HEI! täällä näytti olevan juttua oliiviöljystä.. ostin viime viikolla pullon neitsyt oliiviöljyä, mutta nyt on epätietoisuus siitä, että voiko sitä käyttää esim. broilerin fileiden paistamiseen?
Oliiviöljystä?!
15
1964
Vastaukset
- kai voi
miksi ei voisi.
- Kiril
kylmäpuristettua oliiviöljyä kaikkeen paistamiseen. Oliiviöljy sopii myös salaatin kastikkeeksi kreikkalaiseen tapaan yhdessä punaviinietikan kanssa.
- apua kaipaava
Jostain olen kuullut ettei oliiviöljyä ei saisin kuumentaa kovin kuumaksi pannulla.. pitääkö olla varovainen ettei se kuumene liikaa vai onko harhaluuloa.. Kiitos vastauksista.
- nokareen
apua kaipaava kirjoitti:
Jostain olen kuullut ettei oliiviöljyä ei saisin kuumentaa kovin kuumaksi pannulla.. pitääkö olla varovainen ettei se kuumene liikaa vai onko harhaluuloa.. Kiitos vastauksista.
voita öljyn sekaan. Voi kestää paremmin kuumentamista. Samalla räiskyminen vähentyy.
- Kiril
apua kaipaava kirjoitti:
saisi kuumentaa liian kuumaksi, sillä silloin helposti kärähtää se paistettava. Vaikka oliiviöljy kestää muita öljyjä enemmän kuumuutta hapettumatta ei kannata paistaa mitään kovin kuumassa öljyssä. Tuo voin ja oliiviöljyn yhdistelmä on hyvä. Samalla voi seurata voin sulamista.
- Fatass
Olenkin miettinyt, mihin voisin tuon punaviinietikkani käyttää, muttä täältähän se vastaus löytyi.
- paistamiseen
kuten olet huomannut, kaupoissa on erilaisia oliivi öljyjä myynnissä. extra virgin käy vain kastikkeisiin yms.
sitten on se ns. normaali oliivi öljy, mikä käy paistamiseen.
extra virgin ei kestä kuumentamista, vaikka edellä niin mainitiin. kaikki "hyvyydet" tuhoutuu siitä kuumentamalla ja huonon rasvan osuus lisääntyy.- Kiril
Kreetalainen neitsytöljy sopii erityisesti paistamiseen, sillä se sietää hyvin korkeita lämpötiloja ja sen voi kuumentaa 12-14 kertaa savuamislämpötilaan (180 C) ), kun siemenöljyä voi kuumentaa vain kerran tai pari. Tällöinkin neitsytöljyn karsinogeeninen määrä on vähäisempi kuin pari kertaa kuumennetun siemenöljyn. Lisäksi on huomattu, että D5-avenasterol, on erityisen aktiivinen antioksidantti korkeissa lämpötiloissa. Sitä on erityisen paljon oliiviöljyssä, enemmän kuin muissa ruokaöljyissä. Lämmitettäessä oliiviöljy laajenee, joten sitä myös kuluu vähemmän.
Neitsytöljyn korkein kriittinen lämpötila on n. 180 C (friteerauslämpötila on kuitenkin 160 C), palmuöljyn 240 C ja maapähkinäöljyn 220 C . Tavallinen oliiviöljy sietää 210 C. - Kerropa
Kiril kirjoitti:
Kreetalainen neitsytöljy sopii erityisesti paistamiseen, sillä se sietää hyvin korkeita lämpötiloja ja sen voi kuumentaa 12-14 kertaa savuamislämpötilaan (180 C) ), kun siemenöljyä voi kuumentaa vain kerran tai pari. Tällöinkin neitsytöljyn karsinogeeninen määrä on vähäisempi kuin pari kertaa kuumennetun siemenöljyn. Lisäksi on huomattu, että D5-avenasterol, on erityisen aktiivinen antioksidantti korkeissa lämpötiloissa. Sitä on erityisen paljon oliiviöljyssä, enemmän kuin muissa ruokaöljyissä. Lämmitettäessä oliiviöljy laajenee, joten sitä myös kuluu vähemmän.
Neitsytöljyn korkein kriittinen lämpötila on n. 180 C (friteerauslämpötila on kuitenkin 160 C), palmuöljyn 240 C ja maapähkinäöljyn 220 C . Tavallinen oliiviöljy sietää 210 C.vielä se, kun tunnut tietävän asioista.
- Kiril
Kerropa kirjoitti:
vielä se, kun tunnut tietävän asioista.
itse suosittelisin rypsiöljyä vain salaatin kastikkeeksi. Kuumennettaessa rypsiöljy hapettuu ja aiheuttaa elimistössä kuormitusta.
- sama
Kiril kirjoitti:
itse suosittelisin rypsiöljyä vain salaatin kastikkeeksi. Kuumennettaessa rypsiöljy hapettuu ja aiheuttaa elimistössä kuormitusta.
ihan faktaa tästä? Sinulla on ne varmaan jossain ylhäällä, kun tiedät noin tarkkaan.
- paistamiseen
minulle on kerrottu kaupassa, mikä myy pelkästään erilaisia oljyjä, ettei extra virgin oliiviöljy sovellu kuumentamiseen. ja valitettavasti taidan uskoa heitä enemmän...
ja niinkuin aiemmin mainittiin, rypsiöljy on vallan mainio tähä tarkoitukseen - Sari
paistamiseen kirjoitti:
minulle on kerrottu kaupassa, mikä myy pelkästään erilaisia oljyjä, ettei extra virgin oliiviöljy sovellu kuumentamiseen. ja valitettavasti taidan uskoa heitä enemmän...
ja niinkuin aiemmin mainittiin, rypsiöljy on vallan mainio tähä tarkoitukseenAntioksidantit tuhoutuvat öljyä kuumentaessa. Kylmäpuristetussa neitsytoliiviöljyssä on paljon antioksidantteja, jotka estävät itse öljyä härskiintymästä. Menetät siis ne antioksidantit, joten jos haluat maksimaalisen hyödyn, niin käytät sen öljyn kuumentamatta. Muutoin oliiviöljy sopii normaaliin ruuanlaittoon, koska siinä on paljon kertatyydyttymättömiä rasvahappoja, jotka eivät ole kuumennettaessa taipuvaisia härskiintymään. Monityydyttymättömät rasvahapot taasen härskiintyvät hyvin nopeasti eivätkä siksi sovellu paistamiseenkaan. Ne pitääkin säilyttää jääkaapissa ja säilyvät lyhyen aikaa. Esim. joku kaupassa huoneenlämmössä säilytetty manteliöljy saattaa maistua härskiintyneeltä jo pullon avatessa. Oliiviöljy säilyy ilmatiiviissä pullossa huoneenlämmössä juuri antioksidanttipitoisuuden takia.
- ripsirapsiröpsi
Paitsi, että virgo-oliiviöljy muuttuu terveydellisesti haitalliseksi kuumennettaessa, se myös maistuu pahalta. Oliiviöljy ei kuumene tarpeeksi, vaan "sössööntyy".
Paistamiseen paras on rypsiöljy, tai jos ihan välttämättä haluat käyttää oliiviöljyä, niin sitten "huonompilaatuinen" sellainen. Huomaat kyllä asian, jos kokeilet.- Römpsärympsä
"muuttuu terveydellisesti haitalliseksi kuumennettaessa"
Mites sitten on mahdolista että kreetalaiset on euroopan terveintä porukkaa vaikka siellä nimenomaan neitsytoliiviöljyä ja vain ja ainoastaan sitä käytetään niin paistamiseen friteeraamiseen, kuin kaikkiin muihinkin kuumiin ruokiin???? Ja juuri kuumennettuna kreetalaiset suurimman osan öljystään nauttivat, vain pieni osa nautitusta öljystä on kuumentamatonta. Tuon hyvin perustellun väitteesi mukaan kreetalaisten pitäisi olla sairaita kuin suomalaiset, tai jopa sairaampia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi534270Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal813953- 703438
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963360Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1022369- 352238
- 362109
- 242109
- 382089
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231984