Ensinnäkin, itselläni on myös, ja paha, sen on lääkärissä tutkittu ja todettu. Näillä sukulaisillani ei ole tutkittu, vaan he ovat itse huomanneet maitotuotteiden vaikutuksen, uskon sen kyllä. Mutta ruuassa ei saisi olla pienintäkään määrää maitoa, edes hyla- tai laktoositonta, tulee kuulemma vatsanväänteet (omakaan vatsani ei kestä hylatuotteita kuin pieniä määriä). Mutta maitosuklaa menee mainiosti. Samoin tuorejuusto ja fetajuusto, jotka eivät ole laktoosittomia kuten kypsytetyt juustot, maistuvat mainiosti. Itse saan varsinkin fetasta voimakkaat turvotusoireet jo pienestä määrästä - siitä tykkäisin, mutta en pysty syömään.
Ajattelin, että teenkö ensi kerralla kahvileivät tahallani hylamaitoon, kertomatta siitä. Osaan kyllä leipoa ilmankin, mutta jotenkin huvittaa tämä korvien välissä oleva laktoosi-intoleranssi. Varsinkin kun noiden tuorejuustojen kohdalla he elävät uskossa, että ne ovat laktoosittomia.
Toinen on sitten veljeni, jolla on myös vaiva lääkärissä todettu. Hänelle ei mitkään maitotuotteet sovi, paitsi jäätelö ei näytä tuottavan mitään ongelmaa.
Älkää ottako nokkiinne, joilla vaiva oikeasti on. Itsellänikin vatsa kestää toista tuotetta paremmin kuin toista.Mutta tuo usko, että mitään maitotuotetta ei voi käyttää, paitsi niitä, joiden uskoo olevan täysin laktoosittomia, on mielestäni erikoista. No ei tämä ole minun päänsärkyni, paitsi kun tulevat kylään eikä se pulla saisi olla laktoosittomaan maitojuomaankaan tehtyä.
sukulaisten laktoosi-intoleranssi
15
4116
Vastaukset
- Leidi
Koska sinulla itselläsi on paha intoleranssi niin osaanet sopivat leivonnaiset. Tee sellaisia, mitä itse syöt. Turhaan otat kovin vakavasti (etkä kyllä taida kaikkea uskoakaan) näitä sukulaisten "oireita", jotka eivät ole kovin johdonmukaisia. Voi tietysti ottaa luonnolle ruveta suoraan valehtelemaan pullataikinan nesteestä...
- allerginen tapaus
Just nämä "luulotautilaktoosi-intolerantikot" aiheuttavat sen, että meitä, joilla on todella oikea, todettu diagnoosi allergiasta, keliakiasta, laktoosi-intolerantista, pidetään vain huomionkipeinä kiukuttelijoina.
Koittakaa nyt jotenkin muuten kiinnittää itseenne huomio kuin pelleilemällä sairauksien kanssa joita teillä ei edes ole.
Itselläkin on lakt. intoleranssi todettu, mutta silti voin joskus syödä ilman oireita vaikka jugurttia. Jos menen kyläilemään, otan vaivihkaa laktoosipillerin, ennen jätskiannoksen syöntiä ja pidän turpani kiinni ja nautin jätskistä. TÄHÄN vaivaan kun auttaa se pilleri, toisin kuin moniin muihin, esimerkiksi jos syön vähänkin pähkinää, se on minulle hengenvaarallinen tila. - diagnoosi
tuo korvienvälyslaktoosi-intoleranssi :))
Mulla on niin paha, etten voi edes maitosuklaata syödä, ja muutama gramma laktoosia vääntää tosi kurjasti. Suklaan kohdalla joskus ajattelen, ettei se NIIN paha voi olla, ja syön mutta tuskin on suun saanut tyhjäksi, kun muistan että no okei, olihan se niin paha. Lapsella vielä pahempi, joten meitä "nirsoja" huomionkipeitä tässäkin huushollissa ilman sukulaisiakin ihan riittävästi; kaksikin kun on jo liikaa.- aiheen aloittaja
Taisitte ymmärtää pointtini. Kun yksillä sukulaisilla se on valikoivaa (kun on kuultu että juustot ovat täysin laktoosittomia, niin laktoosipitoisetkin tietämättömyydessä eivät aiheutakaan mitään, samoin kuin jotkut herkut,) niin niitäkään, joilla se oikeasti on, ei oteta muissa sukulaisissa vakavasti.
- noudata sitä
aiheen aloittaja kirjoitti:
Taisitte ymmärtää pointtini. Kun yksillä sukulaisilla se on valikoivaa (kun on kuultu että juustot ovat täysin laktoosittomia, niin laktoosipitoisetkin tietämättömyydessä eivät aiheutakaan mitään, samoin kuin jotkut herkut,) niin niitäkään, joilla se oikeasti on, ei oteta muissa sukulaisissa vakavasti.
Jos itselläsi on ankarana sama vaiva, tiedät mitä voit syödä ja muille tarjota.
Asetat pöytään leipomuksesi ja jos kysyvät, sanot, että ne ovat sinun oireittesi mukaan leivottuja. Kyllä voi syödä, syö pois vain.
Ei ole syytä mielestäni olla sen höylimpi. Allergioita on nykyisin niin monenlaisia, kuten muitakin suolistosairauksia, että sairaan on itsensä huolehdittava terveytensä säilyttämisestä. Moni keliaakikko esim. kuljettaa kahvileipää mukanaan ja syö eväitään mieluummin kuin rupeaa kyselemään mitä jauhoja on leivonnassa käytetty.
Yhden lakt.int. on lievempi kuin toisen. Juustot käy, mutta jokin muu ei. Toisten taas tulee olla jyrkkäkin jyrkempi dieettinsä kanssa.
Älä ota turhia huolia. - minä vaan
noudata sitä kirjoitti:
Asetat pöytään leipomuksesi ja jos kysyvät, sanot, että ne ovat sinun oireittesi mukaan leivottuja. Kyllä voi syödä, syö pois vain.
Ei ole syytä mielestäni olla sen höylimpi. Allergioita on nykyisin niin monenlaisia, kuten muitakin suolistosairauksia, että sairaan on itsensä huolehdittava terveytensä säilyttämisestä. Moni keliaakikko esim. kuljettaa kahvileipää mukanaan ja syö eväitään mieluummin kuin rupeaa kyselemään mitä jauhoja on leivonnassa käytetty.
Yhden lakt.int. on lievempi kuin toisen. Juustot käy, mutta jokin muu ei. Toisten taas tulee olla jyrkkäkin jyrkempi dieettinsä kanssa.
Älä ota turhia huolia.itselläni ei ole todettu laktoosi-intoleranssia, mutta kyllä sen huomaan itsekkin (kauhea mahanvääntäminen ilmavaivat). tosin kaikista ei tule, esim. jos on käytetty leipomuksissa maitoa (tai sitten en vaan huomaa), mutta jos juon maitoa tai jugurttia niin voi jessus sentään. mutta en anna sen häiritä, syön kaikkia samallalailla kuin tähänkin mennessä, menkööt maha sekaisin jos menee.
se on kyllä typerää että on näitä luulosairastuvaisia. joskus aikoinaan koulussa luokalla oli semmoinen tyttö, joka ei omien sanojensa mukaan juoda teelusikallistakaan maitoa, mutta kas kummaa niin se sama punatölkkinen maito ei aiheuta mitään murojen kanssa. - keliaakikko vain
noudata sitä kirjoitti:
Älä ota turhia huolia.Muutaman vuoden sairastettuani keliakiaa olen todennut että lähes joka paikassa suhtaudutaan asiallisuudella sairauteeni ja aina on tarjolla jotain mullekin :)
Aluksi piti tietoa jakaa paljon. Toki on niitäkin paikkoja, joihin menen omat pullat laukussa mukanani, terveyteni on kuitenkin aika tärkeä asia minulle. - tiea
keliaakikko vain kirjoitti:
Muutaman vuoden sairastettuani keliakiaa olen todennut että lähes joka paikassa suhtaudutaan asiallisuudella sairauteeni ja aina on tarjolla jotain mullekin :)
Aluksi piti tietoa jakaa paljon. Toki on niitäkin paikkoja, joihin menen omat pullat laukussa mukanani, terveyteni on kuitenkin aika tärkeä asia minulle.Mulla on kans keliakia ja kyllä väliin tökkii ku kyläpaikas sanotaan et "ota ny yks pulla (tavallinen)ei se ketää tapa".Tai sit et "oothan sä lääkkees ottanu aamulla".Oliski lääke mitä ottaa et sais herkutella kunnollisella kotipullalla joskus...mut ei oo ja pakko kärvistellä usein pelkän kahvikupin ääres.Ärsyttävää!
- keliaakikko vain taas
tiea kirjoitti:
Mulla on kans keliakia ja kyllä väliin tökkii ku kyläpaikas sanotaan et "ota ny yks pulla (tavallinen)ei se ketää tapa".Tai sit et "oothan sä lääkkees ottanu aamulla".Oliski lääke mitä ottaa et sais herkutella kunnollisella kotipullalla joskus...mut ei oo ja pakko kärvistellä usein pelkän kahvikupin ääres.Ärsyttävää!
Nuo ovat kyllä kaikista ikävimmät tapaukset, "ota nyt yksi pulla" jne! Mä olen kyllä aina tuon höpinän kuultuani pitänyt pienen luennon aiheesta, voihan olla että joku ei todella TIEDÄ että keliakia on ehdoton, toisin kuin vaikka laktoosi-inttoleranssi.
Mutta jos joku ilkeyttään aukoo lättyään pullista, silloin voit sanoa aika suoraankin mitä mieltä olet!
Hyvä "ystävällinen mielenosoitus" on ottaa ne omat eväät mukaan. Mitä komeammat gluteenittomat leivokset, sen parempi... Näkee isäntäväki, että kyllä sitä gluteenitonta saa kun vain viitsii leipomosta/kaupasta hakea.
- kotikokki
Onko sukulaisilla laktoosivaiva,leivon ja tarjoan kaiken laktoosittomana varmuudenvuoksi etteivät ruikuloi minun weeceessä ympäri seiniä.
- kiusaantunut miniä
Miehen sukulaisilla on joillain lievä laktoosi-intoleranssi, ja mulla itselläni 100% eli en voi syödä mitään. Anopille (eikä edes miehelleni, mutta hänelle voi sanoa suoraan) ei mene millään perille että mun pitää tietää tarkalleen mitä ruokiin on laitettu. Ikävintä on, että olen vähentänyt vierailuja anoppilaan kun ruokailuista on tullut kiusallisia: isäntäväki loukkaantuu kun kyselen että onko maitoa käytetty, ja kun vastaus ei selvästi ole enää anopinkaan muistissa niin en sitten uskalla syldä mitään. Kamalan kiusallista kun he eivät ymmärrä etten voi syödä edes pieniä määriä kuten miehen sisarukset!
- Mulla 110 %
En ole kohdannut ongelmia.En ole kertonut satakympistäni vierailuilla,en odota enkä halua erikoiskohtelua.Kykenen itse päättelemään mitä syön ja mitä en syö.Vakavasta vaivastahan ei ole kysymys,joten älkää kiukutelko isot ihmiset.
- yksi laktoosipotilas
Mikset ota laktoosipilleriä kyläillessäsi "riskipaikkoihin"? Se on niin helpolla autettu, toisin kuin monet muut ruoka-ainerajoitukset.
- 100%
Mulla 110 % kirjoitti:
En ole kohdannut ongelmia.En ole kertonut satakympistäni vierailuilla,en odota enkä halua erikoiskohtelua.Kykenen itse päättelemään mitä syön ja mitä en syö.Vakavasta vaivastahan ei ole kysymys,joten älkää kiukutelko isot ihmiset.
Älähän ala vattuilemaan. Mulla on nimittäin muitakin vakavia vatsavaivoja, ja jos syön jotain missä sitä laktoosia on niin maha on sekaisin monta päivää ja lopuksi alkaa jo verta tuupata (ja ei, kyse ei ole peräpukamista).
- nauta
Tiedän olevan olemassa,mutta
että laktoosi-intolerassistakin?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää382181Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten642022Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211930HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363881670Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031641Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241464Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821092Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53967- 75915
- 27899