Kysymys YH-äipille!!!

-YH Äippä-

Kuinka usein lapsenne isä näkee lastaan?

Itselläni on vähän hankala tilanne lapsen isän suhteen. Olisin ollut valmis yrittämään vielä yhteistä elämää, en kyllä ymmärrä itsekään miksi sen kaiken jälkeen mitä mies on minulle tehnyt, mutta lapsen isä ei ollut halukas yrittämään. Haluaa viettää vapaata elämää. Nyt yritän unohtaa miehen totaalisesti ja jatkaa elämää eteenpäin.

Tuntuu kohtuuttomalta, että hän vaatii nähdä lastaan jopa 2 kertaa vkossa vaikka alun perin ei edes halunnut isäksi eikä meinannut millään tulla lastaan katsomaan. Ensimmäisen kerran kävi katsomassa tämän ollessa n. kuukauden ikäinen ja väitti minun luvanneen ettei hän joudu vastuuseen lapsesta, jota en kylläkään ollut luvannut. (Molemmat halusivat lasta!!!) Kun otin esille isyyden tunnustamisen ja sanoin, että aion hänet ilmoittaa isäksi halusi hän sitä tai ei, niin vaati DNA-testin, joka osoitti biologisen isyyden. Hän ei joudu maksamaan elatusapua työttömyyden takia eikä muutenkaan tee mitään lapsen eteen käydessään katsomassa häntä. Joskus kun olen yrittänyt harventaa tapaamisia, on uhkaillut vievänsä asian oikeuteen. Tuntuu, että mies yrittää vain kontroilloida minua ja estää löytämästä uutta onnea. Rivien välistä olen lukenut, että kuvittelee minun ottavan hänet takaisin heti kun hän olisi valmis.

Kysymys ei varmasti ole oikeassa kategoriassa, mutta laitoin sen tänne, koska tiedän täällä käyvän paljon yksinhuoltajia.

5

772

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yyhoo

Oletko siis ihan yksinhuoltaja? Onko teillä sovittu tapaamisoikeudesta? Eihän ne nyt isän ehdoilla ne tapaamiset mene. Meillä on poika isällään joka toisen viikonlopun, muutoin ei näe kuin erikoistilanteissa ja tämä järjestely sopii kaikille osapuolille. Ota yhteys sosiaalitoimistoon ja kysele sieltä asioista ja kannattaa tehdä ihan viralliset paperit tapaamisista.

Mitä sitten, vaikka isä veisikin asian oikeuteen? Tuollaisella taustalla hän tuskin saa muuta kuin tapaamisoikeuden ehkä kerran kuussa. Sinä siinä voittaisit, eikä hän ja pääsisit eroon häiriköinnistä.

• -YH Äippä-

Olen lapsen yksinhuoltaja. Isä ei virallisesti suostunut antamaan minulle yksinhuoltajuutta, mutta koska en suostunut yhteishuoltajuuteen, jota mies vaati niin asia jätettiin ns. pöydälle. En kyllä ole aikonut mennä asiaa muuttamaan ja suostua yhteishuoltajuuteen miehen käytöksen perusteella, ei mielestäni ansaitse minkäänlaisia oikeuksia lapseen. Tapaamisoikeutta ei ole määritelty, koska alunperin sovittiin elatusturvatoimistossa että tapaamiset onnistuu meidän kahden sopia keskenämme. Nyt kuitenkin tuntuu, että mies vaatii enemmän kuin mielestäni ansaitsee. Ei ole osallistunut millään tavalla lapsen elatukseen, "omasta pussista" olen maksanut sairaalalaskun yms. mitä olen lasta varten tarvinnut ja ostanut.

Totta, jos mies asian oikeuteen veisi, niin minä siitä varmasti hyötyisin, mutta en haluaisi joutua puimaan asiaa vieraiden ihmisten kanssa. Mutta jos tilanne jatkuu tällaisena niin on varmasti pakko tehdä asian eteen jotain itse.

