70-luvulla syntyneet!

1973

Millaisena muistatte lapsuutenne?

Mä muistan miten mut jätettiin aina yksin..aina!

10

2250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 60-lukulainen

saanut olla yksin kotona.
      Olin 13v ekaa kertaa kun niin tapahtui; puolituntia yhtenä tavallisena tiistai-iltapäivänä.
      Ikinä en unohda sitä uskomatonta vapauden tunnetta!!!!!

• kuljettiin isoissa

kaveriporukoissa eikä omenavarkkautta pahempaa tehty. Ruokaa oli pakko maistaa aina. Minun kasvatus oli hyvin autoritääristä. Ehkä siksi olen ohjaavan kasvatuksen puolesta puhuja nyt.Ekaluokkalaisena oli jo niin iso että pystyi huolehtimaan itsestään koulun jälkeen. Tosiaan aika pienestä pitäen piti pärjätä itsenäisesti monista asioista joita ei tänä päivänä kyllä lapsille opeteta tai vanhemmat joutuvat sossujen syyniin.

• toinen 70- lukulainen

äiti takaisin töihin, kun olin alle 6kk (isoäiti hoiti). Alle koulu ikäisenä leikiin paljon 2 serkkuni kanssa, jotka asuivat naapurissa ja olivat saman ikäisiä. Pientä kepposta tuli joskus tehtyä, mutta ei mitään "pahaa". Ala-aste ikäisenä piti pestä ja laittaa perunat kiehumaan joka päivä klo:15.30, jos ei niin tehnyt äiti suuttui (ja siihen aikaan se oli maailman typerin homma, kun piti jättää leikit kesken). Läksyt tehtiin heti koulun jälkeen ja sitten vasta leikittiin. Olin muistaakseni 11-12v. kun hoidin siskoa (4-5v.) kotona pari viikkoa kesällä (mummo kävi päivän aikana useasti katsomassa, kun asui naapurissa), joten vastuuta annettiin. Oma huone piti jo ekaluokkalaisesta asti pitää siistinä ja muutenkin osallistua pienillä askareilla kodin hoitoon, eikä ollut siihen aikaan viikkorahoista tietoakaan.

• valtatie 66

Sehän on hienoa että 70 luvun vapaan kasvatukset kakarat ovat joutuneet osallistumaan kodinhoitoon.
        Ettekste kaikki syöneetkään valmista piltti ruokaa?

• toinen 70- lukulainen
        valtatie 66 kirjoitti:

Sehän on hienoa että 70 luvun vapaan kasvatukset kakarat ovat joutuneet osallistumaan kodinhoitoon.
        Ettekste kaikki syöneetkään valmista piltti ruokaa?

Meillä ei ollut vapaasta kasvatuksesta tietoakaan, oli tarkat rajat ja säännöt ja jos ei niitä noudattanut niin seurasi kotiarestia ja pituus riippui siitä, mitä oli tehnyt. Omassa kaveripiirissä ei tainnut olla kuin pari tyyppiä, kenellä toteutettiin tätä vapaata kasvatusta.

• niilo

mutsi ja faija luki kasvatuspedagogiaa vasta broidin kohdalla s.77 ja siitähän tuli hymypoika ja menestyjä. Tunsin olevani onnellinen 70 luvulla. 80-luku oli ihan paskaa. Ja 90 luvulla olin lama-ajan nuori, luulen että tämä lama on tehnyt 70 luvulla syntyneet juuri niin ahdistuneiksi kuin osa meistä juuri on.
      Mut mä luulen että vaikka ollaan hyvinvointiyhteiskunnassa ei ne asiat oo yhtään sen paremmin..

• minkäs voit

Mä olin kiltti ja luonteeltani niin erilainen kuin sisarukseni, et tunsin aina itseni ulkopuoliseksi. Lisäksi kun olin porukan vanhin, mua "sai" ilmeisesti kiusata... kun asiasta valitin, sanottiin, et "sisko on niin pieni, ei se ymmärrä..." Ja p..kat sanon minä! Muutenkin olin ja olen herkkä ottamaan nokkiini jos mun tavaroihin kosketaan tai niitä rikotaan. Sit kun vähäteltiin niin en mä siitä ole ikinä päässy yli. Tietty vanhemmillani oli siskoni syntyessä mua viis vuotta myöhemmin parempi taloudellinen tilanne, mut vuosia myöhemminkin minä olin aina se, joka EI saanut uutta mankkaa tai uusia vaatteita joita olisin halunnu. Ja sit kun teininä pidettiin bileitä, sisko katosi paikalta kun tuli selittelyjen aika. Joka kerta paristakymmenestä vieraasta ehkä pari oli mun kavereita jotka osas käyttäytyä. Olipa kiva valehdella vanhemmille kun varsinainen syyllinen on ties missä. Kuten huomaatte, tää on vaikuttanu todella paljon mun elämään ja aion pitää huolen siitä, et mun lapset tulevat saamaan taloudellisesta tilanteesta riippumattoman tasapuolisen kasvatuksen. PISTE.

• kasvoin

mut jätettiin yksin myös emotionaalisesti vaikka taloudellinen turva oli. Ketään ei kiinnostanut millainen ihminen olin, kunhan vain olin kiltisti ja hymyilin ja olin hiljaa.
      (olin ujo) ja siitä oli paljon sosiaalisen elämäni kannalta haittaa. sain aivan yksin taistella tieni puhuvien ihmisten joukkoon ilman tukea. kaiken tein yksin. siis ei ollut yhtään ihmistä minulla jolle kertoa tunteistani vain koirani. sen avulla jaksoin. koko elämään on tämä vaikuttanut.

ja autoritääristä meininkin oli meilläkin. piti kunnioittaa vanhempia vaikkeivät he näyttäneet maliia kunnioittamalla lapsiaan.

Joten vanhemmat olivat hyvin etäisiä ja leikkivät kaiken olevan hyvin. Kulissi kodissa asuin siis. Oölenkin ikä ni etsinyt aitoutta sen takia. ja olen kyllä ylpeä miten olen sitä löytänyt itsessäni. pitkä rankka tie se on ollut yksin kulkea. onneksi sain kaverin, tosin vasta aikuisena, mutta sain kuitnekin jonka kanssa jatkaa matkaa!

• rouva1975

Kaksin oltiin velipojan kanssa kotona kun alotin koulun(jossa menestyin loistavasti), yksinhuoltaja äitini (vuodesta 77) kävi kahdessa työpaikassa, joten häntä ei juuri näkynyt kuin viikonloppuisin jos silloinkaan... raskas työ vaatii raskaat huvit.
      Ruuat (maksalaatikkoa)laitettiin ihan itse. Mistään mankoista ei ollut puhettakaan ennen kuin tienasin ensimmäisen oman palkkani 14 vuotiaana.
      No, teini-iässä oli tietty vähän ongelmia kai kun äidin miesystävät (yleensä alkoholistuneita pahoinpitelijöitä) vaihtuivat vähän väliä.
      Selvisin tästäkin elämästä voittajana! Ja edelleen rakastan sekä elämää että äitiäni ja veljeäni, molemmilla menee nykyään oikein hyvin.
      Että sellaista 70 -lukua Helsingissä.

• nainen32

Äiti oli kotona, isä kävi töissä ja aikaa oli meille lapsille. Isovanhemmat olivat vahvasti mukana elämässämme ja kesät vietettiin maalla. Olihan äidillä palkkansa kanssa ongelmia mutta koska molemmat vanhemmat kävivät töissä niin aina tultiin toimeen ja oli varaa kaikkeen. Sisko syntyi kun olin 2,5v ja veli vasta kun olin 11v. Siitä sitten alkoi se, että kaikki hemmotteli veljeni piloille ja nyt se onkin sellainen peräkammarin poika ja vaikka viisas ja mukava yleensä onkin, niin ei juuri opiskelujensa ohella harrasta mitään tai ole minkäänlaista sosiaalista elämää, kunhan nurkissa pyörii ja haisee vanhempien kiusana ja rahastaa niitä ja mummoa minkä ehtii. Siskon kanssa on usein todettu, että kyllä vanhemmat veljämme ovat aina rakastaneet enemmän kuin meitä, vaikkeivät koskaan sitä myöntäisi. Se on saanut kaiken ja vielä enemmän. Mutta mitä se katkeruuskaan auttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7708
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      171
      3560
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2037
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1886
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1669
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    10. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1422
    Aihe