ext3 osioiden siirto

osio täynnä

Ongelma seuraavanlainen: / osio sijaitsee levyn viimeisellä osiolla. Nyt haluaisin kasvattaa osion kokoa ja olen jo vapauttanut tilaa tämän osion edestä. Mutta millä saisin siirrettyä osiota levyllä. Ilmeisesti GParted tai QTParted ei kumpikaan osaa siirtää ext3-osioita. Mikä avuksi.

5

457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoehtoja

      "haluaisin kasvattaa osion kokoa"

      Ei ole välttämätöntä muutella osioiden kokoja.
      Voit käpistellä jonkin verran /etc/fstab tiedostoa, ja näin siirrellä hakemistoja tai alihakemistoja osiolta toiselle.
      Voit myös linkittää osan hakemistoista/tiedostoista tms. vaikka toiselle osiolle.

      • jepjep

        toiselle osiolle tarpeittesi mukainen hakemisto ja tee sitten täynnä olevaan osioon linkki uuteen paikkaan. Minusta on ihan tarpeetonta tehdä muutoksia toimivaan osiointiin vain sen takia, että jossain täyttä. Esim: jos vaikkapa /home on täynnä ja siellä on esim "kuvat" niminen alahakemisto (joka tietty suuri) > tee vapaata tilaa olevaan osioon alahakemisto "kuvat" > kopioi alkuperäinen "kuvat" hakemisto sinne > tarkista, että löytyvät > tyhjennä alkuperäinen hakemisto ja tee linkki uuteen paikkaan.


      • osio täynnä
        jepjep kirjoitti:

        toiselle osiolle tarpeittesi mukainen hakemisto ja tee sitten täynnä olevaan osioon linkki uuteen paikkaan. Minusta on ihan tarpeetonta tehdä muutoksia toimivaan osiointiin vain sen takia, että jossain täyttä. Esim: jos vaikkapa /home on täynnä ja siellä on esim "kuvat" niminen alahakemisto (joka tietty suuri) > tee vapaata tilaa olevaan osioon alahakemisto "kuvat" > kopioi alkuperäinen "kuvat" hakemisto sinne > tarkista, että löytyvät > tyhjennä alkuperäinen hakemisto ja tee linkki uuteen paikkaan.

        Onko tämä siirto siis millään konstilla mahdollinen? Tässä tapauksessa se olisi paras ratkaisu. Jos ei mitenkään onnistu niin sitten pitää varmaan /home siirtää omalle osiolleen. Mutta mieluiten muuttaisin osion kokoa jos suinkin mahdollista. Onko?


      • vaihtoehtoja
        osio täynnä kirjoitti:

        Onko tämä siirto siis millään konstilla mahdollinen? Tässä tapauksessa se olisi paras ratkaisu. Jos ei mitenkään onnistu niin sitten pitää varmaan /home siirtää omalle osiolleen. Mutta mieluiten muuttaisin osion kokoa jos suinkin mahdollista. Onko?

        "sitten pitää varmaan /home siirtää omalle osiolleen."

        /home hakemiston siirtäminen toiselle osiolle on varsin järkevää. Mutta yhtä hyvin voit siirtää vaikka kovalevyä ahkerasti kuluttavan käyttäjän kotihakemiston omalle osiolleen.

        Itse en edes lähtisi osioiden kokoja "lennossa" muuttelemaan. Osiointi sisältää aina liian paljon riskejä menettää tiedot osiolta/levyltä.
        Erityisesti, kun on olemassa muitakin vaihtoehtoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1175
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      998
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      93
      749
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      501
    Aihe