KYPÄRÄNKÄYTTÖPAKKO TULOSSA

sss

Liikenne Ministeri Susanna Huovinen kaavailee kypäräpakkoa pyöräilijöille, ja se on estettävä kaiken järjen nimessä!
Vedotkaa kaikki kansanedustajiinne että äänestäisivät ehdotusta vastaan!
Mikä ihmeen holhousvaltio Suomi on?!?

42

3396

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töitä

      Eikös se uutisoitu niin,että laki vain lyödään lukkoon ensiviikolla.

      Minne muuten hävisi keskustelualoitus tuolta etusivulta? Eikö saa arvostella holhousta?

      Milloin vaaditaan juoksukypärä, polvisuojat ja kyynärsuojat? Liukuesteet pakollisiksi, samoin imukupit kenkiin sisätiloissa, ettei liukastuta. Kohta kypärää on käytettävä aina,ei pelkästään pyöräillessä.

      • yksipyöräilijä

        Joo, politiikassa on muutenkin nykyään pelkkiä turhia säätäjiä, siirtynen pysyvästi nukkuvien puolueeseen, kun tarpeettomia ja haitallisia lakeja pyritään toteuttamaan. Toivon, että äänestysprosentti laskee alle 50:n, jolloin koko laitoksen tarpeellisuus ja edustuksellisuus (mitä se ei nykyäänkään ole, nukkuvia ei oteta huomioon) tulee kyseenalaiseksi.

        Mainitsen nyt vielä että pyöräilyni on vähentynyt jo yli kolmanneksella kypärän käytön hankaluuden takia. Tämän jälkeen täytyy kai sitten ilmiantaa jokainen mummo, tenava ja muut idiootit jotka ilman kypärää ajavat.


      • Jaska
        yksipyöräilijä kirjoitti:

        Joo, politiikassa on muutenkin nykyään pelkkiä turhia säätäjiä, siirtynen pysyvästi nukkuvien puolueeseen, kun tarpeettomia ja haitallisia lakeja pyritään toteuttamaan. Toivon, että äänestysprosentti laskee alle 50:n, jolloin koko laitoksen tarpeellisuus ja edustuksellisuus (mitä se ei nykyäänkään ole, nukkuvia ei oteta huomioon) tulee kyseenalaiseksi.

        Mainitsen nyt vielä että pyöräilyni on vähentynyt jo yli kolmanneksella kypärän käytön hankaluuden takia. Tämän jälkeen täytyy kai sitten ilmiantaa jokainen mummo, tenava ja muut idiootit jotka ilman kypärää ajavat.

        Minulla on pari vuotta vanha kypärä. Se ei ole ollenkaan hankala. Kokeile uusia malleja, ne eivät ole edes kalliita.

        Kaivo on aina huono paikka kypärälle. Ainakaan uusilla polkupoyöräkypärillä ei voi edes nostaa vettä. Jos sinin vanhallasi pystyy, on aika ostaa uusi.


      • tänään
        yksipyöräilijä kirjoitti:

        Joo, politiikassa on muutenkin nykyään pelkkiä turhia säätäjiä, siirtynen pysyvästi nukkuvien puolueeseen, kun tarpeettomia ja haitallisia lakeja pyritään toteuttamaan. Toivon, että äänestysprosentti laskee alle 50:n, jolloin koko laitoksen tarpeellisuus ja edustuksellisuus (mitä se ei nykyäänkään ole, nukkuvia ei oteta huomioon) tulee kyseenalaiseksi.

        Mainitsen nyt vielä että pyöräilyni on vähentynyt jo yli kolmanneksella kypärän käytön hankaluuden takia. Tämän jälkeen täytyy kai sitten ilmiantaa jokainen mummo, tenava ja muut idiootit jotka ilman kypärää ajavat.

        Tuottaako suurtakin tyydytystä keskustella itsensä kanssa? Näyttää siltä, että paskalinko on laitettu ruikkimaan myös tälle palstalle. Mitähän jos ryhdistäytyisit ja alkaisit vähitellen elää sivistyneen yhteiskunnan tavoilla.


    • ..........
    • Mr. Wagner

      Aika naurettavaksi menee tämä holhous yhteiskunta! Sen vielä ymmärtäisin että alle täysi-ikäisten voisi määrätä käyttämään kypärää, mutta kun tulee täysi-ikäiseksi se olisi sitten oma asia laittaako kypärän päähän vai ei.

      Itse olen paljon pyöräillyt ja jos laki tulee tulen jättämään kyllä tämän harrastuksen, turha sitten valtion patistella ihmisiä liikkumaan ja pitämään kunnostaan huolta kun näitä typeriä lakeja määrätään. Siihen loppuu sitten tämäkin kuntoilun muoto itselläni, ja muuten paljon olen pyöräillyt talvellakin ja kolariin en ole joutunut. Käyttäkööt kypärää ne jotka sitä tarvii, eli jotka ovat epävarmoja kuskeja.

      • käytän

        Kyllä kypärä kannattaa päässä pitää , vaati sitä laki tai ei . Aina voi tulla joku yllättävä tilanne mille ei itse voi mitään ja silloin se kypärä kyllä auttaa . Mielestäni ihan sama asia kun autojen turvavyöt , en ole vielä tarvinnut mutta silti käytän


    • V2.1

      Lähetän postikortin sitten jostain vapaasta maasta.

      Eihän tänne per**le voi jäädä kun joka päivä tulee joku uusi, entistä naurettavampi säädös, joka rajoittaa yksilönvapautta.

      • tädit päättävät

        Jos et osta kypärää niin ainakin maksat sakot, menetät ABECDE-ajokortin ensin lyhyiksi ajanjaksoiksi, sitten joudut uudestaan autokouluun, lopuksi vankilaan.

        Toivottavasti virossa ei tälläisiä lakeja säädetä, ettei tarvitse kauemmaksi muuttaa.Alkaa sieppaamaan päästä tälläinen turvaistuimeen holhoaminen ja veroriisto tätien taholta.


    • SilitysrautaMikko

      Ei tää oo totta. joku sikailee...

      • yritetään huijata

        Vain pieni uutinen ylen sivuillakin....


      • BicycleRace
        yritetään huijata kirjoitti:

        Vain pieni uutinen ylen sivuillakin....

        Tuo kypäräpakkohomma on kyllä vihonviimeinen demareitten holhousvaltion idea! Tuolla samalla ministerillä on tainut olla muitakin samansuuntaisia ideoita.

        Polkupyörä pitää osata hallita sen verran hyvin, ettei sitä typerää hiostavaa kypärää tarvitse. Voisin harkita korkeintaan käyttäväni 1. maailmansodan aikaista preussilaista piikkikypärää, en mitään räikeää muoviämpäriä.

        Onneksi en ole äänestänyt Haloskaa tai hänen hengenheimolaisiaan yksissäkään vaaleissa.


      • Vapaa ehtoisesti
        BicycleRace kirjoitti:

        Tuo kypäräpakkohomma on kyllä vihonviimeinen demareitten holhousvaltion idea! Tuolla samalla ministerillä on tainut olla muitakin samansuuntaisia ideoita.

        Polkupyörä pitää osata hallita sen verran hyvin, ettei sitä typerää hiostavaa kypärää tarvitse. Voisin harkita korkeintaan käyttäväni 1. maailmansodan aikaista preussilaista piikkikypärää, en mitään räikeää muoviämpäriä.

        Onneksi en ole äänestänyt Haloskaa tai hänen hengenheimolaisiaan yksissäkään vaaleissa.

        Mikä siinä kypärässä on niin hirveää, ettei sitä voi päähänsä laittaa???

        Te jotka kieltäydytte kypärän käytöstä, ette ajattele lainkaan läheisiänne, sinusta voi tulla pikku kupsahdukestakin vainaa tai vihannes sairaalaan makaamaan. Kypärä vähentää pään vammoja merkittävästi... ikävä kyllä ei asennevammoja.

        Toisaalta jos olette tommosia jääräpäitä, tuskin teitä kukaan jää kaipaamaan. Anteeksi vain.

        Kypärät kunniaa.


      • Kiki
        Vapaa ehtoisesti kirjoitti:

        Mikä siinä kypärässä on niin hirveää, ettei sitä voi päähänsä laittaa???

        Te jotka kieltäydytte kypärän käytöstä, ette ajattele lainkaan läheisiänne, sinusta voi tulla pikku kupsahdukestakin vainaa tai vihannes sairaalaan makaamaan. Kypärä vähentää pään vammoja merkittävästi... ikävä kyllä ei asennevammoja.

        Toisaalta jos olette tommosia jääräpäitä, tuskin teitä kukaan jää kaipaamaan. Anteeksi vain.

        Kypärät kunniaa.

        Kävellessä kypäräpakko, koska kävellesäkin voi kaatua tai lyödä päänsä, sekä polvisuojapakko ja kyynärsuojapakko, sekä AINA kun liikuuu oman tontin ulkopuolella, ajoneuvolla tai kävelle, pitää olla moottoripyöräiliöille tarkoitettu kokovartalopanssari!

        Ei ne PAKOT tuo turvallisuutta, ei yhtään, vaan se että käyttää suojavarusteita tarpeen mukaan.

        Jos jos auto ajaa sua päin 120km/h niin siinä ei pal kypärä auta


      • Kalle
        BicycleRace kirjoitti:

        Tuo kypäräpakkohomma on kyllä vihonviimeinen demareitten holhousvaltion idea! Tuolla samalla ministerillä on tainut olla muitakin samansuuntaisia ideoita.

        Polkupyörä pitää osata hallita sen verran hyvin, ettei sitä typerää hiostavaa kypärää tarvitse. Voisin harkita korkeintaan käyttäväni 1. maailmansodan aikaista preussilaista piikkikypärää, en mitään räikeää muoviämpäriä.

        Onneksi en ole äänestänyt Haloskaa tai hänen hengenheimolaisiaan yksissäkään vaaleissa.

        Sinulla on varmasti hyvä kokemus ämpäri päässä ajamisesta. Minulla ei; voisitko kertoa lisää tästä kokemuksestasi!

        Oliko räikeä väri punainen?


    • Kiki

      Aikoinaan tuli mopoiluun kypäräpakko, ja nykyjään se on aivan automasattista että kun ajetaan mopolla, niin on kypärä päässä, harvemmin näkee ketään mopoilemassa ilman kypärää.

      No jos laki tulee niin en ainakaan osta päälakea peittäävää kypärää, koska nehän ei suojaa mitään, vaan sellasen pornon Skitti/krossikypärän, joka sentään suojaa

      • osaa minäkin...

        Kun aikoinaan kypärän käyttö tuli mopoihin, sanoin että ei kait nyt mopoon kypärää kukaan laita. Nykyään kauhistelen, jos ei ole kypärää. Puhumattakaan niistä, jotka pitävät sitä puolittain päässä.

        Täällä on kauhisteltu kypäräpakkoa, jos sellainen on tulossa. En tiedä, onko se hyvä ratkaisu, mutta kypäräpakko mopoissakin on jo ollut kauan voimassa, eikä siitäkään enää kukaan haloota nosta. Ehkä kuitenkin siten opittaisiin käyttämään sitä ja siitä tulisi itsestäänselvyys. Olen käyttänyt itse kypärää yli puoli vuotta.

        Viime juhannusaattona pyöräilin kauppaan kypärä päässä. Kun olin tulossa kaupan viereen, jossa oli seinän vieressä jalkakäytävä, hyppäytin etupyörän katukiveyksen yli. Samassa koko etupää losahti katuun. Etuhaarukka oli mennyt etulokasuojan yläpuolelta poikki. Vauhtihan ei ollut siinä vaiheessa enään kova, mutta kuitenkin kypärä (onneksi) kopsahti betoniseinään ja polveen sekä rystysiin tuli lievät ruhjeet. Varmasti olisi käynyt kipeää, jos olisi ollut suojaamaton pää. Kauhistelen vieläkin sitä, jos etupää olisi mennyt poikki, kun vielä oli enemmän vauhtia.

        Kerran talutin pyörää erään kylmän bensa-aseman kautta, jossa oli ehkä 3,5 metriä korkea metallinen mainoskyltti. Kuljin tämän kyltin alta ja löin pääni aika kovalla voimalla siinä olevaan poikittaiseen tukiputkeen. Koko kehikko heilahti aika voimakkaasti, niin voimakas isku oli. Onnekseni oli taas kypärä päässä ja en tuntenut minkäänlaista iskua päässäni. Jos ei ollut kypärää, olisin ottanut saanut laulaa: "ja silmissäi mä tähdet näin".

        Talvella olen huomannut, että kypärä on pipon kanssa oiva suoja pakkasta ja viimaa vastaan. Ennen piti vähän väliä korjata pipon asentoa, että suojais paremmin. Kypärä pitää pipon tukevasti päässä.


      • kannatan
        osaa minäkin... kirjoitti:

        Kun aikoinaan kypärän käyttö tuli mopoihin, sanoin että ei kait nyt mopoon kypärää kukaan laita. Nykyään kauhistelen, jos ei ole kypärää. Puhumattakaan niistä, jotka pitävät sitä puolittain päässä.

        Täällä on kauhisteltu kypäräpakkoa, jos sellainen on tulossa. En tiedä, onko se hyvä ratkaisu, mutta kypäräpakko mopoissakin on jo ollut kauan voimassa, eikä siitäkään enää kukaan haloota nosta. Ehkä kuitenkin siten opittaisiin käyttämään sitä ja siitä tulisi itsestäänselvyys. Olen käyttänyt itse kypärää yli puoli vuotta.

        Viime juhannusaattona pyöräilin kauppaan kypärä päässä. Kun olin tulossa kaupan viereen, jossa oli seinän vieressä jalkakäytävä, hyppäytin etupyörän katukiveyksen yli. Samassa koko etupää losahti katuun. Etuhaarukka oli mennyt etulokasuojan yläpuolelta poikki. Vauhtihan ei ollut siinä vaiheessa enään kova, mutta kuitenkin kypärä (onneksi) kopsahti betoniseinään ja polveen sekä rystysiin tuli lievät ruhjeet. Varmasti olisi käynyt kipeää, jos olisi ollut suojaamaton pää. Kauhistelen vieläkin sitä, jos etupää olisi mennyt poikki, kun vielä oli enemmän vauhtia.

        Kerran talutin pyörää erään kylmän bensa-aseman kautta, jossa oli ehkä 3,5 metriä korkea metallinen mainoskyltti. Kuljin tämän kyltin alta ja löin pääni aika kovalla voimalla siinä olevaan poikittaiseen tukiputkeen. Koko kehikko heilahti aika voimakkaasti, niin voimakas isku oli. Onnekseni oli taas kypärä päässä ja en tuntenut minkäänlaista iskua päässäni. Jos ei ollut kypärää, olisin ottanut saanut laulaa: "ja silmissäi mä tähdet näin".

        Talvella olen huomannut, että kypärä on pipon kanssa oiva suoja pakkasta ja viimaa vastaan. Ennen piti vähän väliä korjata pipon asentoa, että suojais paremmin. Kypärä pitää pipon tukevasti päässä.

        Hyvä vaan jos kypäräpakko tulisi. Kyllähän mopoilijatkin käyttää kypärää, tyhmäähän se on ilman. Ja samoiten pyöräily ilman kypärää. Ei se sinun taidoistasi kiinni ole törmääkö se auto sinuun vai ei, tarvitaan vain huonoa tuuria.

        Periaatteessahan ja lain mukaan siitä ei saisi sakottaa tai rangaistusta antaa, sillä jos kaadut, vahingoitat vain itseäsi. Ei etupenkilläkään tarvitse turvavyötä käyttää, kun siinä aiheuttaa vain vaaraa itselleen omaa tyhmyyttään. Mutta takapenkillä se onkin jo pakko, koska sieltä voi sinkoutua etupenkkiläisten niskaan. Tähänhän se perustuu, mutta onneksi mopoilijoiden kypäräpakko saatiin aikaiseksi poikkeuksella, toivottavasti myös pyöräilijöiden.

        Kalliimmaksi tulee yhteiskunnalle hoitaa näitä puolikuolleita vihanneksia ja maksaa korvauksia loukkaantuneille.

        Veikkaan että moni olisi täällä eri mieltä kypäräpakosta, jos itse olisi joskus ilman kypärää autoon törmännyt. Tai nähnyt aivot muussina. Mutta näinhän se on, että kokemus sitä viisautta tuo.


      • nyt vähän
        kannatan kirjoitti:

        Hyvä vaan jos kypäräpakko tulisi. Kyllähän mopoilijatkin käyttää kypärää, tyhmäähän se on ilman. Ja samoiten pyöräily ilman kypärää. Ei se sinun taidoistasi kiinni ole törmääkö se auto sinuun vai ei, tarvitaan vain huonoa tuuria.

        Periaatteessahan ja lain mukaan siitä ei saisi sakottaa tai rangaistusta antaa, sillä jos kaadut, vahingoitat vain itseäsi. Ei etupenkilläkään tarvitse turvavyötä käyttää, kun siinä aiheuttaa vain vaaraa itselleen omaa tyhmyyttään. Mutta takapenkillä se onkin jo pakko, koska sieltä voi sinkoutua etupenkkiläisten niskaan. Tähänhän se perustuu, mutta onneksi mopoilijoiden kypäräpakko saatiin aikaiseksi poikkeuksella, toivottavasti myös pyöräilijöiden.

        Kalliimmaksi tulee yhteiskunnalle hoitaa näitä puolikuolleita vihanneksia ja maksaa korvauksia loukkaantuneille.

        Veikkaan että moni olisi täällä eri mieltä kypäräpakosta, jos itse olisi joskus ilman kypärää autoon törmännyt. Tai nähnyt aivot muussina. Mutta näinhän se on, että kokemus sitä viisautta tuo.

        "Ei etupenkilläkään tarvitse turvavyötä käyttää, kun siinä aiheuttaa vain vaaraa itselleen omaa tyhmyyttään. Mutta takapenkillä se onkin jo pakko, koska sieltä voi sinkoutua etupenkkiläisten niskaan."
        Mikähän aivopieru tuo nyt oli?

        "Veikkaan että moni olisi täällä eri mieltä kypäräpakosta, jos itse olisi joskus ilman kypärää autoon törmännyt." Siis törmännyt autoon vai auto törmännyt pyöräilijään? Väistämissäännöt koskevat myös autoilijaa!

        Kummaa, että aina vain painotetaan pyörälijän vastuuta ja suojautumista. Pitäsi ottaa kovemmat rangasitukset käyttöön pyörälijöiden päälleajoissa, jolloin mysö autoilijat muuttaisivat käyttäytymistään.

        Jos tälle kypäräpakkolinjalle lähdetään, ei mene kauaa, kun todellakin myös kävelijät ja juoksijat käyttävät pakosti kypärää, koska muuten saattavat vammautua.

        Mikä tulee halvemmaksi, sekö, että ihmiset liikkuvat vai se, että näillä pakoilla karsitaan liikunta minimiin? Itse todenäköisesti nostan fillarin telakalle ja jatkossa käytän pelkästään omaa autoa. Nyt olen kuitenkin keväästä syksyyn liikkunut työmatkat, 15 km suuntaansa, polkupyörällä. Mutta voihan sitä sitten yhteiskunnan varoilla kuntouttaa itseään sairaslomilla.


    • siis suomessahan on ollut polkupyörä kypärä pakko jo kaksi vuotta, mutta nyt sitä kaavaillaan myös rangaistavaksi.
      Onhan mopossakin kypärä pakko.
      kypärällä pystyttäisiin vähentämaan 90% polkupyöräiliöiden kuoleman tapauksia..

      • espajanssa

        pyöräilijällä kypärän kayttöpakko !


      • Pax

        on ollut säädökset jo pari vuotta. Nyt niitä pyritään valvomaan.
        Jokainenhan tietänee, että lapsille ja nuorille on turha puhua kypärän käytön puolesta, jos ei itse sitä käytä. Kaikki eivät varmaan tiedä, mitä aivovammmojen hoito maksaa meille kaikille veronmaksajille eikä ehkä sitä, että kallon kuori on huomattavasti ohuempi kuin useimmat kypärät.
        Pari vuotta sitten työmatatkalla tapasin alakoululaisen, joka oli ensin törmännyt toveriinsa ja sitten jalankulkijaan pyörätiellä. Kypärä oli kolmena kappaleena vieressä. Viime kesänä työtoverini- hyväkuntoinen mies -oli tulossa pyörällä töihin pyörätietä. Koiranulkoiluttaja tuli sivukujalta. Työtoveri teki hätäväistön ja kaatui pyörällään. Solisluu ja viisi kylkiluuta poikki, ei kyennyt omin voimin nousemaan pystyyn. Koirantaluttaja pakeni paikalta. Kyllä asia on valitettavasti niin, että pyöräilyonnettomuuksissakin ihmisiä kuolee. Itse lensin nuorena ohjaustangon yli, kun dynamo solahti pinnojen väliin. Joskus työmatkalla olen väistänyt ojan kautta, kun ulkoilija on taluttanut samanaikaisesti viittä koiraa väylällä. Asuinkaupungissani joissakin paikoin pyörän nopeus nousee vapaassa rullauksessa 45 km/t. Pyörässäni on kyllä jarrutkin. Sauvarullasuksiluistelijat käyttävät vauhdikkaasti myös tilaa kevyen liikenteen väylillä ja ajaa siellä mopoilijoitakin. Olen minäkin ajanut tuhansia kilometrejä pyörällä ilman onnettomuuksia, mutta minulla on sellainen luulo, että kypärän alla olisi arvokasta suojeltavaa ja voi olla, että kypärä ei koskaan joudu tositoimiin, mutta käytän sitä silti. Uusia matkakekuksia ja liikenneasemia suunniteltaessa tulisi pitää huoli siitä, että niistä löytyy säilytyspaikka niin kypärälle kuin muullekin pyräilijän irto-omaisuudelle. Tosin minulla on innokas pyöräilevä työtoveri, joka on sitä mieltä, että kypärän voi huoletta jättää aina pyörän sarveen - kukapa sellaista anastaisi - fiksuilla se jo onkin omasta takaa.


      • jos keskittyisit
        Pax kirjoitti:

        on ollut säädökset jo pari vuotta. Nyt niitä pyritään valvomaan.
        Jokainenhan tietänee, että lapsille ja nuorille on turha puhua kypärän käytön puolesta, jos ei itse sitä käytä. Kaikki eivät varmaan tiedä, mitä aivovammmojen hoito maksaa meille kaikille veronmaksajille eikä ehkä sitä, että kallon kuori on huomattavasti ohuempi kuin useimmat kypärät.
        Pari vuotta sitten työmatatkalla tapasin alakoululaisen, joka oli ensin törmännyt toveriinsa ja sitten jalankulkijaan pyörätiellä. Kypärä oli kolmena kappaleena vieressä. Viime kesänä työtoverini- hyväkuntoinen mies -oli tulossa pyörällä töihin pyörätietä. Koiranulkoiluttaja tuli sivukujalta. Työtoveri teki hätäväistön ja kaatui pyörällään. Solisluu ja viisi kylkiluuta poikki, ei kyennyt omin voimin nousemaan pystyyn. Koirantaluttaja pakeni paikalta. Kyllä asia on valitettavasti niin, että pyöräilyonnettomuuksissakin ihmisiä kuolee. Itse lensin nuorena ohjaustangon yli, kun dynamo solahti pinnojen väliin. Joskus työmatkalla olen väistänyt ojan kautta, kun ulkoilija on taluttanut samanaikaisesti viittä koiraa väylällä. Asuinkaupungissani joissakin paikoin pyörän nopeus nousee vapaassa rullauksessa 45 km/t. Pyörässäni on kyllä jarrutkin. Sauvarullasuksiluistelijat käyttävät vauhdikkaasti myös tilaa kevyen liikenteen väylillä ja ajaa siellä mopoilijoitakin. Olen minäkin ajanut tuhansia kilometrejä pyörällä ilman onnettomuuksia, mutta minulla on sellainen luulo, että kypärän alla olisi arvokasta suojeltavaa ja voi olla, että kypärä ei koskaan joudu tositoimiin, mutta käytän sitä silti. Uusia matkakekuksia ja liikenneasemia suunniteltaessa tulisi pitää huoli siitä, että niistä löytyy säilytyspaikka niin kypärälle kuin muullekin pyräilijän irto-omaisuudelle. Tosin minulla on innokas pyöräilevä työtoveri, joka on sitä mieltä, että kypärän voi huoletta jättää aina pyörän sarveen - kukapa sellaista anastaisi - fiksuilla se jo onkin omasta takaa.

        syiden ennaltaehkäisyyn etkä jälkihoitoon. Siis miksi koiranulkoiluttaja änkee sivukujalta eteen, miksi alakoululainen törmäilee kaveriinsa, miksi sallitaan viiden koiran samanaikainen ulkoiluttaminen pyörätiellä. Toivottavasti kypärä ehkäisee nämä onnettomuudet tulevaisuudessa.


      • Pax
        jos keskittyisit kirjoitti:

        syiden ennaltaehkäisyyn etkä jälkihoitoon. Siis miksi koiranulkoiluttaja änkee sivukujalta eteen, miksi alakoululainen törmäilee kaveriinsa, miksi sallitaan viiden koiran samanaikainen ulkoiluttaminen pyörätiellä. Toivottavasti kypärä ehkäisee nämä onnettomuudet tulevaisuudessa.

        vain kerroin, mitä olen nähnyt ja kokenut pyöräteillä. Lyhyesti sanottuna siellä saattaa kenelle tahansa tulla eteen yllättäviä tilanteita.
        Minun mielestäni niihin varautuminen ja huomioon ottaminen asenteellisesti on oikein hyvää ehkäisytoimintaa vaarojen varalta. Kypärääkin on aika vaikea saada päähän silloin kun ollaan itse tilanteessa.


    • Ossi

      Totta tarvitaan pakko. Lapset (ja muut samallatasolla olevat) eivät ymmärrä itse käyttää kypärää.

      • Cresentti

        olen pyöräillyt yli 40 vuotta (3.5km)aamuin illoin kesät talvet.Tänä aikana ei kertaakaan ole ollut tilannetta että olis tarvinnut kypärää.Pyörätiet on rakennettu sen takia että on turvallista polkea ilman autoliikennettä.Useat ovat ne kerrat kun aamuisin auraamattomilla pätkillä lennetään nurin,mutta silloin otetaan jalalla vastaan ja laskeutuminen on pehmeä.Jos ne kusipäät saa kypäräpakon läpi,täytyy ajatella että eläkkeelle ei ole enää monta vuotta jälellä,mutta onhan nuoria.


    • pyörältäjätär

      Olen ajanut vuosikaudet niin työmatkaa kuin retkiajoakin.Kypärä on yleensä päässä.
      Mutta tuntuu kornilta ajatus pakosta! Jos joku idiootti haluaa tappaa itsensä ajamalla ilman kypärää tai juomalla itsensä hengiltä,niin sen saa tehdä ihan vapaasti! Siinä ei hintapolitiikat tai pakko paljon auta!Toissa kesänä rattiin nukahtanut rekkakuski oli vähällä niistää elämäni välillä Jämsä-Padasjoki.Kuski ei tehnyt elettäkään väistääkseen ohituksessa,vaan kylkeä hipoen painoi ohi.Jos olisi osunut,ei sillä massalla kypärä olisi paljoa ilahduttanut!!!Onneksi vaisto varoitti ja vedin pientareelle.Sillä tiellä ei ole turhan paljon polkupyöräilijälle tilaa tienreunassa... Hengissä onneksi olen ja yleensä myös käytän kypärää,ihan vapaaehtoisesti!!!!!
      Kannatan muillekin,sillä jos kampaus on tärkeämpi,niin silloin tärkeysjärjestys on väärä!!!
      Nykyiset kypärämallit ovat hyvin ilmastoituja ja säädötkin toimivat,jopa minulla,jolla on pieni pää ja harvassa korvia!

      Hyvää tulevaa pyöräilykesää kaikille!
      Toivottavasti järjenkäyttö menee komeilunhalun edelle!!!!!

      • Wanha Kyynikko

        Minä kuulun siihen vanhaan koulukuntaan, joka liikkuu ympärivuotisesti avopäin. Pipoa käytän siinä vaiheessa talvea, kun pakkasta on semmoiset -10 astetta tai enemmän. Sekä jalankulkijana että pyöräilijänä olen sitä mieltä, että autoilijoihin tulee suhtautua terveen epäluuloisesti, niin ei tule otettu liikenteessäkään turhia riskejä. Vaikka liikennesäännöt olisivat omalla puolella, niin autoilijan ympärillä on enemmän sitä peltiä.

        En halua kuljettaa mukanani mitään ylimääräistä kypärää ja muutenkin inhoan ylimääräisiä kantamuksia muovisia kauppakasseja lukuunottamatta. Liikenteessä liikkuessa pitää olla itse sen verran hereillä, niin ei tule niitä turhia kolhuja. En uskoa, että kypäräpakko on mikään hokkuspokkuskonsti liikenneturvallisuuden lisäämiseen pikemminkin se voi vähentää pyöräilyn harrastusta ja lakien noudattamista. Kuvittelisin, että poliisin voimavaroja voisi kohdentaa järkevämmin kuin pyöräilijöiden kyttäämiseen, mikäli tuo naurettava esitys menee eteenpäin.


    • Sane

      "Kypäräpakkoa" noudattavat nyt jo alan harrastajat esim. maantiellä en ole ilman kypärää nähnyt kenenkään polkevan, maastossa sama juttu.

      Itse harrastan maantiepyöräilyä ja niille jotka väittävät että kypärä hiostaa liikaa sanon että ********* ei nimittäin pidä paikkaansa vaan se on täysin toisin nykyisten tuuletusaukkojen vuoksi. Keksikää siis lisää tekosyitä.

      Itselläni oli samainen asennevamma kypärää kohtaan ennen joten ymmärrän myös teitä toisin ajattelijoita. Kaikki voisivat ajaa 2-3 kertaa viikossa pienen lenkin kypärä päässä. lainaatte vaikka tutulta ja 3-4 viikon kokeilun jälkeen te ette edes huomaa että kypärä on päässä. Eli se siitä haitallisuudesta lajia kohtaan. Eiköhän joskus ollut niitä potan mallisia kypäriä mitkä ymmärrettävästi olivat ulkonäöllisesti kauhistuksia. Nykyiset kypärät ovat tyylikkäitä.

      Tosin kaikki mikä on pakko aiheuttaa aina vastustusta eniten joten kapinoikaa jos haluatte tämä on meidän kaikkien omaksi parhaaksi. Ja tuo vertaaminen juoksijoillekkin kypärä on lähes asiatonta.

      Toisaalta mietitäänpä tätä rauhallisena kaupunkiajona? No ehkä ei niin tarpeelliseksi luokitella kypärää koska nopeudet eivät ole suuria vaan käydään kaupassa ym hakemassa ruokaa. Tästähän voi olla montaa mieltä mutta jos verrataan juoksijoihin niin heidän vauhti ei nouse niin korkealle missään tapauksessa joten ei tarvitse kypärääkään. Pyöräilijöillä kun se vauhti on helposti nostettavissa 20-30 km/h ihan kaupungissakin niin ehkä siksi olisi syytä miettiä kuitenkin uudelleen tätä "pakollista" asiaa.

      No turha laki on siitä en ala väittelemään. Toisaalta ei tälläisiä lakeja säädettäisi jos ihmiset osaisivat pitää huolta itsestään tai ottaa muut huomioon liikenteessä. Jokainen voi miettiä että kuinka monta kertaa on aiheuttanut vaaratilanteen joka ovat sellaisia läheltäpiti tilanteita ja näistä laskea keskiarvon oman kaupunkinsa ihmismäärään suhteutettuna. Entä jääkö se samaan läheltäpiti tilanteeseen suraavaksi?

      • rahan takia

        sinua on viety kuin mätää kukkoa taas.

        Ei sakkorangaistuksia sen takia määrätä että sinua haluttaisiin suojella, vaan siksi , kun valtio tarvitsee rahaa presidentin palkankorotukseen.


    • pekkaw
    • Pirjo

      Mun mielestä kypäräpakko on loistava ja syytä onkin rangaista sakolla sellaista, joka ei kypärää pyöräillessä käytä.

      Muutaman kerran olen kaatunut pahasti ja kypärä suojannut päätäni. Kyllä suurin osa täällä on " tyhmiä " kun ei omasta turvallisuudestaan välitä, jolloin valtiovallan pitää siihen puuttua. Jos kaikki pyöräilijät käyttäisivät, ei varmaan tarvisi erikseen siitä nostaa tällaista haloota. Me kaikki lajia harrastavat sentään tiedämme kypärän käytön tärkeyden jne. Kyllähän ratsastuksessakin käytetään kypärää, vaikka ei ole laissa määrättykkään. Se nyt vain on itsestään selvyys, vaarallinen laji sekin jollain määrin.

      • Jake

        Kypärän käyttö pyöräillessä on toki ihan viisasta, mutta ajaminen ilman kypärää ei suinkaan saisi tehdä tavallisesta, kunnollisesta aikuisesta ihmisestä lainrikkojaa, varsinkin kun haitta ei kohdistu ulkopuolisiin. Onnettomuuksien hoitoon kuluvista verorahoista on turha vinkua, pyöräilyonnettomuudet eivät suinkaan ole mikään kasvava kansanterveysriski, niitä on sattunut aina ja tulee sattumaan, oli meillä sitten vaikka kokovartalohaarniskapakko. Nykypäivänä vaan mennään typeriin äärimmäisyyksiin ihmisten "suojelemisessa", lapset ja jälkeenjääneet erikseen, mutta kyllä aikuisen ihmisen pitää saada itse päättää milloin haluaa pyöräilykypärää käyttää. Seuraavanlaisia arkipäivän onnettomuuksia sattuu ihan yhtäläilla, pitäsiskö holhous ulottaa myös vastaaviin tapauksiin??:

        Tuttavani lasta puri koira; kuonokoppa pakolliseksi sakon uhalla kaikille koirille!!

        Naapurin mummo liukastui talvella; nastat kenkiin ja kypäräpakko talveksi kaikille yli 50-vuotiaille, sisällä ja ulkona.

        Horjahdin ja kaaduin raitiovaunussa ( istumapaikkoja ei ollut )sen jarruttaessa; kypäräpakko raitiovaunuihin!! Tosin satutin polveni, no olkoon sitten polvisuojapakko.

        Poikani on useasti lyönyt päänsä sängynkulmaan ( useammin kuin kaatunut pyörällä ), harkitsen hänelle kypäräpakkoa lastenhuoneeseen.

        Kaikista paras olisi ulkonaliikkumiskielto sakon uhalla, onnettomuudet vähenisivät lähes olemattomiin.


      • Jake

        ...niin ja siitähän tässä onkin kysymys; ratsastaessa monet käyttävät kypärää, mutta hevosella saa ratsastaa myös ilman kypärää, eikä poliisi tule sakottamaan.


      • ????

        Minkä merisiä kypäriä olet käytänyt?


    • hautaan

      Kyllä ilmeissti sitten pitää ruveta toivomaan, että kypärää on käytettävä aina. Kyllä tämä elämä niin vaarallista on.

      Eikun kypärä täässä syntymästä kuolemaan!

      • Sane

        Olen kokoajan entistä vakuuttuneempi siitä että suurimmalla ihmismäärällä on vain asennevamma jonka voisi tässä tapauksessa rinnastaa päävamma jo valmiiksi joten uhotkaa uhmausiässä olevat jos haluatte silti tuo on kohtuullisen järkevä laki jos kokonaisuutta katsotaan tai muihin verrataan.

        Jokaisessa asiassa on aina se kolikon kääntöpuoli sille ei voi mitään.


      • Wanha Kyynikko
        Sane kirjoitti:

        Olen kokoajan entistä vakuuttuneempi siitä että suurimmalla ihmismäärällä on vain asennevamma jonka voisi tässä tapauksessa rinnastaa päävamma jo valmiiksi joten uhotkaa uhmausiässä olevat jos haluatte silti tuo on kohtuullisen järkevä laki jos kokonaisuutta katsotaan tai muihin verrataan.

        Jokaisessa asiassa on aina se kolikon kääntöpuoli sille ei voi mitään.

        Jos polkupyöräijöiden kypäräpakosta aiotaan tehdä sitoava laki, niin se tuntuu lähinnä aikuisten ihmisten kiusanteolta ja yksityisyyden loukkaukselta. Samalla voisi varmaan vaatia, että kaikki miehillä pitäisi olla lyhyet hiukset ja lihavat naiset eivät saisi käyttää kesäisin bikinejä. Lisäksi lapsilla pitäisi olla varmaan koululaisunivormut, ettei vanhempien tuloerot tai pukeutumistrendit ilmenisi heidän asuissaan.

        Vakavasti ottaen tuon lain tosiasiallinen valvonta olisi poliisin voimavarojen tuhlausta ja pois vaikkapa väkivalta-, huume- ja talousrikosten tutkinnalta. Mitä tulee sitten tuohon kansanterveyteen, niin kyllä viina ja tupakka tappaa suomalaisia tehokkaammin kuin satunnaiset pyöräilyonnettomuudet.

        Ymmärrän moottoripyöräilijöiden käyttävän kypärää, sillä heidän vauhtinsa on vähän eri luokkaa, mutta polkupyörä on sen verran simppeli laite, että jos sitä ei hallitse, niin kannattaa kävellä tai siirtyä potkukelkaan.


      • Sane
        Wanha Kyynikko kirjoitti:

        Jos polkupyöräijöiden kypäräpakosta aiotaan tehdä sitoava laki, niin se tuntuu lähinnä aikuisten ihmisten kiusanteolta ja yksityisyyden loukkaukselta. Samalla voisi varmaan vaatia, että kaikki miehillä pitäisi olla lyhyet hiukset ja lihavat naiset eivät saisi käyttää kesäisin bikinejä. Lisäksi lapsilla pitäisi olla varmaan koululaisunivormut, ettei vanhempien tuloerot tai pukeutumistrendit ilmenisi heidän asuissaan.

        Vakavasti ottaen tuon lain tosiasiallinen valvonta olisi poliisin voimavarojen tuhlausta ja pois vaikkapa väkivalta-, huume- ja talousrikosten tutkinnalta. Mitä tulee sitten tuohon kansanterveyteen, niin kyllä viina ja tupakka tappaa suomalaisia tehokkaammin kuin satunnaiset pyöräilyonnettomuudet.

        Ymmärrän moottoripyöräilijöiden käyttävän kypärää, sillä heidän vauhtinsa on vähän eri luokkaa, mutta polkupyörä on sen verran simppeli laite, että jos sitä ei hallitse, niin kannattaa kävellä tai siirtyä potkukelkaan.

        Laista tuleekin mallia handsfree mutta kuitenkin kohtuu hyödyllinen laki kuitenkin on siinä mielessä että osa ihmisistä ehkä ajattelee "pakon" edessä turvallisuuttaan. On noita handsfree kavereita muutama vielä liikenteessä.


      • Pakko
        Sane kirjoitti:

        Olen kokoajan entistä vakuuttuneempi siitä että suurimmalla ihmismäärällä on vain asennevamma jonka voisi tässä tapauksessa rinnastaa päävamma jo valmiiksi joten uhotkaa uhmausiässä olevat jos haluatte silti tuo on kohtuullisen järkevä laki jos kokonaisuutta katsotaan tai muihin verrataan.

        Jokaisessa asiassa on aina se kolikon kääntöpuoli sille ei voi mitään.

        Kyllä ihmisen pitää itse tietää milloin käyttää kypärää. harvaanasutulla seudulla pyörätiellä on aika turvallista polkea ilman. Pitäisikö siitä sakottaa vaikka samaan aikaan rullaluistelijat voivat poukkoilla keskustassa jalkakäytävällä ilman kypärää. New Yorkissa Manhattanilla ei tietääkseni ole kypäräpakkoa vaikka siellä joudutaan polkemaan vähän eri olosuhteissa kuin meillä. Kööpenhaminassa käydessäni en nähnyt kuin murto-osalla aikuisista kypärän, pyöriä varmaan monikymmenkertaisesti Helsinkiin nähden mutta veikkaisin että siellä loukkaantuu/kuolee pyöräilijöiden määrään nähden moninkertaisesti vähemmän ihmisiä kuin täällä. Ongelma ei ole kypärä vaan kolari. Tuonkin vaivannäön ja rahan voisi kohdentaa valistukseen.


      • Paljon kesällä pyöräilevä
        Pakko kirjoitti:

        Kyllä ihmisen pitää itse tietää milloin käyttää kypärää. harvaanasutulla seudulla pyörätiellä on aika turvallista polkea ilman. Pitäisikö siitä sakottaa vaikka samaan aikaan rullaluistelijat voivat poukkoilla keskustassa jalkakäytävällä ilman kypärää. New Yorkissa Manhattanilla ei tietääkseni ole kypäräpakkoa vaikka siellä joudutaan polkemaan vähän eri olosuhteissa kuin meillä. Kööpenhaminassa käydessäni en nähnyt kuin murto-osalla aikuisista kypärän, pyöriä varmaan monikymmenkertaisesti Helsinkiin nähden mutta veikkaisin että siellä loukkaantuu/kuolee pyöräilijöiden määrään nähden moninkertaisesti vähemmän ihmisiä kuin täällä. Ongelma ei ole kypärä vaan kolari. Tuonkin vaivannäön ja rahan voisi kohdentaa valistukseen.

        Paljon olen nähnyt hyviä perusteluita sille, miksi pyöräilykypärä on hyvä turvavaruste, mutta yhtään perustelua sen käyttämiseen pakottamiselle en ole nähnyt. Turhaan korotetaan kynnystä pyörän käyttämiseen (jäi kypärä kotiin, pakko ajaa autolla kun en saa ajaa pyörällä) ja pyöräilyharrastuksen aloittamiseen.

        Jos pakkoa perustellaan vain ja pelkstään sillä, että pyöräilykypärä on mahtava vekotin, niin samalla logiikalla pitäisi pakottaa ihmiset käyttämään turvavarusteita rullaluistellessa, luistellessa, lasketellessa! yms.

        Kaupungissa, vilkkaasti liikennöidyillä tieosuuksilla on fiksua käyttää kypärää, mutta itse en sitä päähäni laita kun kilmoetrin poljen pyörätietä kaveria tapaamaan tai kesäistä mökkitietä uimarannalle.

        Talvellahan on järevää käyttää pipoa ja pitkiä kalsareita...


    • Cresentti

      Tän päivän lehdessä oli juttu että tää ministeri Huovinen ei ole koskaan edes harkinnut jättää eduskunnalle lakialoitetta kypäräpakosta.Mistä YLE uutiset on saanut tämmöisen jutun.Omin korvin kuulin jutun tästä kypärättä sakottamisesta.Ei kannata paljon enää uskoa uutisiin,täytyy lukea seuraavan päivän lehdestaä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe