mielipiteitä

pliips :)!

Olen aloittanut laihdutuksen varmaan jo 20 kertaa viimeisen kolmen kuukauden aikana, mutta aina se on tyssännyt herkutteluun parhaimmillaan jo kolmannen laihispäivän aikana :(.

Nyt aion taas yrittää uudestaan laihdutusta. En jaksaisi vahdata syömistäni, joten kuulostaako pahalta jos sallisin itselleni yhden päivän viikossa, jolloin saan käydä syömässä kebabia tai pitsaa (se olisi päivän ruoka) ja yhden karkkipäivän (noin 200 grammaa). Muutoin yrittäisin syödä normaalisti, eli

- aamulla leipää (2 kappaletta, leikkele, juusto) jogurttia
- lounaalla kunnon ruoka
- iltapalalla leipää (2 kappaletta, leikkele, juusto) hedelmiä/kasviksia

Kertokaa oikeesti mielipiteitänne, voisiko tällä painon pudotusta tapahtua? Liikkuisin noin 3 kertaa viikossa, esim. 1 x kertaa sali ja 2 x tunnin lenkki.

10

917

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maj-Lis

Ensimmäiseksi kannattaa miettiä, miksi olet sortunut herkuttelemaan. Toiseksi, jos olet laihdutuskuurilla, sinun on katsottava, mitä suuhusi pistät ja miten paljon. Olen itse aiemmin ollut hirveä karkki/sipsihullu, mutta nyt en syö kumpiakaan ollenkaan ja jopa kahvin ilman sokeria. Siihen tottuu yllättävän äkkiä. Liikunta myös laihtumisen kannalta on miltei turhaa, jos sallit itsellesi herkun liikkumisen jälkeen.

• ...tuo...

...sun ruokailurytmi kertoo aika paljon. Jos syöt kolme kertaa päivässä niin jää niin paljon aikaa aterioiden väliin että verensokeri ehtii laskea ja illalla on sitten herkutteluhimo päällä auttamatta. Eli syö vähintään kolmen tunnin välein, siis vähintään viisi ateriaa päivässä. Tietysti kevyitä aterioita...Ja semmoista mikä pitää verensokerin tasapainossa eikä heilauttele sitä liikaa, eli esim. jos toi sun leipä on ruisleipää tai täysjyväleipää niin ok, mutta jos se on jotain vehnäsämpylää niin sitten verensokeri lähtee jyrkkään nousuun ja sen jälkeen yhtä jyrkkään laskuun ja väsymys iskee ja illalla tekee mieli mitä tahansa hyvää ja unohtuu kaikki laihikset...

Mun mielestä tuo yksi herkuttelupäivä on ok. Mulla se ei ainakaan ole nostanut painoa ylöspäin viimeisen vuoden aikana, koska muina päivinä syön kevyesti.

• kysyä mielenkiinnosta

Minkälaisia kevyitä ateriota syöt, jossa niitä on viisi päivässä? Entäs oletko nyt pitänyt painon samassa vai kenties vielä laihduttanut, vaikka on tuo herkkupäivä?

• ...siis...
        kysyä mielenkiinnosta kirjoitti:

Minkälaisia kevyitä ateriota syöt, jossa niitä on viisi päivässä? Entäs oletko nyt pitänyt painon samassa vai kenties vielä laihduttanut, vaikka on tuo herkkupäivä?

...en tarkoita että syön viisi lämmintä ateriaa päivässä, vaan siis syön viisi kertaa päivässä.

Esim. aamulla kahdeksalta täysjyvämuroja maidon kanssa ja hedelmän.

Yhdeltätoista esim. kanaa tai tonnikalaa, keitettyjä kasviksia ja tuoretta salaattia (jossa kastikkeena tilkka rypsiöljyä) ja ehkä jotain kastiketta esim. jos syön perunoita. Tai sitten teen jotain jauhelihamuhennosta vähärasvaisesta naudan jauhelihasta. Ja juon aina lounaalla maitoa.

Sitten välipalaksi kahdelta ruisleipää kevytlevitteellä, päälle broilerin- tai kalkkunanleikettä, kurkkua, tomaattia, paprikaa, salaattia, kevytjuustoa ja silloin tällöin pinjansiemeniä (ne on ihania leivänpäällä=). juomana vettä.

Sitten viideltä päivälliseksi esim. jotain kasviskeittoa ja vaikkapa keitetty kananmuna. Tällöin juon ateriajuomana vettä.

Iltakahdeksalta syön yleensä kaurapuuroa, ilman voisilmää=)ja maidon kanssa, ja sitten yleensä jugurtin jossa on asidofilus & bifidus-bakteereita ja lisäksi hedelmiä.

Sen lisäksi pyrin pitämään aina kaapissa tuoreita kasviksia ja hedelmiä, joita voi lisätä noihin aterioihin jos mieli tekee. Esim. illalla on kiva syödä pari kirsikkatomaattia jugurtin jälkeen.

Lisäksi liikun päivittäin 30-60min., esim. käyn kävelyllä tai poljen kuntopyörällä.

Minä pääsin reilu vuosi sitten ihannepainooni, ja siitä lähtien on pysynyt kokoajan samassa. Ja kyllä minä laihduttaessanikin pidin herkkupäivän, koska muuten se herkkuhimo tulee kyllä jossain vaiheessa...Sitä aina haluaa eniten mitä ei voi saada =).

Enkä minä senkään takia viitsi kauhean epäsäännöllisesti napostella mitään kun hampaat kestävät juuri suunnilleen tuon 5 syöntikertaa päivässä. Mutta sen huomaa jos on sellainen päivä että jää vaikka kiireen takia joku ateria väliin niin herkkuhimo on kyllä illalla. Muutoin ei ole. Ja kannattaa pitää ateriakoot suht pieninä, eikä ahmia itseään ähkyksi. =) Ja tuo säännöllinen syöminen pitää aineenvaihdunnan nopeana, elimistö ei mene säästöliekille.

• tatti

Minä syön sen 5 kertaa/pvä. Aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
      Pysyy syöminen kohtuudessa eikä tule niitä ahmismiskohtauksia.Lounaalla vähän tukevammin kun päivällisellä.Mutta että ihan lämmintä ruokaa.
      Paino laskee hyvin kun elimistö saa tarpeeksi sopivaa ravintoa.
      Perunaa, kasviksia, pastaa, lihaa, kalaa yms...on listalla.

• laihduttaja

Itse olen jo muutaman viikon noudattanut terveellisempää elämää, ennen sorruin tosi helposti karkkiin, suklaaseen, sipsiin tai saatoin vetää esim. neljän hengen annoksen makaroonia kerralla. nyt olen muistanut syödä aina kunnon aamupalan ja ostanut jääkaapin täyteen kurkkua, tomaattia, pikkuporkkanoita ja viinirypäleitä. päiväni ruokailu on suunnilleen seuraavanlainen:

8.00 danone actimel (kevyt), lasillinen vitamiinia (poretablettijuoma), kupillinen kahvia ja lautasellinen puuroa mehukeitolla lasi maitoa

10.00 omena tai joku muu hedelmä

12.00 salaattia, real ruisleipää kevyt leikkeleellä ja maitoa tai mehukeittoa

15.00 kanaa tai kalaa, ehkä täysjyväriisiä/makaroonia/couscousia, pala real ruisleipää ja maitoa

18.00 kahvia ja joku hedelmä

20.00 all bran muroja jugurtilla tai maitorahkaa mehukeitolla

Nälkä ei ole yllättänyt kertaakaan, eikä myöskään herkutteluhimo. Viinirypäleet on tosi hyvä keino karkin korvikkeeksi tai lasillinen mehukeittoa.
        Päivän kalorimäärä näillä ruoilla jää minulla n. 1500 kcal/päivä. Eli tarkoitus on pyrkiä tuohon puolen kilon laihdutusvauhtiin per päivä.
        Olen tehnyt itselleni selväksi sen, että ei haittaa vaikka sortuisin välillä herkuttelemaan (esim. toissapäivänä minulle tarjottiin runebergin torttu -söin sen), kunhan muistan ottaa sen huomioon aina päivän kokonais kalorimäärässä.

Lisäksi, kun verensokeri pysyy koko ajan tasaisena, niin ei tule väsymyspiikkejä päivään ja liikuntakin on alkanut maistua ihan eritavalla.
        Olen tavallaan jäänyt koukkuun tähän hyvään oloon, mikä tuntuu aivan mahtavalta!!!
        Ennen sorruin kaiken maailman kepulikonsteihin laihdutuksessa ja kaikki tuli vauhdilla takaisin.. nyt olen vain yksinkertaisesti muuttanut elämäntapani. Ihana olo!! painoa pudonnut vasta 2 kiloa ja 26 edessä, mutta tiedän pystyväni pudottamaan ne.

• onkohan
        laihduttaja kirjoitti:

Itse olen jo muutaman viikon noudattanut terveellisempää elämää, ennen sorruin tosi helposti karkkiin, suklaaseen, sipsiin tai saatoin vetää esim. neljän hengen annoksen makaroonia kerralla. nyt olen muistanut syödä aina kunnon aamupalan ja ostanut jääkaapin täyteen kurkkua, tomaattia, pikkuporkkanoita ja viinirypäleitä. päiväni ruokailu on suunnilleen seuraavanlainen:

8.00 danone actimel (kevyt), lasillinen vitamiinia (poretablettijuoma), kupillinen kahvia ja lautasellinen puuroa mehukeitolla lasi maitoa

15.00 kanaa tai kalaa, ehkä täysjyväriisiä/makaroonia/couscousia, pala real ruisleipää ja maitoa

Nälkä ei ole yllättänyt kertaakaan, eikä myöskään herkutteluhimo. Viinirypäleet on tosi hyvä keino karkin korvikkeeksi tai lasillinen mehukeittoa.
        Päivän kalorimäärä näillä ruoilla jää minulla n. 1500 kcal/päivä. Eli tarkoitus on pyrkiä tuohon puolen kilon laihdutusvauhtiin per päivä.
        Olen tehnyt itselleni selväksi sen, että ei haittaa vaikka sortuisin välillä herkuttelemaan (esim. toissapäivänä minulle tarjottiin runebergin torttu -söin sen), kunhan muistan ottaa sen huomioon aina päivän kokonais kalorimäärässä.

Lisäksi, kun verensokeri pysyy koko ajan tasaisena, niin ei tule väsymyspiikkejä päivään ja liikuntakin on alkanut maistua ihan eritavalla.
        Olen tavallaan jäänyt koukkuun tähän hyvään oloon, mikä tuntuu aivan mahtavalta!!!
        Ennen sorruin kaiken maailman kepulikonsteihin laihdutuksessa ja kaikki tuli vauhdilla takaisin.. nyt olen vain yksinkertaisesti muuttanut elämäntapani. Ihana olo!! painoa pudonnut vasta 2 kiloa ja 26 edessä, mutta tiedän pystyväni pudottamaan ne.

mulla sitten ollut esteenä laihduttamiselle se, että syön liian harvoin? Kun mä yllätyin lukiessanne, miten usein syötte. Mä tosiaan oon tuolla kolmen ruokailu-ajan periaatteella puskenut päivät läpi ja siihen ehkä kahvilla vähän pullaa tai illalla telkkua kattoessa karkkia lisäksi syönyt...Tympii, kun en onnistu ja niin kovasti haluaisin jalkaröllykäistä kesäksi eroon. Ei kait laihiksella kuitenkaan tulisi potea nälän tunnetta? Kun pointseilla sitä on ainakin joutunut kärvistelemään ja sitten sortunut.

• ...kannata...
        onkohan kirjoitti:

mulla sitten ollut esteenä laihduttamiselle se, että syön liian harvoin? Kun mä yllätyin lukiessanne, miten usein syötte. Mä tosiaan oon tuolla kolmen ruokailu-ajan periaatteella puskenut päivät läpi ja siihen ehkä kahvilla vähän pullaa tai illalla telkkua kattoessa karkkia lisäksi syönyt...Tympii, kun en onnistu ja niin kovasti haluaisin jalkaröllykäistä kesäksi eroon. Ei kait laihiksella kuitenkaan tulisi potea nälän tunnetta? Kun pointseilla sitä on ainakin joutunut kärvistelemään ja sitten sortunut.

...noudattaa sellaista ruokavaliota jossa joutuu kärvistelemään. Se ei kestä. Tee sellainen ruokavalio itsellesi jota voit noudattaa koko lopun elämääsi. Kun kerran totut siihen, et enää halua palata entiseen. Hyvä olo voittaa. =)

Laihtuminen ei saa olla liian nopeaa, sillä silloin se on hyvin epätodennäköisesti kestävää. Kysy itseltäsi: haluatko olla vuoden päästä samassa tilanteessa kuin nyt (eli jojoilla ja kärsiä huonosta itsetunnosta sen vuoksi), vai elää terveellisin elämäntavoin ja nauttia ja olla tyytyväinen itseesi.

Tee päätös nyt, ja ota selvää ravintoasioista, esim. http://www.kutri.net . Et varmasti kadu sitä kun kerran vauhtiin pääset. Ensimmäiset päivät tuntuvat varmasti oudoilta, mutta pian huomaat paasaavasi muillekin epäonnistuneille laihduttajille terveellisistä elämäntavoista. =)

• miltähän
        laihduttaja kirjoitti:

kuulostaisi esim. huomisen ateriani:

- 2 x leipä (kauraviipale), 2 x juusto, 2 x kinkku, jogurttia, kahvi

- makkarakastike, perunamuusi, salaatti salaatinkastiketta

- mandariini, 1 x ruisleipä, 1 x juusto, 1 x kinkku

- puuro marjakeitto

...Tai tälläista ainakin suunnittelin :)

• jkkkkkk
        miltähän kirjoitti:

kuulostaisi esim. huomisen ateriani:

- 2 x leipä (kauraviipale), 2 x juusto, 2 x kinkku, jogurttia, kahvi

- makkarakastike, perunamuusi, salaatti salaatinkastiketta

- mandariini, 1 x ruisleipä, 1 x juusto, 1 x kinkku

- puuro marjakeitto

...Tai tälläista ainakin suunnittelin :)

Minä olen itse syönyt suunnilleen juuri noin miten aloitusviestissä luki..tietenkin ei tarvitse olla noin tiukka,mutta mulla on kyllä toiminut. Eikä verensokerikaan ole laskenut..en tiiä sitten oonko jotenkin epänormaali,mutta hyvin on onnistunut ja n.15kiloa tippunut. :)

Mutta tosiaan..vähän enemmänkin syömällä saa hyviä tuloksia. Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      49
      4143
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      66
      3803
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3328
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3230
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      94
      2227
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2138
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1999
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      36
      1989
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      1969
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1874
    Aihe