Ongelma seuraavanlainen: / osio sijaitsee levyn viimeisellä osiolla. Nyt haluaisin kasvattaa osion kokoa ja olen jo vapauttanut tilaa tämän osion edestä. Mutta millä saisin siirrettyä osiota levyllä. Ilmeisesti GParted tai QTParted ei kumpikaan osaa siirtää ext3-osioita. Mikä avuksi.
ext3 osioiden siirto
5
457
Vastaukset
pitäisi siirtää, kokeile LVM avulla!
Aloita vaikka tuolta lukeminen ==> http://sourceware.org/lvm2/- vaihtoehtoja
"haluaisin kasvattaa osion kokoa"
Ei ole välttämätöntä muutella osioiden kokoja.
Voit käpistellä jonkin verran /etc/fstab tiedostoa, ja näin siirrellä hakemistoja tai alihakemistoja osiolta toiselle.
Voit myös linkittää osan hakemistoista/tiedostoista tms. vaikka toiselle osiolle.- jepjep
toiselle osiolle tarpeittesi mukainen hakemisto ja tee sitten täynnä olevaan osioon linkki uuteen paikkaan. Minusta on ihan tarpeetonta tehdä muutoksia toimivaan osiointiin vain sen takia, että jossain täyttä. Esim: jos vaikkapa /home on täynnä ja siellä on esim "kuvat" niminen alahakemisto (joka tietty suuri) > tee vapaata tilaa olevaan osioon alahakemisto "kuvat" > kopioi alkuperäinen "kuvat" hakemisto sinne > tarkista, että löytyvät > tyhjennä alkuperäinen hakemisto ja tee linkki uuteen paikkaan.
- osio täynnä
jepjep kirjoitti:
toiselle osiolle tarpeittesi mukainen hakemisto ja tee sitten täynnä olevaan osioon linkki uuteen paikkaan. Minusta on ihan tarpeetonta tehdä muutoksia toimivaan osiointiin vain sen takia, että jossain täyttä. Esim: jos vaikkapa /home on täynnä ja siellä on esim "kuvat" niminen alahakemisto (joka tietty suuri) > tee vapaata tilaa olevaan osioon alahakemisto "kuvat" > kopioi alkuperäinen "kuvat" hakemisto sinne > tarkista, että löytyvät > tyhjennä alkuperäinen hakemisto ja tee linkki uuteen paikkaan.
Onko tämä siirto siis millään konstilla mahdollinen? Tässä tapauksessa se olisi paras ratkaisu. Jos ei mitenkään onnistu niin sitten pitää varmaan /home siirtää omalle osiolleen. Mutta mieluiten muuttaisin osion kokoa jos suinkin mahdollista. Onko?
- vaihtoehtoja
osio täynnä kirjoitti:
Onko tämä siirto siis millään konstilla mahdollinen? Tässä tapauksessa se olisi paras ratkaisu. Jos ei mitenkään onnistu niin sitten pitää varmaan /home siirtää omalle osiolleen. Mutta mieluiten muuttaisin osion kokoa jos suinkin mahdollista. Onko?
"sitten pitää varmaan /home siirtää omalle osiolleen."
/home hakemiston siirtäminen toiselle osiolle on varsin järkevää. Mutta yhtä hyvin voit siirtää vaikka kovalevyä ahkerasti kuluttavan käyttäjän kotihakemiston omalle osiolleen.
Itse en edes lähtisi osioiden kokoja "lennossa" muuttelemaan. Osiointi sisältää aina liian paljon riskejä menettää tiedot osiolta/levyltä.
Erityisesti, kun on olemassa muitakin vaihtoehtoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091175
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116998- 125906
- 93749
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten285704Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 72501