Tulehtunut napalävistys

minttu^

Jos napakoru on tulehtunut, niin voiko sitö hoitaa kotikonstein ja saako sen niin paranemaan? Siis ilman minkäänlaista antibioottikuuria? Ettei tarvitsisi mennä lääkärille. Kun mun napakoru taitaa olla lievästi tulehtunut, mutta mä oon kyl pessy sitä aamuin ja illoin enkä oo kosketellu sitä likasin käsin enkä muutenkaa hiplaillu. Että en viitsisi kertoa äidille napakorun tulehtumisesta ettei se rupea jauhamaan taas että "mitäs et hoitanut sitä" koska kyllä hoidin, en vaan tiedä miksi se tulehtui. Kiitos kaikista vastauksista jo valmiiksi! :)

31

27992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös

      voisitteko myös kertoa mistä johtuu napalävistyksen uloskasvaminen? Miten sen voi huomata? Ja voiko napalävistyksen tulehtuminen aiheutaa sen uloskasvun?

    • Jennika

      Tulehtuminen ei aiheuta uloskasvua. Jos koru kasvaa ulos, se kasvaa ulos ja sille et mitään voi. Kuitenkin liiallisella puhdistamisella voit edesauttaa uloskasvua, kun iho kuivuu ja tällöin koru työntyy helpommin ulos. Ulos kasvaminen johtuu siis normaalista kehon "puolustusmekanismista" kun keho yrittää päästä eroon siihen kuulumattomasta kappaleesta.;)

      Jos lävistys tulehtuu, voit ihan hyvin hoitaa sitä kotona. Merisuolavesi on ihan ykkönen aran lävistyksen hoidossa. Ohjeet löytyvät monien lävistäjien sivuiltakin. Seuraava vaihtoehto on Septidinillä puhdistaminen, itselläni se on ollut ihan OK, mutta siitä nyt ollaan montaa mieltä.;) Älä puhdista liian usein, pari kertaa päivässä riittää hyvin, kun muistat muuten huolehtia hygieniasta, etkä räpellä korua turhaan, eikä ikinä likaisilla käsillä. Kannattaa myös huolehtia, etteivät kireät vaatteet ärsytä lävistystä.

      Jos tulehdusoireet eivät helpota muutamassa päivässä, vasta sitten kannattaa mennä lääkäriin hakemaan antibioottikuuri. Äläkä ota korua pois, vaikka tietämätön lääkäri käskisikin. Pahimmassa tapauksessa märkäerite voi jäädä ihon alle muhimaan, kun lävistys umpeutuu.:(

      • muuten

        tietoa että paljon sitä merisuolaa laitetaan siihen veteen? :P kun ei oikeen mulle se selvinny... :)


      • Naapi
        muuten kirjoitti:

        tietoa että paljon sitä merisuolaa laitetaan siihen veteen? :P kun ei oikeen mulle se selvinny... :)

        Parhaan tuloksen saat, kun hate apteekista 9% suolaliuosta.. Pullo maksaa vain muutaman euron. Saat oikean vahvuista, eikä tarvi alkaa itse keittelemään ja mittailemaan..


      • hauska mielipide

        tuo "tietämättömät lääkärit"...olisko nyt joltakulta lävistys lipsahtanut liian syvälle?


      • Jennika
        hauska mielipide kirjoitti:

        tuo "tietämättömät lääkärit"...olisko nyt joltakulta lävistys lipsahtanut liian syvälle?

        Ei ole lävistys lipsahtanut liian syvälle...
        Todellakin hyvin usein lääkärit kehottavat ottamaan korun pois heti, jos lävistys tulehtuu ja tämä virheellinen käsitys kulkee myös maallikkojen keskuudessa suusta suuhun. Kuitenkin jokainen, jolla on kokemusta lävistyksistä (lääkäri tai maallikko) tietää, ettei korua saisi ottaa pois.

        Lääkäritkin ovat ihmisiä, joilla ei ole tietoa/taitoa kaikkien asioiden suhteen, vaikka omalla alallaan päteviä olisivatkin. Harvalla on pätevää tietoa ja/tai kokemusta lävistysten hoidosta, joten he hoitavat niitä muiden seikkojen perusteella. Lisäksi osa lääkäreistä suhtatuu alunalkaenkin kielteisesti lävistyksiin ja missä tahansa ongelmatilanteessa heidän mielestään oikea ratkaisu on ottaa koru pois.

        Et kai kuvittele, että kaikki lääkärit ovat päteviä asiassa kuin asiassa?


      • varmaan
        Naapi kirjoitti:

        Parhaan tuloksen saat, kun hate apteekista 9% suolaliuosta.. Pullo maksaa vain muutaman euron. Saat oikean vahvuista, eikä tarvi alkaa itse keittelemään ja mittailemaan..

        aion sen suolaveden itse keitellä. :) eli siis olisiko kellään tietoa siitä suolan määrästä?


      • Jennika
        varmaan kirjoitti:

        aion sen suolaveden itse keitellä. :) eli siis olisiko kellään tietoa siitä suolan määrästä?

        Tuossa yhdeltä sivulta poimittu ohje:

        *Keitä vettä kattilassa kahvikupillisen verran.
        *Kaada kiehunut vesi kahvalliseen kuppiin ja sekoita mukaan 1 tl merisuolaa.
        *Hämmennä suola huolellisesti sekaan ja odota kunnes seos jäähtyy sen verran,
        että ihosi kestää veden kuumuuden.
        *Aseta kuppi lävistyksen päälle siten että vesi/suolaseos lepää lävistystä vasten
        sitä koskettaen. Varo kaatamasta vettä ulos kupista. Haudo lävistystä seoksella
        kunnes vesi on jäähtynyt viileäksi.
        *Poista kuppi ja puhdista haavasta mahdollisesti valunut mätä huolellisesti pois.
        *Jätä sen jälkeen lävistys rauhaan.
        *Voit toistaa hoidon 3 kertaa 24 tunnin sisällä.

        ÄLÄ TEE OHJETTA VAHVEMPAA LIUOSTA, sillä liiallinen suola saattaa ärsyttää ihoa vain entisestään.


      • kiitos
        Jennika kirjoitti:

        Tuossa yhdeltä sivulta poimittu ohje:

        *Keitä vettä kattilassa kahvikupillisen verran.
        *Kaada kiehunut vesi kahvalliseen kuppiin ja sekoita mukaan 1 tl merisuolaa.
        *Hämmennä suola huolellisesti sekaan ja odota kunnes seos jäähtyy sen verran,
        että ihosi kestää veden kuumuuden.
        *Aseta kuppi lävistyksen päälle siten että vesi/suolaseos lepää lävistystä vasten
        sitä koskettaen. Varo kaatamasta vettä ulos kupista. Haudo lävistystä seoksella
        kunnes vesi on jäähtynyt viileäksi.
        *Poista kuppi ja puhdista haavasta mahdollisesti valunut mätä huolellisesti pois.
        *Jätä sen jälkeen lävistys rauhaan.
        *Voit toistaa hoidon 3 kertaa 24 tunnin sisällä.

        ÄLÄ TEE OHJETTA VAHVEMPAA LIUOSTA, sillä liiallinen suola saattaa ärsyttää ihoa vain entisestään.

        ja kiitos vielä kerran tosi paljon! :) toivottavasti tosta on apua... :)


      • järki käteen
        Jennika kirjoitti:

        Ei ole lävistys lipsahtanut liian syvälle...
        Todellakin hyvin usein lääkärit kehottavat ottamaan korun pois heti, jos lävistys tulehtuu ja tämä virheellinen käsitys kulkee myös maallikkojen keskuudessa suusta suuhun. Kuitenkin jokainen, jolla on kokemusta lävistyksistä (lääkäri tai maallikko) tietää, ettei korua saisi ottaa pois.

        Lääkäritkin ovat ihmisiä, joilla ei ole tietoa/taitoa kaikkien asioiden suhteen, vaikka omalla alallaan päteviä olisivatkin. Harvalla on pätevää tietoa ja/tai kokemusta lävistysten hoidosta, joten he hoitavat niitä muiden seikkojen perusteella. Lisäksi osa lääkäreistä suhtatuu alunalkaenkin kielteisesti lävistyksiin ja missä tahansa ongelmatilanteessa heidän mielestään oikea ratkaisu on ottaa koru pois.

        Et kai kuvittele, että kaikki lääkärit ovat päteviä asiassa kuin asiassa?

        ainakin lääketieteessä. siitä ei taas lävistäjät ymmärrä suolaohjeineen mitään...


      • Meriser
        Jennika kirjoitti:

        Tuossa yhdeltä sivulta poimittu ohje:

        *Keitä vettä kattilassa kahvikupillisen verran.
        *Kaada kiehunut vesi kahvalliseen kuppiin ja sekoita mukaan 1 tl merisuolaa.
        *Hämmennä suola huolellisesti sekaan ja odota kunnes seos jäähtyy sen verran,
        että ihosi kestää veden kuumuuden.
        *Aseta kuppi lävistyksen päälle siten että vesi/suolaseos lepää lävistystä vasten
        sitä koskettaen. Varo kaatamasta vettä ulos kupista. Haudo lävistystä seoksella
        kunnes vesi on jäähtynyt viileäksi.
        *Poista kuppi ja puhdista haavasta mahdollisesti valunut mätä huolellisesti pois.
        *Jätä sen jälkeen lävistys rauhaan.
        *Voit toistaa hoidon 3 kertaa 24 tunnin sisällä.

