Haluaisin kysyä neuvoa teiltä enemmän tietäviltä siitä,että minkälainen minunlaiseni lihasta haluavan 16-vuotiaan jätkän treeniohjelma pitäisi olla.Käyn nyt salilla 3 kertaa viikossa,mutta teen aina lähes samat liikkeet eikä vaihtelua hirveästi ole.Haluiaisin tietää minkälaisella treeniohjelmalla saisin lihasta paremmin kasvamaan ja pitäisikö noiden viikon treenikertojen ohjelman vaihdella ja miten? Kiitos paljon
kuntosalitreenistä
16
1308
Vastaukset
- semahasioko
sesad
- pesukarhu
Tässä mun mielestä faktat massankasvatukseen. Nämä eivät ole ainoita oikeita totuuksia vaan perustuvat omiin kokemuksiin ja mielipiteisiin.
-ohjelman pitäisi muodostua perusliikkeistä
-treenin pitäisi kestää alle tunnin
-liikkeitä per lihas olisi hyvä olla 3
-sarjoja per liike olisi hyvä olla 3-5
-toistoja per sarja olisi hyvä olla 8-12
-Treenipäiviä viikossa 2-4
-ohjelmaa pitäisi vaihtaa 2kk välein
-lihas väsytetään tekemällä paljon sarjoja eikä niitä tehdä yleensä "failureen".
-failureen asti tehdään korkeintaan yksi sarja jokaiselle lihakselle ja sen olisi hyvä olla viimeinen sarja lihasryhmälle.
-ruokavalio on erittäin tärkeässä osassa kun kasvatetaan massaa- Proteiinia pitäisi saada 30grammaa aamulla, aamupäivällä,päivällä,iltapäivällä ja illalla.
-lepoa kannattaa suosia ja unta pitäisi saada palloon vähinyään 7h vrk:ssa.- pituuskasvun päätyttyä
Aikuisella, tottuneella harjoittelijalla homma menee kutakuinkin noin.
Koska pituuskasvusi on vielä kesken, ole erityisen tarkkana painojen ja tekniikan kanssa.
Pituuskasvun päätyttyä voit alkaa haaveilla "muskelimieheksi" ryhtymisestä;)
Monipuolinen liikunta on tässä vaiheessa paras vaihtoehto.
Monipuolinen ruoka pitää terveyttä yllä ja hieman kulutusta suurempi kalorimäärä kasvattaa massaa. - pesu-karhu
Tämä oli sitten viimeinen viesti minkä kirjoitin ilman rekisteröityä nimerkkiä.
- kundi16
pituuskasvun päätyttyä kirjoitti:
Aikuisella, tottuneella harjoittelijalla homma menee kutakuinkin noin.
Koska pituuskasvusi on vielä kesken, ole erityisen tarkkana painojen ja tekniikan kanssa.
Pituuskasvun päätyttyä voit alkaa haaveilla "muskelimieheksi" ryhtymisestä;)
Monipuolinen liikunta on tässä vaiheessa paras vaihtoehto.
Monipuolinen ruoka pitää terveyttä yllä ja hieman kulutusta suurempi kalorimäärä kasvattaa massaa.Kiitos treenivihjeistä.Pituuskasvukin on varmaan melkolailla jo loppunut kun pituutta on jo 183 :).Lihasta olisi kiva saada vähän luitten ympärille juuri siksi kun pituutta on noinkin paljon ja painoa ei kuitenkaan hirveästi
- Gotleetti
"-ohjelman pitäisi muodostua perusliikkeistä "
Oikein. Ja korostan vielä sitä että mitään vemputuksia ei pidä lisätä treenin loppuun.
"-liikkeitä per lihas olisi hyvä olla 3 "
No ei todellakaan. Yksi tai kaksi riittää jos tehdään kunnon liikkeitä.
"-toistoja per sarja olisi hyvä olla 8-12 "
Kun liikkeet alkaa sujumaan niin kannattaa koittaa myös toistoväliä 4-6 ... ja nimenomaan massan lisäyksen takia.
"-ohjelmaa pitäisi vaihtaa 2kk välein "
Ei pidä eikä kannata! - tosikarhu
Gotleetti kirjoitti:
"-ohjelman pitäisi muodostua perusliikkeistä "
Oikein. Ja korostan vielä sitä että mitään vemputuksia ei pidä lisätä treenin loppuun.
"-liikkeitä per lihas olisi hyvä olla 3 "
No ei todellakaan. Yksi tai kaksi riittää jos tehdään kunnon liikkeitä.
"-toistoja per sarja olisi hyvä olla 8-12 "
Kun liikkeet alkaa sujumaan niin kannattaa koittaa myös toistoväliä 4-6 ... ja nimenomaan massan lisäyksen takia.
"-ohjelmaa pitäisi vaihtaa 2kk välein "
Ei pidä eikä kannata!"Oikein. Ja korostan vielä sitä että mitään vemputuksia ei pidä lisätä treenin loppuun."
tarkoitat apuliikkeitä? kyllä ne ovat massankasvatuksessa tärkeässä osassa!
"No ei todellakaan. Yksi tai kaksi riittää jos tehdään kunnon liikkeitä."
kolme on parempi eli ei ei ei ....
"Kun liikkeet alkaa sujumaan niin kannattaa koittaa myös toistoväliä 4-6 ... ja nimenomaan massan lisäyksen takia."
Ei ei ei! lyhyet sarjat lisäävät voimaa eivät massaa!!! eli ei ei ei
"Ei pidä eikä kannata!"
kyllä se on niin että ohjelma kannattaa vaihtaa vähintään 2-3kk välein tai kehitys hidastuu. eli ei ei ei - Gotleetti
tosikarhu kirjoitti:
"Oikein. Ja korostan vielä sitä että mitään vemputuksia ei pidä lisätä treenin loppuun."
tarkoitat apuliikkeitä? kyllä ne ovat massankasvatuksessa tärkeässä osassa!
"No ei todellakaan. Yksi tai kaksi riittää jos tehdään kunnon liikkeitä."
kolme on parempi eli ei ei ei ....
"Kun liikkeet alkaa sujumaan niin kannattaa koittaa myös toistoväliä 4-6 ... ja nimenomaan massan lisäyksen takia."
Ei ei ei! lyhyet sarjat lisäävät voimaa eivät massaa!!! eli ei ei ei
"Ei pidä eikä kannata!"
kyllä se on niin että ohjelma kannattaa vaihtaa vähintään 2-3kk välein tai kehitys hidastuu. eli ei ei ei"Ei ei ei! lyhyet sarjat lisäävät voimaa eivät massaa!!! "
Nykyään voimavalmentajat suosittelevat yhä enemmän lyhyisiin sarjoihin perustuvaa massateeniä. Naturaalilla massa ja voima kulkevat käsi kädessä. Lajikohtainen maksimiykköseen tähtäävä treeni on tietysti hieman erilaista. Itse olen noin viisi vuotta aktiivisesti treenannut, koitin syksylla 12-viikkoa 5*5 -tyyppistä treeniä jossa perusliikkeissä ei menty juuri koskaan yli kuuden toiston. Massaa tuli reippaasti ja muutuin aivan erinäköiseksi :). Tässä linkki ohjelmaan:
http://www.muscletalk.co.uk/m_8817/mpage_1/key_/tm.htm#8817
kts myös seuraavat:
http://www.muscletalk.co.uk/m_7923/mpage_1/key_/tm.htm
ja etenkin Waterburyn jutut ovat mielenkiintoisia.
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=534922
"tarkoitat apuliikkeitä? kyllä ne ovat massankasvatuksessa tärkeässä osassa! "
Ei ole. Niistä on vain haittaa.
"kolme on parempi eli ei ei ei .... "
Itse teen juuri kaksijakoisella ja hyvin tunnun kehittyvän. Siinä ei voi paljoa samaa paikkaa treenata. Jopa yksijakoista suositellaan yhä enemmissä määrin. Kolmi- ja enempijakoiset jakoiset kuuluvat hormoonimiehille.
"Ei ei ei! lyhyet sarjat lisäävät voimaa eivät massaa!!! eli ei ei ei "
Perehdypä antamiini linkkeihin. Itse perehdyin syksyllä ja koitin. Olin ällikällä lyöty kun massaa tuli vaikka kuinka. Waterbury muuten suosittelee massan kasvatuksenn kolmosia!
"kyllä se on niin että ohjelma kannattaa vaihtaa vähintään 2-3kk välein tai kehitys hidastuu. eli ei ei ei "
Pientä vaihtelua kannatta tehdä mutta ohjelmaa ei välttämättä tarvitse vaihtaa koskaan. Tärkeintä on sarjapainojen nousu. - tosikarhu
Gotleetti kirjoitti:
"Ei ei ei! lyhyet sarjat lisäävät voimaa eivät massaa!!! "
Nykyään voimavalmentajat suosittelevat yhä enemmän lyhyisiin sarjoihin perustuvaa massateeniä. Naturaalilla massa ja voima kulkevat käsi kädessä. Lajikohtainen maksimiykköseen tähtäävä treeni on tietysti hieman erilaista. Itse olen noin viisi vuotta aktiivisesti treenannut, koitin syksylla 12-viikkoa 5*5 -tyyppistä treeniä jossa perusliikkeissä ei menty juuri koskaan yli kuuden toiston. Massaa tuli reippaasti ja muutuin aivan erinäköiseksi :). Tässä linkki ohjelmaan:
kts myös seuraavat:
Itse teen juuri kaksijakoisella ja hyvin tunnun kehittyvän. Siinä ei voi paljoa samaa paikkaa treenata. Jopa yksijakoista suositellaan yhä enemmissä määrin. Kolmi- ja enempijakoiset jakoiset kuuluvat hormoonimiehille.
Perehdypä antamiini linkkeihin. Itse perehdyin syksyllä ja koitin. Olin ällikällä lyöty kun massaa tuli vaikka kuinka. Waterbury muuten suosittelee massan kasvatuksenn kolmosia!
"kyllä se on niin että ohjelma kannattaa vaihtaa vähintään 2-3kk välein tai kehitys hidastuu. eli ei ei ei "
Pientä vaihtelua kannatta tehdä mutta ohjelmaa ei välttämättä tarvitse vaihtaa koskaan. Tärkeintä on sarjapainojen nousu.suurimmalla osalla nuo tekniikat eivät toimi.
- Gotleetti
tosikarhu kirjoitti:
suurimmalla osalla nuo tekniikat eivät toimi.
Chad Waterbury on voimailuguru, jonka opeilla monet ovat kehittyneet. Lainaan erästä hänen lausettaan artikkelista "The Anti-Bodybuilding Hypertrophy Program".
"Let me tell you a little secret — hypertrophy training and strength training don't have to be two separate entities. "
Tämän olen itse huomannut puolen vuoden kokeilulla. - vbnzdfkl
Gotleetti kirjoitti:
Chad Waterbury on voimailuguru, jonka opeilla monet ovat kehittyneet. Lainaan erästä hänen lausettaan artikkelista "The Anti-Bodybuilding Hypertrophy Program".
"Let me tell you a little secret — hypertrophy training and strength training don't have to be two separate entities. "
Tämän olen itse huomannut puolen vuoden kokeilulla.Aivan turhaa kiistelyä.
"Guruja" on maailma täynnä.
Aloittaja, poika, on 16 vuotias.
Pysytään fysiologisissa perustotuuksissa.
Koko kropan perusohjelmalla hän pääsee hyvin käyntiin.
Täysi-ikäisenä ja -kasvuisena, muutaman vuoden treenin jälkeen, hänkin voi tulla tänne kiistelemään "musta tuntuu"-asioista.
Toivottavasti kuitenkaan ei. - Gotleetti
vbnzdfkl kirjoitti:
Aivan turhaa kiistelyä.
"Guruja" on maailma täynnä.
Aloittaja, poika, on 16 vuotias.
Koko kropan perusohjelmalla hän pääsee hyvin käyntiin.
Täysi-ikäisenä ja -kasvuisena, muutaman vuoden treenin jälkeen, hänkin voi tulla tänne kiistelemään "musta tuntuu"-asioista.
Toivottavasti kuitenkaan ei."Aloittaja, poika, on 16 vuotias.
Koko kropan perusohjelmalla hän pääsee hyvin käyntiin."
Olen oikeastaan erittäin samaa mieltä. Yksi tai kaksijakoinen ohjelma kannattaa ottaa. Ei tule tehtyä mitään käsipäiviä tai muuta hirveää. Perusliikkeet vapailla painoilla kunniaan eikä saa mennä kyykyissä ja maastavedoissa failureen asti. - tosikarhu
Gotleetti kirjoitti:
"Aloittaja, poika, on 16 vuotias.
Koko kropan perusohjelmalla hän pääsee hyvin käyntiin."
Olen oikeastaan erittäin samaa mieltä. Yksi tai kaksijakoinen ohjelma kannattaa ottaa. Ei tule tehtyä mitään käsipäiviä tai muuta hirveää. Perusliikkeet vapailla painoilla kunniaan eikä saa mennä kyykyissä ja maastavedoissa failureen asti.tuosta minäkin olen samaa mieltä. Oikeastaan mitään käsiä ei alkuun tarvitse treenata ollenkaan tai jos treenaa niin treenin päätteeksi isojen likkeiden perään.
Gotleetti kirjoitti:
"Ei ei ei! lyhyet sarjat lisäävät voimaa eivät massaa!!! "
kts myös seuraavat:
Pientä vaihtelua kannatta tehdä mutta ohjelmaa ei välttämättä tarvitse vaihtaa koskaan. Tärkeintä on sarjapainojen nousu.Gotleetin kanssa täysin samaa mieltä. Vuosia kulutin turhiin vemputteluihin, mutta nyt on taas päästy totuuden alkulähteille. Bill Starrin 5x5 single factorilla pusken menemään ja hyvältä tuntuu.
Tässä massiivinen tietopaketti epäuskoisille:
http://www.elitefitness.com/forum/showthread.php?t=375215- tuollaiset
ledis78 kirjoitti:
Gotleetin kanssa täysin samaa mieltä. Vuosia kulutin turhiin vemputteluihin, mutta nyt on taas päästy totuuden alkulähteille. Bill Starrin 5x5 single factorilla pusken menemään ja hyvältä tuntuu.
Tässä massiivinen tietopaketti epäuskoisille:
http://www.elitefitness.com/forum/showthread.php?t=375215joku ihme buumi nyt menossa kaikennäköisten höpöhöpö juttujen kanssa tällä palstalla. voi kiesus.
tuollaiset kirjoitti:
joku ihme buumi nyt menossa kaikennäköisten höpöhöpö juttujen kanssa tällä palstalla. voi kiesus.
Laita sitten toisenlaista faktaa kehiin. Totuus on se, että missään muussa huippu-urheilussa ei käytetä niin alkeellisia harjoitussysteemejä kuin mitkä bodauksessa ovat yleistyneet viime vuosikymmeninä. Aloittelijat kopsaavat lehdistä ohjelmia, jotka on suunniteltu rankasti dropittavien kilpakehonrakentajien tarpeisiin, ja muutkin ohjelmat perustuvat enemmän tai vähemmän saman tyyppisiin tekniikoihin. Kuormituksen ja intensiteetin pitkäjänteistä jaksottelua ei käytännössä ole ollenkaan, mitä nyt joku joskus pitää kevyen viikon.
Mutta samapa tuo mulle. En ala vänkäämään, varsinkaan jos siitä ei makseta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511437- 639870
- 1475580
- 1443784
- 753750
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243183- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792603