Mustaa ja valkoista

Kokenut

Huomaa näitä keskusteluja luettaessa, että kuinka mustavalkoisena tämäkin asia nähdään. Voi huokaus! Näitä pettämisjuttujakin on yhtä monta kuin itse pettämisiä. Taustat ovat kaikissa erilaiset, samoin ne ihmiset, jotka sitä tekee. En minäkään ymmärrä sitä, jos ihminen (sekä miehet että naiset tekee sitä) varta vasten etsii varattuja nostaakseen hetkeksi kolauteltua itsetuntoaan. Joskus sitä vain löytää ihmisen, joka tuntuu kaikin puolin oikealta, olkoonkin sitten varattu. Ei saisi aina niin herkästi tuomita, ei pettäjiä, ei ykkösiä eikä niitä kakkosiakaan. Elämä vain sattumoisin on tällaista hapuilua, tasapainoilua itsekkyyden ja toisten ajattelemisen välillä.

16

2308

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molemmat puolet nähnyt

Miten oikeassa oletkaan. Itse olen tullut petetyksi ja kostonhimoisena pettänyt itse. Tiedän kuinka paljon toisen petollisuus sattuu, tiedän että pettämiselle voi olla monia "syitä". Kosto, toimimaton parisuhde, tunteiden/ihmisten muuttuminen...

Olen itse nyt häpeäkseni ajautunut tilanteeseen, että pitkäaikaiset vahvat tunteet työtoveriani kohtaan johtivat pidemmälle kuin olisi pitänyt. Itse olen vapaa, mutta hän varattu. Tilaisuus teki varkaan ja nyt kärvistelen itseni kanssa. Toisaalta tunnen valtavaa syyllisyyttä, mutta tunteet, nuo pirulaiset, eivät anna hetken rauhaa ja ajattelen häntä kaiken aikaa. Säästän moralisoijilta vaivan ja voin kertoa, että parjaamisen ja loanheiton olen jo itse hoitanut omalta osaltani varsin tehokkaasti. Tekoni oli väärin ja sen tiedän kivuliaasti. Tunteitaan ei vain valitettavasti voi katkaisijasta sulkea, tähän auttanee vain valtava määrä aikaa ja työpaikan vaihdos.

Summa summarum, valmis käsikirjoitus kainalossa tämä elämäntehtävä olisi paljon helpompaa:)

• Ronja

"Summa summarum, valmis käsikirjoitus kainalossa tämä elämäntehtävä olisi paljon helpompaa:) "

Tosi hauska mielikuva tuli tuosta... Aina voisi kainalosta vetäistä käsikirjoituksen avuksi tilanteisiin. Pahempi juttu, jos itse huomaisikin toimineensa toisin, kuin käsikirjoituksessa kerrotaan...

Mutta kaikkein hulluinta on täysin vieraiden henkilöiden törkeät kommentit toisten ihmisten elämään. Aina ei voi noudattaa edes omaa moraaliaan.

• minua

Kuulostaa melko lailla tutulta - mieheni piti aika tiiviisti yhteyttä erääseen työpaikkansa naiseen mutta sain tietää siitä ja se on nyt loppu. Tekstareita pitkin yötä yms. jotka sain selville tutkimalla hänen puhelutietonsa. Se oli vain ystävyyttä kuulemma, mutta eikös puolisoille puhuta uusista ystävistä - varsinkin jos he ovat noin tärkeitä että yhteyttä pidetään kaikilla mahdollisilla konsteilla.

Mikä aiheuttaa sinun surusi? Tilaisuus teki varkaan? Kertoisitko, kiinnostaa tämä tilanteiden samankaltaisuus. Saiko hänen vaimonsa tietää? Jos näin tapahtui - miten kuvittelet hänen pääsevän siitä eteenpäin, miten käy hänen luottamuksensa kanssa. En tarkoita moralisoida sinua - ehkä olen omituinen mutta mielestäni tämä varattu mies on aina se suurempi syntipukki.

• annette

Pääsin itse taannoin kurkistamaan ehdottoman ajattelun puolelle, kun eräs maahanmuuttajataustainen henkilö varasti koruni työpaikaltani. Kuin onnen kaupalla sain omaisuuteni takaisin, mutta suoraan sanottuna pahimmassa tunnekuohussa mun olisi tehnyt mieli saattaa holokaustiin kaikki varastelijat ja maahanmuuttajat.

Varmasti tällekin palstalle ryntäävät ensimmäisenä sellaiset petetyt, jotka ovat vielä alkushokissa ja kauhuissaan tapahtuneesta. Luulen, että kuitenkin aika moni "kerrasta poikki" -tyyppikin on ennen pitkää valmis katsomaan maailmaa uusin silmin ja antamaan anteeksi tapahtuneen, kun heille annetaan aikaa.

Ja aina toiset ihmiset ovat luonnostaan katkerampia, heikompia ja pitkävihaisempia. Luulisin, että pettäminen kolahtaa pahiten niihin, joilla on jo valmiiksi heikko itsetunto - ja reaktio riippuu tietysti myös pettämisen laadusta.

Tietysti pettäminen ja varastaminen ovat lain puitteissa eri asioita. Varastamisesta joudut vastuuseen koko yhteiskunnalle, mutta pettäminen on kahden kauppa: ei poliisi ja tuomari kiinnostu siitä, mitä aikuiset ihmiset puuhaavat makuuhuoneissaan.

Mutta ei ole todellakaan maailmanmeno mustaa ja valkoista.

• Petetty ja suhteeseen jäänyt

Aika usein tällä palstalla tuomitaan petetyt itsetunnottomiksi, jos he jäävät suhteeseen pettämisen paljastuttua. Ikään kuin osoittaakseen oman arvonsa petetyn pitäisi aina jättää pettäjä. Mieheni pettämisen paljastuttua ensimmäinen reaktioni oli jättää mies, jotta saisin osoittaa "maailmalle", että minussa on puhtia. Aikani asiaa pohdittuani totesin, että jääminen vaatii ainakin minulta enemmän itsetuntoa kuin lähteminen. Suurin piirtein kaikki ulkopuoliset hyväksyvät pettäjän jättämisen ja antavat siihen tukensa. Jos petetty taas päättää jäädä suhteeseen, petetyn on päästävä itse pettämisen yli ja löydettävä itsetuntonsa.

• ~vaimo~

Miten oikeasssa oletkaan. Me heikomman itsetunnon omaavat ja puolisoomme takertuneet tunnemme koko maailman kaatuvan ja siitä ei tunnu pääsevän yli. Nyt on mennyt puolitoista kuukautta kun sain tietää ja vieläkin kömmin itkuisena tämän tästä sänkyyn enkä jaksa tehdä tai ajatella mitään.
        Minä en missään vaiheessa ajatellut että jätän vaan pelkäsin, että minut nyt jätetään ja jään tänne roikkumaan heikkouksineni.

Miehelleni olen jo pystynyt antamaan anteeksi , mutta työ työkaveri, jota pidin myös omanan ystävänäni on saanut sellaiset vihat niskaani, että en kestä edes ajatella hänen näkemistään.
        Toivonkin, että hän tajuaisi lähteä työpaikaltaan saatuaan aikaan meidän perheessämme vaimon lähes "sairaalakuntoon".

Kerrasta poikki ajattelin minäkin, mutta niin, että kerrasta koko oma elämä poikki antaa näiden jäädä tänne pelehtimään ja miettimään mitä on tullut tehtyä. Joskus kun tämä tuska hellittäisi.
        Viisaat sanovat, että kyllä se menee ohi ja avioliitto on sen jälkeen entistä vakaammalla pohjalla, kun vain jaksaisi uskoa, että olen sen arvoinen, että tuo puoliso jaksaa minua tällaisena apaattisena ja tuskaa täynnä olevanan ilottomana laahustavana vanhana katkeranan naisena katsoa, sillä en jaksa enää nauraa edes...
        Apua pitäisi saada, sen tiedän, mutta vain minä vai koko perhe.
        Odottelen ajan vievän elämää eteenpäin ja joskus uuden kesän minullekin koittavan ja avioliitomme uudelleen kukoistavan.
        Tämä tuli sikäli minulle täytenä sokkina, koska olen kuvitellut omaavanai maailman iahanimman miehen ja ja että avioliittomme on ollut niin hyvä...kaksikymmentä vuotta takana ja sitten tämä sokki.

• toistuvasti samassa suossa ...
        ~vaimo~ kirjoitti:

Miten oikeasssa oletkaan. Me heikomman itsetunnon omaavat ja puolisoomme takertuneet tunnemme koko maailman kaatuvan ja siitä ei tunnu pääsevän yli. Nyt on mennyt puolitoista kuukautta kun sain tietää ja vieläkin kömmin itkuisena tämän tästä sänkyyn enkä jaksa tehdä tai ajatella mitään.
        Minä en missään vaiheessa ajatellut että jätän vaan pelkäsin, että minut nyt jätetään ja jään tänne roikkumaan heikkouksineni.

Miehelleni olen jo pystynyt antamaan anteeksi , mutta työ työkaveri, jota pidin myös omanan ystävänäni on saanut sellaiset vihat niskaani, että en kestä edes ajatella hänen näkemistään.
        Toivonkin, että hän tajuaisi lähteä työpaikaltaan saatuaan aikaan meidän perheessämme vaimon lähes "sairaalakuntoon".

Kerrasta poikki ajattelin minäkin, mutta niin, että kerrasta koko oma elämä poikki antaa näiden jäädä tänne pelehtimään ja miettimään mitä on tullut tehtyä. Joskus kun tämä tuska hellittäisi.
        Viisaat sanovat, että kyllä se menee ohi ja avioliitto on sen jälkeen entistä vakaammalla pohjalla, kun vain jaksaisi uskoa, että olen sen arvoinen, että tuo puoliso jaksaa minua tällaisena apaattisena ja tuskaa täynnä olevanan ilottomana laahustavana vanhana katkeranan naisena katsoa, sillä en jaksa enää nauraa edes...
        Apua pitäisi saada, sen tiedän, mutta vain minä vai koko perhe.
        Odottelen ajan vievän elämää eteenpäin ja joskus uuden kesän minullekin koittavan ja avioliitomme uudelleen kukoistavan.
        Tämä tuli sikäli minulle täytenä sokkina, koska olen kuvitellut omaavanai maailman iahanimman miehen ja ja että avioliittomme on ollut niin hyvä...kaksikymmentä vuotta takana ja sitten tämä sokki.

Kyllä säälitti lukea, aivan kuin itseään ois toistanu. Mutta voin kokemuksesta sanoa, menee itsesääli joka uuden miehen jutun jälkeen nopeammin ohi, eka kerta on musertavin.Minkäs teet kun ei itse halua eroa, niin on vaan kärvennyttävä. Ei kannata miettiä liikaa niitten tekemisiä, kannattaa vaan keskittyä omaan hyvinvointiin ja itsensä piristämiseen.En ole aikoihin ollut näin huoliteltu kotona ja olen laihtunut useamman kilon ja aion jatkaa laihduttamista ja kuntoilua. ei sitä tiedä jos mies vaikka jättää tähän nuorempaan. meilläkin on yli 20 vuoden yhdessäolo. harmittaa kun tämä viimeisin on niin ympärirakastunut ja tekstailee tiiviisti. en tiedä miten ihmeessä joku perheellistä piirittää noin.

• ...ja pettäjä

Aivan! Oon ite siinä tilanteessa että en enää kertakaikkiaan tiedä mitä tehdä. Olen itse tullut aika monta kertaa petetyksi (saman miehen taholta) vuosia sitten, ja tässä sitä edelleen ollaan.

Luulin vielä joitakin kuukausia sitten, että mä oon tyytyväinen tähän suhteeseen mitä mulla on. Nyt oon kuolettavasti ihastunut huomattavasti nuorempaan poikaan, joka kylläkin on sinkku, mutta minä en. En tiedä mitä tää tyyppi musta ajattelee, tietää että mulla on lapsia ja että oon huomattavasti vanhempi.

