrastukset jne.
Jos ilmoituksessa on ollut "lähetä hakemuksesi sinne ja sinne..." liitä oma-aloitteisesti aina mukaan myös ansioluettelosi. - työpaik,,,
Tuossa linkki jossa
malleja
http://www.hamk.fi/rekrytointi/opiskelijat/tyonhaku/hakemus_ansiol.htm
Minusta ansioluettelo on tiivistelmä ja cv on pitempi, jossa voi kertoa itsestään tarkemmin. Itse laitan aina ansioluettelon hakemuksen mukaan,kun haen jotakin työtä - Uustyötön
Sait jo hyviä ohjeita, mutta lisäisin:
CV:stä puhutaan jo ihan yleisesti, mutta sen otsikkona kaksi kirjainta näyttäisi mielestäni vähemmän hyvältä. siksi kirjoittaisin: Ansioluettelo (tai Curriculum vitae).
Toistan vielä, että hakemuksen teksti on tärkeä ja sen tehtävä on lyhyesti kertoa lukijalle, että sinä olisit sopiva työnhakija, jonka ansioluettelokin kannattaa lukea. Eli molemmat ovat tärkeitä ja niiden sisältöä kannattaa huolellisesti harkita jokaista hakemusta varten erikseen. Ansioluettelon (=cv:n) painotuksia voi myös tehdä hieman eri tavalla. Nykyisin ei enää painoteta näiden papereiden virallisesti käytettyä mallia, vaan suositellaan käyttämään omaa järkeä.
Itse laittaisin aina myös cv:n hakemuksen liitteeksi, vaikka tiedän, että jos hakemuksessani on sellaisia asioita, jotka poistavat minut heti varteenotettavien hakijoiden joukosta, cv:ni jää lukematta.
Auttaisiko hakemuksen tekemistä, jos miettisit asioita työnantajan näkökulmasta? Mikä heille on tärkeätä ja mitä sinulla on heille tarjota?
Onnea. - -cv-
CV on yhtä kuin ansioluettelo ja hakemus on hakemus. Eli teet hakemuksen ja laitat liitteeksi ansioluettelon. Ja jos haet suomalaiseen firmaan suomalaisia töitä tekemään niin tee se ansioluettelosi suomeksi.
- PAM
Ansioluettelo on nimensä mukainen ja cv tarkoittaa elämänkertaa.
Itse laitan aina hakemukseni mukana cv:n. Ja kävipä viimeksi niin, kun soitin työpaikkaan (heillä ei varsinaista hakua ollut), niin sanoivat, että laita vapaamuotoinen hakemus tulemaan. Kysyin, että laitanko cv:n myös. Sanoivat, että pelkkä cv riittää ja pääsin töihin. - tärkeimmät asiat
CV ja ansioluottelo on sama asia. Kerrot siinä henkilötietosi, koulutuksesi ja työkokemuksesi. Pitäisi mahtua yhdelle tai kahdella A4:lle
Hakemusosassa kerrot lyhyesti itsestäsi, miksi olisit työhön sopiva, milloin voit aloittaa ja paljonko on palkkatoiveesi, ehkä suosittelija yms. Mahtuu mainiosti A4:lle tai sähköpostissa pari kappaletta ja tuo CV liitteeksi vaikka PDF tiedostona.
Idea on kuitenkin se että luettavaa ei saa olla liikaa ja kun mielenkiintoisimmat tulostetaan paperille valinta kokousta varten, niin paperia ei saa kulua liikaa :) Ketään ei kiinnosta selailla monisivuista hakemusta, jossa suurin osa sisällöstä ei liity mitenkään haettuun työhön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191732
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991558Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy441066Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29919Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38881Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50836Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43778Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37770Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56768Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37750