        ÄLÄ TEE OHJETTA VAHVEMPAA LIUOSTA, sillä liiallinen suola saattaa ärsyttää ihoa vain entisestään.

        Mulla on toi napakoru tulehtunu,mut en voi näyttää sitä vanhemmilleni koska tein sen itse täs Maanantai aamuna ja tarvisin nyt hyviä neuvoja et miten saan sen paraneen :(


      • lävistysekspertti
        Meriser kirjoitti:

        Mulla on toi napakoru tulehtunu,mut en voi näyttää sitä vanhemmilleni koska tein sen itse täs Maanantai aamuna ja tarvisin nyt hyviä neuvoja et miten saan sen paraneen :(

        Itseppähän teit itse .. mutta kokeile desinfiointiainetta ja basibact nimistä bakteerin poisto voidetta apteekista saa:) ja sitten bephantenkin auttaa jos on kuivuutta:)


      • ÄLÄ KÄYTÄ
        lävistysekspertti kirjoitti:

        Itseppähän teit itse .. mutta kokeile desinfiointiainetta ja basibact nimistä bakteerin poisto voidetta apteekista saa:) ja sitten bephantenkin auttaa jos on kuivuutta:)

        ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KÄYTÄ DESIFIONTIAINETTA SE KUIVATTAA VAA!


    • ...

      Kannattaa pumpulipuikolla puhdistaa myös navan poimut, sieltä saattaa löytää ihan uskomattoman määrän likaa!

      • juuri lävistetty

        Minulle lävistäjä sanoi, että älä mene lääkäriin jos tulehtuu tms. vaan pitäisi mennä lävistäjälle näyttämään ja hänellä kuulemma on sellaisia aineita jotka varmasti tepsii. :) Näin meillä siis Kuopiossa.


      • välimuisti

      • Normaalijärki
        juuri lävistetty kirjoitti:

        Minulle lävistäjä sanoi, että älä mene lääkäriin jos tulehtuu tms. vaan pitäisi mennä lävistäjälle näyttämään ja hänellä kuulemma on sellaisia aineita jotka varmasti tepsii. :) Näin meillä siis Kuopiossa.

        "älä mene lääkäriin"? Kuka hullu lävistäjä tuollaisia neuvoo? Terveysalan ammattilaiset eivät ole lävistäjiä! Kuopio taitaa olla oikea puoskareiden mekka. Normaalijärjellä varustettu kääntyy terveysongelmissa AINA lääkärin puoleen.


      • hanskulibanskuli
        Normaalijärki kirjoitti:

        "älä mene lääkäriin"? Kuka hullu lävistäjä tuollaisia neuvoo? Terveysalan ammattilaiset eivät ole lävistäjiä! Kuopio taitaa olla oikea puoskareiden mekka. Normaalijärjellä varustettu kääntyy terveysongelmissa AINA lääkärin puoleen.

        mtä vittu kuopio muka puoskareiden mekka!? HAISTA V*TTU


      • sesi
        Normaalijärki kirjoitti:

        "älä mene lääkäriin"? Kuka hullu lävistäjä tuollaisia neuvoo? Terveysalan ammattilaiset eivät ole lävistäjiä! Kuopio taitaa olla oikea puoskareiden mekka. Normaalijärjellä varustettu kääntyy terveysongelmissa AINA lääkärin puoleen.

        Kyllä se vaan ihmetyttää kun ne lääkärit oikeasti ei aina lävistyksistä tiedä, eli lävistäjälle on usein hyvä mennä näyttämään. Kyllä hekin on koulut tässä asiassa käynyt ja heidän tieto lävistyksistä voi olla parempi kuin lääkäreillä... Seuratkaa ihmiset vähän tapahtumia ennen kun tulette toiset täysin haukkumaan oman pienen päänne perusteella.


    • cmoooon

      anteeks vaan mut pakko puuttua. Mullekkin lävistäjä sanoi, että jos tulehtuu ja lääkäri kehottaisi ottamaan pois, ei kannata ottaa sitä pois juuri siitä syystä, että tulehus jää sinne sisälle eikä pääse pois jolloin tilanne vain pahenee. Lääkärit osaavat hommansa, mutta niin myös lävistäjät ja tämä on heidän alaansa ja tietävät asiasta enemmän, ei lääkärien, joten heitä kannattaisi kuunnella. Tietysti, jos asia paisuu suuremmaksi ongelmaksi joka esim ylettyy muuhunkin kun lävistykseen voi tietenkin ottaa lääkäriin yhteyttä! Mutta muuten, lävistäjät tietävät mitä tekevät ja tuskin he nyt antavat asiakkailleen vääriä ohjeita hoitamisesta ja itse lävistyksestä. Miettikäää vähän järjellä...