Jos voisin tän tunnetilan saada pois, mieluusti sen ottaisin. Ketään en ole pettänyt, mutta on se ihastuminenkin tietynlaista pettämistä. Mitähän miespuoleiset muuten tuumaa kehäraakeista "lapsellisista" naisista???

• mustunut

kyllä elämässä pitää olla selkäranka. jos toiseen rakastuu niin pitää sen verran löytyä munaa että sanoo vanhan suhteen irti, oli tausta mikä tahansa, paitsi jos puolisot ovat sopineet että voivat pettää toisiaan. sellaisia liittoja en kyllä ymmärrä.

• Kokenut

En ymmärrä minäkään sitä että kulissia pidetään ja silti "saa" käydä muuallakin. Ei sopisi todellakaan itselleni. Tottakai meistä jokainen, jos valita saisi, löytäisi kumppanin vain niistä täysin vapaista. Rakastaisi ja olisi yhdessä ikuisesti aamen. Realiteetit ovat kuitenkin toiset. Elämä on raadollista. Ihmiset ovat raadollisia.

Samaa mieltä olen siitäkin, että sen verran pitäisi löytyä sitä munaa aina luopua edellisestä elämästä ennen kuin aloittaa seuraavan. Tottakai. Ihminen kuitenkin on sellainen usein luonteeltaan, että hyppäys uuteen on aina riski. Suuri riski. Sellainen elämä, jossa tyytyväisyys ei välttämättä ole enää huipussaan. Mutta ainakin tasaisen varma. Vai riskinotto. Eläm, jossa seuraava päivä ei enää olekaan arvattavissa. Seuraavasta vuodesta puhumattakaan. Voi käydä hyvin, mutta voi käydä todella huonostikin. Voi jopa jäädä täysin yksin! Siinähän se suurin syy taitaakin olla näihin ykkösten ja kakkosten pitämiseen. Yksinäisyys on niin pelottava asia. Johon kylläkin tottuu ajan kanssa. Toisin kuin siihen, että vierellä toinen ihminen on. Siihen nimittäin tottuu hetkessä.

• ei armahda

Voi kun elämä olisikin mustaa tai valkoista. Ei se ole.
      Kun vanhentuu ei kumppania niin vaan sairauksineen lempata ulos. Yhdessä menty eteenpäin iloissa ja suruissa.
      Mutta kun ilot loppuu ja ja surut nousee pintaan. Tuska, ilkeys ja väkivalta, sairauksia.
      Ja kun tietää että kumppani ei pärjää yksin.

Miettikää, tekin vanhenette !

• Kokenut

Siitähän juuri kysymys onkin, ettei elämä ole mustaa eikä valkoista, eikä edes molempia!

Voimia sinulle!

• niin kuin pitäs

Tätäpä olen ajatellut; yhdessä vanhetaan, mutta onko toinen osapuoli kykenevä huolehtimaan minusta pahojen päivien tullen? Asioista ei voi puhua, ja jos puhutaankin, niistä tulee heti suurta draamaa ja kyseessä on vähintäänkin maailmanloppu. Ihmiset luovat elämälleen valmiit käsikirjoitukset, joka on sinänsä ihan ymmärrettävää, mutta heti kun asiat ei menekään suunnitelmien mukaan, lannistutaan.

Itse kaipaisin ihmistä, jonka kanssa jakaa ilot ja surut. Sellaista ihmistä, joka pystyy kantamaan vastuun yhdessä. Olen ajatellut, että miksi ihannetilanne on se, että vanhemmat pysyvät aina ja iankaikkisesti yhdessä pelkästään lasten takia? Entäpä sitä katkeruuden määrää kun (yleensä) nainen on uhrannut elämänsä ja uransa kodin takia, ja joskus viidenkympin villityksen paikkeilla mies ottaa ja nostaa kytkintä??? Vanhemmalle miehelle ei lienee vaikeuksia löytää vierelleen nuorta kinkkua, mutta entäpä viisikymppinen nainen jolla ei ole mitään?

Joku saattaa syyttää pessimismistä, mutta sanoisin että olen pikemminkin realisti. Meillä ei ole kuin tämä yksi ainoa elämä, ja miksi se pitäisi pyrkiä elämään niin kuin muut toivoo ja olettaa, eikä niin kuin ehkä itse haluaisi? Nämä asiat ei ole helppoja, mutta aina löytyy tuomitsijoita jotka kertoo varmasti miten pitäisi tehdä....

• mietipä.
        niin kuin pitäs kirjoitti:

Tätäpä olen ajatellut; yhdessä vanhetaan, mutta onko toinen osapuoli kykenevä huolehtimaan minusta pahojen päivien tullen? Asioista ei voi puhua, ja jos puhutaankin, niistä tulee heti suurta draamaa ja kyseessä on vähintäänkin maailmanloppu. Ihmiset luovat elämälleen valmiit käsikirjoitukset, joka on sinänsä ihan ymmärrettävää, mutta heti kun asiat ei menekään suunnitelmien mukaan, lannistutaan.

Itse kaipaisin ihmistä, jonka kanssa jakaa ilot ja surut. Sellaista ihmistä, joka pystyy kantamaan vastuun yhdessä. Olen ajatellut, että miksi ihannetilanne on se, että vanhemmat pysyvät aina ja iankaikkisesti yhdessä pelkästään lasten takia? Entäpä sitä katkeruuden määrää kun (yleensä) nainen on uhrannut elämänsä ja uransa kodin takia, ja joskus viidenkympin villityksen paikkeilla mies ottaa ja nostaa kytkintä??? Vanhemmalle miehelle ei lienee vaikeuksia löytää vierelleen nuorta kinkkua, mutta entäpä viisikymppinen nainen jolla ei ole mitään?

Joku saattaa syyttää pessimismistä, mutta sanoisin että olen pikemminkin realisti. Meillä ei ole kuin tämä yksi ainoa elämä, ja miksi se pitäisi pyrkiä elämään niin kuin muut toivoo ja olettaa, eikä niin kuin ehkä itse haluaisi? Nämä asiat ei ole helppoja, mutta aina löytyy tuomitsijoita jotka kertoo varmasti miten pitäisi tehdä....

Mutta entä jos sillä, että haluat elää elämäsi niin kuin itse haluat, pilaat ja rikot jotain sellaista, mikä toiselle on sitä mitä hän itse haluaa...

Tuossa menee juuri se ihmisen itsekkyyden raja. Toisia ei tarvitse ottaa huomioon, toisia ei tarvitse kunnioittaa, eikä arvostaa.

Juuri näin rappiolla ihmiset nykyään ovat...

• Ei armahda
        niin kuin pitäs kirjoitti:

Ei tämä ole sukupuolikysymys, kysymys on siitä milloin peli pitää viheltää poikki.

Kun itsellä on tunne että ei jaksa enää antaa liitolle mitään eikä huolehtia kumppanista silloin on parempi luovuttaa.
        Omaishoitajan kaltaisessa suhteessa on paljon ihmisiä vaikka kumppani ei täysin liikuntakyvytön olekkaan. Alkoholi, psyyke, reuma ym.

Ja huomatkaa että näitä on jo nuorissakin liitoissa.

Kun tulee kivut kumppanille ei siinä voi kovin hehkeä olla ja joka yhtään ymmärtää ei sitä voi vaatia toiseltakaan.

Ja kysymys siitä millon olisi hyvä käydä vieraissa ja saada läheisyyttä ja puhuttua jonkun kanssa. Se saattaisi antaa voimia jatkaa. Tämä keskustelu ei ole moralisteja varten.

• Ronja

"Elämä vain sattumoisin on tällaista hapuilua, tasapainoilua itsekkyyden ja toisten ajattelemisen välillä."

Sitähän elämä juuri on ja sitä sen pitää ollakin. Miksi elämän pitäisi sujua valmiin kaavan mukaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      151
      4929
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      19
      3555
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      159
      3364
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      35
      2851
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      97
      2608
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1863
    7. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      10
      1595
    8. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1472
    9. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      144
      1470
    10. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      11
      1277
    Aihe