Halusin nyt lähinnä kuulla millaisia tilanteita muilla on ja kuinka usein keskimäärin isä lastaan/lapsiaan näkee.

• ~violet~

Minulla ja ex miehelläni on sen verran hyvät välit ja asumme edelleen samassa kaupungissa, että lasten isä käy katsomassa lapsia silloin kun haluaa ja välillä saattaa viikollakin hakea lapset pariksi tunniksi luokseen.

Muuten sopimus on sellainen että lapset ovat joka toisen viikonlopun aina toisen vanhemman luona. Näin meillä, kun ei ole sukulaisia eikä mitään satojen kilometrien säteellä. Tällä järjestelyllä on taattu kummallekin vanhemmalle omaa aikaa ja mahdollisuus viettää välillä nuoren elämääkin kavereineen päivineen. Koskaan ei lapsia jätetä ulkopuolisille paria tuntia pitemmäksi aikaa.

Meillä on kuulema harvinaisen hyvin toimiva erotilanne. Näin vaivatonta se kuitenkin on, kun ei tee asioista vaikeampia kuin mitä ne ovatkaan. Jos parisuhde ei toimi, ei se tarkoita että välit lasten ja isänkin välillä pitää tuhota. Ja hyvä näin.

Jaksamista sinulle! En käsitä miten kestät tuollaista kyttäämistä ja kontrollointia! Jos lapsesi isä on isäksi todettu, tehkää tapaamissopimukset soskussa. Niillä voit kontrolloida sitä, miten paljon lapsesi näkee isäänsä, eikä tyyppi voi pompottaa sinua tapaamishaluineen miten lystää. Jos paperissa lukee, että isä näkee lastaan kerran kuussa, ei ole enää valittamisen varaa. Itse en halunnut tehdä asiaa niin vaikeaksi.

Ja onko teillä tehty elatussopimusta? Jos mies ei tee mitään lapsensa eteen, niin mielestäni silloin joutaa maksamaan osan edes kuluista. Kaksi se lapsen teko vaatii, kuin myös tangokin... Itselläni on tässäkin mielessä eri tilanne. Niin ja työttömyys ei poista maksuvelvollisuutta. Käy lueskelemassa muita kokemuksia, löytyy yhteis- ja yksinhuoltajuus- otsikon alta muistaakseni.

Hyvää alkavaa kevättä sinulle ja lapsellesi, älä anna ex-miehesi estää omaa elämääsi ja mahdollista uutta onneasi. Eiköhän homma ole selvä, jos exäsi haluaa viettää vapaata elämää ja pitää sinua ikäänkuin hätävarana siihen asti kun olisi itse valmis sitoutumaan jälleen!!! Saatat silloin olla jo viisissäkymmenissä ja elämä elämättä. Mikä kohtalo ja vain ex-miehen takia... :(

• -YH Äippä-

että jollakin eron jälkeen tilanne noin helppo. Ei voi kuin nostaa hattua sulle ja ex-miehellesi, että suhtaudutte asiaan noin joustavasti. Lapsen isä ei ole kyllä yhtään joustava tapaamisten suhteen, tuntuu et hänen mielestään meen pitäs istua kotona oottamassa koska hän suvaitsee tulla käymään. Aina pitäs päästä lastaan kattoo just sillon, kun hälle sopii ja jos ite ehdotan jotain päivää niin se ei varmastikaan hälle sovi, aina on olevinaan jotain menoa ettei ehdi. Ja jos jokin päivä ei mulle sovi omien menojen takia, niin teen tahallani hankalaks tapaamiset. Ihan kun mulla ei sais tai vois olla omaakin elämää.

Meillä on ns. nolla-elatussopimus miehen työttömyyden takia. Jos saa töitä niin tilanne katsotaan uudelleen.

Kiitos kivoista sanoista ja oikeen ihanaa, lämmintä kevättä myös sulle ja lapsillesi. Yritän kyllä kovasti löytää sen uuden onnen ja rakkauden, toivottavasti löytyy ajan myötä.

• 4xyh
        -YH Äippä- kirjoitti:

että jollakin eron jälkeen tilanne noin helppo. Ei voi kuin nostaa hattua sulle ja ex-miehellesi, että suhtaudutte asiaan noin joustavasti. Lapsen isä ei ole kyllä yhtään joustava tapaamisten suhteen, tuntuu et hänen mielestään meen pitäs istua kotona oottamassa koska hän suvaitsee tulla käymään. Aina pitäs päästä lastaan kattoo just sillon, kun hälle sopii ja jos ite ehdotan jotain päivää niin se ei varmastikaan hälle sovi, aina on olevinaan jotain menoa ettei ehdi. Ja jos jokin päivä ei mulle sovi omien menojen takia, niin teen tahallani hankalaks tapaamiset. Ihan kun mulla ei sais tai vois olla omaakin elämää.

Meillä on ns. nolla-elatussopimus miehen työttömyyden takia. Jos saa töitä niin tilanne katsotaan uudelleen.

Kiitos kivoista sanoista ja oikeen ihanaa, lämmintä kevättä myös sulle ja lapsillesi. Yritän kyllä kovasti löytää sen uuden onnen ja rakkauden, toivottavasti löytyy ajan myötä.

Koita jaksaa sen verran että viet asiat lastenvalvojan luokse, siellä sovitte tapaamiset ja kaiken muunkin osallistumisen lapsen kuluihin. Voit tiedoksi lapsen isälle sanoa että yhteishuoltajuus tarkoittaa myös sitä että isältä voidaan periä mm. sairaala-taipäivähoitomaksuja, yksinhuoltaja kun on niistä yksin vastuussa.
        Itse erosin noin 13 vuotta sitten ja minulle jäi, siis halusin että minulle jää kaikki lapset. Ei sen puoleen isä ei olisi yhtään ees huolinut silloin. Eromme ja sopimukset elatusmaksuista ja tapaamisista meni riidatta, ensin lapset kävivät isän luona joka toinen viikonloppu, sitten kun isä meni uusiin naimisiin halusi silloinen vaimo pari keskimmäistä lasta sinne (liekö täydentämään onnea). Koska kyseessä oli melkein 18v ja 16v pojat, niin suostuin. Juttelimme kyllä poikien kanssa ettei tarkoitus ole kiikkua sitten ees taas. Pian kuitenkin pojat itse huomasivat ettei muutto ollutkaan kovin viisas juttu, mutta kun olivat muuttaneet niin eivät sitten tulleet taikaisinkaan olihan intit yms. just siinä kohilla ja omaan huusholliin muuttaminen. Paljon he kyllä luonani olivat ja ovat edelleen tekemisissä kanssani vähintään 3 kertaa viikossa. Ollaan kersojen kanssa juteltu kaikista asioista ja olen pojilta saanut kiitosta siitä että vaikka kaikki olisi muuten ollut miten tahansa, niin äippään voi aina luottaa.
        Niin mulla on pojat nyt 30, 23, 21 ja tytär joka asuu vielä kanssani 17 sitten vanhimmalla pojalla on kuusi vuotias tytär, itse täytin just 48.
        Joten sanoisin, laita asiat virallisesti kuntoon. Saat omaa elämääsi ajatellen asioita järjestettyä ja kun isällä on tapaaminen niin eikö hän lähde lapsen kanssa jonnekin. Tarkoitushan on isän olla lapsen kanssa eikä ex-perheen seurassa. Saat senkin ajan hyödynnettyä itsellesi. Mutta olennaisinta, ole sinä se joka luo sen vankkumattoman turvallisuuden ja käytä apuna siinä lastenvalvojaa. Turhaan annat toisen vahtia tekemisiäsi ja pahoittaa mielesi aina silloin kun häntä se sattuu huvittamaan.
        - xxxx -

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4760
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3384
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      126
      3190
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      26
      2627
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      73
      2343
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1779
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1384
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1255
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1128
    Aihe