Ei, ei se mennyt niin, toisilta me eksyttiin...

Hannele -71

Avioliitto on tullut nyt tien päähän ja pitäisi uskaltaa tehdä vielä se viimeinen askel; etsiä uusi asunto itselle ja lapsille ja hakea avioero. 10 vuotta avioliittoa täynnä ja viimeiset pari vuotta on hommat alkaneet tökkiä ja kunnolla. Mies on aina käyttänyt alkoholia reilusti mutta viime vuosien aikana käyttö on yltynyt. Hän syyttää siitä minua; vaimona noita-akka, joka ei arvosta häntä, nalkuttaa kaikesta jne. Hänen mielestään hänen viinaongelmansa johtuu siis minusta.
Itse olen kokenut alkoholihuuruisen lapsuuden, vanhempani ovat aina käyttäneet alkoholia ja se on kuulunut heidän vapaa-aikaansa. Ajattelin aina nuorempana, että en koskaan halua omille lapsilleni samanlaista lapsuutta kuin itselläni ja nyt heillä on sellainen osittain. Tulen aina pahalle päälle, vihaiseksi ja ärtyisäksi kun mies hilluu kotona kännissä. Ja usein tietenkin lapset kärsivät tästä tilanteesta ja olen sitten heillekin pahallapäällä. Miehen alkoholin käyttö on nykyään sitä, että arkisin hän ottaa parina iltana six-packin ja viikonloppuna vetää perjantaina mäyräkoiran tai kirkkaan pullon (tai molemlpia)ja lauantaina sama satsi ja painuu ravintolaan kavereidensa kanssa. Miehen suvun puolelta olen saanut neuvoksi, että "relaa vähän, kaikkihan nykyään juovat, ihan normaalia miehen elämää mieheni viettää". Itsellä alkoholin käyttö on tosi vähäistä, en nyt absolutistikaan ole mutta melkein. Haen itselleni mieluummin rennon olon kävelylenkiltä tai jumpasta kuin pullosta.
Omat vanhempani ja miehen suku ovat miehen puolella, omiin tukijoukkoihini kuuluu ainoastaan siskoni. Jotenkin tuntuu, että en kuulu tänne joukkoon juuri sen takia, että olen niin "alkoholivastainen" ihminen. Tuntuu, että minä olen se kummajainen ja minua syytetään siitä, että en ajattele lapsiani ja miestäni.
Minä olen se joka tässä perheessä hoitaa lapset, huolehtii ruuanlaitosta, pyykinpesusta, siivouksesta, kaupassakäynnistä. Työnikin on aika stressaavaa ja siihen päälle lapset ja kotityöt ja mies vain odottaa, että saa lämmikettä vällyjen alla ja että vaimo ei nalkuttaisi jokaisesta kaljapullosta.
Olen henkisesti ollut yksinhuoltaja jo pari vuotta ja olen aivan varma että pärjään, vaikka muutammekin lasten kanssa pois. Äitini on sanonut suoraan, että en tule pärjäämään ja murrun jossain vaiheessa. Mies uhkailee, että kun lähden niin saan kärsiä seuraavat 10 vuotta kuten hän on kärsinyt tässä avioliitossa. Kännipäissään hän on tosi ilkeä, suoranaista väkivaltaa ei vielä ole käyttänyt, mutta töninyt ja ottanut käsivarresta kiinni niin, että on mustelmilla. Lisäksi hän uhkailee, että menee ja ampuu itsensä, koska hän on niin paska ja haluan hänestä eroon. Itsetuhoisilla ajatuksilla hän on uhkaillut useasti. Selvinpäin huomaa, että häntä hävettää kaikki känniset toilailut ja sanomiset. Mutta viinavietti on aina suurempi ja vie voiton.
Toivottavasti kevätaurinko antaa voimia viedä loppuun tämän pesäeron ja sisäinen rauha on mahdollista vielä saavuttaa.

10

1581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilona

Meillä on vain yksi elämä..tehdään siitä sellainen mitä on hyvä elää.
      Sinä pärjäät yksinkin lasten kanssa, se on varma.
      Voimia sinulle.

• Lilli

Niinhän sitä sanotaan, että jokaisella alkoholistilla on mahdollistaja. Huolehtimalla kodista ja lapsista annat miehellesi vapauden tehdä, mitä huvittaa. Tietenkään miehesi juominen ei ole sinun syysi, itse hän siihen pulloon tarttuu. Ei kaikkien nalkuttavien akkojen miehet ole alkoholisteja. Miehesi ei kuitenkaan vaikuta vielä rappioalkoholistilta, joten voisiko häneen yrittää vaikuttaa esimerkiksi jättämällä huolehtimatta yhden viikonlopun ruuista. Käykää lasten kanssa vaikka joka päivä "mäkkärillä". Muutenkin sinun kannattaisi miettiä ennen eroa toimenpiteitä kotona. Et ole miehesi äiti eikä miehesi ole alaikäinen (paitsi ehkä mieleltään). Yritä löytää jotain omaa elämääsi ja katso, voisiko se pelastaa suhteenne ja kotielämänne.

En usko, että romahdat eron myötä, mutta erokaan ei asioita ratkaise. Jos miehesi minunkin mittapuuni mukaan juo jo nyt reippaanlaisesti, mitä tapahtuu eron jälkeen. Hän juo enemmän ja enemmän ja lapset eivät todennäköisesti häntä elämäänsä enää halua. Lapset kuitenkin menettävät isänsä lopullisesti. Voihan ihme tapahtua ja miehesi ryhdistäytyä nimenomaan eron takia, mutta harvinaista se on.

Voit varmaan yrittää asiallisesti myös kertoa miehellesi, ettei hänen uhkailunsa sinuun tehoa. Et kuitenkaan voi estää kenenkään itsemurhaa tms, koska jokainen tekee itse päätöksensä. Teidän olisi varmaan hyvä jutella jonkun ammattilaisen kanssa. Eroatte tai ette, saisit ainakin jotain eväitä tulevaisuuden rakentamiseen.

• itseesi

Ajatuksesi tilanteestasi kuulostaa selkeiltä ja järkeviltä.
      Syysi eroon on täysin ymmärrettävä. Tulet jaksamaan sen ja tulet aloittamaan uuden raikkaan elämän.
      Minun pitäisi tehdä sama ratkaisu, lue tältä palstalta "apua", niin ehkä ymmärrät.
      Jaksamista sinulle, selviät kyllä!

• päivä kerrallaan

Voimia Ap:lle. Tarinasi oli tuttuakin tutumpi.

Pistäydy www.Al-Anon.fi sivuilla eli alkoholistien läheisten vertaistukisivuilla.

Ratkaisut teet vain sinä itse. Ohjelma ei anna neuvoja.

Olen kertonut oman tarinani niin monta tuhatta kertaa Ellien sivuilla ja Al-Anon-ryhmissä, että jääköön tällä kertaa väliin.

Juttujani voit lukea haukotusten lomassa Soneraplaza/Ellit sivuilla.

50 palstalla nimimerkki mr solvaa melko pahasti entistä puolisoaan, joka oli viinan oma.

Viha ja raivo ei auta juopon kanssa yhtään. Olen raivonnut ehkä enemmän kuin kukaan Suomessa.
        Sain itselleni vain houkan leiman otsaani.

Keskity omaan ja lasten hyvinvointiin. Miksi ihmeessä sinun pitää muuttaa pois kotoa. Eikö mies voisi muuttaa muualle. Kai lastenkin etu on, että tuttu ja turvallinen elinympäristö säilyy.

Hanki lähestymiskielto, jos turvallisuutenne on vaarassa.

Ota viranomaisiin heti yhteyttä. Äitisi ym. sukulaiset ovat mitä ovat. Tuttua tekstiä. Minäkin sain vain haukkumiset perääni. Vieläkin juoppo eläkeellä oleva veljeni tuumasi kesällä, että olen itse syypää eroomme. Eroon, jota vastustin kynsin ja hampain.

Usko pois. Ainut konsti pysyä tyynenä ja järjissään on Al-Anon-ohjelma. Sen avulla mikään maailmassa ei voi saada sinua epätasapainoon.
        Ohjelmasta on apua elämän kaikissa vaiheissa.

Jopa uusin Miss Suomi tuumaa haastatteluissa, että elää päivän kerrallaan. Mistähän Ninni on tuon oppinut?

• Jossu

viestisi voisi olla minun kirjoittaminen, tuo on niin tuttua meilläkin. "Kai sitä saa raskaan työpäivän jälkeen muutaman kaljan ottaa" ja kai sitä voi raskaan työviikon jälkeen kirkkaan pullon korkata. Ja aina syy oli jossain muualla; minussa, työssä, ei koskaan siinä joka sen juoman kurkkuunsa kaatoi.
      Ja kun se korkki alkoi aukeamaan aiemmin ja aiemmin päivällä, ja kun viikonloppuisin en enää pystynyt lasten kavereita päästämään meille häpeän vuoksi (iskä kalsarisillaan sohvalla kännissä kaljapullo kourassa) tuli mitta täyteen.
      Mies vielä meni ja petti kännikaverinsa kanssa, siitä tuli loppuhuipennus tälle avioliitolle.
      Ja tiedätkös, kun on monta vuotta katsellut tuota hommaa, huolehtinut lapset ja kaikki juoksevat asiat (joo, minäkin olen mahdollistanut sen juomisen vaikka nalkuttajakin olen), niin nyt kun mies on muuttanut pois, on HYVÄ OLO! Paremmin me nyt pärjätään kun ei tarvi stressata että milloin se taas alkaa ja minkälainen riita tänään saadaan aikaiseksi.
      ikävä on sitä miestä jonka kanssa perheen perustin, mutta ei sitä jonka kanssa avioero tuli.
      Lapset käyvät isän luona, ja silloin isä on heidän kanssaan, leikkii, pelaa, tekee kaikkea sitä mihin kotona ei energia riittänyt.
      En koskaan enää ota miestä takaisin, ainakaan ennenkuin raitistuu ja myöntää ongelmansa.
      Myös minua syyllistettiin miehen sukulaisten puolesta, kun halusin olla selvä lasten vuoksi. En minäkään lasiin sylje, mutta kohtuus kaikessa. Nyt nautin näistä viikonlopuista ilman vilaustakaan kaljapulloista!!!
      Voisitko sinä ehdottaa miehelle että hän muuttaisi? Olisihan se lapsille helpompaa jäädä vanhaan kotiin asumaan.
      Voimia sinulle, kyllä elämä kantaa!!

• saman kokenut

Sama jatkuu ja jatkuu, kunnes juodaan jo vähän salaakin. Ei muutakun eroon ja pian harvoin se paremmaksi muuttuu...Mutta varaudu siihen,että eron kosto voi kestää monta,monta vuotta.Jätetty katkeroituu niin,jopa menettää välit omaan lapseensa joka jää äidin kanssa asumaan.He ammentavat voimaa vihasta ja pullosta!!Yksi neuvo osituksessa kaikki heti loppuun vieden, ettei jää mitään kesken!!!Erostani kulunut 3v ja vielä kiusa jatkuu!!

• vato retro

Joo parempi kun lähet vetään nyt etkä 5 vuoden päästä. Alkkis on alkkis.

• vaan

Luin ja koin kaiken entisen olevan eilispäivää vaikka kulunut on jo yli kymmenen vuotta.

Kyllä Sinä pärjäät; muut sanoivatkin kaiken oleellisen. Sinä pärjäät ja huomaat kunka paljon helpompaa on kun elätte ilman alkoholistia, meillä perheessä oli vielä lisäksi väkivaltaa joka kasvoi ja lisääntyi.

Onnellista kevättä ja halauksia Sinulle ja lapsillesi.

• mitä hannele

minä erosin alkoholistista.rankkaa oli siinä mielessä että meillä yhteinen firma ja uskoimme rakkauteemme.mutta eipä se kai ollut kuin ytimessä tervettä ,eikä se kanna .hoidin kaiken yksin ja stressasin miehestä-mokat ja lasten kasvaminen siinä juomisessa.nyt hengitän,hoidan kaiken lapsiin liittyvän yhä yksin mutta voin paremmin kun ei tarvitse koko ajan miettiä miehen tekemisiä jne.alkoholisti syyttää aina toisia,vika ei ole koskaan hänessä..

• Heppunen

Elämäsi on nyt taas Sinun, ota se. Tee juuri niin kuin itse koet parhaaksesi. Juoppo mies, sen sumeat sukulaiset, ei ne tiedä. Sinä tiedät.

Jos Sinua ei voi kokea muuten kuin alkoholin ja sen aikaansaamant harhan kautta, et sinä ole heille se, jonka he kokevat.

He eivät osaa eivätkä halua nähdä, olla irti.

Kun Sinä teet sen ja voitat elämän itsellesi ja lapsillesi. Elät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe