Mikeistä juttua??

kyseljä

Kertokaas jos joku tietää mikeistä enemmän ja nettisivut kelpaa kanssa. Mitä eroa on aktiivi ja passiivi mikeillä? Miten mikin voimakkuutta mitataan ja onko muita ominaisuuksia?

Aina puhutaan että vaihda kitaraan paremmat mikit. Mitä hyötyä yleensä on vaihtaa mikkejä? Poistuuko laadukkaimmissa mikeissä surinat, sekä on päätarkoitus?

Miten esim fender mikki eroaa jostain heavykepin mikeistä??

5

1206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • **R*T*A

Jako kahteen tapahtuu jotenkin näin, että passiivimikki ei tarvi ulkopuolista virtaa mutta aktiivimikki tarvii ja toimii yleensä 9 voltin paristolla.
      Aktiivimikin mukana on siis elektroniikkaa.

Sitten esitän oman mielipiteeni aktiivimikeistä!

Aktiivimikin ongelmana on mielestäni se, että se "yrittää" tasata signaalitason, eli jos lyöt lujaa kieleen, se vaimentaa tai sitten jos soitat hiljemmalla voimalla se nostaa "ääntä" eli signaalia.

Tästä johtuen ainakin itsellä tulee tunnelma että joku muu soittaa sitä kitaraa kuin minä.

Ja vielä, jos kitarassa on akustisesti yksilöllinen hyvä saundi, niin aktiivimikki ei sitä yleensä kovin hyvin esiin tuo, vaan pikemminkin saa soittimen kuullostamaan miltätahansa tusinakitaralta.

Aktiivimikin paras puoli on sen häiriöttömyys, se saadaan mukana tulevalla elektroniikalla aikaan.

Mikin voimakkuutta voi mitata laitteella jota kutsutaan oskilloskoopiksi.

Mikin voimakkuus vaikuttaa myös sen saundiin. Pääperiaatteena sanoisin, että mitä voimakkaampi mikki, sen huonompi on sen puhdas saundi.
      Hevi saundi on sitten tietenkin ärhäkkäämpi tehokkaammalla mikillä.

Passiivimikeistä kovimpia "surisijoita" ovat yksikelaiset mikit, eli juuri vaikkapa mainitsemasi Fenderin originaali mikit.Kaksikelaisissa passivimikeissä sen sijaan ei ole kovinkaan isot nuo "surinat".

Fenderin mikki eroaa heavymikeistä siinä, että se on yksikelainen ja siis aika tehoton.
      Heavyssä käytetään yleensä kaksikelaisia mikkejä, ja nykyjään aika pitkälti vielä kaksikelaisia aktiivimikkejä.

Mikin vaihdolla siis vaikutetaan kitarasta lähtevään saundiin.

Mikkien "paremmuudet" taas ovat pitkälti makuasioita ja mikin "saundia" ei voida mitata millään muulla kuin ihmisen korvalla.

Lopuksi sanoisin vielä, että mikki ja kitara muodostavat kokonaisuuden, eli mikä tahansa mikki ei sovi mihin tahansa kitaraan saundillisesti.

Toivottavasti tuosta saa edes jotain selvää, on se ainakin selvinpäin kirjoitettu.

• lalart

Aktviivimikeillä saa harmonicit kuulostamaan paremmilta hahaa, tai joo voimakkaammin ne tulee. Ja hurinaa tosiaan ei ole. Ja kyllähän monet käyttää kompuraakin (joka myös tasoittaa saundia).

• osotteessa

www.mikkihouse.com

• ...

on yleenä suoraan sanottuna perseestä, jos ostaa jonkun halpismallin.

Kitara ja mikithän sen äänen tuottaa, että on niillä aika suuri merkitys. Jotkut ihmiset noita aktiivimikkejä ylistää, mutta mielestäni hyvät passiivit ovat ihan yhtä hyviä ellei parempia, riippuen kai siitä mitä sillä kitaralla soitteleepi.

Jotkut mikit nyt on tehty jonkun genren musiikkia varten... fenderissäsi on varmaankin yksikelaiset mikit. Yksikelaisissa on sellainen ...terävämpi soundi. Se nyt on hyvä/huono asia riippuen siitä mitä todellakin soittelee.

• Samuli

olisi mullakin kysyttävää. Itselläni on joku Williamsin halpamalli(lol), jota kyllä olen ajatellut muokata paremmaksi peliksi. ;) Kannataako?
        Olen ajatellut siihen tälläisiä mikkejä: EMG-S1. Saisikohan niillä äänet hyvin, esim. rock-musiikissa esiin? Ja sitten kunnon vahvistin esim. Marshall 100W.

Sen malli on otettu Fenderin Stratovariuksesta. Ajattelin hankkia siihen uuden otelaudan, uudet mikit ja vähän muutakin. Ajattelin poistaa vibrato-kepin, koska en juuri ollenkaan käytä sitä. Siinä kitarassa paskinta on se, että kun olet virittämässä kitaraa vireeseen, okei, no yhtäkkiä POJOING! Kieli on katki, JES! Tämän takia olen aikeissa muokata kitaraani.

Ja myöhemmällä ajalla ajattelin hankkia Ichain Love Rock -merkkisen kitaran(tuolla Viikatteen Arvolla on sellainen, jos satutte tietämään). Testasin sitä Helsingin Musamaailmassa Bossin efektiboxeilla ja 100Wn vahvistimella, ja täytyy sanoa että HUH, MIKÄ SAUNDI! Se oli kyllä hyvän kuuloista. ;) :D

Seuraavalla kerralla ajattelin testata ESPtä. ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5161
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2809
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2468
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1770
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1324
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1268
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe