Joogalla notkeutta?

kamppailija/Hki

Terve!
Tavoitteeni ovat puhtaasti käytännöllisiä.Pitäi-
si saada lisää notkeutta:etu-ja sivuttais spa-
gaatti sekä selällään maaten jalat pään yli lat-
tiaan eli päästä eroon lantion ja selän alueen
jäykkyydestä.Pelkällä venyttelyllä tuntuu,että
seinä on tullut vastaan.Lihakset niin kireet,
että täyttä liikuvuutta ei tahdo millään saada.

Auttaako jooga näissä ongelmissa ja jos auttaa,
niin mikä joogan tyylisuunta olisi käytännölli-
sin?

11

2402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hegemo

      Kyllä, joogalla saa lisättyä kehon notkeuttakin, tosin jotakin spagaateihin pääsemistä ei siinä liikuntamuodossa kande pitää päämääränään...
      Astanga on se kaikkein fyysisin ja rankin joogamuoto. Kandee aloittaa todella maltillisesti ja omaa kehoa kuunnellen, muuten voi tulla pysyviä vaurioita.

      www.astanga.fi

    • olisikohan venyttelyiden ta...

      Eli käy ohjatuilla venyttelyharjoituksissa sekä Bodybalance tunneilla esim. esportcenter.fi sivuilta lisää siitä.

      Suosittelen säännöllistä hierontaa myös lihashuollon osaksi ja vetreyttämään kireyksiä.

      • sacro.sanct

        Minun nähdäkseni paljonkin (


    • sacro.sanct

      Sanoit että lihakset ovat liian kireät. Nyt kipikapi hierojalle ennenkuin lihakseen tulee traumoja. Kireät lihakset estävät verenkiertoa hartiaseudulla ja jos tilanne jatkuu, saat kohta mojovia päänsärkyjä.

      Sen jälkeen kun lihas on pehmitetty, voit aloittaa uudelleen venyttelyn niin lihas mukautuu nätimmin.

      Näkisin että kaipaat "ongelmaan heti pureutumista" ja siksi jooga voi olla ehkä turhan varovainen lähestymistapa. Astanga lisää mielettömästi notkeutta ja voimaa, mutta kaikkine alkeis- ja jatkokurssine kestää kauan ennekuin pääset mainitsemaasi tavoitteeseesi. Tosin jo astangajoogan alkeissarjassa tulee hartiaseisontaa ja siitä viedään jalat taakse joten selän kanssa pääset toimintaan heti. Hmm.. tarkemmin ajatellen voisit kokeilla jos kiinnostaa, se kyllä auttaa. Itse sain selän ja niskan kuntoon jo alkeissarjalla. Luonnollisesti vaivat pahenivat ensin, mutta nykyään jo pää kääntyy normaalisti ja kivutta.

      Suosittelin tuota astanga vinyasa yogaa sinulle jos kerran nimimerkistä päätellen harrastat kamppailulajeja. Se on liikkuvampaa ja siinä saa hien pintaan. Itse harrastin krav magaa ja toivoin joogalta tietyntyyppistä rankkuutta ja eloisuutta. Sama asiahan se ei ole kuin sähäkät taistelulajit, mutta liike on jatkuvaa mikä miellyttää. Kaikki väliliikkeetkin ovat tarkoituksenmukaisia. Jooga muodostuu aurinkotervehdyksistä (lämmittely)asanoista (venyttävä staattinen asento) sekä vinyasoista (hallittu siirtymä toiseen asanaan. Vinyasanoita tarvitaan mm. kun pitää päästä esim. seisoma-asennosta yhdellä liikkeellä esim. makaamaan. Tällöin se ikäänkuin menee liikesarjalla: seisot, kädet maahan, hyppy taakse punnerrusasentoon, keho lähes mattoa vasten ja siitä sitten jatketaan. En ole mitenkään pitkällä astangassa, sillä olen harrastanut sitä vasta puolivuotta, mutta kokemukseni mukaan nuo vinyasat ovat sitä rankinta osaa koko joogassa -ainakin siihen asti kunnes ne hallitsee. Ja erillaisia vinyasanoita sitten riittääkin...

      Tässä pari linkkiä tutustumiseen:
      www.annenuotio.net (galleriasta mm. näet alkeissarjan)

      http://ashtangayoga.info/

      ps: jos olet kovin kiintynyt lihaksiisi niin on lie syytä mainita että jooga "hävittää" niitä. Vaikka ei se voima minnekään katoa. Tiedä sitten mikä tässä yhtälössä saa asiat niin toimimaan.

      • kamppailija/Hki

        Joo,hierojalle oon menossa kun aikaa löytyy.

        Tota jooga juttua pitää vielä miettiä,koska
        vaatii sen verran panostamista.Hieronta ve-
        nyttely vois sopia helpommin mun tilanteeseen.
        Ja eikä näistä pikku haboistakaan viitis luo-
        pua,jos kerran jooga syö lihaksia(huh...).


    • rentoilija

      Vasta-asennot ja rentoutus ovat erittäin tärkeitä. Vasta-asennot poistavat kivun ja jäykkyyden, joka saattaa aiheutua liian yksipuolisista liikkeistä. Ylirasitettuihin lihaksiin kerääntyy liian suuri määrä myrkkyjä. Tietoisen rentoutumisen avulla nämä poistuvat, kun niihin virtaa tarpeellinen määrä puhdasta verta.

    • pavel

      Itse harrastan astangajoogaa ja kamppailulajeja (oma nimimerkkisi oli kamppailija...), niin ajattelin että tähtäät varmaan korkeampiin potkuihin. Jooga kyllä auttaa mutta, itselläni on Pavel Tsatsoulinen kirja "relax into stretching" auttanut vielä enemmän. hän mainostaa kirjaa lauseella "I've trained russian special forces to do splits in 6 months, now i'm gonna train you too". Korneista lauseista huolimatta kirja on todella hyvä. Sen löytää myös netistä.....

      • kamppailija/Hki

        Toi Pavelin kirja kiinnostaa.Voisitko antaa lin-
        kin,niin vois lukaista.Näin yhden mainosklipin
        ko. hepusta ja alko kiinnostamaan.


      • Avulias herrasmies
        kamppailija/Hki kirjoitti:

        Toi Pavelin kirja kiinnostaa.Voisitko antaa lin-
        kin,niin vois lukaista.Näin yhden mainosklipin
        ko. hepusta ja alko kiinnostamaan.

        Minuutin googletuksella löytyi :)
        http://www.msu.edu/~gilber96/pavel.pdf

        Tallennus kesti aika kauan minulla...


      • kamppailija/Hki
        Avulias herrasmies kirjoitti:

        Minuutin googletuksella löytyi :)
        http://www.msu.edu/~gilber96/pavel.pdf

        Tallennus kesti aika kauan minulla...

        Lukaisin ton linkitetyn Pavelin kirjan.Oli hyö-
        dyllisen tuntuinen.Mahtaako löytyä muita herran
        kirjoja netin kautta luettaviksi?


      • pavel
        kamppailija/Hki kirjoitti:

        Lukaisin ton linkitetyn Pavelin kirjan.Oli hyö-
        dyllisen tuntuinen.Mahtaako löytyä muita herran
        kirjoja netin kautta luettaviksi?

        itse olen hankkinut kirjani vertaisverkkojen kautta joten netistä en tiedä. Todella hyviä kirjoja voimanlisäykseen, jos ei halua kasvattaa lihasmassaa vaan pikemminkin "päivitää lihassoftansa", ovat Power to the people ja pelkästään omaa painoaan vastuksena käsittelevä Naked warrior. Lisäksi on liikkuvuutta käsittelevä Super joints. Nämä kirjat tarjoavat hieman perinteisestä poikkeavan kuvan voimasta. Itellä on ainakin toiminut. nimim. one-arm push-up


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8296
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe