isän itsemurha :'(

onneton...

Hei!

Olen 16 vuotias opiskelija poika, ja mun isä teki itsemurhan tammikuun viimeinen päivä ampumalla itseään rintaan... :'( en tiedä yhtään mitä tehdä... Olen käynyt yhden kerran kuraattorin juttusilla ja menen ensi viikolla uudelleen... en tiedä onko siitä hyötyä... onko kenelläkään kokemuksia asiasta, ja yhtään vinkkejä, miten asiasta voi päästä yli... aina kun olen pimeässä tai jossain yksin, niin saatan (esim. saunassa) alkaa puhumaan itsekseni, mutta kuitenkin isälle kaikenmaailman asioista.. Onko normaalia?

Auttakaa joku, jos vain mahdollista... Neuvot olisi nyt paikallaan... :'(

11

1928

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mun isä teki itsemurhan ku olin 9v. joutusin sillon terapiaan mut en mä siellä oo ikinä mun isästä puhunu. pari vuotta sit oon äidiltä alkanu kyselee mun isästä jotain. kyl mä uskoisin et puhuminen auttaa mut jokanenhan suree omalla tavallaan. oon mäkin isälleni puhunu tai oikeestaa ajatellu mitä mä sil sanoisin ja joskus oon toivottanu hyvät yöt ja joskus taas haukkunu ym... koita jaksaa.

• minä vain

anna itsellesi aikaa. Hyvä, että käyt kuraattorin juttusilla. Puhu kaikesta, se auttaa. Isällesi puhuminen on normaalia surutyötä. Älä myöskään pelkää kaikkia niitä ristiriitaisiakin tunteita, joita nousee esiin. Halauksia!

• ---

mul ei oo kokemusta itsemurhasta, mutta tiedän millasta on menettää joku todella tärkeä ihminen.
        kannattaa jatkaa käyntii siel kuraattorilla, tai hankit psykiatrin tai jonku, koska se "möykky" joka sun sisäl on, jatkaa kasvamistaan, mitä enemmän sä oot puhumatta.
        joillekki on vaikeet puhuu, joillekki kirjottaminen, musiikki, piirtäminen tai vaikka esimerkiks liikunta voi olla parempi tapa purkaa "paineita" ja jokanen löytää varmasti oman tavan surra.
        mut sun ei kannata olla suremat, koska tuut kohtaa ton menetyksen ennemmin tai myöhemmin.

tuskin vieläkään tajuut kaikkee, mitä on tapahtunu, mut.. aika on aika hyvä käsite surussa, vaik se saattaa olla nyt todella vaikee uskoo.

tosi paljon voimii sulle ja muista et sul on oikeus olla surullinen ja masentunu.

jos haluut puhuu, nii mun meseosote on [email protected], jos en muuta, niin voin ainaki kuunnella ja ehkä jotenki ymmärtää, ainaki osan tuskasta.

voimia ja paljon voimaa ja valoa päiviisi

• isin_pikkutyttö
        --- kirjoitti:

mul ei oo kokemusta itsemurhasta, mutta tiedän millasta on menettää joku todella tärkeä ihminen.
        kannattaa jatkaa käyntii siel kuraattorilla, tai hankit psykiatrin tai jonku, koska se "möykky" joka sun sisäl on, jatkaa kasvamistaan, mitä enemmän sä oot puhumatta.
        joillekki on vaikeet puhuu, joillekki kirjottaminen, musiikki, piirtäminen tai vaikka esimerkiks liikunta voi olla parempi tapa purkaa "paineita" ja jokanen löytää varmasti oman tavan surra.
        mut sun ei kannata olla suremat, koska tuut kohtaa ton menetyksen ennemmin tai myöhemmin.

tuskin vieläkään tajuut kaikkee, mitä on tapahtunu, mut.. aika on aika hyvä käsite surussa, vaik se saattaa olla nyt todella vaikee uskoo.

tosi paljon voimii sulle ja muista et sul on oikeus olla surullinen ja masentunu.

jos haluut puhuu, nii mun meseosote on [email protected], jos en muuta, niin voin ainaki kuunnella ja ehkä jotenki ymmärtää, ainaki osan tuskasta.

voimia ja paljon voimaa ja valoa päiviisi

ensinnäkin syvin osaanotto isäsi kuolemasta. itelläni ei oo kokemusta kenenkää kuolemasta mut menettämisestä kuitenki... Kannatan suuresti jotain psykiatria ja jos et halua mennä niin etsi ihminen joka olisi kohtalokumppani, voisitte jakaa suuret tunteenne yhdessä ja jopa ymmärtää toisianne:)

Pura tunteesi, puhuminen ei ole lainkaan outoa.(itsekkin harrastan sitä)..Aloita jokin uusi harrastus, se auttaa:)

Et varmasti tajua kaikkea tapahtunutta, mutta ajan kanssa kaikki hoituu:) Kaikki järjestyy kyllä.

Nyt voimia sinulle ja yritä ottaa itseäsi niskasta kiinni ja löytää joku joka jaksaa.

• Milkakuu

Ensinnäkin olen pahoillani isäsi itsemurhan takia. Sitä toivoo, ettei kukaan joutuisi koskaan sitä käymään läpi.

Olet käynyt kerran kuraattorin kanssa juttusilla, mutta tietääkseni koulujen kuraattorit eivät voi kauaa jatkaa näitä tapauksia, vaan he pistävät ns. eteenpäin.
      Terapian auttaminen vie aikaa, se ei auta ensimmäisellä eikä toisella kerralla. Jotkut käyvät terapiassa jopa vuosia.

Isällesi puhuminen on täysin normaalia! Se on surutyötä. Eihän isäsi itsemurhasta ole kuin pari kuukautta, joten tuo on täysin normaalia. Tiedän, että se on vaikeaa itselleen sanoa, että tämä on ihan normaallia, ja tätä tekee muutkin.

Anna ajan kulua, puhu kun pystyt ja sinulla on mahdollisuus.

Sinulla on varmaan isällesi tuhansia kysymyksiä? En ole varma. Minulla ainakin oli, kun yksi nuori lähipiiristäni kuoli vahingossa mökillään aseen laukeamiseen. Suurin oli, että Miksi?
      En itse kokeillut sitä, mutta jos haluat, voisit kokeilla kirjoittaa kirjeen isällesi. Mikäli et pysty, ok. Kokeilet myöhemmin. Voit kirjoittaa isällesi, niin kauan kun haluat. Tämäkin on yhdenlainen tapa surutyön tekemiseen.

• Puhu kaikille, jos pystyt. Joku jopa vastaa jotain järkevää, mutta kaikkien on pakko kuunnella:)

Moneen kertaan olen nähnyt unta jossa isäni puhuu minulle, joten tuo yksinään puhuminen vaikuttaa ihan normaalilta. Ehkä alitajunnassasi on asioita, jotka olisit halunnut kertoa isällesi?

Yritä käsittää, että itsemurha on valinta, jossa mielessä pyörii vain omat ongelmat ympäri ja ympäri. Ihminen ei jaksa miettiä tulevaisuuttaan sekuntiakaan eteenpäin, saatikka kuinka muut ihmiset kokevat tapahtuneen.

• Saman kokenut

Isäni teki myös itsarin, hirttämällä autotallissa itsensä. Olin kylläkin vanhempi kuin sinä. Olin muuttanut jo kotoa ja minulla oli kaksi pientä lasta, mutta nuoremmat siskoni ja veljeni asuivat vielä kotona. Sanoisin että pahin suruaika kestää ainakin vuoden, kaikenlaiset tunteet vaihtelevat ensimmäisen vuoden aikana. Kaikki ensimmäisen vuoden juhlapyhät, syntymäpäivät yms. tulevat olemaan vaikeaa aikaa. Meillä ei ainakaan jaksettu juhlia mitään, kaikki meni vain miettiessä, että viime vuonna oli kaikki vielä toisin. Toisena vuonnakin juhlapäivinä tunne skaalat vaihtelivat vieläkin, mutta emme kuitenkaan ottaneet enää niin raskaasti. Voit varautua että aikaa tulee viemään, että jaksaa iloita, mutta sen voin vakuutta, että koskaan et tule unohtomaan isääsi. Tulet varmasti syyttämään itseäsikin, mutta lohduttelen kuitenkin, että se on aivan turhaa. Et kuitenkaan olisi voinut tehdä mitään. Ota kuitenkin kaikki keskustelu apu vastaan mitä sinulle tarjotaan, älä kieltäydy. Kaikesta ei saata olla juuri sillä hetkellä hyötyä tai keskustelut saattavat sattua ajankohdallisesti väärään aikaan, mutta saatat niistä keskusteluista muistaa jossain myöhemmässä vaiheessa jotain arvokasta. Mitkään keskustelut eivät ainakaan ole pahasta. Toivottavasti sinulla on edes yksi hyvä ystävä jolle voit kertoa tilanteesi ja miltä sinusta tuntuu. Jos on huonoja päiviä, etkä jaksa tehdä mitään, älä tee mitään, anna itsellesi aikaa. Kaverillesi kannatta se kertoa ettei tänään huvita, mutta yritä kuitenkin säännöllisin väliajoin vaikka väkisin lähteä kaverisi kanssa "ihmisten ilmoille". Äläkä epäröi pyytää kaveriltasi apua vaikka se vaikeaa onkin. Itse en pystynyt edes katsomaan moneen vuoteen elokuvia joissa joku hirtettiin, vaikka olisivat olleet komedioita. Joskus "näin" isäni tulevan kadulla vastaan, jos jollakin oli samalanlainen takki. Näin isästä paljon unia, toki näen edelleenkin mutta harvemmin.

Kyllä sinä tästä kaikesta selviät, älä hätäile, mutta se ei mene parissa kuukaudessa ohi. Minä vieläkin kaipaan isääni paljon, varsinkin kun itselläni on vaikaa ja manaan että miksi et ole täällä minua auttamassa kun minä tarvitseisin, vaikka isäni kuolemasta on yli 13 vuotta.

• paljon_nähnyt

Voimia sulle! On normaalia, että "juttelet" isälle. Puhu myös kuraattorille ja ole rehellinen ajan kanssa tulevien tuntemustesi kanssa.
      Kun aikaa kuluu, elämä helpottaa. Siihen asti, JAKSELE!
      Jos tunnet tarviivasi muutakin apua, tiedät kai nää: www.helppimesta.fi ja www.tukinet.net Käytä hyväksesi!

• onneton...

jooh... tiedän, kiitos!
        Kiitos kaikille jotka ovat vastanneet tänne. On ollut apua =)
        Jatkan toistaiseksi ainakin kuraattorilla käyntiä.
        Menen varmaan jutteleen jonku seurakunnan henkilön kans asiasta vielä jossain vaiheessa. Eräs läheinen tuttavani aikoi varata ajan jollekki seurakunnan henkilölle.

Vielä kerran, Kiitos!

• outoa...

outoa ettei kriisiapua ole sulle ja äidillesi tarjottu!!! Se on välttämätöntä. Toisaalta on hyvä että olet käsitellyt suruasi. Se kyllä hellittää mutta tuollainen isän poismeno on järkyttävämpi kuin "normaali" kuolema.

Jaksa vielä! Voisit mennä terveyskeskuksessa juttelemaan asiasta. Ei oo mikään häpeä!!! Et oo hullu. On varmasti ihan normaalia että haluaisit puhua niitä asioita. Kaikki puhuu varsinkin juuri menetyksen tultua kuolleille läheisilleen. NIin minäkin olen tehnyt. Mutta kantsii hakee jotai ammattilaista juttuseuraa tohon juttuun.

• Snif

...menetin isäni saman ikäisenä ja itsemurhan kautta hänkin lähti. Kriisiapu, ja kaikki muukin mahdollinen tuki, kannattaa ottaa vastaan ja surra ihan rauhassa. Ajan kanssa siitä yli pääsee, mutta käsittele surua niin pitkään kuin sitä tällä hetkellä riittää, äläkä mieti että tästä on "pakko" päästä yli juuri nyt, tai mahdollisimman tehokasta keinoa unohtaa asia. Ota aikasi ja käsittele tapahtunut, ja katso mitä sitten.

Onnea tulevaan ja voimia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      143
      3196
    2. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      40
      3002
    3. Kultasi eka kirjain? Kuka haluaa

A haluaa J
      Ikävä
      110
      1463
    4. Empaattisuus ja suoruus.

Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi
      Sinkut
      145
      1217
    5. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1087
    6. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1057
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      60
      1017
    8. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      979
    9. Sä saat mut tuntemaan

Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne
      Ikävä
      23
      833
    10. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      41
      827
    Aihe