Olen metallihommissa ja töissä nyt noin 2 vuotta. Jos jään nyt omasta halusta pois, niin a)miten pitkän karenssin saan b) miten paljon ansiosidonnainen päivärahani olisi palkasta? vai miten se lasketaan ja miten pitkältä ajalta sitä saan?
Miten pitkä karenssi, jos jään työttömäksi
6
1118
Vastaukset
- pätkätyötön
Kohta a) 90pv
linkki aiheeseen
http://www.ytk.fi/default.asp?id=37&docid=23
Kohta b)
-eka kerran hakijana, niin 43:n kalenteriviikon palkka
-hakijana toista kertaa tai useammman kerran, niin 34:n kalenteriviikon palkka
linkki aiheeseen
http://www.ytk.fi/default.asp?id=57 - ...
Ohessa linkki ansiosidonnaisen päivärahataulukkoon.
http://www.tyj.fi/default.asp?id=24
Metallialalla on hyvät työllisyysnäkymät ja parennaksi muuttuu, miksi veke?- timi
Eli minun pitäisi olla 90 päivää ilman rahaa. Saisinko edes asumistukea? palkkani on 9e/tunti eli ansiopäiväraha olisi noin 40e/paivä.
Miksi olen jäämässä pois vaikka töitä on? No a) palkka b) työpaikka. Kyllä tämä työnteko nyt kannattaa tällä hetkellä, mutta ei varmasti pidemmän päälle. Vähän olen hukassa tällä hetkellä, että en oikein tiedä mitä kannattaisi tehdä, yrittää etsiä uusi paikka vai olla reilu vuosi työtön ja miettiä myöhemmin mitä tehdä. Sen verran vakavissani olen, että jos tuo karenssi olisi vaikka 1kk niin lähtisin varmaan heti. - ...
timi kirjoitti:
Eli minun pitäisi olla 90 päivää ilman rahaa. Saisinko edes asumistukea? palkkani on 9e/tunti eli ansiopäiväraha olisi noin 40e/paivä.
Miksi olen jäämässä pois vaikka töitä on? No a) palkka b) työpaikka. Kyllä tämä työnteko nyt kannattaa tällä hetkellä, mutta ei varmasti pidemmän päälle. Vähän olen hukassa tällä hetkellä, että en oikein tiedä mitä kannattaisi tehdä, yrittää etsiä uusi paikka vai olla reilu vuosi työtön ja miettiä myöhemmin mitä tehdä. Sen verran vakavissani olen, että jos tuo karenssi olisi vaikka 1kk niin lähtisin varmaan heti.Jos jättää itse työpaikkansa, karenssia rapsahtaa lähes poikkeuksetta. Muista vielä tuon työttömyyspäivärahan kohdalla, että sitä maksetaan vain arkipäiviltä eli n. 20 pv/kk ja siitä menee verot päältä ja liiton/kassan maksutkin on maksettava, vaikkakin pienempänä.
Tuntuu siltä, että haluat muutosta. Työpaikan vaihto tai työttömäksi heittäytyminen ei ole ainoa vaihtoehto. Työttömänä elo kun oikeasti ei ole mukavaa, varsinkin jos ei uutta työtä löydykään millään ja alkaa turhaantua ja hermot mennä, ihan turhaan. Mieti, mitä oikeasti haluaisit tehdä. Jatkokoulutus tarkoittaa yleensä parempia työtehtäviä ja lisää palkkaa eli olisiko metallialan lisäkoulutus jotain. Lehdissä on pitkään toitotettu, että sillä alalla on huutava osaavan työvoiman puute. Entäs jos koulutuksen kautta saisit mukavampia ja mielekkäämpiä hommia ja parempi palkkakin tekisi elämän mukavammaksi. Työnantajaltasi kannattaa kysyä, miten he tukevat kouluttautumista eteenpäin ja millaisia taitajia siellä tarvittaisiin lisää, samalla kun kerrot, että eteenpäin haluaisit edetä. Hyvällä tsägällä työnantaja maksaa kurssit. Teet miten vaan, onnea valitsemallasi tiellä! - Kahdesti
timi kirjoitti:
Miksi olen jäämässä pois vaikka töitä on? No a) palkka b) työpaikka. Kyllä tämä työnteko nyt kannattaa tällä hetkellä, mutta ei varmasti pidemmän päälle. Vähän olen hukassa tällä hetkellä, että en oikein tiedä mitä kannattaisi tehdä, yrittää etsiä uusi paikka vai olla reilu vuosi työtön ja miettiä myöhemmin mitä tehdä. Sen verran vakavissani olen, että jos tuo karenssi olisi vaikka 1kk niin lähtisin varmaan heti.Mieti kahdesti, ennen kuin jätät työpaikkasi. Työttömien vuosikausia kestänyt leimaaminen on tuottanut tulosta ja työnhakutilanteessa työttömien hakemukset pannaan automaattisesti viimeiselle sijalle. Työpaikat vaihtuvat yleensä työssäolevien kesken. Tiedän tämän, koska olen työskennellyt asioihin liittyvällä alalla. Työttömän on äärettömän vaikeaa saada työtä.
- totta!
Kahdesti kirjoitti:
Mieti kahdesti, ennen kuin jätät työpaikkasi. Työttömien vuosikausia kestänyt leimaaminen on tuottanut tulosta ja työnhakutilanteessa työttömien hakemukset pannaan automaattisesti viimeiselle sijalle. Työpaikat vaihtuvat yleensä työssäolevien kesken. Tiedän tämän, koska olen työskennellyt asioihin liittyvällä alalla. Työttömän on äärettömän vaikeaa saada työtä.
Joo, hommaa ensin se uus työpaikka, kyllä niitä löytyy niille, joilla on jo töitä.
Älä missään nimessä jää työttömäks. Työhakemukseen kun kirjoitat "olen tällä hetkellä työtön", niin suoraan menee Ö-mappiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708