    • räväkkätypy

      voi luoja teitä ! Munkin on vielä pakko puuttua asiaan. Itse tässä otin olisko perjantain napalävistyksen lävistysliikkeessä. Melkeen viikko ilman pahempia oireita eli melkein iha normi. Sitte kuitenki tykkään tiukoista topeista ja paidoista niin ne tukahdutti ja hinkkasi siihen. Parikertaa vedin napakorua vahingossa paidanvaihdon aikana, tai jotain muuta vastaavaa. Istuskelen tässä tuolilla ilman paitaa bikineissä tulehtuneen napakorun kanssa. Tai no tulehtuneen ja tulehtuneen.. Punottaa ja kipeä, mutta tiedän että kotikonstein parantuu ja helposti! ei mitään lävistystä pois, kun lävistys menee umpeen sinne jääneet bakteerit voi aiheuttaa vaikka mitä. Hyvät hoidot kotona niin hyvää tulee, tässä pari mun hoitovinkkiä, ja kyllä toimii! :)
      1. Keitä vettä ja 1tl merisuolaa sekaan. Sivele lämpimänä napaan.
      2.pumpuli puikolla putsaus lävistyksen ympäriltä auttaa :)
      3. Vauvan talkki, se auttaa myön :) käy muutki jauhemaiset parannusjauheet.
      ps. ei desifiointi ainetta, lävistäjä kielsi! liika putsaaminen kuivuttaa ja tulehduttaa! :) Ja tässä mä selostelen .. ja oon 14 :P

      • Anonyymi

        Miten sitä vauvan talkkia pitää laittaa siihen napakoruun?


    • Apuaa

      Hei hain napalävistykseni noin 6 kk sitten , mutta nyt se on tulehtunut . Lävistyksen alle on tullut pallo joka näyttää veriseltä pallolta ,,,, pallo on siiis ihan ULOS asti tullut ! mitä teen ? olen yrittäny pestä sitä ja älillä desifioinut vain sen ´pallon´mutta ei auta !

      • kippekoru

        Mulla on IHAN SAMA JUTTU enkä tiiä mitä teeen tän kaa ku on vaa kipee.. Oon puhistanu merisuolaliuoksella ja mitä kaikki nyt käskee tekee mut ei meinaa parantuu


    • :(

      Mulla on ollu napakoru kahdesti ja molemmilla kerroilla kasvoi ulos, koska se tuli suoraan lihaan eikä "napaläppään"/nahkaan, joka joillakin on. :( Hoidin kunnolla ja annoin parantua monta kuukautta, mutta silti kasvoi ulos. Sille ei vaan voi mitään, jos se lähtee kasvamaan ulos. Desinfiointiainetta EI minusta tulisi käyttää, sillä se ärsyttää vain haavaa ja haava alkaa umpeutua nopeammin, kuten haavan kuuluisikin tehdä...

    • Jnasu_

      Ketä tässä nyt kuunnella? Ku jotkut sanoo ei desinfiointi ainetta ja jotkut saa käyttää?!??! APUAA!

    • tyhjätietoinen

      hei!olisi kiva tietää että onko tämä napakoru pahastikki tulehtunu vai lievästi.. nimittäin siihen on tullut sellaista ''kuorta'' päälle ja punoittaa.. ja sitten sen napakorun reikä on venynyt vähän..

    • jokukertoo

      minulla tuli niinkuin tuohon napakorun alapallon alle ihosta sellanen pallo ja näyttää "vatsa lihalta" ja nyt parin päivän jälkeen se on kuivunut koruun kiinni

      • apuakaipaava

        Mulla sama juttu mutta se on korun yläpuolella... Haluan että koruni parantuisi, mutta aina kun saan sen paremmaksi nii tulee uudelleen sellainen... MITÄ TEEN AUTTAKAA!


    • Csd

      Meitsillä sellane tilanne otin 2,5 vk sitten napalävistyksen ja muutama päivä sit se korun ylempi pallo on alkanut ns uppoamaa sinne lävistyksen sisään... Joten jos jollain on tälläsestä kokemusta tai muuten vaan tietoa että mitä mun pitää tälle nyt tehä, on oottanu lävistäjään yhteyttä mutta edelleen odotan vastausta sieltä

      • Csd

        Siis ottanu yhteyttä :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe