Toimipisten lopetus

Kysymys?

Yritys jossa työskentele aikoo lopettaa toisella paikka kunnalla olevan työpisten jossa työskentelen

Asia tehtiin aivan ilmoitus luontoisesti eli toimipiste lopetetaan ja minun tulee siirtyä yrityksen päätoimi pisteeseen töihin.

Kysyisinkin nyt miten on onko minun suostuttava moisen työ matka toiselle paikka kunnalle on ajomatkana jo kohtuun pitkä ja lisäksi tietysti kulut työmatkasta omalla autolla oman piikin.

Onko minun vaihdettava työ pistettä vastoin oma halua?

Saisinko tämän perustella yrityksen jotenkin sanoman minut irti niin saisi edes irtisanomis rahan ?

5

758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiasta tietoinen

Jos työpaikka tarjoaa uuden paikan jossakin muualla muuton myötä, asian REALISTISUUS katsotaan aina vähän tapauskohtaisesti. Jos firma muuttaa ulkomaille, niin sitä ei luonnollisesti tarvitse seurata vaikka kaikki halukkaat ottaisikin töihin uudelleen.

Suomessa muutot sitten ovat kyllä pitkälti vähän sellaisia, että tosiaan katsotaan tapauskohtaisesti. Jos firma muuttaa täysin toiselle puolelle suomea ja olet perheellinen, niin ei nyt yleensä karenssia lätkitä ainakaan jos ei lähde perässä. Jos työ kuitenkin olisi kohtuullisen matkan päässä, ja ETENKIN jos niin lähellä että voisi ihan autolla käydä päivyystään niin irtisanoutumisesta lyödään karenssi aika yksiselitteisesti.

Raja alkaa kulkea siinä, että pitäisi olla öitä pois kotoa saati muuttaa. Käytännössä tästä ei enää sakoteta, koska kuitenkin aletaan olla jo ns. kohtuuttoman haitan alueella.

Mutta tosiaan jos pystyisin päivyystään käymään ihan selvästi, niin karenssin saat jos itse lopetat. Itse törmäsin tähän viime vuonna, kun tein ns. ykkös ja kakkostyötä. Ykköstyö lähti 130 kilometrin päähän ja kysyin samaa, että voisinko olla vain tuossa kakkostyössä kunnes aloitan toiset hommat myöhemmin. Vastaus oli yksiselitteinen, karenssi tulee jos noin pienen työmatkan takia loparit ottaa vakituisesta täysiaikaisesta työpaikasta.

Jonkinlaiset työssäolopiirithän ovat olemassa työkkärillä jos oikein olen ymmärtänyt, mutta niitä ei suoraan sovelleta tällaisiin tilanteisiin. Koskee kai lähinnä sitä, että miten lähetetään väkeä harjoitteluihin ym. työllistyksiin...

Käytännössä siis ainut vaihtoehtosi tulee varmaankin olemaan jos saisit sovittua työnantajan kanssa irtisanomisesta, mutta toisaalta ei siihen oikein fiksuja perusteita ole hänenkään puolelta eikä mitään velvoitteita niin tehdä, kun kuitenkin tuon verran lähelle jää silti.

Kysy nyt varmuudeksi tietenkin vielä työkkäristä äläkä minua usko. Oma tietoni on syksyltä ja siis täysin omakohtainen kokemus...Voihan olla että omasi katsotaan ihan eri tavalla tai (taas) on muuttunut jokin käytäntö kuluvalle vuodelle.

• Asiasta tietoinen

Eli voivat olla firmankin puolelta vähän vähissä keskustelut irtisanomisesta, koska on vielä tuo eroraha-asia. Tuskin tietysti kovin mielellään eroa myöntävät omaltapuoleltaan, kun kuitenkin homma on sillä selvä, että siirryt toiselle paikkakunnalle. Jos noin pienenä asiana vielä firmassakin pidetään, että vain ilmoitusluontoisesti vaihdoksista kerrotaan. Eivät siis kummoisena pidä matkaa, kuten tuskin työkkärikään...

• Ainakin
        Asiasta tietoinen kirjoitti:

Eli voivat olla firmankin puolelta vähän vähissä keskustelut irtisanomisesta, koska on vielä tuo eroraha-asia. Tuskin tietysti kovin mielellään eroa myöntävät omaltapuoleltaan, kun kuitenkin homma on sillä selvä, että siirryt toiselle paikkakunnalle. Jos noin pienenä asiana vielä firmassakin pidetään, että vain ilmoitusluontoisesti vaihdoksista kerrotaan. Eivät siis kummoisena pidä matkaa, kuten tuskin työkkärikään...

Jos firma muuttaa ns. työssäkäyntialueen sisällä, niin silloin ainakin on pakko siirtyä firman osoittamaan paikkaan. Nämä työssäkäyntialueet on määritelty työministeriössä täysin mielivaltaisesti ilman, että on selvitetty esim. kulkuyhteyksiä. Kysele paikkakuntasi työkkäristä paikkakunnan työssäkäyntialueen paikkakunnat. Työssäkäyntialueella on työkkärin mukaan pakko itse järjestää kulku, vaikka ainut mahdollisuus olisi taksi ja etäisyyttä vaikkapa 50 km. Muutoin tulee karenssi.

Jos firman tarjolla oleva paikka sijaitsee kauempana, kyseeseen ehkä tulee tapauskohtainen harkinta ja lopputulos voi olla mikä vain.

• kysymys!
        Asiasta tietoinen kirjoitti:

asia on siis pihvi.

ei muuta kun loppu tilli ja uusin hommin.

tai oma saman alan kilpaileva yritys yrityksen poistuttua aluelta

kiitos asialisesta vastauksesta.

ja hyvä kevän jatkoa

• kysymys!
        Ainakin kirjoitti:

Jos firma muuttaa ns. työssäkäyntialueen sisällä, niin silloin ainakin on pakko siirtyä firman osoittamaan paikkaan. Nämä työssäkäyntialueet on määritelty työministeriössä täysin mielivaltaisesti ilman, että on selvitetty esim. kulkuyhteyksiä. Kysele paikkakuntasi työkkäristä paikkakunnan työssäkäyntialueen paikkakunnat. Työssäkäyntialueella on työkkärin mukaan pakko itse järjestää kulku, vaikka ainut mahdollisuus olisi taksi ja etäisyyttä vaikkapa 50 km. Muutoin tulee karenssi.

Jos firman tarjolla oleva paikka sijaitsee kauempana, kyseeseen ehkä tulee tapauskohtainen harkinta ja lopputulos voi olla mikä vain.

että mitenkäs on koska täytyisi siirtyä kuyitenkin 50km niin minulta vaaditaisin kyllä kohtuutomasti että hankin auto työn takia ( nyt kävellen mahdolista mennä työhön) eikös nyt auton hankkinta ole kohtutonta työ ajan takia bussi ei oikein toimi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      5
      12366
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      4
      11153
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      175
      5075
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      28
      3679
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3524
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      45
      3056
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      108
      2779
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2148
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      37
      2117
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1935
    Aihe