Tunnustan näin aluksi että huono otsikko. Mutta ihmetyttää tämä suuri vuokratyöntekijöiden lauma joka ei millään ymmärrä tai halua vuokrata itse itseään vuokratyövoimaa tarvitsevalle yritykselle ennakkoperintä todistusta käyttäen vaan tyytyvät joko samaan palkkaan tai pienempään palkkaan kuin vakituisessa työsuhteessa olevat.
Eli mihin perustuu vuokratyöntekijöiden silmitön vimma ja halu vaurastuttaa välistävetävää vuokratyövoimaa vuokraavaa yritystä????
Ovatko kaikki vuokratyötätekevät vaan vähän yksinkertaisia ja uusavuttomia vaikka olisi koska tahansa mahdollisuus ansaita ennemmän vuokraamalla itse itseään ja ehkä myös mahdollisuus saada enemmän keikkoja koska se on myös vuokra työntekijään tarvitsevalle edullisempaa, koska edellä kuvatussa järjestelmässä eliminoidaan ns. välistävetävä vuokratyövoimaa välittävä yritys.
vuokratyöntekijät yksinkertaisia puurtajia miksi?
9
1938
Vastaukset
- Itse tekevä
Ytimekkäästi:
Vuokratyö AINOANA työnä on aika hanurista useimmiten, lyhyitä pätkiä, aikalailla rankkaa hommaa ja ei oikein lyö leivillekään.
Mutta KAKKOSTYÖNÄ sitten tekee lisäliksaa ihan mukavasti monesti ja eipä se mitään haittaa, että kaikki ei omaan käteenkään suoraan tule. Plussaahan se vain on, kun toimeentulon kuitenkin saa jo muualta.
Itseasiassa jotenkin jo työssäolevalle tupataan tarjoamaankin fiksumpia paikkoja ja soitetaan jopa uudestaankin vaikkei joku homma käsisikään. Joskus kokeilin eräs kesäloma opiskelujen loputtua olla kirjoilla niin ihan jotain ö-luokan hommia tarjoilivat muutamistakin firmoista. Ja jos sanoi ei, vaikka perustelikin hyvin niin ei edes soitettu uudelleen.
Itselleni ei esim. käynyt parikaan tarjottua hommaa työaikojen puoleen, mutta kolmannenkin kerran soitettiin ja se jo kävikin.
Sanotaan näin, että "normaali" työ jos tuo jo leivän, voin ja juuston pöytään, niin vuokrakeikoilla voi sitten tuoda vielä leikkeleet:) Ontuva heitto tuo viimeinen, mutta lisäliksan saamiseksihan nuo on käytännössä tarkoitettukin, harvoinpa niillä kukaan elättää itseään pitkäaikaisesti. - kokemusta
Itselläni ollessa vielä vuokratyössä, luki jokaisen tuntilistan kääntöpuolella, kuten myös työsopimuksessa, että työntekijä ei saa mennä asiakkaan palvelukseen vuokratyösuhteen aikana TAI 3 kuukautta työn päättymisen jälkeen!
Sakkojen suuruutta työsopimuksessa ei tosin mainittu.. olisivatkohan haastaneet oikeuteen ja vaatineet mahdottomia summia? =)
Eli olisi odotettava ainakin tuo 3kk ennenkö voisi ruveta itseään markkinoimaan siihen suuntaan, taikka sitten muuta kautta tietää kuin kokemuksesta, mitkä firmat tarvitsevat vuokratyövoimaa.
Mutta myönnän toki olevani myös yksinkertainen. En tiedä miten ennakkoperintätodistus toimii ja katsotaanko sekin yrittäjyydeksi..sosiaaliturvan menetys kun ei kiinnosta, varsinkaan kun olen täyspäiväinen opiskelija.- sosiaaliturvaa
Ei sekään sosiaaliturva mitä saa vuokratyöntekijä tai palkkatyösuhteessa ole mikään ilmainen itsestään selvyys vaan se ja sen kustannukset sisältyvät vuokratyöntekijän vuokraan (vakituissaa työsuhteessa välillisiin työntekijän sosiaalimaksuihin).
Itseään vuokraaja siis valitsee itse haluamansa sosiaaliturvatason ja sen kulut hän laskuttaa siltä yritykseltä mille itseään vuokraa ja eräpäivään mennessä maksaa sosiaaliturva maksut suoraan vakuutus yhtiölle itse omatoimisesti. Eläketurvaa taas kerääntyy eläkevakuutuksesta jonka suuruuden voi itse valita.
Ja kyllä itseään vuokraaminen katsotaan elinkeinon harjoittamiseksi joka on yrittäjyyttä varsinkin jos toiminta on jatkuvaa ja merkityksellistä. Eli jos ei löydy tarpeeksi keikkoja niin pitää muistaa poistatuttaa itsensä ennakkoperintärekisteristä sekä alv rekisteristä, ennen kun mahdollisesti ilmoittautuu työttömäksi, koska muuten henkilö katsotaan yrittäjäksi joka työlistää itse itsensä. - oivariini
Vuokratyövoimaa välittävä yritys on elinkeinonharjoittaja, joka ei voi kuluttajan / kansalaisen / työntekijän ylemmän asteen oikeuksia rajoittaa sopimusehdoilla eli sopimus ehto kohtuuton ja ristiriitainen jopa perustuslain 18 § pykälään nähden. Eli työnantaja ei voi sopimus ehtoineen rajoittaa yksilön oikeuksia koskien toimeentulon hankintaan .
- yksinkertaisia
Sisko oli vuokrafirman listoilla Itä-Suomessa. Hän sain tuotantopuolen hommista yli euron enemmän tunnilta, kuin mitä firman oma alkupalkka oli. Että näin jossain...
- ennekuin tyhmäksi haukkuu
Tuota, taisit itse tunnustaa tietämättömyytesi. Itseään EI voi vuokrata, vaan silloin ollaan työsuhteessa ja työnantajan on maksettava pakolliset sivukulut. Toinen vaihtoehto on perustaa yritys, jolloin työntekijän on maksettava kaikennäköistä palkastaan ITSE. Mutta sellainen, että vuokraisi itse itsensä pelkällä palkalla, on LAITONTA.
- edellinen
Lisätään vielä, että jos yrittäjänä vuokraa itse itsensä pitemmäksi aikaa samaan yritykseen, kyllä verottaja katsoo sen palkkatyösuhteeksi ja voipi tulla iso lasku työnantajalle.
- ei työsuhde jos
edellinen kirjoitti:
Lisätään vielä, että jos yrittäjänä vuokraa itse itsensä pitemmäksi aikaa samaan yritykseen, kyllä verottaja katsoo sen palkkatyösuhteeksi ja voipi tulla iso lasku työnantajalle.
Oikeassa olet jos kokoajan ns. vuokraat itseäsi samaan yritykseen se voidaan katsoa työsuhteeksi ja vuokraajalle tulee maksettavaksi välillisiä työvoimakuluja / palkka kuluja, mutta pitää muistaa että tilanne voidaan välttää tekemällä ainakin kerran kuukaudessa jokin esim 30min / 5 Euroa alv suuruinen keikka työtehtävä toiselle työnantajalle yritykselle. Esim. ns itseään vuokraavat "remmotti Reiskat" tilanteissa missä ovat pitkäkestoisella seneeraus / rakennus keikalla , he tekevät sen lisäksi muutaman inventaari keikan muutaman euron hintaan esim ravintoloihin,kauppoihin tai naapurille ystävälle jolloin kuukaudessa on aina ainakin kaksi erillistä työnantajaa jolloin vältetään työsuhteen juridilliset tunnusmerkit.
- noniinjanyt
Ei itsensä vuokraavalle palkkaa tietenkään makseta vaan korvaus palveluista sisältäen vakuutusmaksut sekä alv. eli aivan samalla tavalla kuin vuokratyövoiman välittäjälle maksetaan alv sisältävä palvelukorvaus johon kuuluu kaikki pakolliset sosiaaliturvamaksut jne. Itsensä vuokraaja ei siis pyydä tai laskuta työstään palkkaa vaan arvonlisällistä palvelupalkkiota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san3153724Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell322058- 1001693
Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.451674Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1061399- 1451215
Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1031130- 821113
Ootko A-nainen vielä vihainen?
Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja103949Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.69857