Kirjoittelin tästä aiheesta jo otsikon "Ravinto ja ruokavaliot" -alle, mutta ajattelin kysäistä apua täältäkin.
"Yritän saada sisällytettyä ruokavaliooni 30 g kuitua päivässä, kun vatsa kiukuttelee. Mutta miten ihmeessä? Laihdutan ja syön päivässä 1200-1500 kcal. Useammankin ohjevihkosen mukaan kuidunsaannin takaamiseksi pitäisi vetää 6-8 palaa ruisleipää päivässä, en mie ainakaan voi tuollaista määrää kiskoa! Kun haluan sitä lämmintä ruokaakin syödä.
Käytän päivittäin pellavarouhevalmistetta, leipäni ja hapankorppuni ovat "runsaskuituisia", syön tilaisuuden tullen porkkanaa ja omenaa. Mutta silti aina iltaisin laskurissani jököttää että jostain olisi ympättävä 10 g kuitua iltapalaan. Miten ihmeessä?
Finelista olen etsinyt missä tuotteissa on eniten kuitua 100g kohden ja "annosta" kohden, se tarjoaa basilikaa ja makeisia. Onhan siellä fiksumpiakin vaihtoehtoja, mutta kun ei uppoa sienet eikä pavut, pähkinät on kovin kalorikkaita ja mämmiäkään en ajatellut vakituiseksi iltapalaksi.
Kysymykseni kuuluukin siis: Mistä saan helposti kuitua mahdollisimman vähin kalorein? Pellavansiemeniäkin pitäisi aika satsi vetää, 10 ruokalusikallista =)"
Kuitua, kuitua!
14
7586
Vastaukset
- mimosa^
puuro nyt ainakin tuli mieleen, kun puhutaan tyyliin kaura/neljänviljan/ruispuurosta.
- tanjata
Sydänystävän vehnäleseet sisältää 100g kohti
140 kcal ja kuitua 48g. Yks desi painaa 20 g. Sekoitan näitä mm. jogurttiin, puuroon, leipään sopii melkein mihin vaan, on miedon makuinen.
- LileCa
ruokakaupoista (ainakin isoimmista) saa semmoista tuotetta jauho hyllyltä kuin sydänystävä vehnälese!
sitä kun ripottelee ruokaan esim. jukurttiin,puuroon,keittoon,kastikkeisiin ni vaivihkaa tulee syötyä päivän annos kuitua, se ei maistu miltään joten sopii hyvin mihin tahansa.
Taidampa listata hyviä kuitu tuotteita tähän:
*FIBREX sokerijuurikas
*sydänystävä vehnälese
*sydänystävä kauralese
*ruishiutaleet
*luumut- auttakaa tyhmää
Kiitos kaikille vastanneille! Taidanpa lisätä vehnäleseet ostoslistalle =) Mites tuo sokerijuurikas, mitä se käytännössä on ja miten sellaista käytät?
Lisävinkkejäkin otetaan vastaan edelleen.
- Nimetön
hyväksi vatsalle muutenkin ja kuitua on paljon. Itse teen siitä aamupuuron pakkauksen ohjeen mukaisesti. Se on herkullista ja terveellistä. Jopa lapseni ovat tykästyneet siihen.
- verrattuna
kauraleseissä vaan on kuitua naurettavan vähän.
- tiksukka
verrattuna kirjoitti:
kauraleseissä vaan on kuitua naurettavan vähän.
Itse syön aamulla lautasellisen nalle kuntokaura -puuroa(hiutaleita 30g) -->kuituja 5,4g, sekaan laitan valion karviais-boysemarjamehukeittoa 2dl -->kuituja 6g ja joskus sekoitan joukkoon vielä vehnäleseitä puolidesiä -->kuituja 4,8g.
Tuosta tulee siis jo puolet päivän kuiduista pelkällä aamiaisella. Lisäksi syön paljon kasviksia, ruisleipää ja joqurttiin sekä rahkaan sekoitan aina joukkoon vähän vehnäleseitä. Kuituja tulee enemmän kuin omaan tarpeeseen :) Mutta vatsa ainakin toimii.
Myös Kellogsin all bran plus -muroissa on aika paljon kuitua. Niitä syön joskus myös joqurtin kanssa.
- neuvonen
Syötkö puoli kiloa kasviksia päivässä?? Marjoista ja vihanneksista (esim. pakastevihannekset, wokit mukaanluettuna) tulee kuitua yleensä vajaa 3g/100g ja kaloreita n. 30-40kcal/100g, kunhan valitset sen vähäkalorisemman (porkkana-herne-kukkakaali herne-maissi-paprikan sijaan, ja wokkejakin on erilaisia). Äkkiä laskien tuo puuttuva 10 g tulee vaikka pussillisesta (200g) pakastevihanneksia mikrossa valmistettuna ja parista desistä tuoreita jäisiä mustikoita karkin sijaan imeskeltynä. Mustikoissa on muuten se etu että ne edistävät vatsan toimintaa muutenkin. Kasvikset on ainakin painonvartijoissa vapaat, niiden kaloreita ei edes lasketa.
Kuori pöydälle lanttua, porkkanaa, kurkkuviipaleita. Napsi siitä pitkin päivää.- auttakaa tyhmää
Pyrin vähintään siihen puoleen kiloon... valitettavasti vain kurkku on suosikkini ja se ei ole kovin kuitupitoista =) Mutta pitää seurata kasvisten sisältämiä kuitumääriä tarkemmin, ja mustikka, porkkana sekä omena ovat vissiin ainakin hyviä kuidun lähteitä.
Kiitos avusta! - neuvo multa
auttakaa tyhmää kirjoitti:
Pyrin vähintään siihen puoleen kiloon... valitettavasti vain kurkku on suosikkini ja se ei ole kovin kuitupitoista =) Mutta pitää seurata kasvisten sisältämiä kuitumääriä tarkemmin, ja mustikka, porkkana sekä omena ovat vissiin ainakin hyviä kuidun lähteitä.
Kiitos avusta!AllBran plus -muroja aamulla ja välipalaksi ja iltapalaksi yht. 4 viipaletta ruisrealia. Siitä saa jo lähes 30 g. AllBran maistuu alkuun koiranruualta, mutta siihen tottuu kyllä. Pakkauksesta tulee 12 annosta. Annoskoko n. 2 dl.
Pelkistä kauraleseistäkin voi keittää puuron, ja on muuten hy-vää!
Kalorimääräsi muuten ovat aika tiukat. Itse olen 155/64 kg ja syön 1700 ja olen sillä laihtunut puoli kiloa viikossa. http://www.kutri.net/ Oletko tutustunut? Siellä on tota kuitujuttuakin. - auttakaa tyhmää
neuvo multa kirjoitti:
AllBran plus -muroja aamulla ja välipalaksi ja iltapalaksi yht. 4 viipaletta ruisrealia. Siitä saa jo lähes 30 g. AllBran maistuu alkuun koiranruualta, mutta siihen tottuu kyllä. Pakkauksesta tulee 12 annosta. Annoskoko n. 2 dl.
Pelkistä kauraleseistäkin voi keittää puuron, ja on muuten hy-vää!
Kalorimääräsi muuten ovat aika tiukat. Itse olen 155/64 kg ja syön 1700 ja olen sillä laihtunut puoli kiloa viikossa. http://www.kutri.net/ Oletko tutustunut? Siellä on tota kuitujuttuakin.Kutrin sivut ovat hyvinkin tutut =) 1200 kcal on tosiaan aika tiukka, mutta koska pidän kerran viikossa herkuttelupäivän niin ajattelin, että en viitsi arkena tuon enempää mussuttaa. Kunhan säännöllinen liikunta tulee taas mukaan kuvioon, niin sitten voi lisätä, mutta tällä hetkellä olen liikuntalomalla.
Muromerkkikin meni muistilistalle ja puuroainekset on ostettu (4-viljan hiutaleet ja vehnäleseet). Kiitoksia! - pakastevihannes
Moi
mietin tässä, että saako pakastevihanneksista todella kuitua? Olen itse juuri alkanut tarkkailla kuidun saantia ja huomannut, että pakastevihannespussien ravintosisältölistassa ei kuitua mainita ollenkaan. Mistähän tämä johtuu?
- murojaromuja
Ite syön aamupalaksi puolisentoista kourallista All Bran muroja ja lisään siihen pari rkl ruisleseitä (sekä 1 rkl hasselpähkinärouhetta) ja sitten siihen sitä uutta Valion Mustikka-vadelma-kaura mehukeittoa. Siitä saa aika hyvin kuitua ja mahakin täyttyy hyvin.
- kasvikset ja vilja
Kunto-näkikileivässä on kuitua 21%, tuon 30g saisi aikaan kolmellatoista näkkärillä (430kcal).
Hedelmät ja juurekset toimii myös hyvin kuidun lähteinä. 30g kuitua tulee kun syö kilon porkkanoita (280kcal).
Itse olen pyrkinyt syömään 25g kuitua päivässä ja aika helposti se on tullut suuremmin valikoimatta. Tosin minä syön hieman enemmän, 2100-2500kcal päivässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733