Juoksu ei ole oikea harrastus Suomessa..

Maailmaa nähnyt

Olen asunut sen verran Thaimaassa, että voin todeta ettei juoksu ole oikea harrastus täällä Suomessa. Täällä
- on lähes aina kylmä
- on onnettomat juoksureitit
- on vähän harrastajia
- ihmiset ovat sulkeutuneita.

Jos joku väittää että täällä voi harjoitella tehokkaasti, niin valehtelee. Siksi parhaat juoksijamme treenaavat ulkomailla.

Thaimaassa on kivaa, esim. venytellessä aika usein joku toinen juoksija alkaa juttelemaan ja kertoo harrastuksestaan. Juttua tulee tuntemattomien kanssa myös juoksun aikana. Eikä kestä kauan, kun hän on jo tuttu. Eipä ihme, että vaimoni harrastaa myös juoksua ja on thaimaalainen. :)

21

1785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kreatiini

      Mitä ihmettä siitä täällä parut? Muuta sinne paratiisiisi niin molempien maiden älykkyysosamäärä nousee !!

    • RoadroaderSince1986

      Juokseminen on erittäin hyvä ja tehokas liikuntatapa oman kunnon ylläpitämiseen. Päinvastoin kuin monta muuta liikuntaharrastusta sitä voi harrastaa hyvinkin ympärivuotisesti Suomessa. Itse olen pitänyt pakkasrajana tuommoista -15 astetta eikä kylmyydestä ole ollut sinällään haittaa kun viitsi hankkia tarkoitukseen sopivan lämpökerraston verryttelypuvun alalle.

      Juokseminenhan on erittäin yksilöllinen harrastus, jossa voi itse päättää omasta aikataulustaan. Pidän kylläkin erilaisista palloilulajeista, mutta on aika lailla turhauttavaa yrittää aina värvätä vaikkapa omia kavereitaan potkimaan palloa tms.

      Minulle tunnin juoksulenkki on ns. tehokasta peliaikaa eikä sen aikana ole mitään tarvetta olla sosiaalinen. Harrastan kuntourheilua ja hyötyliikuntaa (kävely ja pyöräily) ihan puhtaasti itsekkäistä syistä eli haluan pitää itsenä mahdollisimman terveenä ja hyvässä kunnossa. En minä treenaa mitään kilpailua varten vain ihan omaa itseäni varten. On mukava huomata, että nelikymppisenä voi juosta esim. Cooperin testissä 3200 metriä ja pystyy pistämään hyvin kampoihin vaikkapa nykyisille parikymppisille varusmiehille, joista aika monelle 2400 metriä taitaa tehdä tiukkaa.

      Mitä tulee noihin juoksureitteihin, niin ainakin keskikokoisissa Suomen kaupungeissa löytyy ihan riittävästi hyviä pyörätietä ja pururatoja, joilla voi harrastaa juoksemista.

      • lenkki kiinni siitä

        onko Thaimaalaista juttukaveria vai ei, eikä siinä venyttelyssäkään tarvi juttukaveria. Et ole paljon tainnut juoksua itse harrastaa, vaimo se vaan juoksentelee... onhan hän sentään Thaimaalainen... täytyy sanoa et mä en kyllä niitä naisia paljon henk.koht arvosta.... mut kukin tavallaan.


      • yliäly
        lenkki kiinni siitä kirjoitti:

        onko Thaimaalaista juttukaveria vai ei, eikä siinä venyttelyssäkään tarvi juttukaveria. Et ole paljon tainnut juoksua itse harrastaa, vaimo se vaan juoksentelee... onhan hän sentään Thaimaalainen... täytyy sanoa et mä en kyllä niitä naisia paljon henk.koht arvosta.... mut kukin tavallaan.

        Mä kyllä juoksentelen thainyrkkeilyn ohessa kunnon kohotattajana/ylläpitäjänä ja miksei vaan huvikseenkin. Mua saattaisi häiritä jos joku ilmestyis höpöttämään mulle kesken lenkin. Kuuntelen mp3-soitinta mielummin, enkä yleensä jää mihinkään venyttelemään. Tosinainen ei venyttele. Ja vissiin just toi -15 on semmonen äbööyt pakkasraja. Munki yks ex-kundikaveri on thaimaalainen, mutta en mä sitä ole vieraisiin pöytiin huudellut. Ikinä en o thaimaassa käynyt, että onneksi olkoon sitte?


    • juosta...

      ... ympäri vuoden. Kyllä mun ongelmat alkaa 25 asteesta, eikä -25 lukemista. Pakkasessa on helppo juosta. Jos ei ole, niin se on sitten asenteessa ja varusteissa vika. Ja mitä sosiaalisuuteen tulee, niin enpä juokse seuraa saadakseni. On suorastaan terapeuttista saada juosta yksin ja ihan kaikessa rauhassa.
      Tuota juoksureittijuttuakaan en ymmärtänyt. Kyllä riittää Suomessa lääniä juosta, ei siihen mitään erityisiä reittejä tarvita.

    • Jerry

      Olisi se mahtavaa juoksennella 30 asteen lämmössä ja aina pysähtyessä alkaa juttelemaan vieraiden ihmisten kanssa säästä sekä harrastuksista.

      Ja vanha totuushan on, että maailman parhaat juoksijat tulevat thaimaasta.

    • maukka.

      saman asian huomnasin samassa paikassa. suomalaisilla on paljo oppimista. ja jos mun pitää valita -20 tai 35 niin ehdottomasti 35!

      • Moukkako?!?

        ...oppia? Juoksemaan 35 helteessä maraton ja siinä samalla iloisesti seurustella kanssajuoksijoiden kanssa? Ai siinäkö se onkin se juoksemisen syvin olemus?


      • Aasiassa juossut
        Moukkako?!? kirjoitti:

        ...oppia? Juoksemaan 35 helteessä maraton ja siinä samalla iloisesti seurustella kanssajuoksijoiden kanssa? Ai siinäkö se onkin se juoksemisen syvin olemus?

        Olen huomannut että he pelkäävät lämmintä säätä eniten jotka eivät sellaisessa ole koskaan juossut. Olen itse juossut muutaman viikon Thaimaassa, tosin iltaisin, eikä lämpö ollut mikään ongelma. Suurempana ihmeenä pidän sitä että jotkut voivat juosta -20 asteen pakkasessa pimeässä ja viimassa! Rehellisesti sanottuna kaipaan Thaimaan kesää ja ihmisiä täällä Suomessa.


    • Viltzu

      Molempi parempi.
      Juosta voi missä ilmastossa tahansa.
      Itse pidän astmaatikkona pakkasrajana -15 mutta kyllä pystyisin kylmemmässäkin juoksemaan.

      Noita reittijuttujasi en tajua, kyllä täällä on hienoja teitä juosta. Itse olen väliaikaisesti vieraassa kaupungissa (Jyväskylä), ja on ollut tosi hienoa tutustua kaupunkiin juosten eri puolilla. Näkee paljon enemmän kuin auton ikkunasta pimeässä ajaessa...

      Juoksen kyllä miellelläni Thaimaassakin, kun sinne seuraavan kerran pääsen. Viimeksi käydessäni en vielä harrastanut juoksemista. Sielläkin voi nähdä paljon juostessa. Enemmän kuin vain baarissa istuessa.

      Arvostan myös Thaimaalaisia ihmisiä ja pidän ilmastosta. Ei se kuitenkaan estä Suomessa juoksemasta.

      • RoadrunnerSince1986

        Minusta kylläkin inhottavimmat juoksukelit sijoittuvat ehkä loppusyksyyn tai alkukevääseen, jolloin lenkillä käydessä rapa lentää! Tietysti noita talvella juostuja aikoja ei kyllä kannata verrata hyvän kesäkelin lenkkeihin, sillä kyllähän ne lumiset tiet hidastaa menoa oli sitten miten kovassa kunnossa tahansa.


    • tuo on makuasia. toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä.
      meitä on joka junaan, ja osa jää asemallekin.

    • suomalainen

      En voinut kuin nauraa luettuani viestisi..Olen myös asunut Thaimaassa (ja jo palannut Suomeen) ja olen kyllä täysin päinvastaista mieltä esittämistäsi juoksuolosuhteista. Thaimaassa, tosin riippuu missä asuu, oletuksena nyt Bangkok, on juoksun kannalta:
      - olemattomat ulkoilualueet ja puistot
      - todella saasteinen ilma
      - liian kuuma ja liiallinen auringonporotus
      - vähän lenkkeilijöitä suhteessa asukaslukuun
      - ja miten niin ihmiset alkavat niin helposti juttusille?!

      Kokemusta on!!

    • Maramies

      Kaikenlaista skeidaa kehtaa kirjoitella😆

    • Ihanteellista

      Juoksumatolla on aina hyvä juosta ja keväästä syksyyn juostaan aina välillä ulkonakin.

      • Tunturiplat

        Onko tunturin matto


    • Harrastusvaiammatti

      Aki, miksei tule raporttia espanjan päästä. Onko sinulla hölkät loppu

    • MikkosetPattayalla

      Muutettiin thaimaaseen. Päätös oli oikea. Hölkkä maittaa joka aamu. Seksielämä kukoistaa.

    • Ke8jo

      Oikea harrastus Suomessa on hölkkä

    • Anonyymi

      Tarinasi hierontapaikka mainos ketunhäntä kainolosa? 🦊

    • Anonyymi

      Oikea vasen yks kaks mars.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe