Mikä pallo/peliväline lähtee huippupelaajan mailasta suurimmalla nopeudella? Huoltoaseman baarissa kuulin väitteen, että se olisi sulkapallo!
Rohkenen epäillä. Tulipa mieleen pesäpallo tai golfpallo - voisiko sulkis pärjätä niille edes juuri siinä mailasta irrotessaan? Entäs squash tai vaikka jääpallo? Pystyykö vertailukelpoista mittausta edes järjestämään, kun sulkapallon vauhti hidastuu hetkessä?
Pallon lähtönopeus??
17
17181
Vastaukset
- tsaalibraun
...yleensä nämäkin asiat tiedetään parhaiten, mutta kukapa tietää, saattaa hyvinkin olla sulkapallo se laji.
Itse en asiaa tiedä enkä ole kuullut kaikenkattavista tutkimuksistakaan, mutta vaikuttaisi aika loogiselta, että mitä kevyemmästä välineestä, siis mailasta (jos nyt mailalla aikaansaatua lähtönopeutta tarkoita), on kyse, sitä helpompi ja nopeampi sitä on käsitellä. Pallon lähtönopeushan on sama, kuin mailan pään nopeus osumahetkellä. Eli nyt joukolla vaan huoltoasemilla ja kaikkialla muuallakin asiaa pohtimaan - arvelisin aikaansaatavan mielenkiintoisia keskusteluja. Miltäpä pohjustukseksi kuulostaisivat sellaiset lajit kuin pöytätennis, pelota, squash, lentopallo....- Pexu
Olen kuullut että sulkapallon lähtönopeus on reilusti yli 300 km/h. On kaiketi nopein..
- Pexu
Pexu kirjoitti:
Olen kuullut että sulkapallon lähtönopeus on reilusti yli 300 km/h. On kaiketi nopein..
Alla olevalta sivulta löytyi tieto. Kiinassa on mitattu nopeudeksi 332 km/h.
http://www.sulkapallo.fi/ssul.php?sivu=uutiset&alasivu=uutinen&newsid=583 - kylä lähtee
Pexu kirjoitti:
Alla olevalta sivulta löytyi tieto. Kiinassa on mitattu nopeudeksi 332 km/h.
http://www.sulkapallo.fi/ssul.php?sivu=uutiset&alasivu=uutinen&newsid=583 - fyysikko1
Pallon lähtönopeushan on sama, kuin mailan pään nopeus osumahetkellä ????
Ei pidä paikkaansa! Osumassa on kyse liike-energian siirrosta ja sen takia yleensä maila on vähän isompi kuin pallo jota halutaan liikuttaa - tämän voi jokainen testata vaikkapa pesäpallomailalla kevyesti lyömällä tennispalloon tai jalkapalloon.. kumman pallon lähtönopeus on kovempi tai jos yllä oleva ajatus on oikea molemmat lähtevät yhtä vinhasti :) - tiedänvarmasti
Myös golfpallossa on erilainen periaate. Kumiseen (kierrettyä kuminauhaa) palloon ladataan energiaa kun se lyötäessä litistyy. Lähes saman tien energia purkautuu mailaa vasten ja lisää lähtönopeutta.
- tiedäntämänkin
Sama periaate toimii tennismailassa päinvastoin. Energia ladataan joustaviin lankoihin mailassa, jotka sitten "heittävät" pallon matkaan.
- rwqrqwrqwr
fyysikko1 kirjoitti:
Pallon lähtönopeushan on sama, kuin mailan pään nopeus osumahetkellä ????
Ei pidä paikkaansa! Osumassa on kyse liike-energian siirrosta ja sen takia yleensä maila on vähän isompi kuin pallo jota halutaan liikuttaa - tämän voi jokainen testata vaikkapa pesäpallomailalla kevyesti lyömällä tennispalloon tai jalkapalloon.. kumman pallon lähtönopeus on kovempi tai jos yllä oleva ajatus on oikea molemmat lähtevät yhtä vinhasti :)Ei ole sama siksikään, että energiaa katoaa lyönnissä, ei se kaikki mene palloon ja lisäksi palloa ei lyödä mailan päällä, suurin teho lähtee keskeltä kehää
- Hidaslyöntinen
Golfpalloa lyötiin Guinnessin virallisesti mitaten 2014 peräti 378,3 km/h. Lyöjä oli golfin pituuslyönnin 2012 mestari Ryan Winther. Pallo oli Dixon Wind merkkinen. Lienee nopein pallon (vast) lähtönopeus kaikista lajeista. Löytyy netistä, kun kirjoitat haun "golfpallon lähtönopeus".
- onvarmaaankin
se irlannin lahja hurling ruoskalla lyövät palloa pallo lähtee äänennopeudella kuin kanuunankuula siitä lähtee ääni
- utrurturtu
Sulkapallo on oikea vastaus. Sen nopeus myös hidastuu nopeasti, mutta lähtöhetken jälkeen nopeus on suurin. Syynä mm pallon ja mailan pieni massa; lyönnin nopeus on eri luokkaa kuin vaikkapa tenniksessä, etenkin jos osaa tekniikan ja käyttää kevlar-mailaa, kunnossa olevat luonnonjänteet jne.
Ihan eri asia kuin joku abc-asemilla juteltava lasten ja läskien äijien pelaama mökkisulkis - Pukke
Malesian Tan Boon Heong lyönyt sulkapalloa 493 km/t
- Anonyymi
Mä löin niin kovaa, että ilmanvastus poltti sulkapallon "poroksi"
ennenkuin ehti maahan sekä ko. mailan nk. verkko-pään ...
... ihan tosi juttu !
- Anonyymi
Eipä se pöytätenniskään (pingis) huipulla ole kovin hidas peli !
- Anonyymi
Joo kerran mä löin niin kovan ala-kierteen, että vastustajan kumit meni
rullalle !
... ihan tosi homma !
- Anonyymi
epäilepä pois,...esim jääkiekko about 180km/h,...sulkapallo 479km/h
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk662179Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921472Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.621275Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll701258- 1151145
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j90990- 69980
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur72929Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍81880Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise11855