Töitä ei löydä millään...nyyh...

SannaPalla

Nyt on kalliit neuvot tarpeen. Olen 27v. nainen ja valmistuin viime vuoden lopulla ekonomiksi, eikä töitä ole vieläkään löytynyt. Alan kohta menettämään toivoni ja harkitsen kaupan kassalle menoa väliaikaisesti.

Kyllähän tämä olisi ymmärrettävää, jos hakisin töitä kotiseudultani, mutta asustelen Helsingissä, eikä täältäkään löydy mitään. Yritin katsoa sefen valmistumistutkimuksesta osviittaa ja kauhistuin, että kv. markkinoinnin (sama minulla) työttömyys prosentti oli 8% vielä 4-16kk valmistumisen jälkeen.

Opiskelin vaihdossa ulkomailla ja hankin hyvän englannin kielen taidon, mutta tästäkään ei jäänyt käteen muuta kuin iso velka Brittien korkeasta hintatasosta johtuen.

Täytyy kyllä moittia hallituksen koulutuspolitiikkaa. Markkinoinnin tradenomeja ja ekonomeja on nyt niin paljon, että koulutusta vastaavaa työtä ei löydy edes väkisin.

Olen aloitteellisena ihmisenä soittanut yli 50 yritykseen, lähettänyt yli 130 hakemusta, mutta näistä poikinut vain kaksi haastattelua. Kävin jopa Manpowerilla kysymyssä vinkkejä cv:nkin muokkaukseen, mutta he kertoivat sen olevan siisti ja ne pienet parannukset eivät ole auttaneet mitään.

Olen auliisti ottanut velkaa ja olettanut, että korkeakoulutettu aina hyviä töitä saa, mutta jos työkokemusta ei löydy juuri mitään, niin työnantajat eivät ole alkuunkaan kiinnostuneita. Opinnoissani menestyin kohtuullisen hyvin, mutta sillä ei näköjään mitään merkitystä. 4kk aktiivista työnhakua turhaan! Olisi kai pitänyt lukea jotain tietotekniikkaa tai kirjanpitoa, blaah, josta en ole kiinnostunut, jotta töitä löytyisi. Palkkavaatimukseni ei ole kova, kunhan 2000€ saisi, niin se riittäisi hyvin ja nyt olen siitäkin valmis tinkimään.

Löytyykö vastaavia tapauksia ja miten olette itse saaneet työpaikan ja kauan kesti? Kaikki vinkit todella tervetulleita!

13

3135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös KTM

Muakin harmitti aivan sairaasti kun tajusin, että olis todellakin pitänyt hommata jonkinlaista liiketaloustiede työkokemusta opintojen ohessa. Sefekin vaan hehkuttaa vastavalmistuneiden palkoiksi 3000€, mikä ei tod. pidä paikkaansa..
      Työt, jota opintojen ohessa tein oli ihan muuta kun "kauppatiedettä". Niinpä sitten valmistumisen jälkeenkin päädyin tekemään periaatteessa niitä samoja hommia, mutta tulevaisuudessa toimenkuvaa mahdollisesti ja toivottavasti laajennetaan kauppatiede puolelle.

Palkkatoivetta sain hilata alas rutkasti (ei siis mitään 3000€) ja nyt vaan pitää näyttää kyntensä, jotta niitä vastuullisempiakin hommia tulevaisuudessa ilmenisi.

Neuvona siis sulle: jos olet tehnyt jotain kesätöitä / töitä opintojen ohessa, niin yritä niiden avulla päästä työmarkkinoille. Siitä sitten pumppaamaan palkkaa ylöspäin ja mukavampia työtehtäviä metsästämään. Näin kävi mulle.

Lycka till!

• olli k.

Opiskelu avartaa,mutta valitettavan tosi asia on ettei kaikille riitä kumminkaan juuri sitä mitä haluaisi tai mihin on tähdännyt.

Annan vaihtoehdon,rupea yrittäjäksi.
      Valitse ala joka kiinnostaa ja markkinoi itsellesi oma bisnes,voit samalla hyödyntää opittuja asioita ym.
      Ainoa vaihtoehto jos haluat säilyttää motivaatiosi,toinen vaihtoehto mennä matalapalkka aloille töihin joissa jo ennestään marisee korkeasti koulutetut syystä ettei ole löytynyt koulutusta vastaavaa työtä.
      Raakaa tekstiä,vai mitä.
      Mutta niin minä tein ja en ole katunut.

• ei kompromissejä

Älä myy itseäsi halvalla. Eli jos et todella tunne himoa kaupan kassalle niin unohda se sitten kokonaan. Työttömyys on parempi vaihtoehto kuin työ johon et tunne kutsumusta, oli se sitten palkan tai työn sisällön takia.

Vain työttömyysluvut pistää poliitikkoja miettimään mikä on pielessä, kun kouluista ihmiset valmistuvat kortistoon. Jos kaikki ekonomit ja IT-inssit (yms. massoittan liikaa koulutetut ihmiset) tekevät kompromissin "että saa jalan oven väliin", ei parannusta ole luvassa. Työministeriö katselee valtakuntaa norsunluutornista ja toteaa että kaikki hyvin. Lisätäänpä vielä yliopistopaikkoja kun tuntuu että menee niin mukavasti.

Kyllä sinä nitä töitä vielä ehdit tekemään aivan tarpeeksi. Nauti nyt valtion kustantamasta lomasta kun se on mahdollista.

• __DI__

Kannattaa korostaa etenkin omaa innokkuutta ja halua oppia uusia asioita. Ole positiivinen, energinen, hymyile, esitä ideoita, kysele, tuo esiin parhaita puoliasi. Johtajat palkkaavat ihmisiä, jotka ovat ns. hyviä tyyppejä. Mieti mitä opiskelemiasi asioita/kokonaisuuksia hallitset erityisen hyvin ja etenkin mitkä asiat sinua kiinnostavat ja missä haluat kehittyä.

Listaa positiivisia asioita itsestäsi, opettele esittämään ne suullisesti ja usko niihin! Varaudu myös luettelemaan omia puutteitasi. Omien puutteiden tunnistaminen auttaa sinua kasvamaan paremmaksi. Parhaita "puutteita" ovat asiat, jotka voidaan nähdä myös positiivisina asioina (esim. 'Koska pyrin tekemään mahdollisimman hyvää jälkeä, saatan joskus jäädä liikaa hiomaan yksityiskohtia.'). Ole kuitenkin rehellinen ja aito.

Ota hyvin selvää yrityksestä johon haet ja mieti mitä voisit tehdä juuri heitä hyödyttääksesi.

Itse tarjouduin aikoinaan vielä opiskellessani tulemaan töihin vaikka ilmaiseksi, jotta pääsisin näyttämään taitoni. Palkka olikin sitten jotain 7000 mk/kk (IT-alalla) mutta kyllä se on siitä noussut ihan mukavalle tasolle kokemuksen karttuessa. Halvalla ei itseään kannata ehdoin tahdoin myydä mutta sekin on parempi vaihtoehto kuin työttömänä oleminen.

Tärkeimmät taidot useimmissa töissä ovat puhuminen ja kirjoittaminen. Jos kirjoitat erittäin hyvin suomea ja englantia, osaat esiintyä ja olet nopea oppimaan uutta, vain taivas on rajana menestymisellesi. Tehtävä- ja yrityskohtaiset taidot oppii kyllä työtä tekemällä.

Muista, että CV on tärkein käyntikorttisi, jonka tekemiseen kannattaa panostaa rutkasti. Huolehdi myös siitä, että CV näyttää printattuna huolitellulta ja tulostuu kaikilla tulostimilla oikein (PDF on hyvä formaatti tätä varten).

Yritä säilyttää positiivinen ote elämään, usko itseesi ja tulevaisuuteen äläkä KOSKAAN luovuta!

Onnea urallesi!

• Työtä...

Näyttää kauppatieteissä olevan vaikeaa, tiedän yhden ihan hyvillä papereilla valmistuneen joka on nyt töissä kirjastossa. Mikäs siinä, hyvä homma, mutta ei vastanne ihan koulutusta. Jos kotona oleminen ahdistaa mikä ettei kassalle "tuulettumaan", kyllä sieltä pääsee pois kun tulee muuta vastaan.

• ei kukaan555

..mutta saanen huomauttaa "brittien korkeasta hintatasosta" joka on todellisuudessa paljon pienempi kuin Suomessa. Suomi on Euroopan toiseksi kallein maa heti Tanskan jälkeen.

• miten se

mitataan.
        Esim. Lontoo on kallis kaupunki
        Helsinkiin verrattuna, miten tämä on selitettävissä?

• SannaPalla

Kun on kerran niin halpaa, niin tulepa kokeilemaan itse Lontoossa opiskelua Suomen valtion opintotuella. Jos ilman opintolainaa selviät ja pystyt elämään kohtuullisella elämäntasolla, voin nostaa hattua.

Itse kuuluin niihin etuoikeutettuihin, jotka pääsivät yliopiston asuntoloihin. Silti maksoin 12 m^2 huoneestani 93 puntaa viikko. Kuukauden vuokra nousi 540 euroon, jonka lisäksi tuli vielä muuut kulut. Eli pelkästään jo asumiseen tarvitsee yli 100e kuukaudessa lainaa. Sitten kun aletaan puhumaan elintarvikkeiden hinnoista ja ulkona käymisestä, niin huomaa aika nopeasti, että Suomessa opiskelijalla on mukavat oltavat.

Tottakai jos aletaan saivartelemaan ja katsomaan ppp-indeksejä, niin voi sanoa sitä sun tätä suuntaan tai toiseen. Opiskelijan todellisuus on vain toinen, sillä Suomessakin opiskelijat elävät teollisuusmaiden köyhyysrajan alapuolella.

Jos olisin mennyt opiskelemaan esim Dundeen Yliopiston niin olisi ollut halvempaa, mutta toisaalta koulutus taas kehnompaa. Vaikka mitä väliä sillä koulutuksella nyt työttymänä on.

• Jossu

Entäs jos yrittäisit töihin ulkomaille? Ainakin jossain vaiheessa Irlantiin etsittiin työvoimaa.

Kaverini muutti Saksaan töihin valmistuttuaan. Aloitti ensin kahvilassa ja nyt on jo monta vuotta tehnyt alaa vastaavia töitä mm. pörssissä.

• eliva

Minulla on vähän samansuuntainen tilanne kuin sinulla. Olen valmistunut viime vuoden lopulla yliopistosta ympäristötieteilijäksi ja vieläkin työttömänä. Helsingistä minäkin olen hakenut töitä, tosin myös muualta Suomesta. Hakemuksia olen lähetellyt kasapäin, niin avoimia kuin myös tiettyyn paikkaan kohdistettuja. Hakemuksia ja ansioluetteloa olen hionut jo kahdella urakurssilla, joten niissä ei mitään perustavanlaatuista vikaa voi olla. Toistaiseksi olen päässyt peräti yhteen haastatteluun.

Olen jo menettänyt toivoni saada oman alani töitä tällä hetkellä. Eilenkin sain tietää, että yhteen hakemaani paikkaan oli yli 160 hakijaa ja muutamia viikkoja sitten kuulin tutkijan sijaisuudesta, johon tuli yli 400 hakemusta. Yritä nyt sitten vastavalmistuneena erottua tällaisista joukoista! Ja olen huomannut saman, opintomenestyksellä ei ole mitään merkitystä tosielämässä.

Suomessa on jo yksinkertaisesti liikaa korkeakoulutettuja, näköjään alalla kuin alalla. Tämä tilanne on mielestäni niin älytön, että harkitsen vakavasti alan vaihtoa. Haenkin tällä hetkellä kaikkia mahdollisia töitä, myös kaupan kassalle, koska työttömänä olo on todella ahdistavaa ja tulevaisuutta on ihan mahdotonta suunnitella näin.

Onnea sinulle työnhakuun, ehkä helpottaa ajatella että et ole ainut vastaavassa tilanteessa!

• markkinointimies

Nuorilla opiskelijoilla on yleinen "harhaluulo" että hyvät opinnot ja menestys jossain opinahjossa takaisi töitä oikeassa elämässä.
      Näin se vaan ei ole. Koulutus on kuitenkin vain "paperia", kokemusta pitäisi olla.

Työnantajilla ei ole varaa alkaa kouluttamaan, noviisin ottaminen on erittäin kallista.

Toinen pointti, älä vaan ala myymään itseäsi halvalla, tästä jo paistaa sinun huono itsetunto
      jos vielä menet sanomaan että tuu 2000 tai jopa vähemmällä olet auttamatta ulkona yhtään kovemmista paikoista. Luuseri myy itsensä halvalla, tosi osaaja ja tekijä tietää arvonsa ja myös yritys sen tietää. Ole ylpeä itsestäsi
      ja vakuuta osaamistasi, vaikkakin teoriatasolla.

• Aikuinen nainen

Voin kertoa, että työkokemuksen kanssakaan sitä työtä ei tahdo löytyä.

Parhain tilanne on n. 30 vuotiailla, joilla on rutkasti työkokemusta.

Kun täytät 40, kaikki on ohi. Olet siis ihan hyvässä tilanteessa, sillä olet vielä nuori.
      Usein työnantaja palkkaa mieluummin nuoren ja kokemattoman, kuin 10 vuotta vanhemman konkarin.

Ja ennen kaikkea, sukupuoli vaikuttaa. Olenkin suunnitellut sukupuolenvaihdosleikkausta...

Jos joku uskaltaisi tehdä tutkimuksen, jossa haettaisiin samoilla tiedoilla samaa paikkaa. Erona olisi vain, että toiseen hakemukseen pistettäisiin Matti ja toiseen Liisa. Voisin veikata, että Mattiin otetaan yhteyttä, Liisaan ei oteta...

• Yks "Matti"

... jos ikää on 40 . Tässä on kysymys iästä, ei sukupuolesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe