Töihin Saksaan - kokemuksia?!

ZinaZ

Olen todennäköisesti lähdössä Saksaan kesätöihin, ja nyt haluaisinkin kuulla kokemuksia sellaisilta, jotka siellä joskus ovat töissä olleet. Mitä pitää ottaa huomioon esim verotuksessa, vakuutuksissa ym? Työ olisi enimmäkseen kahvilatyötä, asiakaspalvelua sun muuta, ja kestäisi 3kk. Kielitaito on onneksi aika hyvä, että sen puolesta tuskin suurempia ongelmia tulee...

11

2223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nita

moik. mitä kautta oot saksaan menossa? mäki hakeuduin euresin kautta saksaan, mutta en ollut tänään puhelimen päässä kun oli saksasta soitettu. mietin että soittavatkohan uudestaan vai pitäiskö mun soittaa huomenna sinnne? toisaalta numero oli lankapuhelimeen joten puhelimen päässä voi olla joku toinen joka ei tiedä miksi mulle on sieltä soitettu ja saksan kielen taito ei oo välttämättä niin hyvä että selittäisin :)

• ZinaZ

Moi! Mä hain suoraan yhteen paikkaan, jonka ilmoitus oli Molin sivuilla. Kyllä mä luulen, et ne soittaa uudestaan, itse en tuollaisessa tapauksessa ehkä lähtis perään soittelemaan, ellei sitten tiedä, et siellä on just se oikee ihminen langanpäässä... Kun se saksan puhuminen puhelimessa on muutenkin aika hankalaa :/ Kerro, jos olet lähdössä, ja saat jotain erityisiä neuvoja tmv. Mun pitäis varmaan ens viikolla käydä ainaki Kelalla saiurausvakuutusta selvittelemässä...

• nita
        ZinaZ kirjoitti:

Moi! Mä hain suoraan yhteen paikkaan, jonka ilmoitus oli Molin sivuilla. Kyllä mä luulen, et ne soittaa uudestaan, itse en tuollaisessa tapauksessa ehkä lähtis perään soittelemaan, ellei sitten tiedä, et siellä on just se oikee ihminen langanpäässä... Kun se saksan puhuminen puhelimessa on muutenkin aika hankalaa :/ Kerro, jos olet lähdössä, ja saat jotain erityisiä neuvoja tmv. Mun pitäis varmaan ens viikolla käydä ainaki Kelalla saiurausvakuutusta selvittelemässä...

Kelasta osaan ainakin sen verran sanoa että ne antaa sieltä eurooppalaisen sairaanhoitokortin hakemuksen täytettäväksi. olin pitemmällä lomalla viime kesänä saksassa ja piti hommata se sieltä kelalta. helppo homma oli.

• ZinaZ
        nita kirjoitti:

Kelasta osaan ainakin sen verran sanoa että ne antaa sieltä eurooppalaisen sairaanhoitokortin hakemuksen täytettäväksi. olin pitemmällä lomalla viime kesänä saksassa ja piti hommata se sieltä kelalta. helppo homma oli.

Jep, samoin mulla oli sellainen viime kesänä kun olin vaihdossa. Mietein vain, että mahtaako siinä olla mitään eroa lähteekö opiskelemaan/töihin/muun syyn takia, mutta tuskinpa sitten.

• frage..
        ZinaZ kirjoitti:

Jep, samoin mulla oli sellainen viime kesänä kun olin vaihdossa. Mietein vain, että mahtaako siinä olla mitään eroa lähteekö opiskelemaan/töihin/muun syyn takia, mutta tuskinpa sitten.

Miten meinaatte paikan päällä pärjätä jos yksi puhelinsoitto on noin ylivoimainen tehtävä???

• nita

mäki tuun sitte saksaan töihin. se sama nainen soitti mulle joka oli sillo aiemmin yrittäny soittaa :D mihin päin olit menossa ja mihin hommiin? olis kiva olla yhteyksissä jos jonneki lähelleki oot tulossa. ite olen eräällä pohjois-Saksan saarella.

• ZinaZ

Ettei vaan oltais samaan paikkaan menossa?! Saari Pohjois-Saksassa nimittäin mullakin kyseessä, ilmoitus paikasta oli Mol:in sivuilla, kahvilatyötä. Muistaakseni yrityksen nimi ihan vaan Inselbäckerei. Oispa tosi hauskaa jos niin ois :) Olin nimittäin ajatellut pyytää muiden sinne lähtevien suomalaisten yhteystietoja, mut en oo vielä ehtiny. Pääsen aika huonosti nettiin tällä viikolla, mutta laita mulle vaikka mailia ([email protected]), jos oot samaan paikkaan lähös, niin voidaan miettiä yhes kaikkia käytännön juttuja.

• nita
        ZinaZ kirjoitti:

Ettei vaan oltais samaan paikkaan menossa?! Saari Pohjois-Saksassa nimittäin mullakin kyseessä, ilmoitus paikasta oli Mol:in sivuilla, kahvilatyötä. Muistaakseni yrityksen nimi ihan vaan Inselbäckerei. Oispa tosi hauskaa jos niin ois :) Olin nimittäin ajatellut pyytää muiden sinne lähtevien suomalaisten yhteystietoja, mut en oo vielä ehtiny. Pääsen aika huonosti nettiin tällä viikolla, mutta laita mulle vaikka mailia ([email protected]), jos oot samaan paikkaan lähös, niin voidaan miettiä yhes kaikkia käytännön juttuja.

Föhr nimiselle saarelle lähden jos varmistus soitto tulee. Mutta siis melko varmasti. TYöpaikka olis Prinzen-Hof, joka on ravintola-kahvila. mutta mailailen tässä kunnes kerkeen.

• ..frei?
        nita kirjoitti:

Föhr nimiselle saarelle lähden jos varmistus soitto tulee. Mutta siis melko varmasti. TYöpaikka olis Prinzen-Hof, joka on ravintola-kahvila. mutta mailailen tässä kunnes kerkeen.

Varautukaa nätisti sanoen kovaan työntekoon. Suomalaiset on siellä päin hyvässä maineessa ahkerina ja vaatimattomina työntekijöinä ja sen myös työnantaja osaa huomioida. Toisaalta myös palkka on asiansa hoitavalla puljulla yleensä kohdallaan täysine ylöspitoineen.

• ZinaZ
        ..frei? kirjoitti:

Varautukaa nätisti sanoen kovaan työntekoon. Suomalaiset on siellä päin hyvässä maineessa ahkerina ja vaatimattomina työntekijöinä ja sen myös työnantaja osaa huomioida. Toisaalta myös palkka on asiansa hoitavalla puljulla yleensä kohdallaan täysine ylöspitoineen.

Juu eli eri saarille ollaan sittenkin menossa, mun kohde on nimeltään Spiekeroog. Tänään lähtee allekirjoitettu työsopimus menemään... Ja tosiaan, kovaan työhön olen valmistautunut ja palkka on loppujen lopuksi tuolla ihan kohtalainen. Kun majoitus, ruokailut ja verot on jo nettosummasta laskettu pois, jää loppusumma käytännössä käteen. Ja toisaalta palvelutyössä saattaa tulla tippejä lisäksi. Nyt ei sitten muuta kuin tarkempia suunnitelmia tekemään...

• nita
        ZinaZ kirjoitti:

Juu eli eri saarille ollaan sittenkin menossa, mun kohde on nimeltään Spiekeroog. Tänään lähtee allekirjoitettu työsopimus menemään... Ja tosiaan, kovaan työhön olen valmistautunut ja palkka on loppujen lopuksi tuolla ihan kohtalainen. Kun majoitus, ruokailut ja verot on jo nettosummasta laskettu pois, jää loppusumma käytännössä käteen. Ja toisaalta palvelutyössä saattaa tulla tippejä lisäksi. Nyt ei sitten muuta kuin tarkempia suunnitelmia tekemään...

mutta mailailes silti kun kerkeet :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe