Olen hankkinut kotiini crosstrainerin ja harjoitellut sillä nyt kaksi kuukautta. En tiedä, miten jatkaa. Osaisiko joku neuvoa?
Harjoittelen crossilla kaksi kolme kertaa viikossa. Menen yhtäjaksoisesti puoli tuntia, jonka aikana "etenen" 6-7 km. Pulssi on suurimman osan ajasta välillä 130-145 mutta lopulla nousee yli 160 tai joskus jopa 190. Alustavasti lämmin rupeaa tulemaan viiden minuutin kohdalla, lopussa hiki virtaa pitkin naamaa enkä jaksaisi paljon enempää.
En ole harrastanut liikuntaa koskaan ennen tätä. Alussa olin täysin kuollut jo viiden minuutin jälkeen, jonka jälkeen pyörrytti, oksetti ja oli verenmaku suussa. Tuo olo tuli jo pulssin ollessa 140.
Nyt kuntoni kasvu on pysähtynyt enkä tiedä, miten minun pitäisi jatkaa. Pitäisikö minun pyrkiä jatkamaan ajallisesti kauemmin? Vai etenemään pidemmän matkan puolen tunnin sisällä? Vai säädänkö vastustasoa isommalle? En mielelläni säätäisi vastustasoa isommalle, koska tasoja on vain kahdeksan ja niiden erot ovat pienet. Täytyy olla tulevaisuudenvaraa. Alussa poljin kolmosella. Sitten luin ohjekirjasta, että aloittelijoiden tulee mennä ykkösellä. Säädin laitteen 1,5, koska polveni on kipeä. Siinä on todennäköisesti reuma. Olen saanut lääkäriltä ja fysioterapeutiltani siunauksen harrastaa tätä lajia, vaikka käveleminen ei oikein onnistukaan. Pari kertaa olen tehnyt ns. nopean harjoituksen. Olen pyrkinyt ottamaan 30 - 60 min mittaisia nopeita jaksoja yht. 10 min ajan mutta ne eivät suju ollenkaan. Lihaksia särkee eikä hengitys kulje. Kuvittelen olevani kestävyysjuoksijatyyppiä. En ole koskaan osannut juosta nopeasti eikä kouluissa juostuissa 1500 m - juoksuissa minulle ole ollut kirikykyä juuri yhtään.
Olen 27-vuotias nainen ja ylipainoinen. Tarkoitukseni ei ole laihduttaa crossilla vaan kasvattaa kuntoa sekä jalkalihaksia polven takia. Tiedän, että polvea pitää tunnustella ja mennä sen mukaan, mutta haluaisin tähän nyt vastauksen ihan treenaamismielessä. Crossini on nimeltään sarda active, jos joku tekee sillä tiedolla jotain. Siinä on elliptinen polkuliike, ei pyöreä niin kuin jossain ns. kotikäyttöön tarkoitetuissa miniversioissa.
terv. Avusta kiitollinen
Cross-harjoittelussa eteneminen?
3
550
Vastaukset
- fbnolöölö
Olet aivan alussa liikkumisessasi, älä turhaan hätäile.
Sitten kun pystyt vetämään n.tunnin lenkin tasaisella, mukavalla sykkeellä, voit alkaa kokeilemaan välillä pieniä ylämäkiä, tai räväkämpiä vetoja.
Peruskestävyys on kaiken a ja o.
Pikkuhiljaa se siitä rakentuu. - ........
Puolentunnin aikana etenet 6-7km? eli "vauhtisi" olisi siis 12-14km/h. Itse kun olen crossia käyttänyt on vauhti ollut aina siinä n.20km/h vaikka olen varovaisemmin koittanut "edetä".
"Olen pyrkinyt ottamaan 30 - 60 min mittaisia nopeita jaksoja yht. 10 min ajan mutta ne eivät suju ollenkaan." ööh?
Syke 190!!?? ohhoh, se on jo aika raju kun maksimisykkeesi on 193.
No mutta kuitenkin... Harjoituksen fyysisen rasituksen on ylitettävä normaalin rasituksen raja, mutta ilman voimakasta hengästymistä ja/tai uupumista. Sopiva rasitustaso on kun syke on 70-85% maksimisykkeestä.
Voidaan laskea:
85% maksimisykkeestä = (220 - ikä) x 0,85
70% maksimisykkeestä = (220 - ikä) x 0,7- Apua alkuun
Ah sorry. Siis 30-60s.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.922127Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n332070Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501835Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751360- 861251
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191141Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311060Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men561003- 67936
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.282895