Paras Linux-ylläpitotyökalu on edelleen vi-editori. Alkuun vaikuttaa täydellisen epäkäytännölliseltä, mutta lopulta ei muuta tarvitse, eikä halua.
Silloin kun mikään ei toimi, on aika kaivaa esille Linux-levykedistro ja antaa vi:n parantaa. Sellaisia ohjelmia joiden asetuksia ei voi muuttaa tekstieditorilla, on syytä pitää viallisina.
Siis aloittelijat opetelkaa edes kerran, vaikka huonostikin! Joku päivä saattaa pienestä vaivasta olla suunnaton hyöty.
http://cs.stadia.fi/~lehtk/Unix/unix26.htm
Aloittelijat ja vi-editori
9
472
Vastaukset
opin joe:n ja siinä olen pysynyt, aika oli siinä -90 luvun alussa.
- Ohi on ohi on tämä marssimm...
Onko niin että linux kulkee jäljessä kehityksestä ja kaikki toiminnot täytyy kirjoitella viellä.
Tai sitten sitä vain on tottunut xp helppoisuuteen.- monimuotoisuutta
"ja kaikki toiminnot täytyy kirjoitella viellä."
Heh, heh... Ensinäkään kaikkea ei tarvitse kirjoitella editoreilla. Mutta tehokäyttäjille komentorivista editoreineen on aivan merkittävää etua.
Jo pelkästään bash (yksi useista Linux/Unix:in shelleistä) mahdollistaa aina "ohjelmointiin" asti välineet tehostaa koneenkäyttöä. - atknörtti
Asenna vapaavalintainen kaupallinen ohjelma 20:een XP-koneeseen klikkailemalla. Helppokäyttöisyyttä on monta lajia.
- jak
Mistähän on lähtöisin käsitys että hiirellä naksuttelu yleensäkään olisi jotenkin modernia :)
- notwise
jak kirjoitti:
Mistähän on lähtöisin käsitys että hiirellä naksuttelu yleensäkään olisi jotenkin modernia :)
Uudessa ja mahtavassa Windows Vistassa on muuten maailmaamullistava hakutoiminto ohjelmille. Onkohan tuokin patentoitu? Hmmm, no minä kuitenkin jatkanen tuota tabulaattorin naputtelua...
- ohjelmasta
Vi sucks hard - and gives you and your family herpes
emacs sen olla pitää- jepjep
Resursseissa löytyy ja on tarve niinkin järeälle editorille kuin emacs. Miksi et käytä sen kevytversiota jed.
- flamebait
~$ emacs
bash: emacs: command not found
~$ pico
bash: pico: command not found
~$ vi
???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921135
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116958- 125906
- 78694
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282694Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54586Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483